میزان جریمه کنسلی

شناسه پروازی چیست و چه تاثیری در قیمت بلیط دارد؟

شناسه نرخی پرواز را اغلب با نام کلاس نرخی پرواز می‌شناسند. داشتن اطلاعات درباره این شناسه به شما کمک می‌کند تا از میزان کیفیت پرواز، نوع خدمات و حتی قیمت بلیط هواپیما آگاه شوید. البته تشخیص آن کمی دشوار است، اما خواندن این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا در هنگام خرید بلیط هواپیما دقت بیشتری به خرج دهید و بلیطی باکیفیت بهتر انتخاب کنید. 

این شناسه‌ها معمولا به صورت حروف انگلیسی هستند و هر‌کدام معنای خاصی دارند. آیا در این باره اطلاعات کافی دارید؟

کلاس پروازی چیست؟

First Class

قبل از اینکه به‌ سراغ شناسه نرخ پروازی برویم، بهتر است درباره کلاس پروازی هم کمی بیشتر بدانیم. هر بلیط هواپیما دارای یک سری امکانات و خدمات متفاوت است. این به شما بستگی دارد که بخواهید بر روی یک صندلی با فضای بیشتر بنشینید و از منو غذا، ناهار و شام مورد علاقه‌تان را سفارش دهید یا به یک وعده غذایی ساده و فضایی کوچک‌تر بسنده کنید. به این خدمات ارائه شده در پروازهای هوایی، کلاس پروازی گفته می‌شود که هر کدام از آن‌ها دارای زیر مجموعه‌هایی با نام شناسه پروازی هستند. 

انواع کلاس پروازی به ترتیب کمترین تا بیشتری خدمات در دسته‌بندی زیر قرار می‌گیرند:

  1. کلاس پروازی اکونومی (Economy class)
  2. کلاس پروازی پریمیوم اکونومی (Premium economy)
  3. کلاس پروازی بیزینس (Business class)
  4. کلاس پروازی فرست کلاس (First Class)

کد اختصاصی کلاس‌های پروازی

قبل از اینکه شناسه نرخ پروازی و کدهای آن را برای شما توضیح دهیم، باید بدانید که کلاس‌های پروازی نیز با یک سری کد ثابت در هر ایرلاین مشخص می‌شوند.

  • کلاس پروازی اکونومی: Y
  • کلاس پروازی پریمیوم اکونومی: W
  • کلاس پروازی بیزینس: J
  • کلاس پروازی فرست کلاس: F

شناسه نرخ پروازی چیست؟ 

شناسه نرخ پروازی

شرکت‌های هواپیمایی هر کلاس پروازی را به کلاس‌های نرخی (Fare Class Basis) دسته‌بندی می‌کنند. ساده‌تر بگوییم هر شرکت هواپیمایی خدمات متفاوت و گسترده‌ای دارد و آن‌ها را با یک کد اختصاری انگلیسی یا همان کلاس نرخی پروازی مشخص می‌کند. 

البته شناسه پروازی فقط مختص خدمات نیست، براساس این شناسه‌ها، قیمت بلیط‌های هواپیما متفاوت خواهد بود. همچنین اطلاعات خاصی نیز در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌دهد که در ادامه مفصل‌تر به آن می‌پردازیم. 

اما نکته مهمی که در رابطه با این حروف انگلیسی باید بدانید، مربوط به زمانی است که اقدام به کنسل کردن بلیط هواپیما خود می‌کنید. با توجه به اینکه هر یک از این شناسه‌ها دارای قوانین استرداد بلیط متفاوت بوده و هزینه کنسلی مختلفی برای هر کدام در نظر گرفته می‌شود.  

انواع شناسه نرخ پروازی

همان‌طور که گفتیم شناسه نرخی با حروف انگلیسی مشخص می‌شوند و هر کدام از این حروف نشان‌دهنده یک قیمت متفاوت هستند. برای مثال در شرکت هواپیمایی X شناسه نرخی S از قیمت کمتری برخوردار است. به طور کلی، هر ایرلاین نام‌گذاری خاصی برای شناسه‌های پروازی خود در نظر می‌گیرد و میزان جریمه استرداد بلیط را نیز مطابق با آن‌ها تعیین می‌کند.

بنابراین، در هنگام خرید بلیط هواپیما خود از هر ایرلاین، ابتدا به سایت آن مراجعه کرده و درباره شناسه‌های پروازی شرکت هواپیمایی اطلاعات بیشتری به دست آورید.

یک سری شناسه نرخ پروازی در همه ایرلاین‌ها به شکل یکسان مورد استفاده قرار می‌گیرند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • کلاس پروازی اکونومی: Q، N، S، L، K، M، H، B، Y، O
  • کلاس پروازی پریمیوم اکونومی: W
  • کلاس پروازی بیزینس: J ، D و C
  • کلاس پروازی فرست کلاس: A، P و F

نکته: در کلاس پروازی اکونومی یا اقتصادی، شناسه نرخی Q و O  معمولا از قیمت کمتری برخوردارند. 

اهمیت شناسه نرخ پروازی برای شرکت‌های هواپیمایی

شناسه نرخ پروازی

قرارگیری شناسه پروازی و کلاس پروازی در کنار یکدیگر، یک کد اختصاری ایجاد می‌کنند. این کد اطلاعات مفید و مهمی را در اختیار سیستم رزرواسیون شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌دهد.

