قیمت بلیط هواپیما به کانادا

راهنمای کامل سفر به کانادا؛ هرآنچه که باید پیش از مسافرت به کانادا بدانید

کانادا

در این مقاله قصد داریم در خصوص برنامه‌ریزی یک سفر تفریحی و راهنمای سفر به کانادا صحبت کنیم. کانادا یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای ایرانیان است و سالانه تعداد زیادی از هموطنان برای سفر توریستی یا مهاجرت به کانادا اقدام می‌کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد قرار دارید، اولین قدم انجام یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده است که مواردی همچون هزینه سفر به کانادا، بهترین زمان سفر، ویزای کانادا، مقاصد گردشگری، حمل و نقل، رزرو هتل و خورد و خوراک را دربرگیرد.

برای سفر به محبوب ترین شهر کانادا؛ تورنتو باید این مقاله را بخوانید!

کانادا؛ کشور آبشار و اسکی

کانادا؛ کشور آبشار و اسکی

همانطور که میدانید، این مقاله درباره راهنمای سفر به کانادا است. بنابراین اولین تیتر آشنایی شما با لقب این کشور زیباست! کانادا در قاره آمریکای شمالی واقع شده و دومین کشور بزرگ جهان به حساب می‌آید. این کشور از ده استان تشکیل شده است که اکثر آن‌ها انگلیسی زبان هستند. هرچند مردم برخی از شهرهای کانادا مانند مونترال به زبان فرانسوی هم صحبت می‌کنند. بیایید به بهترین شهرهای کانادا برای گردشگری نگاهی بیندازیم.

گرم ترین شهرهای کانادا را می شناسید؟ (لینک مقاله)

ونکوور؛ زیباترین شهر کانادا

ونکوور

اگر بخواهید سفر خود را از غرب کانادا شروع کنید، شهر ونکوور، به عنوان یکی از زیباترین شهرهای کانادا و بزرگ‌ترین شهر ایالت بریتیش کلمبیا، بهترین گزینه خواهد بود. اقیانوس آرام از یک سو و کوهستان‌های بکر و زیبا از سوی دیگر این شهر را احاطه کرده‌اند. ونکوور زمستان‌های نسبتا سردی دارد اما آب و هوای این شهر در سایر فصول سال معتدل و دلپذیر است.

در ونکوور می‌توانید به مناطق ساحلی بروید و تنی به آب بزنید و یا اینکه از کوهستان‌های باشکوه آن لذت ببرید. اگر از طرفداران اسکی هستید، ونکوور یکی از زیباترین پیست‌های اسکی جهان را دارد و هیجان‌انگیزترین تفریحات برفی را در این شهر می‌توانید تجربه کنید. همچنین دوچرخه‌سواری نیز در مسیرهای کوهستانی ونکوور طرفداران زیادی دارد.

آماده رزرو بلیط هواپیما ونکوور هستید؟

بهترین جاهای دیدنی ونکوور:

آکواریوم ونکوور

– پارک استنلی

– گس‌تاون، شیک ترین محله دنیا

– مرکز خرید متروپلیس

– جزیره گرانویل

– آکواریوم ونکوور

– نمایشگاه ساینس ورلد

– پارک کوئین الیزابت

– موزه مردم‌شناسی

– کوه گراوس

– ساحل کیتسیلانو

– گالری هنری ونکوور

– منطقه تجاری کامرشیال درایو

– پارک لایت هاوس یا فانوس دریایی

– پل معلق کاپیلانو

– موزه ونکوور

– باغ گیاه‌شناسی ون‌دوسن

اتاوا؛ گنجینه تاریخی کانادا

اتاوا

در امتدا راهنمای سفر به کانادا، با شهر زیبای اتاوا پایتخت کانادا آشنا خواهید شد که در استان انتاریو واقع در جنوب شرقی کانادا قرار گرفته است. اتاوا در زمینه کیفیت زندگی و تمیزی هوا، همواره در لیست ده شهر برتر جهان قرار داشته است. آب و هوای این شهر معمولا مطبوع و معتدل است اما زمستان‌های سردی دارد. با این وجود بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند در فصل زمستان به اتاوا سفر کنند، چراکه کانادایی‌ها در این فصل، کانال ریدو را به بزرگ‌ترین پیست اسکی جهان تبدیل می‌کنند. بازدید از این کانال در زمستان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به کانادا به حساب می‌آید.

