باغ ملی تهران
31 فروردین 1402
تهران

سفر به تهران در بهار؛ باغ فردوس یا بام لویزان؟

یکی از بهترین فرصت‌های تهران‎گردی، سفر به تهران در بهار  است. خصوصاً نیمه‌ی اول فروردین‌ماه و هم‌زمان با تعطیلات نوروزی که بخش زیادی از ساکنین پایتخت عازم سفر می‌شوند و دیگر خبری از ترافیک سنگین و هوای آلوده نخواهد بود. آب‌وهوای تهران در فصل بهار معتدل و دلچسب است و بارش‌های پراکنده‌ی بهاری به جذابیت‌های پایتخت می‌افزاید. 

تهران در حالت عادی انقدر شلوغ است که دیگر اهمیتی ندارد اهل تهران هستید یا از شهرهای دیگر به تهران آمده‌اید، درهرصورت فصل بهار بهترین فرصت برای تماشای دیدنی‌های هیجان‌انگیز پایتخت است. به‌همین سبب در این مطلب تلاش کردیم مکان‌ های دیدنی تهران در فصل بهار را معرفی کنیم تا برای استفاده از این فرصت طلایی سردرگم نباشید و سفر به تهران در بهار ، بهترین تجربه سیاحت شما باشد.

رزرو بلیط هواپیما تهران با سه کلیک خوبه!

مکان‌ های دیدنی تهران در بهار؛ سفر به تاریخ نه چندان دور

سفر به تهران در بهار را با تورِ تاریخ‌گردی آغاز می‌کنیم و به تماشای کاخ‌های قدیمی و زیبای تهران می‌رویم. تازگی و طراوت گل‌های بهاری در کنار درختان سربه‌فلک کشیده‌ی بهار، جذابیت بازدید از این بناهای تاریخی را بیشتر می‌کند:

کاخ زیبای گلستان

کاخ زیبای گلستان

نشانی: خیابان 15 خرداد | ضلع شمالی میدان ارگ | خیابان داور 

دسترسی با ماشین شخصی: حتماً به‌خاطر داشته‌باشید که مسیرهای منتهی به کاخ گلستان مانند (باب همایون، صور اسرافیل، سبزه میدان، داور) سنگ فرش شده‌اند و تردد وسایل نقلیه در این محدوده ممنوع است. بنابراین اگر با ماشین شخصی به طرف این کاخ حرکت می‌کنید، حتماً در خیابان‌های نزدیک این مکان پارک کنید و باقی مسیر را قدم بزنید. درضمن این قسمت از شهر تهران در محدوده طرح ترافیک قرار دارد.

مترو: استفاده از مترو مناسب‌ترین انتخاب برای رفتن به کاخ گلستان است. کافیست با استفاده از راهنمای خطوط مترو در ایستگاه پانزده خرداد پیاده شوید و با کمی پیاده‌روی به کاخ گلستان برسید.

 اتوبوس: با استفاده از راهنمای خطوط اتوبوسرانی پایتخت، ماشین‌هایی را سوار شوید که با عبور از خیابان خیام، در ایستگاه گلوبندک توقف می‌کنند.

تاکسی: برای این منظور باید از مکان‌هایی چون (میدان انقلاب، میدان فاطمی، فلکه دوم صادقیه، میدان رازی و خیابان جمهوری اسلامی سوار تاکسی‌هایی به مقصد چهارراه گلوبندک در نزدیکی کاخ گلستان شوید. 

مجموعه کاخ گلستان تهران از جذاب‌ترین مکان‌ های دیدنی تهران در بهار است. این کاخ در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسیده و اکثر مردم آن‌را وابسته به تاریخ قاجار می‌دانند؛ اما این تمام حقیقت نیست! کاخ گلستان ۴۵۰ سال عمر دارد  و بنابراین قدمت آن به قبل از دوران قاجار برمی‌گردد. 

