کاخ نیاوران
12 اردیبهشت 1402
تهران

سفر به تهران در پاییز؛ از باغ راه ایرانی تا بلوار کشاورز!

با فرارسیدن فصل پاییز و آّب و هوای خنک و مطبوع آن از حجم آلاینده‌ها و هوای آلوده تهران کاسته می‌شود و فضای دل‌انگیز و رنگارنگ را در محیط اطراف خود خواهید دید. تمام اماکن گردشگری تهران در پاییز به بوم نقاشی بدل خواهند شد که سراسر رنگ و زیبایی خواهند بود.با این تفاسیر اماکن گردشگری تهران در پاییز زیبایی‌های منحصر به ‌فردی دارند و فصل پاییز را برایتان متفاوت‌تر و دلچسب‌تر می‌کندما در این مقاله به بررسی اماکن گردشگری تهران در پاییز در سه دسته، پارک‌های پاییزی تهران و مسیرهای پیاده‌روی، کوهنوردی و دوچرخه‌سواری پاییزی، پرداخته‌ایم. اگر ساکن شهر تهران هستید و یا قصد سفر به تهران در پاییز را دارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

رزرو بلیط هواپیما تهران با سه کلیک خوبه!

اماکن گردشگری تهران در پاییز

گزینه‌های بسیار زیادی برای سفر به تهران در پاییز پیش روی شما هستند؛ اما از بین پرطرفدارترین آن‌ها، اماکنی هستند که به‌ علت وجود درختانی با قدمت چند ساله، محوطه فضای سبز بزرگ که در فصل پاییز رنگارنگ می‌شوند و مناظر و امکانات مخصوص‌شان، برای ساکنین پایتخت و همچنین گردشگران در فصل پاییز بسیار مناسب‌تر هستند.
در ادامه این مقاله، به معرفی این جاذبه‌های گردشگری، تفریحی و تاریخی پایتخت می‌پردازیم:

کاخ گلستان

کاخ گلستان

اولین اثر ثبت یونسکو در تهران که از جمله باارزش‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آثار تاریخی تهران و ایران است، کاخ گلستان است. بخش عمده آن این کاخ به دوران سلسله قاجار برمی‌گردد و هم‌اکنون در منطقه 15 خرداد شهر تهران واقع شده است.
باغ ایرانی موجود در اطراف کاخ باعث ایجاد حال‌وهوای جذاب و دل‌انگیزی به هنگام بازدید از کاخ و اطراف آن برای بازدیدکنندگان در فصل پاییز شده‌است. اگر مشتاق بازدید از بناهای سلطنتی و تاریخی و همینطور بافت قدیمی شهر به هنگام سفر به تهران در پاییز هستید، کاخ گلستان یکی از بهترین گزینه‌های شما محسوب می‌شود که می‌تواند یک خاطره خوب و ماندگار را برای شما به ارمغان بیاورد.

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران در محله نیاوران تهران با فضای سبز و بسیار وسیعی که دارد در فصل بهار از دیدنی‌ترین نقاط تهران به حساب می‌آید. اما همین فضای سبز در فصل پاییز به رنگ‌های زرد و نارنجی با منظره‌ای بسیار جذاب و دیدنی تبدیل می‌شود که می‌تواند در طی سفر به تهران در پاییز شما را غافلکیر کند.
در محوطه کاخ نیاوران یک کافی‌شاپ وجود دارد. چه چیزی بهتر و هیجان‌انگیزتر از اینکه در دل دل تاریخ در حالی که با دوستان و خانواده خود مشغول نوشیدن یک قهوه گرم در هوای خنک و مطبوع پاییزی هستید، به تماشای طبیعت بکر و معماری چشم‌نواز این کاخ که در مناطق شمالی تهران قرار دارد، بپردازید.