جالب است بدانید نام شهر اتاوا در فهرست میراث جهانی یونسکو به چشم می‌خورد. از همین روی اتاوا را به عنوان گنجینه‌ای از تاریخ و فرهنگ کانادا در نظر می‌گیرند. اما جاهای دیدنی اتاوا تنها به جاذبه‌های تاریخی و موزه‌ها و گالری‌های هنری خلاصه نمی‌شود؛ این شهر همچنین برخی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی کانادا را نیز در دل خود جای داده است.

در سفر به کانادا اگر گذرتان به اتاوا افتاد، می‌توانید از این مناطق دیدن کنید:

رودخانه اتاوا

– ساختمان پارلمان

– کانال ریدو، بزرگترین پیست اسکی دنیا

– بازار بایوارد

– رودخانه اتاوا

– موزه جنگ کانادا

– گالری ملی کانادا

– کلیسای نوتردام اتاوا

– موزه طبیعت کانادا

– ضرابخانه سلطنتی کانادا

– خیابان یورک

– پارک طبیعی گاتینو

– عمارت ریدو هال

– دریاچه داوس

کبک؛ شهری محصور در میان دژهای باستانی

کبک

شهر کبک یکی دیگر از زیباترین شهرهای کانادا است. دورتادور این شهر باستانی توسط صخره‌هایی با قدمت چندین هزار ساله احاطه شده است. آب و هوای مطبوع کبک در تمام ماه‌های سال از دیگر دلایل محبوبیت این شهر در میان توریست‌هاست. این شهر به قدری زیباست که می‌توانید تا ساعت‌ها روی خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده آن قدم بزنید و قلعه‌های باستانی سر به فلک کشیده را تماشا کنید. از فروشگاه‌های آنتیک خرید کنید و غذاهای محلی این شهر دوست‌داشتنی را نوش جان کنید. همچنین اگر در فصل زمستان (از هفته آخر ژانویه تا هفته اول فوریه) به این شهر سفر کنید، می‌توانید در کارناوال زمستانی کبک نیز شرکت کنید و یکی از بهترین خاطرات خود از سفر به کانادا را ثبت نمایید.

جاهای دیدنی کبک:

- هتل تاریخی لو شَتو فرانتونک

– منطقه باستانی پلیس رویال

– محله پتیت چمپلین

– کلیسای سن‌آن دوبوپره

– کلیسای جامع نوتردام کبک

– قلعه لا سیتادله

– دشت آبراهام

– موزه ملی هنرهای زیبا

– ساختمان پارلمان کبک

– رودخانه سن‌لارنس

– بندر قدیمی ویوکس

– هتل تاریخی لو شَتو فرانتونک

– خیابان گرند الی

– پارک دریایی

– پارک ملی ژاک کارتیه

– آبشارهای مونت‌مورِنسی

– دهکده تفریحی وال‌کارتیر

– آکواریوم کبک

مونترال؛ بزرگ‌ترین شهر کانادا

مونترال

مگر می شود درباره راهنمای سفر به کانادا بخوانید، بدون نام بردن مونترال؟ مونترال که در استان کبک واقع شده، بزرگ‌ترین شهر کانادا به حساب می‌آید و یکی دیگر از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری این کشور است. وقتی وارد مونترال شوید از تماشای معماری اعجاب‌آور و طبیعت بکر آن، خوردن غذاهای محلی خوشمزه‌، بازدید از مراکز هنری، تاریخی، بازارها و تجربه انواع و اقسام تفریحات هیجان‌انگیز خسته نخواهید شد. به طوری که در برنامه‌ریزی سفر به کانادا قطعا چند روزی را به این شهر اختصاص خواهید داد تا از جاهای دیدنی و مراکز تفریحی مونترال نهایت استفاده را ببرید.

