تهران
23 فروردین 1402
تهران

بهترین زمان سفر به تهران؛ پایتخت در 4 فصل !

آیا شما تا به این لحظه تجربه سفر به پایتخت ایران را داشته‌اید؟ بهترین زمان سفر به شهر تهران از نظر شما چه موقع از سال است و چرا؟
پایتخت ایران و نخستین شهر صنعتی ایران، تهران است. این پایتخت کهن ایران زمین در کنار یک شهر صنعتی، اقتصادی و همینطور اداری یکی از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین مراکز گردشگری کشور نیز محسوب می‌شود که به عنوان یکی از مهم‌ترین کلانشهرهای ایران، میزبان بسیاری از مسافران داخلی و خارجی بوده است.

امکانات رفاهی در کنار قدمت تاریخی ویژه‌ای که پایتخت ایران در دل خود دارد، همواره توجه بسیاری از دوست‌داران به سفر را به خود جلب کرده است. از همین رو شهر تهران به یکی از محبوب‌ترین و هیجان‌انگیزترین مقاصد گردشگری کشور تبدیل شده است؛ اما سوالی که برای مسافران پیش میاید این است که بهترین زمان سفر به تهران چه زمانی است؟
طبیعتا با توجه به هدف شما از سفر، این سوال پاسخ متفاوتی خواهد داشت. ما در این مقاله قصد داریم بهترین زمان سفر به تهران را با بررسی شرایط‌ مختلف مورد تحلیل قرار دهیم.

رزرو بلیط هواپیما تهران با سه کلیک!

تهران؛ پایتخت کهن ایران

تهران

قبل از اینکه به بررسی بهترین زمان سفر به تهران بپردازیم، بهتر است مقداری بیشتر با پایتخت ایران آشنا شویم. سابقه تاریخی شهر تهران به گواه تاریخ به دوره‌ی نوسنگی باز می‌گردد و تدقیق و بررسی باستان‌شناسی شکل گرفته در تهران، به کشف اسکلت‌های 7000 ساله انسان و ابزارهای سنگی منجر شده ‌است.
آقا محمدخان قاجار، موسس سلسله قاجاریان، پس از سال‌ها جنگ با سلسله زندیه و مدعیان پادشاهی، در نوروز سال 1165، شهر تهران را به عنوان پایتخت ایران زمین برگزید؛ اما از دوران پهلوی بود که تهران روند ارتقا و تحول خود را از یک شهر کاملا معمولی شروع به پایتختی شیک و مدرن آغاز کرد.
با گذشت زمان کشوری در پایتخت متمرکز شد و پس از آن تعداد کارکنان دولتی در شهر به سرعت روند افزایشی به خود گرفت. هم‌اکنون شهر تهران مرکز استان تهران، پایتخت کشور و در عین حال دومین کلانشهر پرجمعیت خاورمیانه می‌باشد که در دامنه‌های جنوبی رشته ‌کوه البرز واقع شده است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد مناطق در تهران به 22 منطقه افزایش یافت که منطقه 4 به بزرگ‌ترین منطقه و منطقه 17 به کوچک‌ترین منطقه در این شهر مرسوم شدند. اکنون این شهر با 22 منطقه و 730 کیلومترمربع وسعت، عنوان بیست‌وپنجمین شهر پرجمعیت و بیست‌وهفتمین شهر بزرگ را یدک می‌کشد.

بهترین زمان سفر به تهران از حیث آب‌ و هوا

تهران به صورت سالانه میزبان تعداد بسیار زیادی از گردشگران از داخل کشور و همینطور از نقاط مختلف جهان می‌باشد. جغرافیای سیاسی و بومی این منطقه، از جمله عوامل بسیار موثر در تبدیل شدن شهر تهران به یکی از  قطب‌های گردشگری و به خصوص مهاجرپذیر کشور می‌باشد.
شهر تهران یکی از پر رمز و رازترین شهرهای کشور است که در هر فصل به یک رنگ درمی‌آید که زیبایی‌های خاص خودش را نیز به همراه دارد؛ با این تفاسیر انتخاب یک بازه زمانی و یا یک فصل به خصوص به عنوان بهترین زمان سفر به تهران، کاری بسیار سخت و دشوار است.

 پایتخت در هر یک از چهار فصل سال، جلوه‌ و شمایل متمایز به خود می‌گیرد که تجربه سفر شما به این شهر را به یکی از خاطره‌انگیزترین و ماندگارترین خاطرات شما تبدیل خواهد کرد. 