این کاخ از بخش‌های مختلفی تشیکل شده که هرکدام جذابیت‌های خاص خودشان را دارند و مانند یک اثر ناب هنری به بازدیدکنندگان لبخند می‌زنند! (تالار آینه، ایوان تخت مرمر، تالار سلام، تالار سفره‌خانه، خلوت کریمخانی، تالار الماس، عمارت بادگیر، کاخ شمس‌العماره، تالار برلیان و کاخ ابیض) از قسمت‌های درونی کاخ زیبای گلستان هستند.

پیاده‌روی در فضای دنج و آرام محوطه‌ی کاخ گلستان در تابش آفتاب دل‌انگیز بهاری و استراحت در سایه‌سارِ درختان سربه‌فلک کشیده و تماشای کاشی‌کاری‌ها و پنجره‌های رنگارنگی که از عمق تاریخِ معماری ایران می‌آیند، خاطره‌ای به‌یادماندنی از گردش در یک روز بهاری برایتان می‌سازند.

مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد

نشانی ورودی زعفرانیه: تهران | ولیعصر | خیابان شهید فلاحی یا همان زعفرانیه | انتهای خیابان شهید کمال طاهری

نشانی ورودی دربند: شهر تهران | میدان تجریش | خیابان شهید جعفری | ضلع جنوبی میدان دربند

دسترسی به ورودی زعفرانیه با مترو: به ایستگاه متروی تجریش در خط 1 بروید. سپس در میدان تجریش در نبش خیابان شهید ملکی، تاکسی‌های مقصد آصف یا اسدآباد را سوار شوید. البته حواس‌تان باشد که با این تاکسی‌ها به در مجموعه سعدآباد نمی رسید؛ برای این‌منظور باید در ابتدای خیابان شهید طاهری پیاده شوید و حدوداً 10 دقیقه قدم بزنید تا سعدآباد را ببینید.

دسترسی به ورودی زعفرانیه با اتوبوس و بی‌آر‌تی: خطوط مختلف اتوبوس از نقاط اصلی شهر به مقصد میدان تجریش حرکت می‌کنند، شما می‌توانید با سوار شدن این اتوبوس‌ها به پایانه این میدان برسید. خط بی‌آر‌تی (راه آهن – میدان تجریش) هم برای سپری کردن بخشی از این مسیر انتخاب مناسبی است. با رسیدن به میدان تجریش باید به ابتدای خیابان شهید ملکی بروید و خطی‌های آصف یا اسدآباد را سوار شوید و تا ابتدای خیابان طاهری بروید. حالا دیگر با 10 دقیقه پیاده روی، سعدآباد را مشاهده می‌کنید.

تاکسی: معمولا از اکثر نقاط تهران تاکسی‌ها به مقصد میدان تجریش سوار می‌‌کنند. کافی‌ست با رسیدن به میدان تجریش مثل روش‌های قبل حرکت کنید.

خودروی شخصی: به طرف جنوب خیابان ولیعصر برانید تا خیابان زعفرانیه یا شهید فلاحی را در سمت راست ببینید. چراغ قرمز را که رد کنید، خیابان شهید ظاهری در طرف راست‌تان مشخص است. مجموعه سعدآباد در انتهای همین خیابان قرار دارد.

هنگام سفر به تهران در بهار مقصد دوم‌تان باید مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد باشد. این‌جا بدون‌شک یکی از مهم‌ترین مکان‌ های دیدنی تهران در بهار به حساب می‌آید و یادگار گرا‌ن‌بهایی از دوران قاجار و پهلوی شمرده می‌شود. این کاخ رویایی که در یکی از خوش آب‌وهواترین نقاط شهر تهران واقع شده، در دوران قاجار به‌عنوان محل اقامت تابستانی پادشاهان ساخته شده بود. پهلوی کاخ سعدآباد را گسترش داد و به شکل فعلی درآورد و حالا این مکان باشکوه و حیرت‌انگیز از کاخ‌ها، بناهای تاریخی و موزه‌های مختلفی تشکیل شده است.

کاخ سعدآباد برای خودش یک شهر جذاب است و از جنگل طبیعی تا چشمه‌سار، قنات‌، گلخانه‌ و خیابان‌های زیبا را درون خود جای داده است. در فصل بهار پیاده‌روی در محوطه بسیار زیبا و مشجر کاخ در پناهِ سایه درختان چندصد ساله آن لذتی بی‌اندازه دارد.

