کاخ موزه سعدآباد
8 اردیبهشت 1402
تهران

سفر به تهران در تابستان؛ از کارتینگ تا کاخ گردی!

دیدنی‌های تهران در تمام فصول تماشایی و جذاب هستند ولی برخی از مکان های دیدنی تهران در تابستان شور و حال متفاوتی دارند. هرسال با شروع فصل گرما و تعطیلی مراکز آموزشی، فرصت مناسبی فراهم می‌شود تا ضمن سفر به تهران در تابستان، از هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های پایتخت بازدید کنیم و با نقاط کمتر شناخته شده آن آشنا شویم. 

تهران در فصل تابستان از همیشه گرمتر است، بنابراین موزه‌های مسقف، پارک‌ها و مراکز طبیعی بهترین گزینه برای تهران‌گردی تابستانه به‌شمار می‌روند. در ادامه گزارش نگاهی می‌کنیم به سفر به تهران در تابستان و تمام جاذبه‌هایی که بهتر است آز آنها بازدید کنیم. نکته این‌که برای راحتی شما، آن‌ها را به دو بخش مختلف (تفریحات تابستانی و مکان‌های دیدنی تابستانی) تقسیم کرده‌ایم.

رزرو بلیط هواپیما تهران با سه کلیک خوبه!

تفریحات تابستانی تهران

این گزارش را با معرفی مکان های تفریحی تهران در تابستان آغاز می‌کنیم. نکته این‌که امکانات تفریحی تهران انقدر زیادند که برای سرزدن به آنها باید روزهای متمادی در تهران بمانید! از همین‌رو به ذکر چند نمونه از مشهورترین مکان‌هایی که هنگام سفر به تهران در تابستان می‌توانید در آنها خوش بگذرانید اکتفا می‌کنیم. با  مجله‌ی سه‌کلیک همراه باشید:

کارتینگ بین المللی پرند

کارتینگ بین المللی پرند

نشانی: بزرگراه تهران به ساوه | شهر جدید پرند | مقابل دانشگاه آزاد

دسترسی: اگر از اطراف میدان آزادی به سمت کارتینگ بین‌المللی پرند بروید، چیزی حدود ۶۰ دقیقه در راه خواهید‌بود. آزادراه تهران-ساوه مسیر دیگر شماست که با رانندگی در آن می توانید خود را به کارتینگ بین‌المللی پرند برسانید.

مجموعه تفریحی-ورزشی «کارتینگ بین‌المللی پرند» از بزرگترین پیست خاورمیانه برخوردار است و سومین پیست بزرگ در تمام جهان را دارد. این پیست از نظر مساحت و طراحی حرفه‌ای پیچ‌ها و مسیر، در میان پنج پیست مطرح جهان قرار گرفته‌است. 

در بین تمام سرگرمی‌های پرطرفدار و هیجان‌انگیز، کارتینگ جایگاه ویژه‌ای دارد.  بهتر است بدانید که این تفریح جذاب، در تقسیم‌بندی ورزش‌های موتوری قرار می‌گیرد. خودروهای کارتینگ، چیزی به‌عنوان دنده ندارند و فقط از پدال‌ گاز و ترمز بوده پشتیبانی می کنند؛ در جهان این خودروها را با عنوان کارت (Kart) می‌شناسند. این خودروها از نظر شکل و شمایل بسیار به خودروهای فرمول یک شباهت دارند، هرچند ابعادشان کوچکتر است.

ماشبن‌های کارتینگ این مجموعه از مطمئن‌ترین کارت های جهان هستند و در کمپانی معتبر سودی فرانسه ساخته‌شده‌اند. این ماشین‌ها –که به ماشین های بدون کمربند معروفند- از نظر سطح ایمنی نظیر ندارند. 

در مجموعه هیجان‌انگیز کارتینگ بین المللی پرند، می‌توانید سرگرمی‌های مختلفی را امتحان کنید. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به تهران در تابستان حتماً به بخش‌های جذاب این مجموعه سر بزنید و در سالن بازی و بیلیارد و فوتبال دستی و گیم‌نت، اوج هیجان را تجربه کنید.

سورتمه دربند

نشانی: میدان تجریش | خیابان دربند | خیابان گلابدره | خیابان الفت | خیابان پندار | خیابان شکیبایی

دسترسی از میدان قدس: اگر قصد تردد با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی را دارید، متروی تهران بهترین انتخاب برای شماست. برای این منظور باید در خط 1 سوار مترو شوید و تا انتها یعنی ایستگاه تجریش در قطار بمانید. پس از بیرون آمدن از ایستگاه با تاکسی و ماشین‌های شخصی مواجه می شوید که تا سورتمه، میدان دربند و گلابدره به‌صورت دربستی مسافرکشی می‌کنند.  اگر به‌هر دلیل علاقه‌ای به این‌کار ندارید، کافی‌ست تقریباً هفت دقیقه تا میدان تجریش قدم بزنید تا به ایستگاه دربند برسید.