– کلیسای سن‌ژوزف

– باغ گیاه‌شناسی

– مجموعه بیودوم

– محله پلاتو مونت‌رویال

– بازار ژان دالون

– منطقه سادکوئست

– محله مسکن ۶۷ مونترال

– موزه هنرهای زیبای مونترال

– پارک مونت‌رویال

– کلیسای نوتردام مونترال

– میدان پلیس دام

– کلیسای جامع مریم

– کاخ کنگره

– اسپای بوتا بوتا

– پارک لا فونتن

– موزه هنرهای معاصر مونترال

– کلیسای نوتردام دی‌بون سکورز

– موزه پوینت کلیر

تورنتو؛ پایتخت فرهنگ و هنر کانادا

تورنتو

تورنتو در استان انتاریو قرار دارد و به پایتخت فرهنگی کانادا معروف است. تنوع فرهنگی این شهر بی‌نظیر است؛ اگر بخواهید سرتاسر تورنتو را بگردید با محله‌های بامزه‌ای مثل محله چینی‌ها یا محله‌ای به نام ایتالیای کوچک مواجه خواهید شد که بومی‌های آن گوشه‌ای از کانادا را به شکل کشور زادگاه خود درآورده‌اند. همچنین آبشار نیاگارا نیز در نزدیکی این شهر زیبا جا خوش کرده است. بیایید نگاهی به لیست بلندبالای جاهای دیدنی تورنتو کانادا بیندازیم، شاید همین حالا بلیط هواپیما تورنتو را رزرو کردید!

– آبشار نیاگارا

– جزایر تورنتو

– ایتالیای کوچک

– محله و بازار چینی‌ها

– کلیسای سن‌پائول

– باغ‌های برگ افرا

– کوچه گرافیتی

دوست دارید با بهترین جاهای دیدنی تورنتو آشنا شوید؟ (لینک مقاله)

کلگری؛ غرب وحشی کانادا

کلگری

و اما برسیم به کلگری، شهری که در ایالت آلبرتا قرار دارد و به غرب وحشی کانادا معروف است. کوه‌های راکی که از جمله جذاب‌ترین مکان های دیدنی کانادا به حساب می‌آیند در ضلع شرقی این شهر قرار گرفته‌اند. طبیعت زیبا و بکر در کنار انواع تفریحات هیجان‌انگیز ساحلی و کوهستانی از کلگری یک شهر توریستی جذاب ساخته‌اند. بیایید نگاهی به بهترین جاهای دیدنی کلگری بیندازیم.

– کوه‌های راکی

– پارک ایالتی فیش کریک

– قلعه کلگری

– پیاده‌گذر استفان

– پارک ملی بنف کانادا

– جاده آیس‌فیلد پارک وی

– رودخانه بو

– باغ وحش کلگری

– باغ‌های دوونین

– رودخانه آلبو

– پارک میراث باستانی

– پارک المپیک کانادا

– پارک جزیره پرینس

– برج کلگری

هزینه های سفر تفریحی به کانادا

سفر تفریحی به کانادا

اما می رسیم به سراغ مهم ترین قسمت از راهنمای سفر به کانادا! انجام یک برنامه‌ریزی دقیق و برآورد بودجه منطقی برای تجربه یک سفر دلچسب، امری ضروری است. بدین منظور کافی است بر اساس بودجه و علاقه‌مندی‌های خود، دست به انتخاب بزنید. ممکن است برای شما رزرو یک هتل لوکس در اولویت باشد و یا اینکه بخواهید از کمپرَون‌ها استفاده کنید. در هر صورت برای برنامه‌ریزی یک سفر بی‌دغدغه اولین قدم تعیین اولیت‌هایتان است.

عمده هزینه های سفر به کانادا به مواردی نظیر خرید بلیط هواپیما، حمل و نقل، محل اقامت و تغذیه اختصاص دارد. علاوه بر این باید مواردی همچون بازدید از اماکن گردشگری، هزینه‌های تلفن و اینترنت، خرید سوغاتی و غیره را نیز در نظر بگیرید.

قیمت بلیط هواپیما به کانادا

راهنمای سفر به کانادا

فرودگاه‌های تورنتو، ونکوور و مونترال شلوغ‌ترین فرودگاه‌های کانادا هستند و تقریبا در هر زمانی می‌توانید بلیطی به مقصد این شهرها خریداری کنید. ما در اینجا قیمت بلیط‌های اکونومی و فرست کلاس این سه شهر را برای تابستان (اول شهریور) و زمستان (اول دی‌ماه) بررسی کرده‌ایم.