با توجه به این کد مشخص می‌شود که چنانچه مسافر بلیط خود را لغو کند، آیا مشمول پرداخت جریمه می‌شود یا خیر. در صورتی هم که بخواهد جریمه بپردازد، میزان آن تا چه درصدی از هزینه بلیط هواپیما خواهد بود. به بیان دیگر، نشان‌دهنده امکان استرداد یا عدم استرداد وجه بلیط است. 

مورد دیگر میزان محدودیت در مدت سفر را نشان می‌دهد. برای مثال، یک شناسه نرخی خاص معین می‌کند که سفر فرد برای سه روز یا یک ماه خواهد بود. 

تاثیر شناسه نرخی پرواز در قیمت بلیط هواپیما

در هنگام خرید بلیط هواپیما برای یک مقصد با قیمت‌های متفاوتی روبرو می‌شوید. اغلب هزینه بلیت‌ها به کلاس‌های پروازی (اکونومی، بیزینس و فرست کلاس)، نوع بلیط (چارتری یا سیستمی)، زمان خرید، نوع ایرلاین و مواردی دیگر بستگی دارد. در این میان شناسه نرخ پروازی نیز از عوامل تعیین کننده قیمت بلیط هواپیما است. توصیه می‌کنیم در هنگام خرید بعد از نگاه کردن به قیمت آن به شناسه پرواز هم یک نگاه بیندازید. حتما می‌پرسید چرا؟

استرداد بلیط و جریمه کنسلی

استرداد بلیط

یکی از مهمترین موارد بین شناسه نرخ پروازی و قیمت بلیط هواپیما به کنسل کردن بلیط و قوانین استرداد در هر شرکت هواپیمایی مربوط می‌شود. برای مثال، شما به دنبال یک بلیط با هزینه مناسب هستید و معمولا ارزان‌ترین آن را انتخاب می‌کنید. غافل از اینکه در صورت کنسل کردن پرواز خود، جریمه بیشتری باید بپردازید. به این معنی که میزان کمتری از هزینه پرداختی بابت بلیط به شما پس داده خواهد شد. پس در کنار رزرو بلیط، نیم نگاهی هم به شناسه نرخی داشته باشید.

مدت زمان مانده تا پرواز

یکی‌دیگر از عوامل تاثیرگذار کلاس نرخی پرواز در قیمت بلیط، مدت زمان مانده تا پرواز است. به این معنی که اگر مسیر پروازی شلوغ و پرطرفدار باشد (مانند مشهد، کیش، تهران و…) شرکت‌های هواپیمایی با نزدیک شدن به روز پرواز، شناسه نرخ پروازی را با قیمت بالاتری ارائه می‌کنند تا از این طریق سود بیشتری به جیب بزنند. برعکس، اگر مقصد شما خلوت و از طرفداران کمتری برخوردار باشد، کلاس نرخی کاهش پیدا می‌کند تا هیچ صندلی خالی نماند. 

اندازه بار مجاز

مورد دیگر به میزان بار مجاز همراه شما مربوط می‌شود. خیلی ساده است، اگر بلیط ارزان‌تر را خریداری کرده باشید، مجاز به حجم بار کمتری خواهید بود. اما اگر سراغ کلاس نرخی بالا و قیمت بیشتر بروید، مسلما میزان بار مجاز برای شما بیشتر خواهد بود. 

میزان جریمه کنسلی ایران ایر، ماهان و آسمان با شناسه نرخی

خط هوایی شناسه نرخی از زمان صدور تا ساعت 12 ظهر و 3 روز قبل از پرواز تا 12 ظهر یک روز قبل از پرواز تا 3 ساعت قبل از پرواز از 3 ساعت تا 30 دقیقه قبل از پرواز از 30 دقیقه قبل از پرواز به بعد
ایران ایر J C Y V Q M N L O K S I X 30306060 60
ماهان L 15154050 50
ماهان S X T Q P R Y B1010305050
ماهان I2020405050
ماهان
N W WW WA
2020507070
ماهان C3030407070
آسمان DIZ1515151560
آسمان E100
آسمان L H K B3030303060
آسمان N Y A C U O V M X R Q W2020202040
میزان جریمه کنسلی

هر ایرلاین شیوه محاسبه متفاوتی برای میزان جریمه بلیط کنسل شده دارد. ما در جدول زیر زیر شرکت هواپیمایی را با توجه به شناسه‌های نرخی خود ایرلاین‌ها مشخص کرده‌ایم. فقط توجه داشته باشید که این درصدها برای لغد بلیط‌های داخلی است و پروازی‌های خارجی را شامل نمی‌شود.

کلام آخر

شناسه نرخی پروازی یکی از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت بلیط هواپیما است که معمولا توسط مسافرین نادیده گرفته می‌شود. پس اگر می‌خواهید بهترین بلیط هواپیما را با سه کلیک رزرو کنید، این شناسه‌ها را بهتر بشناسید. همچنین ما در سه کلیک با پشتیبانی قوی و 24 ساعته همراهتان هستیم تا در این مورد بهترین مشاوره‌ها را به شما ارائه کنیم.

سوالات متداول

 کلاس نرخ پروازی چیست؟

هر کلاس پروازی دارای یک سری شناسه نرخی است که با حروف انگلیسی مشخص می‎شوند و هر‌کدام اطلاعات خاصی را به شرکت هواپیمایی ارائه می‌کنند.

آیا شناسه نرخی پرواز در قیمت بلیط هواپیما تاثیر می‌گذارد؟

بله، شناسه نرخی با سه عامل قوانین استرداد بلیط، میزان بار مجاز و فاصله زمانی مانده تا پرواز بر روی قیمت بلیط هواپیما تاثیرگذار است.   

نظرات کاربران