کاخ سعد آباد

همانند نیاوران، کاخ سعد آباد نیز فضای سبز و بسیار وسیعی در دل خود دارد. همچنین وجود درختان بلندقامت و کهن‌سال با قدمت چندساله در محوطه این کاخ بر زیبایی‌ و جذابی پاییزی‌ این امکان افزوده است.
محوطه وسیع فضای سبز سعدآباد موجب نامگذاری این کاخ به کاخ باغ شده است. در این کاخ نیز برای آن‌هایی که علاقه دارند، ضمن لذت بردن از هوای پاییزی و طبیعت بکر اطراف، چیزی نیز بنوشند، کافی‌شاپی تعبیه شده است. بناهای داخل سعدآباد اندکی از هم فاصله دارند که همین امر سبب شده است برای بازدید از تمامی ساختمان‌ها و بناها مسافتی را در طبیعت زیبای پاییزی به پیاده‌روی بپردازید و تجربه دل‌انگیزی طی سفر به تهران در پاییز برای خود به ارمغان بیاورید.

باغ نگارستان

باغ نگارستان

با فرا رسیدن فصل پاییز، جمعیت بازدیدکنندگان باغ نگارستان نیز بسیار بیشتر از قبل می‌شوند. افرادی که از قدم زدن در پاییز بسیار لذت می‌برند و تمایل دارند از شلوغی شهر و خیابان‌ها نیز دور باشند، باغ نگارستان یکی از بهترین انتخاب‌های آنها است.
این باغ به علت قدمت زیادش، درختان بسیار کهنسال و بلند قامتی دارد که ترکیبش در کنار حوض‌های بلند و زیبایش، آن را بدل به یکی از دیدنی‌ترین اماکن گردشگری تهران در پاییز کرده است.
افرادی که دلشان برای حس و حال قدم زدن در تهران قدیم تنگ شده است، می‌توانند با قدم زدن در باغ نگارستان، به همان دوران بازگردند. لازم به ذکر است که این باغ، یکی از بناهای سلطنتی و مشهور شهر تهران به حساب می‌آید.

باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان تهران با اماکن گردشگری که تا قبل از این معرفی کردیم، اندکی تفاوت دارد؛ از این جهت که اماکنی که پیش‌تر معرفی شدند، در کنار طبیعت بکر پاییزی‌شان؛ بناهای تاریخی و فرهنگی نیز محسوب می‌شدند، اما باغ پرندگان تهران به انواع پرندگان تعلق دارد که در محوطه وسیعی برای بازدید مراجعه‌کنندگان پراکنده شده‌اند. این جاذبه تفریحی و گردشگری به ‌دلیل فضای سبز متنوعی که دارد، پاییزهای رنگارنگ و چشم‌نوازی را به همراه دارد و می‌تواند یکی از مفرح‌ترین گزینه‌ها برای سفر به تهران در پاییز به حساب بیاید.

باغ گیاه‌شناسی

باغ گیاه‌شناسی

از سال 1348 برنامه‌ریزی‌ من باب تأسیس باغ گیاه‌شناسی در تهران شروع شد و به ‌مرور پروژه ساخت آن را به پیش برده‌اند. امروزه گونه‌های گیاهی بسیار متنوع و هیجان‌انگیزی را از گیاهان ایران و سراسر جهان می‌توانیم در این باغ و در رویشگاه‌های مختلف آن شاهد باشیم.
در باغ گیاه‌شناسی گلخانه‌ها و کلکسیون‌هایی نیز وجود دارند که بعضی از آنها با اهداف پژوهشی، آموزشی و همینطور نمایشی ایجاد شده‌اند. با این تفاسیر با وجود گونه‌های متفاوت گیاهان و فراوانی آنها، باغ گیاه شناسی تهران  از جمله اماکن گردشگری تهران در پاییز به شمار می‌آید که تجربه جذاب و تکرارنشدنی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

پارک‌های پاییزی تهران

شما در شهر تهران پارک‌های بسیاری با امکانات متنوع خواهید یافت. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از اماکن تفریحی، گردشگری و تاریخی پایتخت دیدن کنید، پس به هر پارکی که در نزدیکی‌ محل اقامتتان است، سری بزنید.
با این وجود ما در این لیست تعدادی از پارک‌های جنگلی و معروف شهر تهران را به شما معرفی می‌کنیم که طبیعت بی‌نظیری در فصل پاییز دارند و در طی سفر به تهران در پاییز می‌توانید از آنها بازدید به عمل بیاورید.