قیمت بلیط هواپیما تورنتو کانادا

تابستان: از حدود ۵۰ میلیون تومان

زمستان: از حدود ۳۰ میلیون تومان

فرست کلاس: از حدود ۲۰۰ میلیون تومان

ما برایتان 10 روش خرید ارزان بلیط هواپیما تورنتو را آورده ایم. (لینک مقاله)

– قیمت بلیط هواپیما ونکوور کانادا

تابستان: از حدود ۷۰ میلیون تومان

زمستان: از حدود ۳۰ میلیون تومان

فرست کلاس: از حدود ۲۷۰ میلیون تومان

– قیمت بلیط هواپیما مونترال کانادا

تابستان: از حدود ۸۰ میلیون تومان

زمستان: از ۳۱ میلیون تومان

بیزینس کلاس: از حدود ۱۰۰ میلیون تومان

هزینه‌های اقامت و قیمت هتل‌ های کانادا

راهنمای سفر به کانادا

حالا بیایید روش‌های اقامت در کانادا را بررسی کنیم که طبیعتا جزو جدانشدنی از راهنمای سفر به کانادا خواهد بود. اگر اهل هیجان و زندگی جاده‌ای باشید، روشی وجود دارد که علاوه بر ارزان بودن، محل اقامت شما را نیز فراهم می‌کند و در عین حال به شدت هیجان‌انگیز است؛ یعنی اجاره کمپروَن‌ها. کمپرون یک ماشین ون است که از امکاناتی مانند تخت‌خواب برخوردار است. البته ناگفته نماند که برخی از کمپرون‌های لوکس دست‌کمی از هتل‌ها ندارند و علاوه بر تامین جای خواب و استراحت، امکاناتی مثل سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه، تلویزیون و غیره را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند.

اما اگر علاقه‌ای به اجاره کمپرون نداشته باشید، ما اینجا رنج قیمت انواع اقامتگاه‌های کانادا را مورد بررسی قرار داده‌ایم که با توجه به بودجه و انتظارات خود می‌توانید دست به انتخاب بزنید. قیمت‌های زیر برای یک شب اقامت در اتاق‌های ۲ تخته در نظر گرفته شده است.

– قیمت هتل های ۵ ستاره کانادا: از ۱۶ میلیون تومان

– قیمت هتل های ۴ ستاره کانادا: از ۵ میلیون تومان

– قیمت هتل های ۳ ستاره کانادا: از ۳ و نیم میلیون تومان

– قیمت هتل‌آپارتمان‌ها، متل‌ها و ارزان ترین هتل های کانادا: از یک میلیون و سیصد هزار تومان

هزینه های حمل و نقل در کانادا

راهنمای سفر به کانادا

همان‌‌طور که گفتیم، شما می‌توانید با کرایه کردن یک کمپرون علاوه بر کاهش هزینه‌های حمل و نقل، در مخارج اقامتی خود نیز صرفه‌جویی کنید. در غیر این صورت نیز می‌توانید با کرایه خودروهای سواری و یا با استفاده از سرویس‌های حمل و نقل عمومی در کشور وسیع کانادا به گشت و گذار بپردازید. در نظر داشته باشید که قیمت‌های ذکر شده مربوط به ابتدای سال ۲۰۲۲ بوده و به دلار آمریکا هستند.

اتوبوس و مترو

بلیط‌های تک‌سفره: ۲.۵ دلار

بلیط‌های روزانه: ۶ دلار

بلیط‌های ماهیانه: ۶۴ دلار

– تاکسی و اوبر

تاکسی‌های خطی: از حدود ۳ دلار

اوبر: از حدود ۱۰ دلار

– کرایه خودرو

سواری: از حدود ۶۰ دلار برای ۲۴ ساعت. گفتنی است در ماه‌های سرد سال حتی می‌توانید خودروهایی با اجاره روزانه ۱۰ دلار هم پیدا کنید.