سفر به تهران می‌تواند به شوق دیدن لباس سبز به تن کردن طبیعت و به پرواز درآمدن کبوترها باشد یا در میانه تابش آفتاب داغ و خنکی سایه‌های درختان یا برای قدم زدن در خیابان‌های طویل و منقوش به برگ درختان پاییزی و یا برای تماشای خواب زمستانی و هوای پاک شهر باشد.

بنابر اطلاعاتی درباره اقلیم و آب و هوای تهران، قسمت شمال تهران که شامل کوهپایه‌های البرز می‌شود دارای آب و هوای سرد و قسمت جنوبی و میانی تهران اقلیم و محیطی نیمه بیابانی دارد. میزان میانگین دمای شهر تهران 17 درجه سانتیگراد است. این میانگین دما در فصل تابستان با افزایش دما به 22.6 درجه و در فصل زمستان نیز با کاهش دما به 11.5 درجه سانتیگراد می‌رسد.

فصل بهار؛ بهترین زمان سفر به تهران

تهران

آغاز فصل بهار برای اغلب مردم سرچشمه شادی و نشاط است؛ چون بهار جشن تازگی طبیعت است و با سرسبز شدن دوباره زمین، معمولا افراد بسیاری به منظور لذت بردن و کسب تجربه لذت‌بخش از حس سرزندگی و زیبایی‌های بهار برنامه سفر می‌چینند.
همچنین عید باستانی و باشکوه نوروز در فصل بهار، سمبل تحولی جدید و آغازی مجدد می‌باشد و به طبع آن تعطیلات نوروزی نیز فرصت بسیار مناسبی را برای برنامه‌ریزی و تدارک سفر ایجاد کرده است.
در فصل بهار، پایتخت آب‌ و هوای معتدل و مطبوعی دارد و امکان اینکه گاهی اوقات در این فصل باران نیز ببارد وجود دارد. که از قضا همین امر، خود علتی برای انتخاب فصل بهار به عنوان بهترین زمان سفر به تهران می‌باشد. تعطیلات نوروز فرصت بسیار مناسبی برای گشت ‌و گذار و دیدن جاذبه‌های تاریخی و اماکن تفریحی پرتعداد شهر تهران است؛ زیرا در این ایام سطح شهر بسیار خلوت است و دیگر خبری از ترافیک کلافه‌کننده و طولانی تهران نیست.
بازدید از موزه‌ها، بناهای تاریخی، طبیعت بکر اطراف و جاهای دیدنی تهران، نفس کشیدن هوای دلپذیر و پاک بهاری در زیر سایه درختان بلند تهران در فصل بهار از لذت‌بخش‌ترین تجارب سفر به پایتخت خواهد بود.

فصل تابستان؛ بهترین زمان سفر به تهران برای شب‌گردی‌های مهیج

با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در فصل تابستان، حجم زیادی از مردم با استقاده از این تعطیلات برای این روزها برنامه سفر می‌چینند.

بنابه نظر بسیاری از افراد بهترین زمان سفر به تهران تابستان می‌باشد؛ زیرا بسیاری از اماکن و جاذبه‌های دیدنی تهران در این فصل حال و هوای خاصی دارند. هوای تهران در فصل تابستان گرم است؛ اما خبری از آب و هوای شرجی نخواهد بود. همین امر گرمای هوای تهران را قابل تحمل‌تر می‌کند.
بسیاری از افراد که فصل تابستان را برای سفر به تهران انتخاب می‌کنند، شب‌ها برای بازدید از اماکن و مناطق گردشگری و تفریحی این شهر از خانه‌های خود خارج می‌شوند و به گشت و گذار در شهر می‌پردازند. در این فصل باتوجه به شرعی نبودن هوا و حس و حال مختص این ایام، تهران شب‌های مهیج و دیدنی دارد.
از جمله جاهای دیدنی تهران در تابستان می‌توان به تله ‌کابین توچال، منطقه تفریحی گردشی طالقان، پارک جنگلی لویزان، پارک ملی سرخه حصار و بوستان‌های متفاوت سطح شهر پایتخت اشاره کرد.

فصل پاییز؛ بهترین زمان سفر به تهران برای لمس زیبایی طبیعت

تهران

پاییز تصویری رویایی و دل‌نشین از تهران با به رقص درآمدن برگ‌های رنگارنگ درختان در دل آسمان به شهروندان و مسافران ارائه می‌دهد.