دسترسی از میدان تجریش: شما باید در ابتدای خیابان فناخسرو که در بخش شمال شرقی میدان تجریش قرار دارد، سوار تاکسی‌های تجریش به مقصد آبک بشوید. ساده‌ترین راه برای رسیدن به ورودی پارکینگ جنوبی بوستان گلاب‌دره، همین است. از اینجا به بعد مسیر تقریباً مشکلی در پیش دارید و از ورودی پارکینگ تا محل سورتمه راه‌تان اصلاً هموار نیست! شما باید این جاده‌ی پُرشیب را با استفاده از یک پلکان 600 متری تا بالای پارک طی کنید. البته گزینه‌ی دیگری هم وجود دارد که ابتدای خیابان باغ شاطر به مقصد دربند تاکسی بگیرید و مقابل خیابان اسدالهی پیاده شوید. حالا برای رسیدن به در شمالی پارک گلابدره، باید مسافت 900متری و نسبتا شیبدار خیابان سازمان آب تا مقصد را بپیمایید.

پایتخت ایران اَبَر شهری پرتکاپو و شلوغ است که برخلاف تصور خیلی‌ها فقط چهره‌ی سیمانی و خشکی ندارد؛ اینجا طرف دیگرش جلوه‌ای جذاب و هیجان‌انگیز است که برای تماشایش باید به تفرجگاه‌‌ها، مراکز خرید و جذابیت‌های تفریحی تهران بروید.  پس اگر هنگام سفر به تهران در تابستان در جستجوی فضایی متفاوت و شاد هستید تا از خستگی‌های زندگی فاصله بگیرید، شاید بهتر باشد نگاهی به مجموعه «سورتمه دربند» بیندازید.

سورتمه تهران که با عناوین دیگری چون سورتمه دربند و سورتمه گلابدره هم معروف است، مکان مناسبی برای گذراندن یک روز پرهیجان و رویایی است. این مجموعه در ارتفاعات دربندِ زیبا قرار دارد و با هوایی خنک و کوهستانی تجربه‌ی زیبایی از سفر به تهران در تابستان برای شما خواهد ساخت.

سورتمه دربند درواقع اولین سورتمه تهران به‌حساب می‌آید و با مسیری ۱,۲۰۰ متری، یکی از طولانی‌ترین پیست‌های سورتمه‌سواری در کشور است. کابین‌های این سورتمه بسیار ایمن هستند و با حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت، جاده‌ای پیچاپیچ و پُرهیجان را روی ریل‌ها می‌پیمایند.

 سورتمه دربند برای خانواده‌ها یک تفریح بسیار مناسب است که برای تمام سنین-از کودک بگیر تا بزرگسال- جذابیت دارد. 

تله‌کابین توچال

تله‌کابین توچال

نشانی: تهران | بزرگراه شهید چمران | خیابان یمن | انتهای خیابان ولنجک |بام تهران

دسترسی: برای رسیدن به ورودی مجموعه توچال، در ابتدا باید به سمت بزرگ‌راه شهید چمران برانید؛ سپس با ادامه مسیر در این بزرگ‌راه وارد خیابان یمن شوید و راه‌تان را تا خیابان ولنجک ادامه دهید. با رانندگی تا پایان خیابان ولنجک، ورودی توچال را می‌بینید. از اینجای مسیر دیگر ماشین‌رو نیست و باید برای رسیدن به مجموعه تله‌کابین توچال، به پاهای‌تان متکی باشید!

«تله‌کابین توچال» در سال ۱۳۵۳ هجری‌شمسی و با مشاوره و کمک کمپانی فرانسوی پوما کلید خورد و ساخت آن تا سال ۱۳۵۷ به‌طول انجامید.  این تله‌کابین بسیار جذاب به سه خط اصلی، سه خط تله‌سی‌یژ و یک خط تله‌اسکی مجهز است. 

این تله‌کابین در بین نمونه‌های نصب‌شده در جهان، از طولانی‌ترین خطوط به‌هم‌ پیوسته بهره می‌برد؛ به عبارت  دیگر سه خط اصلی این تله‌کابین مجموعاً حدود ۷۵۰۰ متر طول دارند. لازم به ذکر است که کابین‌ها در مسیر با سرعت ۴ متر بر ثانیه حرکت می‌کنند که سرعت مناسبی به‌حساب می‌آید. توصیه می‌کنیم حتماً از این مجموعه‌ی دل‌انگیز -که می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های زندگی شما باشد- بازدید کنید.

هنگام سفر به تابستان در تهران حواس‌تان به ساعت‌های فعالیت مجموعه باشد: تله‌کابین توچال در روزهای ابتدایی هفته یعنی شنبه، یکشنبه و دوشنبه تعطیل است و فقط سه‌شنبه‌ها تا جمعه‌ها از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کند. نکته جذاب این تله‌کابین فعالیت آن در ساعت‌های تاریک شب است، در روزهای پنجشنبه و جمعه شما می‌توانید از خط شبانه تلکابین هم بهره ببرید.

پارک آبی اوپارک 

نشانی: جاده تهران به سمت کرج | بعد از آزادگان | بلوار کوهک | انتهای خیابان شمیم

دسترسی: اگر می‌خواهید با استفاده از متروی تهران به اوپارک بروید، باید در خط 5 مسیرتان را آغاز کنید تا به یکی از ایستگاه‌های ایران‌خودرو یا چیتگر برسید، توجه داشته‌باشید که هرکدام این ایستگاه‌ها به یکی از ورودی‌های مجموعه اوپارک می‌رسند؛ پس طبق میل‌تان می توانید از هر طرفی بخواهید وارد این مجموعه تفریحی شوید.

اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، مسیر ساده‌ای برای رسیدن به پارک آبی اوپارک دارید. فقط کافی‌ست خودتان را به اتوبان تهران-کرج برسانید تا از آنجا به‌راحتی ورودی مجموعه را ببینید.

هیچ‌کس بدش نمی‌آید که هنگام سفر به تهران در تابستان تنی به آب بزند و تمام وجودش را خنک کند. برای این منظور چه جایی بهتر از پارک‌های آبی که تفریح و خنکی را همزمان فراهم می‌کنند؟

«پارک آبی اوپارک تهران» برای آنها که به تفریحات آبی علاقه دارند، یک محیط جذاب و بسیار هیجان‌انگیز است. این مجموعه پرطرفدار امکانات تفریحی زیادی دارد که با استفاده از آنها می‌توانید با یک تیر، دو نشان بزنید؛ هم در گرمای پایتخت «خنک» شوید و هم سرتان را حسابی با امکانات لوکس اینجا «گرم» کنید؛ یک‌جورایی همان سرما در گرمای خودمان!

اوپارک تهران یک مجموعه‌‌ی تفریحی ورزشی آبی است که به‌دلیل رعایت مسائل دقیق ایمنی و استانداردهای جهانی تجهیز پارک‌های آبی، خیلی سریع به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های تهران تبدیل شد. جالب است بدانید که این مکان هیجان‌انگیز می‌تواند از ۳ هزار نفر همزمان میزبانی کند! درواقع اوپارک مکان مناسبی برای یک دورهمی دوستانه یا وقت‌گذرانی خانوادگی در هنگام سفر است. 

این مکان هیجان‌انگیز با مشورت و ایده‌پردازی یک کمپانی کانادایی به نام  White waterتجهیز شده‌است. بهتر است بدانید که کانادایی‌ها با مهارت زیادی که در راه‌اندازی پارک‌های آبی دارند، اوپارک را هم مطابق سلیقه خودشان به مکانی جذاب و دلپذیری تبدیل کرده‌اند. درهر‌صورت اگر برای سفر به تهران در تابستان برنامه‌ریزی می‌کنید، حواس‌تان باشد که آب‌تنی در مجموعه اوپارک را از قلم نیندازید.

مکان های دیدنی تهران در تابستان

اگر به‌هر دلیلی از تفریح خسته شده‌اید و دل‌تان می‌خواهد به سراغ مکان های دیدنی تهران بروید، ما برای‌تان مجموعه‌ای از بهترین جاذبه‌هایی که هنگام سفر به تهران در تابستان باید ببینید، آماده کرده‌ایم. نکته این‌که به دلیل هوای گرم تهران در این فصل، اکثر این جذابیت‌‌ها سرپوشیده هستند تا بتوانید در آرامش از سفر خود لذت ببرید. 

خانه موزه مقدم تهران

خانه موزه مقدم تهران

نشانی: منطقه 11تهران | تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان امام خمینی |نبش خیابان شیخ هادی | پلاک 249

دسترسی: شما برای رسیدن به خانه مقدم تهران، راه‌های زیادی دارید و می‌توانید از بین مترو، اتوبوس، تاکسی و حتی خودروی شخصی راحت‌ترین‌شان را انتخاب کنید:

مترو: فاصله‌ی ایستگاه‌ متروی میدان امام خمینی و همچنین ایستگاه دانشگاه امام علی با ورودی خانه مقدم، بسیار اندک است و همین هم تردد شما آسان‌تر خواهد کرد. به عقیده‌ی ما، بهترین انتخاب برای رسیدن به این مجموعه استفاده از مترو است.

بی‌آر‌تی: اگر قصد دارید با اتوبوس به خانه مقدم بروید، ایستگاه‌های بی‌آر‌تی پارک شهر و البرز مناسب شماست. همچنین خیابان‌های امام خمینی و ولیعصر تهران هم به مقصد شما ایستگاه تاکسی دارند. 

ماشین شخصی: اگر از ماشین شخصی استفاده می‌کنید، حواس‌تان به طرح ترافیک تهران و همین‌طور طرح زوج و فرد خودرو باشد. این را هم بدانید که احتمالاً برای یافتن جای پارک خودرو به مشکل برمی‌خورید. این منطقه در ساعت‌های اوج رفت‌و‌آمد اکثراً ترافیک سنگینی دارد و به‌سختی در اطراف آن جای پارک پیدا می‌شود.

یکی از جذاب‌ترین مکان های دیدنی تهران، «خانه و موزه مقدم» است که از دوران قاجاریه تا همین امروز قدمت دارد. این مکان زیبا درواقع محل زندگی (محمدتقی‌خان احتساب‌الملک) یکی از دولتمردان قاجار بود تا این‌که مدت‌ها بعد در اختیار فرزند ایشان، دکتر محسن مقدم قرار گرفت. 

دکتر مقدم با اتمام دوران تحصیلاتش در فرنگ، به‌همراه سلما همسر ارمنی تبارش در این خانه زندگی کرد و این آغاز تحولات بزرگی برای این خانه‌ی تماشایی بود. او در این مکان با نگهداری از اشیای عتیقه، کلکسیون کوچکی برای خود دست‌وپا کرد که تا همین حالا هم از آن با عنوان موزه یاد می‌شود. این خانه‌ی زیبا نهایتاً توسط دکتر محسن مقدم وقف دانشگاه تهران شد. با گذشت سالیان هنوز هم نسل جدید هنردوستان ایرانی می‌توانند از آثار زیبایی که در قلب این خانه جای گرفته، بازدید کنند.

