دربند تهران

دربند تهران؛ از کوهنوردی تا تفریحات هیجان‌انگیز

دربند بیش از آن که قسمتی از تهران باشد، پناهگاهی برای پایتخت‌نشینان است؛ محلی برای فرار از کسالت زندگی شهری، شلوغی، ترافیک و آلودگی همیشگی هوا. آنچه که دربند تهران را به یکی از مشهورترین مقصدهای گردشگری تبدیل کرده‌است، صرفاً آب‌وهوای کم‌نظیر و فرصت استراحت در طبیعت کوهستانی این منطقه نیست، بلکه رستوران‌های متعدد، مسیرسنگی و خوش‌منظره برای پیاده‌روی و همچنین امکان صعود به کوه البرز به‌خصوص قله‌ توچال استکه این منطقه را به یکی از مکان‌های دیدنی تهران تبدیل می‌کند. در ادامه به‌ بیان برخی از این ویژگی‌ها و هچنین امکانات رفاهی خیابان دربند و مناطق معروف اطراف آن خواهیم پرداخت.

پاسپورت دومینیکا

رزرو بلیط هواپیما تهران با سه کلیک خوبه!

دربند تهران؛ از زمان ناصرالدین شاه تا امروز

دربند تهران

دربند همیشه به این چشم‌نوازی نبوده‌است. اولین‌بار زوجی از طالقان این منطقه را برای سکونت خود انتخاب کردند. با سپری شدن زمان، کم‌کم افراد زیادی به این منطقه خوش‌آب‌وهوا کوچ کردند و محله دربند تهران و روستاهای اطراف آن را شکل دادند. اما دربند تهران آن‌طور که شایسته‌ بود به چشم نیامد؛ مگر در زمان قاجار. اولین ‌بار ناصرالدین‌شاه بود که در راه سفر به قلعه خود در شمیران، یک‌دل نه صد‌دل عاشق دربند تهران شد و بعد از آن این روستا محلی برای استراحت و تفریح پادشاه و شاهزادگان ایرانی شد. همچنین در دوره‌ پهلوی با ساخت مهمانسراهایی مجلل و مدرن، خیابان دربند تهران به مکانی برای تفرج توریست‌ها ومهمان‌های خارجی تبدیل شد.

محله دربند کجاست؟

نگران رفتن به دربند نباشید؛ چراکه با ماشین‌شخصی، اتوبوس، مترو یا تاکسی به آسانی می‌شود به آنجا رسید. این محله در شمال ‌شهر تهران و از جمله مناطق کهن شمیرانات است. خیابان دربند تهران از میدان تجریش یا قدس شروع و در میدان سربند پایان می‌یابد. برای رفتن به دربند کافی است تا به تجریش برسید، از آنجا با تاکسی، مترو کهریزک و اتوبوس به آسانی می‌توانید به دربند بروید. اگر با ماشین‌شخصی خودتان سفر می‌کنید، کاری بسیار آسان‌تر در پیش دارید. اول به تجریش بروید و بعد وارد مسیر دربند تهران شوید.

همه‌چیز درباره‌ میدان دربند

میدان دربند

شهرت میدان دربند یا همان میدان سربند به هیچ‌کدام از ویژگی‌های جغرافیای محله دربند تهران نیست، بلکه این میدان، محبوبیت خود را مدیون تندیس آهنی و سروقامت کوهنورد است. تندیسی پنجاه و اندی ساله که دیگر به یکی از نمادهای منطقه دربند تهران بدل شده‌است. این مجسمه‌ سه‌متری سال‌های سال است که به تماشای کوهنوردان ایرانی و تلاش آن‌ها برای فتح قله‌های این منطقه نشسته‌است. “حسن وجدان خوش” کوهنوردی ایرانی بود که اولین بار ایده‌ ساخت این مجسمه را داد؛ ایده‌ایی که به‌سرعت عملی شد و در کمتر از یک‌سال در سال 1338 مجسمه‌ کوهنورد در این میدان نصب شد. از آنجا که بخش‌های از این مجسمه در اثر بارندگی و سرما از بین رفت، “رضا لعل ریاحی” خالق این اثر تصمیم گرفت تا آن را در 1341 با سیمان و به شمایل امروزی بازسازی کند.