کمپرون: از حدود ۱۰۰۰ دلار برای یک هفته

– قیمت بنزین: هر لیتر ۱ دلار و ۲۸ سنت

شرایط کرایه خودرو در کانادا

راهنمای سفر به کانادا

در کانادا برای اجاره خودرو نیازی به ودیعه‌های سنگین و دست‌وپاگیر نیست. شما می‌توانید در صورت داشتن گواهینامه به راحتی خودروی مد نظر خود را کرایه کنید. با این وجود رانندگی در کانادا هم قوانین و مقررات خاص خود را دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

– شما تنها در صورتی می‌توانید خودرو کرایه کنید که گواهینامه رانندگی بین‌المللی داشته باشید. بدین منظور باید پیش از سفر به کانادا و از طریق گمرک برای دریافت گواهینامه بین‌المللی رانندگی اقدام نمایید.

– حداقل سن مجاز برای رانندگی در کانادا ۲۱ سال است. همچنین هزینه اجاره خودرو برای افرادی ۲۱ تا ۲۵ سال گران‌تر از دیگران است.

– برای کرایه خودرو در کانادا، باید هزینه‌های مربوط به بیمه را نیز پرداخت کنید. این مبلغ بسته به نوع خودرو و مدت زمان کرایه آن متفاوت خواهد بود.

– برای کرایه خودرو در کانادا داشتن گواهینامه و یک کارت اعتباری کافی است. البته برخی از شرکت‌ها ممکن است از شما بلیط هواپیمای برگشت‌تان را هم بخواهند.

هزینه های خورد و خوراک در کانادا، خوشمزه ترین بخش راهنمای سفر به کانادا!

راهنمای سفر به کانادا

هزینه های مربوط به غذا و نوشیدنی، بخش بزرگی از مخارج سفر به کانادا را تشکیل می‌دهند. هرچند با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید در کنار صرفه‌جویی در هزینه، خوش‌مزه‌ترین غذاهای محلی این کشور را هم نوش جان کنید. همین‌طور که در خیابان‌ها پرسه می‌زنید و از جاهای دیدنی کانادا بازدید می‌کنید، با کمی جستجو می‌توانید رستوران‌هایی پیدا کنید که غذاهای باکیفیت را با قیمت‌های مناسبی ارائه می‌دهند. بیایید ببینیم قیمت غذا و نوشیدنی در کانادا چگونه است.

– قیمت نوشیدنی‌ها در کانادا

آب معدنی کوچک: حدود ۲ دلار

قهوه: حدود ۴.۵ دلار

نوشابه: حدود ۲.۵ دلار

شیر: حدود ۲ دلار (۱ لیتر)

نکته: از آنجا که آب شهری در کانادا قابل شرب است، بهتر است به جای خرید آب معدنی، همیشه یک قمقمه همراه خود داشته باشید و آن را با آب لوله‌کشی پر کنید. در این صورت علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به حفظ محیط زیست نیز کمک کرده‌اید.

– قیمت غذا در کانادا

ساندویچ: حدود ۸ دلار

رستوران‌های ارزان: حدود ۱۵ دلار

رستوران‌های میان‌رده: حدود ۳۰ دلار

تخم مرغ: حدود ۳ دلار (بسته ۱۲ تایی)

گوشت گاو: حدود ۱۵ دلار (یک کیلوگرم)

گوشت چرخ‌کرده: حدود ۸ دلار (یک کیلوگرم)

گوشت مرغ: حدود ۱۵ دلار (یک کیلوگرم)

کالباس: حدود ۶ دلار (یک کیلوگرم)

– قیمت میوه در کانادا (بر حسب کیلوگرم):

سیب: حدود ۲.۵ دلار

گلابی: حدود ۲.۵ دلار

موز: حدود ۱.۵ دلار

انگور: حدود ۴ دلار

هلو: حدود ۲.۵ دلار

طالبی: حدود ۱.۵ دلار

توت فرنگی: حدود ۳.۵ دلار

شلیل: حدود ۲.۵ دلار

هزینه های تلفن و اینترنت در کانادا

راهنمای سفر به کانادا

تعرفه‌های تلفن و اینترنت در کانادا بسته به نوع سیم‌کارتی که تهیه می‌کنید متفاوت خواهد بود. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت و تلفن معمولا بسته‌های متفاوتی برای گردشگران ارائه می‌دهند. شما در همان بدو ورود خود به کانادا در فرودگاه می‌توانید این شرکت‌ها و بسته‌هایشان را با یکدیگر مقایسه کنید و بهترین گزینه را برای خود خریداری کنید.