 بد نیست بدانید که این مجموعه بیش از 100 هکتار  وسعت دارد و کاخ‌های درون آن با فاصله از یک‌دیگر قرار گرفته‌اند، از همین‌رو برای رفاه حال گردشگران، تعدادی ون در داخل مجموعه برای خدمات‌رسانی آماده هستند.

کاخ نیاوران؛ اقامتگاه پهلوی

کاخ نیاوران

نشانی: تهران | میدان شهید باهنر (نیاوران سابق) | مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

دسترسی:  با مترو به ایستگاه تجریش برسید و از آنجا برای نیاوران تاکسی بگیرید یا اتوبوس سوار شوید.

اتوبس: خط بی‌آر‌تی راه‌آهن به تجریش بهترین انتخاب ممکن است. وقتی به تجریش رسیدید، مانند توضیح قبلی عمل کنید.

مجموعه حیرت‌انگیز کاخ نیاوران، یکی از مکان‌ های دیدنی تهران در بهار است که عمر ساختمان‌های آن به عصر قاجاریه و پهلوی می‌رسد. این مجموعه در زمان فتحعلی شاه قاجار به‌ عنوان ییلاق تابستانی در این منطقه‌ خوش آب‌وهوا ساخته‌شد و خاندان پهلوی هم از آن برای سکونت خود استفاده کردند. هنگام سفر به تهران در بهار حتماً تماشای این مجموعه را در اولویت خود قرار دهید.

شاید خیلی‌ از تهرانی‌ها هم با این‌خیال که این باغ فقط یک مجموعه‌ی فرهنگی و تاریخی است، از بازدید آن صرف‌نظر می‌کنند. اما واقعا در جریان نیستند که چه ساعت‌های جذاب و خاطره‌انگیزی اینجا انتظارشان را می‌کشد. 

وقتی در فصل بهار به محوطه کاخ وارد می‌شوید، نوای آرامش‌بخش عبور بادهای بهاری از لابه‌لای درختان و آواز روح‌نواز پرندگان برای لحظه‌ای هم که شده از هیاهوی زندگی دورتان می‌کند. حوض بزرگ وسط باغ جلوه بسیار زیبایی به آن بخشیده و آب روان با عبور در جویبارها هوای بهاری تهران را خنک نگه می‌دارد. 

کاخ صاحبقرانیه مشهورترین عمارتِ باغ نیاوران است که زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در دو طبقه بنا شده‌است. این کاخ محلی برای زندگی ناصرالدین شاه قاجار و همسران عزیزش بود و جالب است بدانید فرمان مشروطیت در این مکان تاریخی صادر شده است. زمان محمدرضا پهلوی این عمارت به‌عنوان دفتر کار شاه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

باغ فردوس (موزه سینما)

نشانی: خیابان ولیعصر | کوچه باغ فردوس

دسترسی: باغ فردوس در قسمت شمالی خیابان ولیعصر تهران و قبل از تجریش واقع شده‌است. این‌جا محله‌ای از شمیران به‌حساب می‌آید و بنابراین دسترسی به آن بسیار آسان است:

ماشین شخصی:  به خیابان ولیعصر بروید و سپس به طرف تجریش رانندگی کنید. نرسیده به میدان تجریش، خودرو را پارک کنید. اگر جای پارک مناسبی پیدا نکردید، میدان تجریش یک پارکینگ عمومی دارد. پس از پارک ماشین به طرف جنوب ولیعصر قدم بزنید.

بی‌آر‌تی: اتوبوس‌هاس خط راه‌آهن – تجریش ساده‌ترین راه برای شماست. پس از سوار شدن فقط کافی‌ست روبروی خیابان باغ فردوس از ماشین پیاده شوید. 

مترو: در جریان باشید که دسترسی با مترو مقداری پیاده‌روی دارد! نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ فردوس ایستگاه مترو تجریش است. وقتی از قطار پیاده شدید، باید حدود پانزده دقیقه جنوبِ خیابان ولیعصر را به سمت باغ فردوس قدم بزنید.