خانه مقدم ۲۱۱۷ مترمربع مساحت دارد و مانند اکثر اعیان نشین‌های ایرانی از (بیرونی، اندرونی و سرایداری) بسیار چشم‌نوازی تشکیل شده‌است . قسمت اربابی یا برج اربابی این خانه در سال 1345 خورشیدی و در دوران حیات دکتر محسن مقدم ساخته شده و شباهت بسیاری به قلعه‌های قرون وسطایی اروپا دارد. معروف است که این برج را دکتر مقدم برای سلما ساخته و به همین دلیل هم از معماری اروپایی استفاده کرده‌است. در روایت دیگری، سلما در روزهای آفتابی به آخرین طبقه برج می‌رفت و با فنجانی قهوه به قله‌ی زیبای دماوند خیره می‌شد. درهرصورت یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های خانه مقدم همین ساختمان اربابی است که فضاهای دیدنی و زیبایی چون اتاق کدخدا و یک حمام کوچک خانگی در آن قرار دارند. جدای از این‌‌ها اتاق‌های تدخین و درویش هم متعلق به این ساختمان هستند.

جالب است بدانید که این خانه‌ی رویایی با معماری و آثار گرانبهایش، به‌عنوان یکی از گران‌‌قیمت‌ترین خانه‌های جهان شناخته می‌شود. اثر تاریخی خانه و موزه مقدم در ۲۰ آذرماه ۱۳۷۹ در لیست آثار ملی ایران ثبت شده‌است. بازدید از اینجا هنگام سفر به تهران در تابستان بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

عمارت سرای کاظمی

نشانی: خیابان 15 خرداد شرقی | محله‌ی امامزاده یحیی | کوچه مستوفی، پلاک 66

دسترسی: ایستگاه‌ متروی پانزده خرداد در خط یک و ایستگاه‌ متروی بهارستان در خط دو، نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترویی هستند که به سمت این محله می‌روند؛ با حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی از هرکدام، به‌راحتی به این عمارت زیبا می‌رسید. جدای از این شما می‌توانید با اتوبوس هم خودتان را به ایستگاه میدان بهارستان برسانید و از آنجا تا چهارراه سیروس تاکسی بگیرید. توصیه می‌کنیم در مورد سفر با ماشین شخصی بیشتر فکر کنید، محله‌ی امامزاده یحیی در محدوده‌ی طرح ترافیک تهران واقع شده و برای رسیدن به عمارت سرای کاظمی حتماً باید طرح بخرید. البته دقت کنید که روز‌های تعطیل شامل طرح ترافیک نمی‌شوند.

عمارت «سرای کاظمی» درست مانند خانه‌های سنتی ایران شامل قسمت‌های (بیرونی، اندورنی، آب انبار، مطبخ و اصطبل) است. شاکله‌ی اصلی این بنای زیبا در سال‌های آخر حکومت قاجاریان شکل گرفت و در زمان رضا شاه پهلوی تکمیل شد. جالب است بدانید عمارت کاظمی در آن دوران به رختشوی‌خانه مجهز بود که امری بی‌سابقه در خانه سازی ایرانی به‌حساب می‌آید! به‌عبارت دیگر در ایام قدیم مردم برای شستن البسه و هرگونه نظافت به چشمه‌ها و رود‌خانه‌ها مراجعه می‌کردند و چنین امکانی اساساً در هیچ عمارتی وجود نداشت.

در یک کلام می‌‌شود گفت که زیبایی این مکان نظیر ندارد. در حیاط مستطیل‌شکل عمارت یک حوض شش‌ضلعی بسیار جذاب دیده می‌شود که در کنار فضای سبز تابستانی، جلوه ای بهشتی به خانه بخشیده‌است. بدون تعارف باید بگوییم که درهای چوبی سرای کاظمی چشم هر بازدیدکننده‌ای را محو می‌کند. خلاصه این‌که سفر به تهران در تابستان بدون سرزدن به عمارت کاظمی هرگز کامل نخواهد‌ شد!

از مهم‌ترین قسمت‌های این مکان زیبا می‌توان به شیشه‌های رنگارنگ بسیار تماشایی، آجرهای سنتی خشتی و البته بادگیر خشتی سرای کاظمی اشاره کرد. 

باغ کتاب

باغ کتاب

نشانی: میدان ونک | بزرگراه حقانی | مسیر غرب به شرق | بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس | خروجی کتابخانه ملی | باغ کتاب ‏تهران

دسترسی: ایستگاه‌های متروی شهید حقانی و شهید همت، نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به مجموعه باغ کتاب تهران هستند. به‌دلیل این‌که مسیر به‌صورت سرپایینی‌ست، برای راحتی شما توصیه می‌کنیم جهت رسیدن به این مکان از ایستگاه حقانی استفاده کرده و با ایستگاه همت هم باغ کتاب تهران را ترک کنید. شما با پیاده شدن در متروی شهید حقانی، می‌توانید با ون‌های مخصوص این مسیر تا باغ کتاب تهران سفر کنید. 

