باغ ایرانی

باغ ایرانی؛ رازهایی که در میان درختان مدفون شده است!

نام باغ ایرانی را که می‌شنویم، خیالمان به باغ‌های شیراز و کاشان پر می‌کشد، گاهی هم تا باغ شازده کرمان می‌رود. باغ‌هایی با درختان بلند و سبز که به احترام جوی آبی که از میانشان می‌گذرد و سیراب‌شان می‌کند، سر به آسمان خبردار ایستاده‌اند. این باغ را نمی‌توان بدون عمارت زیبا و دیدنی میانه‌ باغ تصور کرد. عمارتی که وام‌دار معماری غنی ایرانی‌ست. محافظت از زیبایی باغ‎های ایرانی را دیوارکشی‌های اطراف آن بر عهده دارد. در محله‌ قدیمی ده ونک تهران، این بوستان زیبا دل‌نوازی می‌کند و تمام شاخصه‌های باغ‌های ایرانی را در خود دارد. شاید از همین رو است که به باغ ایرانی تهران شهره است.
باغ زیبای ایرانی واقع در ده ونک از معدود نمونه‌های امروزی شده‌ کهن الگو باغ‌های ایرانی است که موجب ارتقای کیفیت فضا و بازیابی هویت ایرانی شده است. منظره‌پردازی با الگوی زیبایی‌شناسی ایرانی باعث جذب مخاطبان زیادی به این باغ شده تا جایی که می‌توان ادعا نمود منظره‌پردازی باغ بیشتر از سایر عوامل در جذب جمعیت مؤثر بوده است.

پاسپورت دومینیکا

رزرو بلیط هواپیما تهران با سه کلیک خوبه!

باغ ایرانی میراثی چشم نواز برای تهران

باغ ایرانی


ناصرالدین شاه قاجار در خواب هم نمی‌دید که با معامله‌ زمین‌های ده ونک با میرزا یوسف‌خان مستوفی چنین عایدی نصیب طبیعت تهران کند. میرزا یوسف‌خان خوب می‌دانست آب که باشد آبادانی هم خواهد بود. بعد از خرید زمین‌ها دست به کار شد و با حفر چند رشته قنات به اراضی ده ونک زندگی بخشید و آن را نه تنها برای پسرش میرزا حسن‌خان مستوفی‌الممالک‌ که برای تهران به ارث گذاشت.
اما نمی‌توان از نقش علی‌محمد مختاری در زنده نگه‌داشتن این باغ چشم پوشید. نامی که می‌توان آن را در سردر ورودی باغ دید. آب‌راه‌ها، فواره‌ها، حوض‌های بزرگ و کوچک، سردرهای طاقی شکل، تقارن‌های هندسی و سازه‌های مشبک از ویژگی‌های بارز معماری ایرانی بود که علی‌محمد بختیاری همراه با گُل‌کاری‌ و درختکاری‌های وسیع به این باغ موروثی افزود و آن را به شکلی که امروز شاهدش هستیم درآورد. چنین بوستان چشم‌نوازی میراث ملی ایران و تهران است که در سال 1381 ثبت ملی شده است.

بخش‌های مختلف باغ ایرانی

در ادامه به بررسی بخش‌های مختلف این باغ زیبا می‌پردازیم؛ از ورودی باغ تا کوشک اصلی و حوض‌ها و آب‌راه‌ها. هر یک از این موارد بر زیبایی این باغ افزوده است و آن را دیدنی‌تر کرده‌است.

ورودی باغ
باغ ایرانی تهران بوستانی‌ست که حصارکشی شده است و سه ورودی دارد. ورودی اصلی که نام علی‌محمد بختیاری بر روی آن نقش بسته است در قسمت جنوبی بوستان قرار دارد. بنای سازه آجری و طاق آن گنبدی و به سبک معماری ایرانی دارای سازه‌های مشبک است. لوستر سبز رنگی از سقف سفید و گچ‌بری شده آن آویزان است. همچنین دو ورودی دیگر در قسمت‌های شرقی و غربی باغ به صورت قرینه هم قرار دارد. 

کوشک اصلی

باغ ایرانی

از جمله جاذبه‌های مهم و چشم‌نواز این مکان تاریخی و فرهنگی کوشک اصلی باغ است. کوشک باغ ایرانی تهران در نزدیکی ورودی اصلی باغ قرار دارد. این کوشک با ساختار ویژه‌ای طراحی شده است که نمایانگر فرهنگ و هنر ایران باستان است. در گذشته این عمارت محل اقامت خاندان مستوفی‌الممالک‌ بوده است. با ورود به کوشک اصلی باغ ایرانی تهران، شما به دنیای هنر، فرهنگ، و زیبایی در قلب پایتخت ایران خواهید رفت. این مکان بی‌نظیر، به عنوان نمادی از هویت فرهنگی و تاریخی ایران، تجربه‌ای خاص و دلنشین را برای شما به ارمغان می‌آورد. همچنین کاربری کوشک البته طی سال‌ها تغییر کرده است. در سال‌هایی کافه و رستوران بود؛ اما اکنون به کتابخانه تغییر کاربری داده است.

رزرو تور با سه کلیک در کمترین زمان ممکن!