3 مورد از بهترین امکانات محله دربند تهران

دربند تهران نیز مانند دیگر مناطق توریستی و مسافرخیز ایران از امکانات تفریحی و رفاهی خوبی برخوردار است. در این منطقه از تله‌سیژ و سورتمه گرفته تا توالت‌عمومی و مسیر پیاده‌روی و فروشگاه‌های بزرگ و کوچک مواد غذایی کلاه و عینک وجود دارد. البته خوب است بدانید که هنگام پیاده‌روی در مسیر دربند تهران فضای زیادی برای نشستن ندارید و برای استراحت باید از محیط رستوران‌ها استفاده‌کنید. برای پارک خودرو‌ نیز محوطه‌های بزرگی را در نظر گرفته‌اند که البته در روز‌های تعطیل و ایام آخر هفته، همچنان ممکن است معضل پارک به‌دلیل حضور زیاد جمعیت وجود داشته‌باشد.

تله‌سیژ دربند تهران 

دربند تهران

اگر به‌دنبال تفریحی مهیج هستید، تله‌سیژ منطقه دربند تهران را حتماً امتحان کنید. در تله‌سیژ روی یک صندلی دونفره می‌نشینید و برخلاف تله‌کابین هیچ اتاق یا دیواره‌ای بین شما و هوای خنک و آزاد اطراف وجود ندارد و تنها اتکای شما یک میله محافظ است که در جلو قرار می‌گیرد. همین موضوع هیجان آن را دو چندان می‌کند. مسیر تله‌سیژ دربند از میدان دربند تهران شروع می‌شود و به ‌سمت ارتفاعات ادامه پیدا می‌کند. بهتر است بدانید که از شنبه الی چهارشنبه از ساعت هشت‌ونیم صبح تا ده‌شب و پنج‌شنبه و جمعه‌ها و در تعطیلات از ساعت شش صبح تا یازده شب، می‌توانید از تله‌سیژ مجموعه استفاده کنید.

سورتمه 

سورتمه‌سواری نه‌تنها شما را با هیجانی وصف‌نشدنی رو‌به‌رو می‌کند، بلکه با سوار شدن روی آن می‌توانید از مناظر چشم‌نواز کوه دربند تهران و فضای سرسبز گلابدره لذت ببرید. باید بدانید که از امکانات منحصربه‌فرد سورتمه این است که شما توانایی کنترل سرعت آن را تا حداکثر چهل‌کیلومتر بر ساعت دارید.
کوهنوردی

مسیر دربند تهران به قله توچال همیشه موردعلاقه کوهنوردان بسیاری از سراسر ایران بوده‌است. برای رسیدن به این قله می‌توانید ابتدای مسیر را با تله‌سیژ طی‌کرد و در ادامه تا هرکجا که مایل بودید، پیش‌بروید. در مسیر به روستای پس‌قلعه می‌رسید و با آبشار دوقلو نیز روبه‌رو می‌شود. همچنین در پناهگاه شیرپلا می‌توانید استراحت‌کنید و یا حتی شب را در آنجا بمانید. در ارتفاعات بالا در جان‌پناه امیری نیز تمام امکانات برای اطراق شما فراهم است تا بعد از عبور از این دو پناهگاه به قله‌ توچال برسید. اگر در سنگ‌نوردی نیز مهارت ‌دارید، می‌توانید به بند یخچال مراجعه کنید و از دیواره‌های طبیعی آن برای لذت‌بردن از این ورزش استفاده‌کنید.

6 رستوران معروف خیابان دربند تهران 

رستوران جوانان ۳

 اگر عاشق تخت‌های چوبی، صدای آب رودخانه، غذای سنتی و قلیان و چای هستید رستوران‌های دربند تهران مناسب شما است. در شروع مسیر کوهنوردی، رستوران‌هایی متفاوت با منوهایی رنگارنگ از غذاهای ایرانی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم‌شد. 
رستوران جوانان ۳

دیزی و کباب را در رستوران جوانان میل‌کنید. رستوران جوانان یکی از رستوران‌های منطقه دربند تهران است که سه شعبه دارد و هر سه شعبه آن در محله دربند واقع‌شده‌اند. جوانان سه که یکی از شعبه‌های این رستوران است،  با فضای سرسبز و کیفیت بالای غذاها در کنار رفتار خوب کارکنان توانسته مشتریان زیادی را از خود راضی نگه‌دارد.