اگر قصد سفر با ماشین شخصی را دارید، کافی‌ست از هر جای تهران خودتان را به مسیر شرق به غرب اتوبان همت برسانید و از خروجی حقانی و یا اتوبان حقانی غرب به شرق -کمی بعد از تقاطع اتوبان مدرس- به بلوار کتابخانه ملی وارد شوید. باغ کتاب تهران همین‌جاست!

حتی اگر اهل مطالعه نباشید، باز هم «باغ کتاب تهران» از دیدنی‌ترین مکان‌های تهران است که فضای خوبی برای دورهمی، مطالعه و خرید ایجاد کرده‌است. این مرکز چند منظوره‌ی فرهنگی برای کمک به رواج فرهنگ کتابخوانی و رشد سرانه‌ی مطالعه‌ی کشور در بین سال‌های 1386 تا 1396 ساخته شد. بهتر است بدانید که باغ کتاب با 65 هزار مترمربع زیربنا و 110 هزار مترمربع وسعت، به‌عنوان وسیع‌ترین مرکز کتاب و سرگرمی در تمام کشور شناخته می‌شود.  شما در باغ کتاب می‌توانید به بهترین شکل از اوقات فراغت‌تان استفاده کنید و در 3 طبقه مختلف از فضاهای فرهنگی جذاب این‌جا لذت ببرید. 

معماری ویژه این مجموعه از جذاب‌ترین نکات قابل اشاره‌ی باغ کتاب تهران است. ساختمان این سازه‌ی تماشایی از بالا کاملاً شبیه کشتی و از نمای شمال‌به‌‌جنوب به کتابی نیمه‌باز شباهت دارد. وسعت فضای داخلی و بیرونی باغ کتاب برای اکثر بازدیدکنندگان بسیار شگفت‌انگیز است و هر بیینده‌ای را به خود جلب می‌کند. با ورود به این مکان محو معماری زیبا و قفسه‌بندی استاندارد کتاب‌ها می‌شوید و از فضای وسیع و امکانات خوبی که در نقطه به نقطه باغ کتاب به چشم می‌خورد، سر ذوق می‌آیید. 

هنگام سفر به تهران در تابستان می‌توانید با خاطری آسوده لابه‌لای قفسه‌های باغ کتاب بگردید تا کتاب مورد نظرتان را جستجو کنید. سپس به‌‌آهستگی میان صفحانش تورقی بزنید و اگر دل‌تان خواست برای خرید آن پای صندوق بروید. شما در باغ کتاب تهران هرگز نگران خستگی نباشید چون «لمکده» برای همین ساخته شده که فضای آرامی برای استراحت شما باشد! این مکان در قسمت غربی طبقه همکف قابل دسترسی است.

موزه فرش ایران

نشانی: ضلع شمالی پارک لاله | تقاطع خیابان فاطمی | رو‌به‌روی فروشگاه سپه

دسترسی با اتوبوس: اتوبوس‌های بی‌آرتی خط پایانه (شهید افشار – پایانه جنوب) از بزرگراه شهید چمران عبور می‌کنند. سوار این خط بشوید و سپس در ایستگاه باقرخان اتوبوس را ترک کنید. حالا در خیابان دکتر فاطمی به طرف شرق حرکت کنید تا ورودی موزه را ببینید. علاوه‌بر بی‌آرتی خطوط مختلف اتوبوسرانی هم در جنوب پارک لاله ایستگاه دارند یا در غیر این‌صورت در خیابان کارگر شمالی توقف خواهد کرد. ‌خطوط اتوبوسرانی (میدان آزادی – میدان هفت تیر) و( میدان آزادی – میدان ولیعصر) خطوطی هستند که تا موزه بیش از 5 دقیقه پیاده‌روی فاصله ندارند.

دسترسی با مترو: برای رسیدن به موزه فرش با مترو، مسیر سختی در پیش ندارید. کافی‌ست در ایستگاه میدان جهاد خط سوم مترو از قطار پیاده شوید و در خیابان دکتر فاطمی به سمت غرب قدم بزنید. موزه در تقاطع این خیابان و خیابان کارگر قرار دارد. شما همچنین می‌توانید در ایستگاه متروی میدان انقلاب اسلامی پیاده شوید و از آنجا تا خیابان کارگر شمالی تاکسی بگیرید. تقاطع خیابان دکتر فاطمی محل پیاده‌شدن شماست. درضمن پیاده شدن در ایستگاه تئاتر شهر هم می‌تواند انتخاب خوبی باشد، شما از آنجا با تاکسی یا پیاده می‌توانید به موزه فرش تهران دسترسی داشته‌باشید.

تاکسی: تقریباً تمام تاکسی‌‌هایی که از بلوار کشاورز تهران یا خیابان فاطمی و خیابان کارگر شمالی رد می‌شوند، شما را به مقصد خواهند رساند. این تاکسی‌ها در نقاط مهم شهر مثل صادقیه، آزادی، ولیعصر و… در دسترس‌تان هستند.

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های پایتخت «موزه فرش ایران» نام دارد که حقیقتاً بهشتی برای عاشقان فرش و قالی‌بافی است. این موزه خانه‌ای برای نگهداری از فرش‌های عتیقه و بسیار ارزشمند و گرانبهاست که با هنر دست هنرمندان خوش‌ذوق ایرانی در طی سالیان بافته شده‌اند.