پارک جنگلی طالقانی

پارک جنگلی طالقانی

افرادی که به جست‌وجوی طبیعت و زیبایی‌های پاییز در دل پایتخت می‌گردند، معمولاً پارک جنگلی طالقانی انتخاب اول آنها است. این پارک جنگلی که با درختان بلندقامت و انبوهی پوشیده شده‌است، در فصل پاییز به یکی پربازدیدترین اماکن گردشگری در تهران در پاییز بدل می‌شود. وجود امکانات مناسب رفاهی و همچنین دکه‌های متعدد خوراکی باعث می‌شود با خیال راحت اوقات فراغت خود را در پارک جنگلی طالقانی بگذرانید و از طبیعت بکر و دیدنی پاییزی‌اش نهایت لذت را ببرید.
البته لازم به ذکر است که متصل شدن پارک طالقانی به پارک آب و آتش به وسیله پل طبیعت و از طرفی دیگر، راه داشتن آن به باغ کتاب باعث سپری کردن مسیرهای پیاده‌روی متعددی برای شما خواهد شد.

پارک ملی سرخه حصار

یکی دیگر از زیباترین اماکن گردشگری تهران در پاییز، پارک ملی سرخه حصار است که در شرق پایتخت واقع شده است. با توجه به محوطه بسیار وسیع و درختان فراوانش، پاییز بسیار زیبا و رنگارنگی را برای بازدیدکنندگانش به تصویر خواهد کشید.
این پارک از شکارگاه‌های قدیمی شهر تهران بوده است. هم‌اکنون برای حفاظت از آن، به پارک ملی بدل شده است. این پارک از جمله پارک‌های قدیمی و پرطرفدار تهران به حساب می‌آید، می‌تواند در طی سفر به تهران در پاییز از گزینه‌های پیش روی شما برای لذت از طبیعت پاییزی پایتخت به شمار بیاید.

پارک جمشیدیه

 کمتر تهرانی پیدا می‌شود که نام پارک جمشیدیه تهران به گوشش نخورده و آن نشده باشد.
از جمله دلایل محبوبیت این پارک جنگلی می‌توان به درختان کهن‌سال و بلند قامتش اشاره کرد که در فصلی به رنگ همان فصل درمی‌آیند؛ به خصوص در فصل پاییز با رنگ‌های جذاب و متنوعش.
اگر در زمان حضورتان در پارک جمشیدیه، نم باران هم بزند، یکی از به یادماندنی‌ترین و زیباترین قاب‌های زندگی‌تان را به ثبت رسانده‌اید. لازم به ذکر است که اگر از علاقه‌مندان به کوهنوردی هستید، باید این زیبایی چشم‌نواز را تا مسیر کوهنوردی کلکچال ادامه دهید و از منظره پیش‌روی خود نهایت لذت را ببرید و تجربه ماندگار و مفرحی را برای خود در طی سفر به تهران در پاییز بسازید.

اگر مسیرهای منتهی به پارک جمشیدیه را تا نقطه انتهایی صخره‌های آن طی کنید، می‌توانید اماکن گردشگری تهران در پاییز را در ابعادی بسیار وسیع‌تر به نظاره بنشینید و قسمتی از پایتخت را در زیر پای‌های خود در فصل رنگارنگ پاییز ببینید.

باغ ایرانی

باغ ایرانی

باغ ایرانی در ده‌ونک واقع شده است و در چهار فصل‌ سال زیبایی منحصر به فرد خودش را دارد. این باغ همانند نامش، بر اساس الگوی باغ های ایرانی ساخته شده است و درختان تنومد و گلکاری‌های چشم‌نوازی در آن به کار رفته است. این درختان و گل‌ها در کنار جوی‌ها و حوض‌های ایرانی‌اش در فصل پاییز مناظر دلچسب و بسیار زیبایی را برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده است. لازم به ذکر است که آنچه باعث تمایز بین باغ ایرانی و سایر پارک‌های شهر تهران می‌شود، کوشک و عمارت‌های داخلی آن نیز است که در کنار فضای دل‌انگیز پاییزی پارک، تجربه بسیار زیباتر و جذاب‌تری برای شما در زمان سفر به تهران در پاییز به ارمغان می‌آورد.