اخذ ویزای توریستی کانادا

راهنمای سفر به کانادا

پس از اینکه مقصدخود را مشخص کردید و برآورد بودجه خود را انجام دادید، حالا زمان آن رسیده تا نسبت به دریافت ویزای گردشگری کانادا اقدام کنید. ویزای توریستی کانادا که به آن ویزای ویزیتوری یا دیداری هم می‌گویند، حداکثر تا ۶ ماه اعتبار دارد. اعتبار ویزای شما توسط دولت کانادا مشخص می‌شود و به مدارک شما، شهرهای مقصد، تمکن مالی و … بستگی دارد. در لیست زیر مهم‌ترین مدارکی که برای سفر به کانادا نیاز دارید آوردی شده است.

– ارائه و ترجمه‌ی سند ملکی

– پرینت گردش حساب بانکی

– ترجمه شناسنامه

– پرکردن فرم‌های مربوطه

– رزرو بلیط رفت و برگشت

– ترجمه گواهی ازدواج برای متاهلین

– یک قطعه عکس رنگی

– گواهی اشتغال به کار، فیش حقوقی و مرخصی

– پرداخت ۱۰۰ دلار بابت صدور ویزا برای هر نفر

– پرداخت ۸۵ دلار بابت انگشت‌نگاری

نحوه ثبت نام ویزای توریستی کانادا

راهنمای سفر به کانادا

دریافت ویزای توریستی کانادا می‌تواند به دو روش حضوری یا آنلاین انجام شود.

روش حضوری: در روش حضوری باید از طریق یکی از کشورهای همسایه به اداره VAC کانادا مراجعه کنید و مدارک خود را ارائه نمایید و منتظر بمانید تا نتیجه را از طریق ایمیل به شما اطلاع دهند.

روش آنلاین: برای درخواست آنلاین ویزای کانادا باید وارد سایت سفارت کانادا شده و یک حساب کاربری برای خود بسازید. پس از بارگذاری مدارک، باید از طریق کارت‌های اعتباری بین‌المللی نسبت به پرداخت هزینه‌های مربوطه اقدام کنید و کد رهگیری خود را دریافت نمایید.

امیدواریم که راهنمای سفر به کانادا برای شما مفید بوده باشد!

  • اگر می خواهید به بهترین شهرکانادا برای کار آشنا شوید؛ (لینک مقاله)

سوالات متداول

بهترین شهرهای کانادا برای گردشگری کدامند؟

ونکوور، اتاوا، کبک، مونترال، کلگری و تورنتو زیباترین شهرهای کانادا هستند.

آیا بدون دعوت نامه هم می‌توانیم برای دریافت ویزای گردشگری کانادا اقدام کنیم؟

بله. البته داشتن دعوت‌نامه شانس شما را برای اخذ ویزای کانادا افزایش خواهد داد.

هزینه‌های سفر به کانادا چقدر است؟

مخارج مسافرت به کانادا در ماه‌های مختلف سال متفاوت است. در ماه‌های زمستانی می‌توانید سفر ارزان‌تری داشته باشید. مثلا برای یک مسافرت هفت روزه با احتساب هزینه‌های بلیط هواپیما رفت و برگشت کانادا، ویزا، بیمه، عوارض خروج از کشور، اقامتگاه، خورد و خوراک، حمل و نقل، تلفن، اینترنت و بازدید از مکان‌های تفریحی و غیره باید حداقل ۱۵۰ میلیون تومان کنار بگذارید.

بهترین زمان برای سفر به کانادا کدام است؟

کانادا کشوری چهار فصل است و بازدید از این کشور همیشه لذت‌بخش است. اما اگر در فصل زمستان به این کشور سفر کنید علاوه بر اینکه از جذابیت‌های برفی کانادا بیشترین لذت را می‌برید، هزینه‌های خود را نیز تا حد چشم‌گیری کاهش خواهید داد.

نظرات کاربران