ساختمان این موزه با معماری زیبا و تماشایی‌اش چشم هر بازدیدکننده‌ای را خیره می‌کند. عبدالعزیز فرمانفرمائیان یکی از بنیانگذاران نظام مهندسی نوین ایران، این مکان را به زیبایی هرچه تمام‌تر طراحی کرده و با خلاقیت مثال زدنی‌اش، نمای بیرونی را همچون یک دار قالی از آب درآورده است. بد نیست بدانید معمار کاربلد اینجا برای حفاظت از قالی‌های ایرانی طوری این ساختمان را ساخته که تا همیشه از تابش مستقیم آفتاب مصون باشد. این مجموعه تابستان‌ها هم خنک است و به‌هنگام سفر به تهران در تابستان مقصد مناسبی به‌حساب می‌آید.

موزه فرش ایران تقریباً 3400مترمربع وسعت دارد و از بخش‌ها و سالن‌های مختلفی تشکیل شده‌است: طبقه همکف به‌عنوان تالار اصلی موزه، طبقه اول یا همان تالار نمایشگاه‌های موقتی، کتابخانه، سالن نمایش و غرفه نمایشگاهی موزه قسمت‌های اصلی این ساختمان زیبا هستند. 

در ادامه سه نمونه از فرش‌های نفیس و بسیار ارزشمندی که در موزه فرش ایران خانه دارند و به‌عنوان گنجینه‌های ملی ایران شمرده می‌شوند را به اختصار بررسی می‌کنیم:

قالیچه‌ی میرزا کوچک خان جنگلی: این قالیچه‌ی اعجاب‌انگیز در اندازه‌ی ۱۳۰ در ۲۲۰ سانتی‌متر با دستانِ هنرمندِ قالی‌بافانِ کاشانی بافته شده و تصویرِ پُرابهتِ میرزا را مسلح در لباس نظامی نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند که این قالیچه‌ی نفیس در اواخر دوره قاجار بافته ‌شده‌است.

قالیچه‌های بایسنغری: اگر شاهنامه‌ی فردوسی را خوانده باشید، با دوره بایسنقری بیشتر آشنا هستید. اکثر قالیچه‌هایی که در موزه فرش ایران نگهداری می‌شوند، توسط هنرمندان با سلیقه و خوش ذوق کارگاه قالی‌بافی استاد موسوی سیرت بافته شده‌اند و تکه‌هایی از ادبیات، اسطوره‌شناسی، آئین و فرهنگ غنی ایران را نمایش می‌دهند.

فرش ترنج‌دار: این فرشِ بسیار زیبا، گرانبها و ارزشمند، با استفاده از تار و پود پنبه‌ای و پُرز پشمی در قرن چهاردهم هجری بافته شده و یکی از معتبرترین فرش‌های موجود در موزه‌ی فرش ایران است.

کاخ موزه نیاوران

کاخ موزه نیاوران

نشانی: تهران | میدان نیاوران | مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

دسترسی: شما برای بازدید از مجموعه کاخ نیاوران راه‌های مختلفی دارید:

* می‌توانید از متروی تهران استفاده کنید تا به میدان تجریش برسید. سپس از آنجا به مقصد نیاوران تاکسی بگیرید یا اتوبوس سوار شوید. * با استفاده از خط بی‌آر‌تی (راه آهن-تجریش) می‌توانید تا تجریش بیائید و مانند گزینه‌ی قبلی به نیاوران برسید. * با توجه به‌اینکه اکثر پایانه‌های تاکسیرانی به مقصد تجریش هم ایستگاه دارند، از طریق آنها خودتان را به تجریش برسانید و سپس تا نیاوران بروید.

تهران سه مجموعه کاخ تاریخی و معروف دارد که با محیط داخلی بسیار زیبا، در گرمای فصل تابستان هم برای بازدید مناسب هستند؛ «کاخ نیاوران» یکی از مهمترین‌شان به‌شمار می‌رود. (عجله نکنید! امروز در سه‌کلیک به‌طور کامل آنها را معرفی کرده‌ایم.) قسمت‌های مختلف کاخ نیاوران با گذشت زمان به موزه‌هایی تبدیل شده‌اند که از آثار تاریخی ارزشمند این مرزوبوم نگهداری می‌کنند.

یکی از مکان های دیدنی تهران که در منطقه شمیرانات و باغ نیاوران واقع شده است، کاخ نیاوران نام دارد. این مجموعه جذاب و بسیار دیدنی درواقع آخرین اقامتگاه ییلاقی شاه مخلوع ایران بود. شایان ذکر است که کاخ زیبای نیاوران تهران در منطقه‌ای با آب‌و‌هوای مطبوع و معتدل در یک باغ ۱۱ هکتاری در جوار کوه‌های البرز قرار دارد و هنگام سفر به تهران در تابستان، مقصد گردشگری مناسبی‌ است. با بازدید از این مجموعه می توانید اطلاعات تاریخی مستندی از دوران پهلوی و قاجار به‌دست بیاورید.

معماری کاخ نیاوران ساده و زیبا و مدرن است و انواع گچ‌بُری‌، آینه‌کاری‌ و کاشی‌کاری‌های‌ هنرمندانه در جای‌جای آن به چشم می‌خورند. به‌علاوه تابلوهای نقاشی نفیسی از نقاشان مشهور داخلی و خارجی، دیوار‌های این مجموعه را آذین بسته‌اند. اینجا تا چشم کار می‌کند، همه‌جا مملو از فرش‌های دستباف ارزشمند و وسایل تزئینی گران‌بهاست.

