باغ فردوس

باغ فردوس تهران؛ باغی دیدنی حوالی کوچه دلبر

باغ فردوس یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران است. در این مقاله درباره باغ فردوس تهران صحبت می‌کنیم. این باغ در زمان قاجار بنا شد و با گذشت زمان و بی‌تدبیری ناصرالدین شاه رو به نابودی گذاشت. حالا اما این باغ زیبا برو و بیایی دارد برای خودش. عمارت این باغ نیز به موزه سینما ایران تبدیل شده است و دل عاشقان سینما را برده. بیایید با باغ فردوس تهران بیشتر آشنا شویم.

داستان باغ فردوس تهران با محمدشاه قاجار آغاز شد

باغ فردوس تهران

باغ فردوس تهران در عهد محمد شاه قاجار ساخته شد. محمد شاه دستور داده بود تا در تجریش برایش یک قصر بسازند. همزمان با ساخت این قصر بستگان محمد شاه یک عمارت ییلاقی در محل کنونی عمارت فردوس به او هدیه دادند. بعد از آن باغ در محوطه عمارت گسترش یافت.  

رشک بهشت؛ ساختمانی با پلکان مرمرین

رشک بهشت را یکی از اقوام محمدشاه ساخت و آن را به کمک معمارهای یزدی و اصفهانی و با مرمر مرغوب و اصل یزد و کاغذ دیواری‌های طلایی تزیین کرد. بعد از مرگ سازنده رشک بهشت داماد ناصرالدین شاه سنگ‌های مرمر رشک بهشت را برای تزیین مدرسه نظامیه استفاده کرد. این چنین شد که رشک بهشت به تدریج نابود شد. اما تخریب تنها به ساختمان رشک بهشت محدود نشد و کل باغ فردوس را تحت تاثیر قرار داد. 

خرید باغ فردوس تهران توسط فرح پهلوی

فرح پهلوی در سال 1336 باغ را خرید تا برای برگزاری مراسم‌های هنری و جشن‌های فرهنگی بازسازی کند. بنابراین باغ و عمارت فردوس تا حد زیادی مرمت شد. در سال ۱۳۵۰ عمارت فردوس به مرکز فرهنگی، هنری و نمایشگاهی تبدیل شد.

عمارت فردوس یادگاری قاجاریه 

باغ فردوس تهران

عمارتی که در باغ فردوس تهران قرار دارد، حدود 1000 متر مربع وسعت دارد و بسیار مجلل است. سه طبقه و نیم است و نکته جالب درباره این عمارت هم‌سطحی طبقه اول و سقف بخش جنوبی بنا است. علت این هم‌سطحی شیب‌دار بودن زمین است.

موزه سینما ایران در باغ فردوس تهران

تصور کنید موزه‌ای که تماما درباره سینما باشد؛ موزه سینمای ایران دقیقا چنین مکانی است. این موزه در سال 1381 افتتاح شد و لقب نخستین ساختمان مستقل موزه سینمای ایران را به خود گرفت. 

در این موزه عکس‌ها، قراردادها، مکاتبات، نشریه‌های سینمایی، مصاحبه‌های قدیمی، مکاتبات، بیش از 350 دستگاه ادوات و ابزار فیلم‌سازی، 5000 هزار نشریه سینما، 3000 قطعه اسناد تاریخی، 4000 نمایشنامه و فیلمنامه و همچنین 2500 اعلان سینمایی به چشم می‌خورد. همچنین در موزه سینما ایران 9 نمایشگاه دائمی و سه سالن سینما وجود دارد که به ترتیب 54، 109 و 205 نفر ظرفیت دارد.

نمایشگاه‌های دائمی موزه سینما ایران

موزه سینما ایران
  • تالار پیشگامان
  • تالار میانی (معاصران)
  • تالار بین‌المللی
  • دفاع مقدس
  • نمایشگاه کودک
  • تماشاخانه
  • شاه‌نشین عمارت (نمایشگاه علی حاتمی)
  • نمایشگاه نام‌آوران
  • نمایشگاه دوبله و صدا
  • خانه فرهاد
  • زیرگذر تاریخ
  • نمایشگاه ارامنه

چایخانه و کافه‌های باغ فردوس

باغ و عمارت فردوس تهران فقط محلی برای قدم زدن و تفرج و تماشا نیست. در کنار عمارت فردوس تهران می‌توانید به چایخانه یا کافی شاپ بروید و دمی بیاسایید.