 رستوران آستان دربند تهران

تنوع غذایی آن ‌هم با قیمتی مناسب را در آستان تجربه‌ کنید. رستوران آستان از رستوران‌های پر شهرت محله دربند تهران است. این رستوران برای تمامی وعده‌های ناهار، شام و صبحانه غذاهای خوشمزه‌ایی تدارک دیده‌است. اگر از ایستادن در صف فراری نیستید برای تجربه‌ یک وعده غذای باکیفیت و با قیمت مناسب آستان را انتخاب کنید.
سفره‌خانه‌ آبشار
آبشار با فضای باز جذاب خود، صدای شرشر آب رودخانه و کیفیت بالای کباب‌هایش قطعاً در دل شما ماندگار می‌شود. منوی این سفره‌خانه تنوع زیادی ندارد، اما قیمت‌های آن بسیار مقرون‌به‌صرفه است. رفتار صمیمی کارکنان و سرویس‌دهی خوب آن‌ رضایت شما را جلب می‌کند.
رستوران باغ ایرانی کوه دربند تهران

دربند تهران

رستوران باغ ایرانی با فضایی دلنشین در کنار آب رودخانه، محیط لذت‌بخشی را برای شما فراهم می‌سازد. این رستوران کمی گران‌تر از باقی رستوران‌های دربند تهران است، اما کیفیت بسیار بالای غذاها و برخورد خوش کارکنان منجر به شهرت و محبوبیت آن در بین گردشگران شده‌است.
رستوران باغ بهشت دربند تهران

بهشت دربند در همان ابتدا نظر شما را جلب خواهد کرد. طراحی دکوراسیون‌داخلی این رستوران چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند و کیفیت بسیار بالای غذاها نیز به محبوبیت آن می‌افزاید. البته قبل از رفتن به باغ بهشت کوه دربند تهران در نظر داشته‌باشید که قیمت آن کمی بالاتر از بیشتر موارد دیگر است.

رستوران کوهپایه

کوهپایه رستورانی است با محیطی بسیار بزرگ و مملو از گل و گیاه به‌همراه منوی بسیار متنوع. در این رستوران می‌توانید غذاهای زیر را سفارش دهید:
• چلو با قالی با گردن
• خورشت کاری میگو
• دیزی مخصوص
• کشک بادمجان
• ماهی کباب
• بشقاب سبزیجات

 4 جای دیدنی دربند تهران

آبشار دوقلو کوه دربند تهران

دربند تهران، جاهای دیدنی بسیار زیبایی دارد کهخالی از لطف نیست اگر در این مقاله به آن‌ها اشاره نکنیم.

آبشار دوقلو کوه دربند تهران

کم‌تر کسی است که از علاقه طبیعت‌گردان و کوهنوردان دربند نسبت به آبشار دوقلو بی‌خبر باشد. این آبشار دوشاخه منظره زیبایی را به طبیعت محله دربند تهران بخشیده‌است و به همین خاطر نیز آن را دوقلو صدا می‌زنند. برای بازدید از این آبشار دقت داشته‌باشید که آنجا آبشاری فصلی است و از آب شدن برف‌ها در پاییز و زمستان به وجود می‌آید؛ در نتیجه فصل بهار و تابستان بهترین فصل برای سرزدن به آن است.