پارک شهر

از جمله قدیمی‌ترین پارک‌های شهر تهران، پارک شهر است که در خیابان خیام و فیاض بخش تهران واقع شده است. قدمت و وسعت فضای سبز این پارک باعث شده است شما پرندگان متنوع و زیبایی را در آنجا مشاهده کنید.
با این تفاسیر، شما با یک منظره پاییزی خاص و جذابی در این پارک مواجه خواهید شد. پارک شهر مسیرهای متنوعی برای پیاده‌روی دارد و از بهترین اماکن گردشگری تهران در پاییز به شمار می‌رود. قسمت‌های متفاوت این پارک نیز مناظر متنوع و منحصر به فردی را برای شما به ارمغان خواهد آورد که پیاده‌روی را برایتان مفرح‌تر می‌کند.

اگر در طی سفر به تهران در پاییز، سحرخیز باشید، در صبح‌های جمعه پارک شهر، خبری از ازدحام و شلوغی وسط روز نیست و از تجربه سکوت به همراه حضور درختان رنگارنگ و تنومد با همراهی آواز گوش‌نواز پرندگان نهایت لذت را خواهید برد.

پارک ملت

پارک ملت به‌ دلیل طراحی متنوع و جذابی که در فضای سبزش دارد، با فرا رسیدن فصل پاییز زیبایی‌هایش چندین برابر می‌شود. شما با مشاهده هر قسمت این پارک، منظره جدیدی به چشمتان می‌آید.
از جمله لذت‌های پاییزی پارک ملت می‌توان به پیاده‌روی در مسیرهایی که مملو از درختان رنگارنگ که با قدم زدن بر روی برگ‌های بر زمین ریخته آن، صدای خش‌خش آن در فضا می‌پیچید، اشاره کرد. این تفاسیر پارک ملت را به یکی از مفرح‌ترین اماکن گردشگری تهران در پاییز تبدیل کرده است.

پارک لاله

پارک لاله

پارک لاله در مرکز شهر تهران واقع شده است. تنوع گیاهی‌ وسعت این پارک در کنار درختان کهنسالی که دارد، سبب شده تا طبیعتی بکر و چشم‌نواز را به رخ بکشد و از جمله جاذبه‌هایی پرطرفدار گردشگران در طی سفر به تهران در پاییز به حساب بیاید. لازم به ذکر است که مسیر پیاده‌روی این پارک، از دورتادور پارک و از میان درختان بلندقامت آن می‌گذرد که منظره دیدنی‌ای برای شما می‌سازد.

پیاده‌روی، کوهنوردی و دوچرخه‌سواری پاییزی در تهران

از پارک‌های شهر تهران که بگذریم، اگر اهل پیاده‌روی‌های شهری، کوه‌نوردی و دوچرخه‌سواری باشید، پاییز در کنار زیبایی‌های منحصر به فردش، هوای مطبوعی نیز دارد و می‌‌تواند شما را ساعت‌ها در این فعالیت‌ها مشغول کند. البته لازم به ذکر است که پارک‌هایی که پیش‌تر در این مقاله به معرفی آنها پرداختیم نیز گاهی امکان پیاده‌روی و همینطور دوچرخه‌سواری در آنها وجود دارد.

ما در این قسمت از مقاله، قصد داریم به معرفی برخی از مسیرهایی که برای فعالیت‌هایی نظیر پیاده‌روی، کوه‌نوردی و دوچرخه‌سواری پاییز توصیه می‌شوند، بپردازیم. بی‌تردید این مسیرها به همین موارد اندک محدود نخواهند شد، اما این‌ موارد از جمله محبوب‌ترین و پرطرفدارترین اماکن گردشگری تهران در پاییز هستند. 