چایخانه باغ فردوس

چایخانه باغ فردوس

چایخانه باغ فردوس در محله باغ فردوس، خیابان دلبر واقع شده است. در این چایخانه می‌توانید انواع نوشیدنی گرم را سفارش دهید و به شعار صاحب چایخانه فکر کنید: چایت را بنوش. نگران فردا نباش از گندم‌زار من و تو مشتی کاه می‌ماند برای بادها.

کافه سینما

ای کافه نامش را از موزه سینمای کنارش گرفته است. کافه سینما معروف است به کیک‌ها و دسرهای خوشمزه که توسط یک سرآشپز فرانسوی به نام آلیس تهیه می‌شود. در این کافه زیبا و دنج آیس کافه سفارش بدهید و از طعم لذیذ کیک شکلاتی کیف کنید.

کافه دژار

کافه دژار در کنار کافه سینما در ساختمان سینماتوگراف قرار گرفته است. هر روز از ساعت 8 تا 23 فعال است و با فضای مدرن و شیک خود تجربه خاصی از کافه‌گردی را برای شما به ارمغان می‌‌آورد. صبحانه انگلیسی، انواع سالاد، انواع پیتزا، انواع پاستا، ساندویچ، برگر و نوشیدنی‌های گرم و سرد و دمنوش در کافه رستوران دژار قابل سفارش است. 

کافه ویونا پلاس

کافه ویونا پلاس

کافه ویونا آن هم از نوع پلاس. یک کافه مجهز که برای عاشقان مدرنیته عالی است. این‌جا سالاد، نوشیدنی گرم و سرد و انواع خوشمزه‌ها از کیک تا کروسان پیدا می‌شود. منوی کافه ویونا پلاس تنوع بالایی دارد و برای سپری کردن یک عصر دل‌انگیز عالی است. 

کافه حوالی دلبر

این کافه هم اسم زیبایی دارد هم ظاهر و منوی با کیفیت. هر روز از ساعت 8 تا 24 میزبان شما خواهد بود. شاید جالب باشد که بدانید این کافه اسمش را از کوچه بن‌بستی که در آن واقع شده گرفته است. برای دسترسی به کافه حوالی دلبر به خیابان ولیعصر، کوچه کیارستمی، باغ فردوس، بن بست دلبر بروید. در این کافه نوشیدنی گرم، نوشیدنی سرد، فست فود و انواع کیک قابل سفارش است.

رستوران‌های نزدیک به عمارت فردوس تهران

در عمارت و باغ فردوس تهران رستورانی وجود ندارد. بنابراین برای صرف یک وعده غذا می‌توانید به یکی از رستوران‌های نزدیک به باغ فردوس تهران بروید.

  • طباخی صبا
  • رستوران قیمه دات کام
  • رستوران کمالی
  • رستوران لوکس طلایی
  • رستوران راد
  • رستوران سنتی حافظیه

باغ فردوس دقیقا کجای تهران است؟

باغ فردوس

باغ فردوس تهران در منطقه شمیرانات و خیابان ولیعصر واقع شده است. برای دسترسی به باغ و عمارت فردوس با مترو باید خودتان را به ایستگاه تجریش برسانید و بعد حدود بیست دقیقه پیاده‌روی کنید.

سخن پایانی

سفر به تهران در فصل بهار دلچسب‌تر است. تهران در تعطیلات نوروز خلوت‌تر از هر وقت از سال می‌شود، پس می‌توانید با خیال آسوده برای تهران‌گردی برنامه‌ریزی کنید. اگر این بهار را برای سفر به تهران انتخاب کردید به این باغ زیبا هم سر بزنید. باغ فردوس تهران با درختان سر به فلک کشیده‌اش دیدنی و دوست داشتنی است.

رزرو بلیط هواپیما تهران فقط با سه کلیک

نظرات کاربران