کاخ نیاوران تهران ششم خرداد ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و امروزه یکی از برجسته‌ترین مکان های دیدنی تهران به شمار می‌رود. 

کاخ موزه سعدآباد

نشانی: ساده‌ترین راه برای ورود به مجموعه سعدآباد از ورودی زعفرانیه است: خیابان ولیعصر | خیابان شهید زعفرانیه | انتهای خیابان شهید کمال طاهری

دسترسی با مترو: با خط شماره‌ی یک مترو خودتان را به ایستگاه متروی تجریش برسانید. سپس به ایستگاه تاکسی‌های آصف یا اسدآباد در نبش خیابان شهید ملکی – درضلع غربی میدان تجریش- بروید و تاکسی بگیرید. البته توجه داشته‌باشید که با این تاکسی‌ها به در مجموعه نمی‌رسید؛ شما باید ابتدای خیابان شهید طاهری از ماشین پیاده شوید و تا ورودی سعدآباد حدوداً ده دقیقه پیاده‌روی کنید.

دسترسی با اتوبوس و خط بی‌آر‌تی: تقریباً اکثر خطوط اتوبوس‌رانی تهران بزرگ که از نقاط اصلی و مرکزی شهر حرکت می‌کنند، در میدان تجریش ایستگاه دارند. درنتیجه با استفاده از اتوبوس به آسانی می‌توانید تا پایانه‌ی میدان تجریش بیائید. پس از رسیدن به میدان تجریش هم مانند گزینه‌های قبل عمل کنید و به کاخ سعدآباد برسید.

تاکسی: میدان تجریش یکی از مهم‌ترین میدان‌های شهر تهران است. بنابراین از نقاط مختلف شهر برای رسیدن به میدان تجریش تاکسی وجود دارد. اینجا هم با رسیدن به میدان تجریش مشابه روش‌های قبلی عمل کنید.

مجموعه تاریخی «کاخ سعدآباد» تقریباً 110 هکتار وسعت دارد و از کاخ‌ها و ساختمان‌ها و موزه‌های زیادی تشکیل شده‌است. این مکان دل‌انگیز که در شمال تهران واقع شده، ازچشمه‌سارهای آب روان، قنات‌های پُربرکت، باغستان‌های میوه، جنگل سرسبز طبیعی و خیابان‌های فوق‌العاده زیبایی میزبانی می‌کند.

از قدیم‌الایام پادشاهان قاجاری به عیاشی و خوش‌گذرانی معروف بودند، به‌همین سبب خوش‌آب‌وهوا ترین و زیباترین املاک تهران را برای تفرج‌گاه‌های خود انتخاب می‌کردند. حالا شما حساب کنید که در سراسر پایتخت آیا جایی بهتر از کوهپایه‌های تماشایی توچال و دره‌ی رویایی دربند وجود داشت تا بی‌خیالِ تلخی‌های روزگار، نفسی چاق کنند و دمی بیاسایند؟ درهرحال قدیمی‌ترین عمارت این مجموعه در سلطنت احمدشاه ساخته‌شده است. هرچند قاجاریان آنقدرها هم خوشبخت نبودند که برای استفاده از این مجموعه‌ی زیبا فرصت کافی داشته باشند. با روی کار آمدن پادشاهی پهلوی هر یک از عمارت‌های کاخ به محل سکونت یکی از اعضای این خاندان تبدیل شد. 

با پیروزی انقلاب ایران در سال 1357 بخشی از کاخ سعدآباد به شکل موزه درآمد و در معرض بازدید عموم قرار گرفت؛ البته بعضی از قسمت‌های این مجموعه نیز به سرپرستی نهاد ریاست جمهوری درآمد. 

کاخ سعدآباد از نظر جغرافیایی در شمال با رشته‌کوه‌های البرز، از شرق با گلاب‌دره تهران، از غرب با منطقه‌ی ولنجک و از جنوب با محله‌ی با اصالتِ تجریش همسایه است. بد نیست بدانید رودخانه جعفرآباد درست از میان این کاخ می‌گذرد. با این تفاسیر کاملاً مشخص است که هنگام سفر به تهران در تابستان نباید فرصت بازدید از سعدآباد و آب‌و‌هوای معتدل و خنک‌اش را از دست بدهید.

در این مجموعه می‌توانید علاوه‌بر تماشای جهانِ اصیلِ قاجاریان، تاریخ پهلوی‌ها را هم ورق بزنید. کاخ سعدآباد بدون شک جلوه‌گاه هنر و تاریخ ایران‌زمین است و اصالت و غرورملی از سراپایش می‌بارد. قبل از بازدید از کاخ موزه سعدآباد تهران، در جربان باشید این مکان درواقع یک مجموعه بسیار وسیع است که گشت‌و‌گذار در آن به حوصله و فرصت کافی احتیاج دارد. 

