Check this airport

قدم به قدم چک این فرودگاه؛ 10 مرحله‌ای که باید رد کنید!

سفر هوایی یکی از راحت‌ترین و بهترین روش‌های سفر رفتن است. بلیط سفر برای مقصد دلخواهتان را در اینترنت جستجو و با سه کلیک خریداری می‌کنید. پس از آن کافی است بار و بندیلتان را جمع کنید و با چمدان در دست، راهی فرودگاه شود. اگر قبلا با هواپیما به سفر رفته باشید که می‌دانید باید چکار کنید. اما اگر برای اولین بار است که پا در فرودگاه می‌گذارید تا سوار‌شدن نیازمند طی کردن یک سری مراحل هستید. به این مراحل سوار شدن هواپیما به اصطلاح چک این فرودگاه (Check-in) گفته می‌شود. در صورتی که با این موارد آشنایی ندارید، بیایید تا با یکدیگر قدم به قدم چک این در فرودگاه را پیش ببریم. 

قدم اول چک این فرودگاه: همه چیز را آماده کنید

Packing travel luggage

برای کسانی که برای بار اول می‌خواهند پرواز را تجربه کنند، احتمالا تجربه هیجان‌انگیز و همراه با استرس خواهد بود. اما، سعی کنید تمرکز خود را حفظ کنید و همه چیز را از شب قبل از پرواز آماده کنید. به غیر از وسایل مورد نیاز که در چمدان یا کوله‌پشتی خود می‌گذارید، حواستان باشد که مدارک مورد نیاز را در کیف دستی خود قرار دهید تا در دسترس باشند. 

اغلب شرکت‌های هواپیمایی یا همان ایرلاین‌ها با استفاده از پیامک یا ایمیل مشخصات پرواز و تغییرات ایجاد شده در زمان آن را برای مسافرین ارسال می‌کنند. بنابراین، حتما به این نکته توجه کنید تا در صورت تاخیر در حرکت هواپیما، برنامه خود را متناسب با آن تغییر دهید و دیرتر به فرودگاه بروید. این اتفاق معمولا در زمستان رخ می‌دهد. در فصل سرد به دلیل تغییرات آب و هوایی، پروازها بیشتر با تاخیر 2 تا 4ساعته مواجه هستند. 

قدم دوم: مدارک پرواز را جدا قرار دهید

مدارک موردنیاز برای پرواز کارت شناسایی، بلیط هواپیما و پاسپورت (در صورت سفر خارجی) است. ترجیحا این مدارک را در یک کیف دستی قرار داده و همراه خود داشته باشید. 

در خصوص ارائه مدارک یک سری قوانین خاص وجود دارد که برخی از آن‌ها در زیر ارائه شده‌است:

  1. داشتن کارت شناسایی الزامی است.
  2. افراد بالای 18 سال می‌توانند به جای کارت شناسایی می‌توانید گواهینامه رانندگی یا پاسپورت خود را نشان دهید.
  3. در صورتی زیر 18 سال هستید و تنها به سفر می‌روید، حتما از قبل درباره ضرورت همراه داشتن کارت شناسایی با مسئولین فرودگاه یا ایرلاین‌ها مشورت کنید.
  4. در سفر خارجی همراه داشتن پاسپورت را فراموش نکنید.
  5. در صورت نداشتن کارت شناسایی، مجبور به پر کردن چندین فرم مختلف خواهید بود و احتمالا سوالاتی هم از شما پرسیده می‌شود. 
  6. مدارک را در دست نگه دارید، چون در چند مرحله چک می‌شوند.

قدم سوم: یک تا دو ساعت قبل از پرواز به فرودگاه بروید

Going to the airport

از آنجایی که احتمال طولانی‌تر شدن مراحل چک این فرودگاه وجود دارد، زودتر به فرودگاه بروید. تازه فقط این نیست شما باید نحوه رسیدن به فرودگاه و ترافیک را هم در نظر بگیرد تا از پرواز جا نمانید. برخی اتوبوس، تاکسی و برخی هم با ماشین شخصی به فرودگاه می‌روند. در هر صورت زمانبندی دقیق داشته باشید تا حداقل دو ساعت قبل پرواز به فرودگاه برسید. اینطوری خیالتان هم راحت خواهد بود. اگر هم برای بار اول است به فرودگاه می‌روید، گم کردن راه و مشکلات احتمالی در فرودگاه را به آن اضافه کنید. 

 قدم چهارم: زمان چک این فرودگاه فرا رسیده است

به فرودگاه رسیدید. در صورتی که مراحل قبل را به خوبی پیش رفته باشید، احتمالا یک تا دو ساعت قبل از پرواز است و شما آماده چک این فرودگاه هستید. 

قدم پنجم: پیدا کردن ایرلاین برای چک این فرودگاه

Find an airline to check in at this airport

اولین مرحله برای Check-in بعد از رسیدن به فرودگاه، پیدا کردن ایرلاین یا شرکت هواپیمایی پروازتان است. در هر فرودگاه همانند اتوبوس‌ها، پایانه‌های مختلفی برای هر ایرلاین در نظر گرفته می‌شود. هر پایانه نیز مسیر ورود و خروج متفاوتی با دیگری دارد و برای همین است که اولین کار شما پیدا کردن ایرلاین پروازتان است. شاید بتوانید از قبل به شکل آنلاین یا از کارمندان فرودگاه پایانه خود را پیدا کنید. اما به محض ورود متوجه تابلو‌ها خواهید شد و در کمترین زمان پایانه خود را پیدا خواهید کرد.