بلوار کشاورز

پیاده راه بلوار کشاورز چند سالی است که در مرکز شهر تهران به یک مسیر رسمی برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی بدل شده است. مسیر پیاده‌روی و دوچرخه بلوار با رنگ‌آمیزی زمین، کاملاً از یکدیگر جدا شده‌اند و علاقه‌مند به هر کدام که هستید، می‌توانید به ‌راحتی و بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران به مسیر خود ادامه دهید. تمام مسیر بلوار کشاورز را جوی آب و درختان در برگرفته‌اند و شما حس خواهید کرد در دل طبیعت حضور دارید. ضمن اینکه در تمام طول مسیر صندلی‌های متعددی تعبیه شده است که به شما این امکان را خواهد داد که هر جا احساس خستگی کردید به استراحت بپردازید.

تمام مسیر پیاده‌راه بلوار کشاورز چیزی حدود یک‌ونیم کیلومتر است ولی مسیر دوچرخه بعد از میدان ولیعصر تا خیابان کریمخان نیز ادامه دارد. این مسیر با رنگ سبز مشخص شده است. مغازه‌های اطراف بلوار، متنوع هستند و شما هرچه را که بخواهید می‌توانید در آنها پیدا کنید. با این تفاسیر این بلوار از جمله دیدنی‌ترین اماکن گردشگری تهران در پاییز است.

پل طبیعت

پل طبیعت

پل طبیعت که دو پارک طالقانی و آب‌ و آتش را به یکدیگر پیوند زده است، برای آنهایی که می‌خواهند در طی سفر به تهران در پاییز یک دل سیر در میان جاذبه‌های تفریحی و گردشگری پاییزی تهران پیاده‌روی انجام دهند، مناسب است؛ علاوه بر کل مسیر پل طبیعت، شما می‌توانید هر اندازه که بخواهید در پارک آب‌ و ‌آتش و همینطور پارک طالقانی یا حتی به سمت باغ کتاب، پیاده‌روی مفرح پاییزی‌ خود را ادامه دهید.

در طول این مسیرها شما شاهد درختان رنگارنگ پاییزی و هوای مطبوع و معتدل آن هستید. در طول مسیر پل نیز کافی است که نگاهی به زیر پایتان بیندازید و از تنوع رنگ درختان بسیار زیاد در حاشیه بزرگراه و همینطور ماشین‌هایی که از آن عبور می‌کنند، لذت ببرید. کافه و رستوران نیز درون پل برای افرادی که به پیاده‌روی و بازدید از پل مشغول هستند، تعبیه شده است.

خیابان ولیعصر

حال‌وهوای پاییزی خیابان ولیعصر برای اهالی پیاده‌روی، آشنا است و با فرارسیدن فصل پاییز، خیابان ولیعصر اولین جایی است که به ذهنشان می‌آید. زیرا این خیابان به خیابان مشجر تهران معروف است و پر است از درختان قدیمی و بلند که در فصل پاییز منظره چشم‌نواز و به یاد ماندنی از طوفان رنگ را به نمایش می‌گذارد. نمی‌شود در طی سفر به تهران در پاییز به خیابان ولیعصر سر نزد.
خیابان ولیعصر که عنوان بلندترین خیابان خاورمیانه را یدک می‌کشد، از میدان راه‌آهن شروع می‌شود، اما همه طول آن را برای پیاده‌روی توصیه نمی‌شود؛ زیار بسیار شلوغ و حتی بعضی از قسمت‌هایش آلوده است.

اگر می‌خواهید از مسیری که بیشترین درختان را در دل خود جای داده است، پیاده‌روی‌تان را شروع کنید، دو مسیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم. توجه داشته باشید که هر دو مسیر، کمی شیب رو به بالا دارند پس با این تفاسیر پیاده‌روی در آن برای همه راحت نیست.
خیابان ولیعصر یکی از اماکن گردشگری تهران در پاییز به حساب می‌آید که گردش و پیاده‌روی در آن به یکی از تفریحات شبانه مردم تهران تبدیل شده است.

مسیر طولانی که حدود 9.5 کیلومتر است: ابتدای مطهری تا میدان تجریش، که نزدیک به دو ساعت و نیم طول می‌کشد.