باغ فردوس یکی از معروف‌ترین مکان های دیدنی تهران در بهار است که پیشینه آن به دوران پادشاهی محمدشاه قاجار برمی‌گردد. این مکان دل‌انگیز هم‌اینک با نام «موزه سینما ایران» معروف است.

بد نیست بدانید که این باغ بسیار زیبا در طول تاریخ از ساکنین زیادی میزبانی کرده است. اینجا زمانی کاخ سلطنتی و مدرسه بود که با گذشت زمان حسابی تغییر کرد و بخش‌های زیادی از آن تخریب شد.

باغ فردوس هنوز هم باشکوه و زیبا در بخش شمالی خیابان ولیعصر به عابرین خیابان‌های بهاری تهران لبخند می‌زند. 

باغ موزه مقدم

باغ موزه مقدم

خیابان امام خمینی | بعد از شیخ هادی | کنار بانک ملت

مترو: از خط شماره دو مترو استفاده کنید. خانه مقدم بین ایستگاه‌های حسن‌آباد و دانشگاه امام علی (ع) قرار دارد. هرکجا پیاده شوید، با پنج دقیقه قدم زدن به آنجا می‌رسید. 

اتوبوس: اتوبوس‌های مسیر راه‌آهن-تجریش را سوار شوید. سپس در ایستگاه البرز که تقاطع خیابان ولیعصر و امام خمینی قرار دارد از ماشین پیاده شوید. حالا کافی‌ست به‌سمت شرق خیابان امام خمینی، تا موزه کمی قدم بزنید. 

خانه  یا به‌عبارتی موزه مقدم یکی از زیباترین مکان‌ های دیدنی تهران در بهار است که پیشینه تاریخی آن به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد. این مکان دیدنی جزو خانه‌های مجلل قاجاریه طبقه‌بندی می‌شود که به محمدتقی‌خان احتساب‌الملک یکی از درباریان آن دوران تعلق داشت. اما چرا خانه‌ی مقدم؟ چون این مکان بعداً در اختیار دکتر محسن مقدم، استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران و همسر فرانسوی‌اش سلما قرار گرفت.

نکته جالب این‌که خانه-موزه مقدم در اطراف میدان امام واقع شده‌است و اکثر عابرین اصلا تصور نمی‌کنند چنین بنایی آنجا وجود داشته باشد! -شاید به‌ این دلیل که تمام ساختمان‌های اطراف این عمارت از یک معماری ساده و امروزی بهره گرفته‌اند- اما به ورودی خانه که می‌رسید، ناگهان همه چیز تغییر می‌کند: در لابه‌لای آلودگی در و دیوار تهران، آب وحوض و شمعدانی‌های شکفته در بهار و رنگ‌های شاد و خوش‌ترکیبِ فیروزه‌ای و آبی و بنفش، مقابل‌ چشم‌تان قرار می‌گیرد و از هجوم این‌همه زیبایی دنبال پناه‌گاه می‌گردید!

هنگام سفر به تهران در بهار؛ تماشای حیاط تازه شکفته و گل‌های بهاری، عمارتی با معماری باشکوه ایرانی، گچ‌کاری‌های دوران قاجار، کاشی‌های اصیل فیروزه‌ای و حوضچه‌ مرمرین و فواره‌های قدیمی‌ این خانه را از دست ندهید.

پرسه در طبیعت بهاری تهران

در ادامه‌ی بررسی جذابیت‌های سفر به تهران در بهار ، به پارک‌های تماشایی پایتخت می‌رسیم. 

این تفرجگاه‌های سرسبز و زیبا با آغاز فصل بهار، بهترین مکان ‌های دیدنی تهران هستند که حتماً قبل از تابستان و شروع موج گرما باید از آن‌ها بازدید کنید:

پارک سرخه حصار

پارک سرخه حصار

نشانی: انتهای خیابان دماوند | جنب ترمینال شرق

دسترسی: می‌توانید با وسایل مختلف خود را ابتدا به انتهای بزرگراه رسالت، بزرگراه شهید یاسینی شرقی و سپس پارک سرخه حصار برسانید.