فصل پاییز برای بسیاری دل‌انگیز است و در مقابل آن برای بعضی‌ نیز غم‌انگیز؛ اما اغلب این فصل تلاطم رنگ‌ها را فصل عاشقی نام نهادند و بهترین زمان سفر به تهران را نیز فصل پاییز می‌دانند.
هوای تهران از اواسط مهر تا اواسط آبان که رنگ‌های پاییزی به مرور در طبیعت شهر نمایان می‌شوند، خیلی سرد نیست و بهترین زمان سفر به تهران برای لذت بردن از این طبیعت زیبا و بازدید از دیدنی‌های تهران و اطراف آن می‌باشد. آب‌ و هوای خنک و معتدل در کنار باران‌های پراکنده‌ی پاییزی که بی‌خبر در میان شکوه رنگارنگ برگ‌های درختان شروع به بارش می‌کند، تهران را به یکی از جذاب‌ترین مقاصد مسافران در این فصل تبدیل کرده است.

روستای زرین دشت، دشت لار، گزو، افجه و آهار از جمله روستاهای چشم‌نواز در اطراف تهران هستند که تصویری بسیار خاطره‌انگیز و زیبا از پاییز پایتخت تقدیم گردشگران می‌کنند.
درکه و دربند نیز از اماکن تفریحی همیشگی در شهر تهران هستند که در این فصل زیبایی‌شان چندین برابر می‌شود. 

فصل زمستان؛ بهترین زمان سفر به تهران برای لذت بردن از جلوه سفید شهر

زمستان فصل روشنایی و برکت است. عده‌ای در این فصل سرد برفی، در گرمای خانه ماندن و نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه داغ و تکیه زدن بر مبل را به مسافرت و بیرون رفتن، ترجیح می‌دهند.

در مقابل این گروه ای افراد، عده‌ای نیز هستند که به دنبال ماجراجویی در میان سفیدی و سرمای برف هستند. اگر شما نیز از جلوه سفید و زیبای شهر لذت می‌برید و جزو گروه دوم هستید، فصل زمستان بهترین فصل سفر به تهران برای شما می‌باشد.

تفریحات زمستانی گوناگونی در تهران برای گردشگران و علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی آماده شده است. یکی از معروف‌ترین پیست‌های کشور، پیست اسکی آبعلی، پیست اسکی توچال، پیست اسکی بین‌المللی دیزین و همینطور سورتمه تهران از جمله اماکن تفریحی پایتخت در فصل سرد زمستان می‌باشند. در کنار این موارد قدم زدن در کوچه پس‌کوچه‌‌های سرد برفی و صرف یک نوشیدنی گرم در رستوران و کافه‌های تهران، برای شما یک تجربه بسیار متفاوت و لذت‌بخشی را رقم خواهد زد.

بهترین زمان سفر به تهران از حیث مناسبت‌ها

نمایشگاه‌های بین‌المللی

تهران به عنوان پایتخت ایران، سالانه میزبان برگزاری مراسم‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی گوناگونی است که از جمله آنان می‌توان به جشن ملی انقلاب در تهران به همراه جشنواره فیلم فجر و همینطور برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی مختلف که مهم‌ترین آن‌ها نمایشگاه کتاب تهران است، اشاره کرد. در کنار تمامی مواردی که بالاتر در متن به آنها اشاره شد، برگزاری این رویدادها نیز شهر تهران را به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در طول سال تبدیل کرده است. همچنین لازم به ذکر است که مراسم‌های مذهبی بسیاری به مانند مراسم شب‌های رمضان، مراسم ماه محرم، سوگواری معصومین و جشن‌های میلاد نیز در این شهر با نهایت احترام برگزار می‌شود که این مراسم‌ها نیز مسبب حضور افراد بسیاری در شهر تهران می‌شود.

جشن سالگرد انقلاب اسلامی و جشنواره فیلم فجر در تهران

مهم‌ترین جشن سیاسی ایران سالگرد انقلاب اسلامی محسوب می‌شود؛ از این جهت بهترین زمان سفر به تهران برای بسیاری از افراد دهه فجر در بهمن ماه است.
با توجه به اینکه بنیان اصلی انقلاب در شهر تهران پایه‌ریزی شد، این شهر در دهه فجر حال‌ و هوای مختص خود را دارد.
هر ساله، در پایتخت، همزمان با سایر نقاط ایران، راهپیمایی 22 بهمن شکل می‌گیرد و مردم شرکت‌کننده از نقاط مختلف شهر تا میدان آزادی را به راهپیمایی مشغول می‌شوند و سپس رئیس ‌جمهور کشور به مناسبت سالگرد انقلاب در بین مردم سخنرانی می‌کند و مراسم‌های ویژه‌ بسیاری نیز در سراسر ایران با حضور مقامات کشوری و لشکری برگزار می‌شود. 