دره اوسون

برای رسیدن به دره اوسون باید حدود یک‌ساعت مسیر عادی کوه‌پیمایی را طی‌کنید و بعد از رسیدن به دوراهی مسیرتان را رو به دره اوسون کج کنید. اگر از ازدحام و شلوغی جمعیت خوشتان نمی‌آید و قصد دارید به‌دور از مغازه‌ها و رستوران‌های خیابان دربند تهران در گوشه‌ایی دنج از طبیعت با خودتان خلوت کنید، قطعاً دره اوسون مناسب شما است. البته برای رسیدن به این دره حدود یک‌ساعتی باید پیاده‌روی کنید یا از تله‌سیژ دربند تهران استفاده‌کنید. در هر صورت هر دو این مسیرها در سه‌راهی بندیخچال یکی می‌شوند. وقتی به این سه‌راهی رسیدید، مسیر سمت چپ راهی است که شما را به دره و هتل اوسون می‌رساند. مسیر دره اوسون نزدیک‌ترین راه برای رسیدن به پناهگاه شیرپلا نیز است. 

امام‌زاده ابراهیم دربند تهران

دربند تهران

بناهای قاجاری از معروف‌ترین مکان‌های گردشگری ایران است. پس چه‌بهتر که در گشت‌و‌گزارتان در کوه دربند تهران با یکی از این بناها نیز روبه‌رو شوید. آرامگاه امام‌زاده ابراهیم که از نوادگان امام حسن (ع ) است، در روستای پس‌قلعه قرار دارد. اگر چه این بنا متعلق به عهد قاجار است، اما امروزه بازسازی شده‌. این زیارتگاه امکانات خاصی برای استراحت طولانی مدت در اختیار ندارد، اما بازدید از امام‌زاده‌ای قدیمی آن‌هم در ارتفاعات تهران قطعاً حس بسیار خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

آبشار سوتک

در امتداد مسیری که به در اوسون می‌رسد و در نزدیکی روستای پس‌قلعه و امامزاده ابراهیم، با آبشار سوتک برخورد خواهیدداشت. اگر در آن اطراف مشغول وقت‌گذرانی هستید و مانند بسیاری از گردشگران علاقه‌ خاصی به آبشارها دارید، بد نیست که گردش خود را با بازدید از آبشار سوتک به پایان برسانید.

 5 جاذبه گردشگری در اطراف محله دربند تهران

درست است که گردش در کوه دربند تهران به‌تنهایی می‌تواند یک روز کسالت‌آور را به روزی پر از ماجراجویی و لذت تبدیل کند، اما این همه‌ ماجرا نیست. در اطراف این منطقه نیز جاذبه‌هایی وجود دارد که با دیدار از آن‌ها می‌توان کیف خود را تکمیل کنید. برای شناخت این جاذبه‌ها با ما همراه باشید.

پارک گلابدره در نزدیکی خیابان دربند تهران

پارک گلابدره در نزدیکی خیابان دربند تهران

سورتمه، سافاری، آبشار، آلاچیق، دوچرخه‌سواری، سینما پرواز، ورزش و بازی را همه و همه را با هم می‌توانید در فضای 22 هکتاری پارک گلابدره تجربه کنید. این پارک در نزدیکی مسیر دربند تهران قرار دارد و خود به‌تنهایی مجموعه‌ای بی‌نظیری از تفریحات را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

امام‌زاده صالح و بازار تجریش

بازارهای سنتی و امام‌زاده‌های قدیمی همیشه پای ثابت گشت‌وگزار گردشگران داخلی و خارجی بوده‌است. چه عالی که در گردش خود در مسیر دربند تهران با این موارد هم برخورد داشته‌باشید. شما فقط با طی شش کیلومتر و پنج تا ده دقیقه زمان با خودرو شخصی خود یا تاکسی‌ها می‌توانید به امام‌زاده صالح و بازار معروف تجریش برسید. گنبد فیروزه‌ای‌رنگ این امام‌زاده و فضای باصفای آن بی‌شک هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.  بازار تجریش از آن بازارهای سنتی و خوش‌عطر است که سرزدن به آن حال‌وهوای خاص خود را دارد؛ حتی اگر قصد خرید نداشته‌باشید.

مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد و میدان دربند تهران

کمتر ایرانی وجود دارد که از کاخ سعدآباد و موزه شگفت‌انگیز آن نشنیده باشد. خوب است که بدانید درب شمالی این کاخ قاجار که برای سال‌ها اقامتگاهی مطمئن برای شاهان قاجار بوده است، در میدان دربند قرار دارد و شما به‌راحتی می‌توانید از این مجموعه گردشگری مشهور دیدن کنید.