در شرق شهر تهران پارک جنگلی سرخه حصار قرار دارد و سرشار از زیبایی‌های طبیعی است. در مورد تاریخ این‌جا مختصر بگوییم که دقیقاً در زمان انتخاب تهران به عنوان پایتخت قاجاریان، بوستان سرخه حصار هم به لقب شکارگاه سلطنتی نایل آمد! امروزه اما این بوستان که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده جهان شناخته می‌شود، زیر چتر حمایتی سازمان حفاظت از محیط زیست قرار دارد و از بهترین مکان های دیدنی تهران در بهار به‌شمار می‌آید .

از خصوصیات پارک سرخه حصار می‌توان به طبیعت دست‌نخورده و بکر، آب‌وهوای بهاری معتدل و خنک در فصل بهار، امکانات تفریحی مثل پیست دوچرخه‌سواری و ازهمه مهم‌تر فاصله اندک تا شهر تهران اشاره کرد.

هنگام سفر به تهران در بهار ، بازدید از این پارک را به برنامه‌های خود اضافه کنید. این مکان دل‌انگیز در مجاورت رودخانه جاجرود قرار دارد و پرسه در هوای معتدلش -مخصوصاً در زمان بارش‌های بهاری- بسیار فرح‌بخش و دلربا خواهد بود.

پارک جنگلی لویزان و باغ پرندگان

نشانی: شمال شرقی شهر تهران | اتوبان هنگام | بعد از چهارراه استقلال

دسترسی: رانندگی در اتوبان امام علی و ادامه مسیر در خروجی اتوبان زین‌الدین، بهترین مسیر دسترسی به پارک جنگلی لویزان است. البته حواس‌تان باشد که ماشین‌های شخصی حق ورود به مجموعه گردشگری لویزان را ندارند؛ پس می‌توانید با استفاده از کالسکه‌های پارک لویزان مسیرتان را ادامه دهید.

مترو: از هرکجای تهران خود را به خط سه مترو برسانید و سپس در ایستگاه حسین‌آباد یا نوبنیاد پیاده شوید. از آنجا می‌توانید به مقصد پارک تاکسی بگیرید.

اتوبوس: برای رسیدن به پارک جنگلی لویزان، ارزان‌ترین روش استفاده از اتوبوس است. همه‌جای این پارک ایستگاه اتوبوس دارد.

پارک جنگلی لویزان یکی از بزرگ‌ترین و بهترین مکان های دیدنی تهران در بهار است. اگر برای گردش و خوش‌گذرانی در قلب طبیعت دل‌انگیز و بهاری تهران آماده هستید، بوستان لویزان بهترین انتخاب برای شماست. جنگل‌های بهاری لویزان تهران به‌حدی زیبا و تماشایی هستند که باور نخواهید کرد این مکان در تهران شلوغ و آلوده قرار دارد!

جنگل‌های لویزان از طرف غرب به پارک جنگلی شیان و از سمت شرق به پارک جنگلی یاس فاطمی منتهی می‌شوند.به‌خاطر داشته باشید که در ارتفاعات «پارک شیان» لویزان، شهر تهران با چشم‌اندازی زیبا و کم‌نظیر در مقابل دیدگان شما قرار دارد! 

از دیگر جذابیت‌های هیجان‌انگیز بوستان لویزان باغ پرندگان است. نوشتن از زیبایی‌های کم‌نظیر این باغ بهاری تا ابد زمان می‌خواهد! اما برای مثال می‌توان به مسیرهای سنگ‌فرش پیاده‌روی، آبشارها و برکه‌های زیبا و مصنوعی، درختان سرسبز و افراشته و گل‌های خوش‌رنگ و شکفته در بهار اشاره کرد.

بوستان ملت

بوستان ملت

نشانی: خیابان ولیعصر | جنب بزرگ‌راه نیایش

 یکی از وسیع‌ترین و قدیمی‌ترین پارک‌های پایتخت و یکی از بهترین مکان های دیدنی تهران در بهار است که در زمان پهلوی دوم با هدف افزایش اکسیژن و کمک به رفع آلودگی هوای تهران احداث شد.