بزرگترین جشنواره فیلم، تئاتر و موسیقی ایران، تحت عنوان جشنواره فجر همواره در طول دهه فجر برگزار می‌شود که از مهم‌ترین رویداد‌های فرهنگی ایران به شمار می‌آید. بهترین زمان سفر به تهران از نظر هنر دوستان و اهالی سینما حین برگزاری جشنواره فجر در بهمن ماه است که برای شرکت در اکران مردمی فیلم‌ها به تهران بیایند.

بهترین زمان سفر به تهران و حضور در نمایشگاه کتاب

سالانه اواسط اردیبهشت ‌ماه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در این شهر برگزار می‌شود. این نمایشگاه، یکی از بزرگترین و جامع‌ترین رویدادهای فرهنگی در ایران به حساب می‌آید. بهترین زمان سفر به تهران برای هنردوستان و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی، اردیبهشت ماه و برای شرکت در نمایشگاه کتاب تهران، است که از سراسر کشور و حتی از کشورهای خارجی نیز برای شرکت و حضور در این نمایشگاه به تهران می‌آیند. این فصل در کناز برگزاری نمایشگاه کتاب، از نظر شرایط آب ‌و هوایی نیز بهترین فصل سفر به تهران تلقی می‌شود.

بهترین زمان سفر به تهران و حضور در مراسم‌های مذهبی

مراسم‌های مذهبی

یکی از غنی‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران از نظر وجود تعداد بناهای مذهبی، شهر تهران می‌باشد. وجود امام‌زاده‌ها، از جمله عوامل رونق در صنعت گردشگری در این شهر به حساب می‎آید. یکی از معروف‌ترین زیارتگاه‌های پایتخت که بطور سالانه مراسم‌های مذهبی بسیاری از قبیل مراسم شب‌های قدر و عزاداری دهه اول محرم در آن بقعه متبرک برگزار می‌شود، حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع) است.

کلام آخر

تهران از لحاظ فرهنگی، تاریخی و اقلیمی شاخصه‌های منحصر به ‌فرد زیادی دارد که ظرفیت فراوانی در حوزه گردشگری ایجاد کرده است.
سالانه مسافران بی‌شماری از نقاط مختلف کشور به تهران سفر می‌کنند. بهترین زمان سفر به تهران با توجه اینکه به چه منظوری قصد سفر به پایتخت را داشته باشید، بدون شک متغیر است اما تهران شگفتی‌ها و زیبایی‌های خاص خودش را در هر فصل دارد؛ اما فصل بهار و پاییز، بهترین زمان برای سفر به تهران است.

تعطیلات نوروزی که 15 روز اول سال نو را شامل می‌شوند را نیز می‌توان از جمله بهترین زمان‌ها برای گردش در پایتخت به حساب آورد؛ زیرا شهر با خروج مردم از تهران و تعطیلی مشاغل دولتی و گاها غیردولتی بسیار خلوت‌تر از گذشته می‌شود و آب ‌و هوا بسیار معتدل‌تری نیز دارد.

پاییز تهران نیز با جلوه‌ای از هزاران رنگ زیبا و باران‌های گاه و بیگاه پاییزی، بسیار دلچسب و خارق‌العاده خواهد بود. شب‌های تابستانی پایتخت نیز بسیار مهیج و خاطره‌انگیز هستند. همچنین از عوامل موثر در جذب گردشگر باید به تفریحات و امکانات زمستانی تعبیه شده در تهران نیز اشاره ‌کرد. اگر به‌ دنبال ماجراجویی در این فصل هستید، حتما از امکانات رفاهی و تفریحی ویژه این شهر نهایت لذت را ببرید. اگر قصد شما برای سفر به تهران، خرید می‌باشد، روزهای آخر سال و برای انجام کارهای تجاری و اداری، روزهای ابتدایی و آغازین هفته در هر فصلی از سال بهترین زمان سفر به تهران برای شما هستند.

نظرات کاربران