قدم ششم چک این فرودگاه: زمان تحویل بار است

اولین کار ارائه بار یا چمدانتان است. معمولا بردن کیف دستی به داخل هواپیما مانعی ندارد. در واقع، به غیر از یک کیف کوچک، می‌توانید کیف لپتاپ یا کیف زنانه را نیز همراه خود به داخل هواپیما ببرید. 

در مورد بار، باید این نکته را در نظر داشته باشید که محدودیت ویژه‌ای برای وزن کیف و وسایل شما وجود دارد که در هنگام خرید بلیط مشخص خواهد شد. در هر صورت اگر بار بیشتری همراهتان باشد، باید هزینه اضافی پرداخت کنید.

قدم هفتم: دریافت کارت پرواز

Receive flight ticket

بدون وجود کارت پرواز، قادر به سوار شدن به هواپیما نخواهید بود. در صورت پشت سر گذاشتن تحویل بار، مسئولان مشخصات شما را دریافت و برایتان کارت پرواز صادر می‌کنند. فراموش نکنید که حتی اگر بار، همراه ندارید باید به مسئولین مراجعه کنید تا به شما کارت پرواز بدهند. باز هم تاکید می‌کنیم در این مرحله از چک این فرودگاه، وجود کارت پرواز ضروری است. 

در برخی مواقع می‌توانید روی گوشی همراهتان آن را قرار دهید و بدین شکل کارت خود را ارائه کنید.

قدم هشتم: مراحل امنیتی پرواز را با دقت پشت سر بگذارید

برای سوار شدن و چک این فرودگاه، مسئولان یک‌به‌یک همه چیز را در نظر می‌گیرند و همین باعث می‌شود تا در یک صف نسبتا طولانی منتظر باشید. یکی از مهمترین مراحل چک کردن مراحل امنیتی است. توصیه می‌کنیم تا موارد زیر را از قبل در نظر بگیرید تا مدت زمان کمتری در صف منتظر بمانید.

مرحله اول: درآوردن وسایل فلزی همراه

قبل از هر چیز باید وسایل فلزی همراه خود مانند کمربند، دسته کلید و… را بیرون درآورده و در سبد کنارتان بگذارید. 

مرحله دوم: لپتاپ را فراموش نکنید

اغلب افراد این مورد را جدی نمی‌گیرند. شما باید لپتاپ خود را از کیف یا چمدانتان بیرون بیاورید و روی نوار نقاله بگذارید تا اسکن شود. این مرحله از چک این فرودگاه، مختص لپتاپ است و برای گوشی تلفن همراه و لوازم الکترونیکی دیگر ضروری نیست.

مرحله سوم: همراه خود مایعات نداشته باشید

Do not carry liquids with you

در این مرله از مراحل امنیتی، مسئولان چک می‌کنند تا مایعات مانند آب همراه نداشته باشید. شما همچنین وسایل بهداشتی دیگر مانند ژل یا عطر را باید در میزان 100 میلی‌لیتر در کیف خود قرار دهید. در صورت همراه داشتن آب یا مایعات دیگر از شما تقاضا خواهد شد که آن‌ها را دور بریزید.  

قدم نهم: چک این در گیت ورودی فرودگاه

رسیدن به گیت به این معنی است که شما مراحل طولانی و سخت چک این پرواز را پشت سر گذاشتید و باید آماده سوار شدن به هواپیما و پرواز شوید. اما در گیت نیز یک سری مراحل وجود دارد که باید درباره آن‌ها بیشتر بدانید. 

مرحله اول: پیدا کردن گیت پرواز

بعد از گذراندن مراحل امنیتی، در این مرحله از چک این فرودگاه، بایستی به سراغ پیدا کردن گیت پروازی خود بروید. برای آن باید کارت پرواز خود را چک و گیت پرواز را پیدا کنید. اطمینان حاصل کنید که گیت با کارت پرواز یکی است. در صورتی که مطابق یکدیگر نبودند و یا با مشکل روبرو شدید با مسئولین گیت درمیان بگذارید تا شما را راهنمایی کنند. 

مرحله دوم: در صورت نیاز غذا و نوشیدنی بخرید

با توجه به بلیطی که خریداری می‌کنید، این امکان وجود دارد که غذا و نوشیدنی در طول پرواز در اختیار شما قرار نگیرد. بنابراین، می‌توانید در این مرحله برای خودتان وعده غذایی یا نوشیدنی بخرید. 

قدم دهم: منتظر بمانید تا سوار هواپیما شوید

Wait to board the plane

در این مرحله گیت را پیدا کردید و غذای خود را هم خریدید. حالا زمان نشستن و منتظر ماندن برای سوار شدن به هواپیما است. در صورتی که پرواز با تاخیر روبرو نباشد و همه چیز به موقع انجام گیرد، شما در مدت زمان کمی وارد هواپیما شده و به مقصد پرواز می‌کنید.

کلام آخر

یکی از سوالات و نگرانی‌ها برای کسانی که بار اول است سفر هوایی را تجربه می‌کنند، این است که چگونه باید مراحل چک این فرودگاه را پیش ببرند. ما در این مقاله با ده قدم این مراحل را توضیح دادیم تا آغاز سفر شما بدون نگرانی و مشکل باشد. در این میان سه کلیک با ارائه بهترین بلیط هواپیما در کنار شما خواهد بود تا سفری خوش و راحت را داشته باشید. 

نظرات کاربران