 این بوستان تماشایی بیش از 100 مدل گونه گیاهی مختلف دارد و گل‌های لاله بهاری آن بسیار معروف است. از ویژگی‌های این بوستان بهاری می‌توان به ورودی خیلی زیبا، آب‌نماهای تماشایی، دریاچه مصنوعی، باغ وحش و  فضای سبز گل‌کاری شده اشاره کرد. نکته این‌که درختان قدیمی بوستان ملت تهران در تمام پایتخت نظیر ندارند.

بوستان باغ ایرانی

نشانی: خیابان شیخ بهایی شمالی | بیست متری پیروزان | کوچه شهید صابری

یکی از اصیل‌تری مکان‌ های دیدنی تهران در بهار و از زیباترین سازه‌های ایرانی-سنتی که در سفر به تهران در بهار باید ببینید، بوستان باغ ایرانی نام دارد. پیشینه‌ی تاریخی این بوستان به دوران قاجار برمی‌گردد. 

شکل متقارن نمادها، طاقی سردرهای باغ، نوع خاص طراحی فواره‌ها و حوض‌ها و بالاخره استفاده از پنجره‌ها و المان‌های مشبک -که همگی از ویژگی‌های سازه‌های اصیل ایرانی هستند- باعث شده تا این بوستان زیبا به نام باغ ایرانی نام‌گذاری شود.

در این باغ دل‌ربا برای قدم‌زدن و استراحت بازدیدکنندگان فضای مناسبی فراهم شده است؛ اینجا می‌توانید ساعتی در پناه سایه درختان بیارامید و از زیبایی‌های فصل بهار نهایت استفاده را ببرید. این مکان حتی به زمین ورزشی و شهربازی هم مجهز شده است. 

درنهایت باید گفت که باغ ایرانی در فصل بهار بسیار جذاب و چشم‌نواز است و گل‌های لاله تازه شکفته، که مانند شما مهمان بهاری این باغ هستند، فضا را آکنده از عطر و زیبایی و شادابی می‌کنند.

ییلاق دربند

ییلاق دربند

نشانی: میدان تجریش |  خیابان فناخسرو | میدان دربند

دسترسی: برای دسترسی به منطقه دربند تهران باید ابتدا به میدان تجریش بروید، سپس از آنجا به وسیله‌ی تاکسی‌های میدان سربند به دربند برسید و باقی مسیر را پیاده‌روی کنید. لطفا توجه داشته باشید که با استفاده وسایل نقلیه عمومی و شخصی می‌توانید به میدان تجریش برسید.

محله خوش آب‌و‌هوای دربند در تمام فصول سال زیباست اما طبیعت جذاب این محله در فصل بهار، از هر نظر تماشایی‌تر و زیباتر است. پیاده‌روی در اتمسفر دل‌انگیز دربند با آب‌وهوای بهاری و آوای رودخانه تجریش که در تمام مسیر زیر گوش‌تان آواز می‌خواند، از به‌یادماندنی‌ترین تجربیات شما در سفر به تهران در بهار خواهد بود. 

دکه‌های لواشک‌فروشی که حتی تصوشان هم هوس‌انگیز است، رستوران‌های سنتی و اصیل ایرانی، آبشار دوقلوی دربند، امام‌زاده ابراهیم، دره اوسون و … از دیدنی‌های هیجان‌انگیز دریند هستند که باید حتما لذت تماشای‌شان را تجربه کنید.

کلام آخر

تهران در فصل بهار با همیشه فرق می‌کند. بوستان‌های زیبا، ساختمان‌های تاریخی، بازارهای شلوغ و هوایی که در طبیعت بهاری پایتخت آن‌چنان هم آلوده نیست، لذت گشت‌و‌گذار در تهران را صدچندان می‌کنند.

در این گزارش امکانات تفریحی و زیبای سفر به تهران در بهار را بررسی کردیم. هرچند مکان‌ های دیدنی تهران در بهار آنقدر زیاد و متنوع هستند که هزاران کلمه برای توصیف‌شان کفاف نخواهد داد؛ از بناهای تاریخی ارزشمند بگیر تا طبیعت سرسبز و زیبا و خیابان‌هایی که هرچه دوره کنیم تمام نمی‌شوند. 

نظرات کاربران