مسیر کوتاه که حدود دو کیلومتر است: از پارک‌وی تا میدان تجریش، که نزدیک به نیم ساعت طول می‌کشد.

 لازم به ذکر است که این دو مسیر صرفا پیشنهاد هستند و خیابان ولیعصر با وجود درختان قدیمی و نهر آبش آنقدر مسیر پاییزی دل‌انگیز و زیبا دارد که با توجه به توان و مسیر دلخواهتان می‌توانید هر قسمتی از آن را که باب میلتان است را برای پیاده‌روی انتخاب کنید.

پارک چیتگر

از محوطه‌های جنگلی قدیمی که در غرب تهران است می‌توان به پارک چیتگر اشاره کرد. شاید بتوان گفت این پارک نزدیک‌ترین جنگل به شهر تهران به حساب می‌آید. سراسر این پارک جنگلی پوشیده از درخت است و از جمله نخستین اماکن گردشگری تهران در پاییزف است که نوید فرارسیدن این فصل را به مردم می‌دهد.
مسیر دوچرخه پارک چیتگر نیز طبیعتا بسیار چشم‌نواز و زیبا می‌شود و اگر علاقه‌مند به دوچرخه‌سواری هستید، بهترین تجربه دوچرخه‌سواری پاییزی را می‌توانید در همین مسیر تجربه کنید.

کوه‌های شمال تهران

کوه‌های شمال تهران

اگر بخواهید اندکی از فضای شهری فاصله بگیرید و فعالیت ورزشی سنگین‌تری انجام دهید، می‌توانید از بین مسیرهای کوهنوردی، یک مورد را انتخاب کنید و از مسیرهای پاییزی بی‌نهایت زیبا و دلپذیرش لذت ببرید. هر یک از این مسیرها، طبیعت منحصر به فرد خودش را دارد و با توجه به این موضوع که اندکی با فاصله گردن از شهر، از آلودگی‌های شهری نیز دور شده‌اید، رنگ‌های پاییزی‌ شفاف‌تر و چشم‌نوازتری را مشاهده خواهید کرد و هرچه بالاتر می‌روید، این زیبایی و رنگارنگی بیشتر و بیشتر می‌شود و قابی زیبا و فراموش‌نشدنی برایتان به ثبت خواهد رسید که می‌تواند انگیزه اصلی شما برای سفر به تهران در پاییز تلقی شود.

سردر باغ ملی

یکی دیگر از اماکن گردشگری تهران در پاییز، باغ ملی است. باغ ملی باتوجه به موقعیت جغرافیایی خود، که در نزدیکی چند موزه واقع شده است از اهمیت و همینطور محبوبیت زیادی برخوردار است. جدای از موقعیت جغرافیایی باغ ملی، درختان کهن‌سال و بلندقامت این باغ در کنار بناهای زیبای این محوطه قاب‌های چشم‌نواز و متفاوتی از فصل پاییز تهران را برای شما به نمایش می‌گذراند.
خیابان سی تیر نیز در نزدیکی باغ ملی واقع شده است و برای صرف یک وعده غذایی لذیذ در دل پاییز، گزینه بسیار خوبی است. بی‌شک تجربه بازدید از باغ و صرف غذا در این خیابان پس از آن، از بهترین تجربه‌های شما طی سفر به تهران در پاییز به شمار می‌آید.

کلام آخر

بدون شک اماکن گردشگری تهران در پاییز به همین موارد ذکر شده در مقاله محدود نمی‌شوند و این لیست می‌تواند تا صدها مورد دیگر نیز ادامه پیدا ‌کند، اما ما در این لیست سعی کردیم مکان‌هایی را که می‌توانند در طی سفر به تهران در پاییز جزو گزینه‌های اصلی شما باشند و همینطور از محبوبیت زیادی نیز برخوردار باشند را انتخاب کنیم.
تهران‌گردی در فصل پاییز خاطره بسیار جذابی از تجربه آب و هوای مطبوع و خنک این شهر با پرواز برگ‌های زرد و نارنجی درختان در آسمان پایتخت برای شما به ارمغان خواهد آورد.

نظرات کاربران