آرامستان ظهیرالدوله

دربند تهران

اگر به ماشین‌زمان اعتقاد ندارید سخت در اشتباهید؛ چراکه آرامگاه ظهیرالدوله ماشین ‌زمانی است در نزدیکی محله دربند تهران. با ورود به این آرامگاه در تاریخ سفر می‌کنید، زیرا که این آرامگاه افراد سرشناسی چون «علی خان ظهیرالدوله»، «محمدتقی بهار»، «فروغ فرخزاد» را در خود جای داده‌ و از سال 1377 به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده‌است.

آیا دربند تهران و درکه یکی هستند؟

دربند و درکه با این‌که همیشه نام‌هایشان به‌هم گره خورده‌، اما دو منطقه کوهستانی متفاوت در شمال تهران است. این مناطق شباهت‌های بسیار زیادی به‌هم دارند و دیدار از هرکدام قطعاً لذت‌های خودش را به همراه دارد. اما اگر کوهنوردی را با جدیت دنبال نمی‌کنید و بیشتر قصد خوش‌گذرانی و استراحت و تفریح در کنار خانواده را دارید، بی‌شک کوه دربند تهران مناسب شما است. درکه هم بماند برای ورزشکاران و طبیعت‌گردان حرفه‌ای.

بام تهران یا خیابان دربند، انتخاب با شما

دربند تهران

بام و دربند هر دو از مناطق کوهستانی و مرتفع این منطقه هستند که برای ورزش، تفریح و لذت بردن از هوای پاکیزه بسیار مناسب‌اند، اما انتخاب این‌که کدام بهتر است کاملاً به سلیقه خودتان بستگی دارد. چراکه در بام تهران شما با تفریحات هیجان‌انگیزی چون اسکی، سقوط‌آزاد، زیپ‌لاین، سورتمه، صخره‌نوردی، اتاق فرار و تله‌کابین روبه‌رو می‌شوید که نوید یک روز پرهیجان و انرژی‌بخش را می‌دهد. همچنین بام دارای رستوران‌ها فرنگی و فست‌فودهای بسیار متنوعی است. اگر در کنار تفریح نیاز به کمی استراحت و وقت‌گذرانی در کنار خانواده به‌همراه صرف غذاهای سنتی‌ در محیطی سنتی‌ را داشتید، خیابان دربند تهران برای شما مناسب‌تر است.

دربند تهران یا باب همایون، مقایسه‌ایی برای شکم‌گردها

غذاهای خیابانی از سبک‌های پرطرفدار شکم‌گردی در تهران است. باب همایون تهران شما را با تعداد زیادی از فست‌فودها و رستوران‌های ایرانی و خیابانی روبه‌رو می‌کند.  شما در این خیابان از غذاهای فوری مانند بلال‌ذغالی، سمبوسه و فلافل گرفته تا چلوکباب‌ها، چلوخورشت‌ها، فست‌فود و دل و جگر را می‌توانید میل کنید. اما منطقه دربند علاوه بر غذاهای خیابانی و رستوران‌های باکیفیت سنتی و فضای طراوت‌بخش کوهستانی، شما را به فروشگاه‌ها ودکه‌های آلوچه فروشی و لواشک‌هایی که آب از دهانتان راه می‌اندازند می‌رساند. در کنار چنین مجموعه کم‌نظیر و متفاوتی از خوراکی‌ها یکی از خاطره‌انگیزترین شکم‌گردی‌های خود را رقم خواهیدزد.

جمع‌بندی

همیشه صحبت از شلوغی و آلودگی هوای شهر تهران است، اما اگر میل دارید با روی خوش این شهر روبه‌رو شوید و لحظاتی را به لذت بردن از طبیعت، بازارگردی، شکم‌گردی و همچنین بازدید بناهای تاریخی بگذرانید، به‌هیچ‌وجه از دربند تهران غافل نشوید. این منطقه به شما فرصت این را می‌دهد تا با تاریخ و فرهنگ شهر تهران آشنا شوید و از زیبایی‌های شهر لذت ببرید.

نظرات کاربران