کاخ موزه گلستان

کاخ موزه گلستان

نشانی: تهران | منطقه 12 | خیابان 15 خرداد | میدان ارگ

دسترسی با ماشین شخصی: اگر از نقاط مختلف کشور به تهران سفر کرده‌اید، احتمالا در جریان نیستید که این قسمت از شهر تهران در محدوده طرح ترافیک قرار دارد. همچنین خیابان‌های منتهی به این جاذیه (باب همایون، صور اسرافیل، سبزه میدان، داور) سنگ فرش هستند و تردد وسایل نقلیه در آنها ممنوع است. پس اگر خیال دارید با ماشین شخصی به طرف کاخ گلستان حرکت کنید، حتماً قبل از نزدیک شدن به این محدوده ماشین‌تان را پارک کرده و باقی مسیر را پیاده بروید. 

دسترسی با مترو: مناسب‌ترین انتخاب برای رفتن به این مکان تاریخی مترو است. برای این منظور در ایستگاه پانزده خرداد پیاده شوید و تا ورودی کاخ قدم بزنید.

 اتوبوس: کافی‌است اتوبوس‌هایی را سوار شوید که در مسیر خیابان خیام، در ایستگاه گلوبندک توقف دارند.

آخرین بخش از معرفی مکان های دیدنی تهران در تابستان به «کاخ مشهور گلستان» اختصاص دارد. این نامِ بلندآوازه در میان دیدنی‌های پایتخت مثل آفتاب داغ تابستانی می‌‌درخشد و در فهرست میراث فرهنگی یونسکو هم ثبت شده‌است. 

طبق گفته‌ی ناصر نجمی (نویسنده و مترجم ایرانی) دلیل شهرت مجموعه‌ی «گلستان» به این نام، قرارگیری عمارت در میان باغچه‌ها و درختان سرسبزی بود که فضای داخلی‌اش را مانند گلستانی زیبا تزئین کرده‌بودند. برخی هم علت این نام‌گذاری را به تالار گلستان -که امروزه دیگر اثری از آن باقی‌نمانده- نسبت می‌دهند. اما حقیقت هرچه باشد، چیزی از زیبایی اعجاب‌آور این کاخ رویایی کم نمی‌کند.

مجموعه گلستان برای سال‌های متمادی از شاهان قجری میزبانی کرده‌است؛ از آقا محمدخان گرفته تا فتحعلی شاه و این آخری احمدشاه قاجار! امروزه اما کاخ زیبای گلستان با وسعتی اندازه‌ی یک‌دهم مساحت اولیه‌اش در لابه‌لای فراموشی تاریخ خاک می‌خورد؛ کسی چه می‌داند؟! شاید دلتنگ رفت‌و‌آمد ساکنین قدیمی‌اش هم باشد. 

مجموعه‌ی کاخ-موزه‌ی گلستان آیینه‌ی تمام‌نمایِ شکوه معماری ایرانی‌ست که بدون شک در همان نگاه اول محو تماشایش می‌شوید. اینجا همه‌چیز زیباست! آینه‌کاری‌های هنرمندانه، طرح‌و‌نقش ِکاشی‌کاری‌ها و ساختمان‌های اصیل و شکوهمند کاخ به‌قدری چشم‌نواز هستند که حتی اگر سروکاری با هنر و معماری ایرانی نداشته باشید، نمی‌توانید چشم از زیبایی و ظرافت اینجا بردارید. این مکان رویایی از بلندآوازه‌ترین دیدنی‌های پایتخت است که هنگام سفر به تهران در تابستان نباید تماشایش را پشت گوش بیندازید!

دربند تهران

نشانی: تهران | میدان تجریش | خیابان دربند | میدان سربند

«دربند تهران» یکی از معروف‌ترین مکان های دیدنی تهران است که با ارتفاع ۱۷۰۰ متری و با آب‌و‌هوای معتدل و کوهستانی، اولین گزینه‌ی گشت‌و‌گذار به هنگام سفر به تهران در تابستان به‌شمار می‌رود. این منطقه‌ی تفریحی با جاذبه‌های گردشگری گوناگونی که دارد،  کسالتِ یک روز آفتابی مردادماه را به تجربه‌ی دل‌انگیز و زیبایی تبدیل می‌کند.

این منطقه‌ی عالی با هوای دلپذیرش پناهگاهی برای تهران‌نشینان است تا در چشم‌انداز فوق‌العاده‌ و رستوران‌های سنتی آن، یک وعده غذای بی‌نظیر بر بدن بزنند! سپس با پیاده‌روی در جاده‌ی سنگی دربند و تماشای غذاخوری‌ها و دست‌فروشانی که انواع ترشی‌جات و بلال را بساط کرده‌اند، جانِ دوباره‌ای برای ادامه‌ی زندگی بگیرند و اصطلاحاً شارژ بشوند! خلاصه این‌که توصیه می‌کنیم در سفر تابستانی‌تان به پایتخت، کوچه‌باغ‌های دربند را دریابید تا شرمنده‌ی خاطرات تهران‌گردی‌ خود نباشید.

کلام آخر

تهران در روزهای تابستان به تعطیلات نمی‌رود؛ بلکه روزها طولانی‌تر می‌شوند و نمایشگاه‌ها، موزه‌ها و کاخ‌های تاریخی پایتخت از همیشه‌ شلوغ‌ترند. پس با این اوصاف، سفر شهری خود را از کجا باید شروع کنید؟ ما در این مطلب با تهیه لیستی از بهترین دیدنی‌های تهران و تفریحات تابستانی پایتخت، در یافتن پاسخ این پرسش به شما کمک کرده‌ایم.

نظرات کاربران