ویژگی‌های کوشک اصلی باغ ایرانی تهران شامل موارد زیر است؛

1. معماری سنتی و منحصربه‌فرد: کوشک اصلی با معماری سنتی ایرانی ساخته شده است که از جمله ویژگی‌های برجسته آن محسوب می‌شود. از آجرهای قرمز و طراحی‌های خمیده تا سقف‌های چوبی و طرح‌های میناکاری، این کوشک اصلی را به یک اثر هنری تبدیل کرده است.

2. تزئینات هنری: کوشک اصلی با تزئینات هنری فراوانی مثل نقوش گل‌ها، حیوانات و شکل‌های هندسی تزئین شده است که نمایانگر ذوق هنرمندان ایرانی است.

3. آرامش و ارتباط با طبیعت: این کوشک به عنوان یک استراحتگاه طراحی شده است که با چشم‌اندازی به فضای سبز و آب‌نماها، به بازدیدکنندگان احساس آرامش و اتصال به طبیعت را می‌بخشد.

4. مناسب برای مراسم‌های بزرگ: کوشک اصلی به عنوان یک فضای مناسب برای برگزاری اجتماعات کوچک و مراسم‌های مختلف نیز طراحی شده است. ساختار بزرگ و سرپوشیده‌ آن، بازدیدکنندگان را در تابستان از آفتاب و در فصل‌های سردتر از باران و برف محافظت می‌کند.

5. بخشی از تجربه فرهنگی: این کوشک به عنوان یک جزء مهم از تجربه فرهنگی باغ ایرانی تهران، به بازدیدکنندگان فرصت می‌دهد با معماری، هنر و فرهنگ ایران دوره قاجار آشنا شوند.

حوض‌ها و آب‌راه‌های باغ ایرانی

باغ ایرانی

آب‌راه‌ها اولین دیدنی‌های بازدیدکنندگان هنگام ورود به باغ‌ است. حوض‌ها، آب‌راه‌ها و فواره‌های باغ با آن کاشی‌های فیروزه‌ای نه تنها دل و جان آدمی را خنک می‌کند و جلا می‌بخشد که دست هر کودکی را از دستان پدر و مادرش جدا و به آغوش خود می‌کشاند. این آب‌راه‌ها به حوض‌های مربعی‌شکل با ساختار هندسی ساخته شده‌ است. جالب است که بدانید بزرگ‌ترین حوض باغ مقابل کوشک اصلی قرار دارد.

طاق میانی

در مقابل کوشک اصلی و در همسایگی حوض میانه‌ی باغ، طاق میانی با سبک و سیاق معماری سنتی ایرانی قرار دارد. طاق میانی با دیوارهای زینتی و تزئینات هنری میناکاری زیبا تزئین شده است. این تزئینات و نقوش هنری بازدیدکنندگان را به دیدار از هنر و ذوق ایران باستان دعوت می‌کنند و کمتر کسی پیدا می‌شود که از خیر عکاسی در این محل بگذرد.

قرار دیدار با باغ ایرانی تهران

دیدن باغ و زیبایی‌های آن در هر زمانی تجربه‌ای شگفت انگیز است. شگفت‌انگیزی و چشم‌نوازی باغ اما در فصل بهار دو چندان است. البته نباید از نقش لاله‌های رنگ‌رنگ باغ که از اواخر فروردین تا آخر اردیبهشت می‌رویند، در افزایش جذابیت چشم پوشید. سبزی کم‌نظیر برگ درختان در این فصل از دیگر دلایلی است که فصل بهار را زمان خوبی برای دیدن باغ ایرانی می‌کند.
اما همه‌ این‌ها دلیل نمی‌شود که از تماشای زیبایی پاییز باغ جا بمانید. پاییز به هر باغی سر بزند تابلویی جان‌دار و دل‌انگیز از ترکیب رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز خلق می‌کند که نمی‌توان به آسانی چشم را از قرار دیدار با آن محروم کرد. البته که از خنکای تابستان و سکوت و زیبایی زمستان آن هم نمی‌توان گذشت.

تماشای تنوع گیاهی باغ ایرانی تهران

باغ ایرانی

باغ ایرانی تهران با تنوع زیبایی‌های طبیعی از جمله گیاهان و درختان متنوع خود، یک منظره طبیعی چشم‌نواز را هدیه‌ نگاه‌های تماشاگرانش می‌کند. در این باغ انواع گیاهان و درختانی با خصوصیات متفاوت کاشته شده‌ است که هر یک به تنهایی و در ترکیب با یکدیگر، زیبایی منحصربه‌فردی را در محیط باغ ایجاد کرده‌ است.

درختانی با عمر ۱۵۰ تا ۲۵۰ سال حکایت از قدمت باغ دارند. باغ ایرانی تهران با کاشت گیاهان و درختان مختلف، یک تجربه متنوع و جذاب از زیبایی‌های طبیعی تهران را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. هر یک از این گونه‌ها با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود به زیبایی و جذابیت محیط باغ اضافه می‌کنند و تجربه‌ای شگفت‌انگیز از هماهنگی طبیعت و هنر ارائه می‌کنند.

با سه کلیک میتوانید به راحتی به رزرو بهترین هتل ها اقدام کنید.

امکانات رفاهی باغ ایرانی ده ونک برای بازدیدکنندگان

1.کتابخانه: بعد از بازسازی باغ کوشک اصلی را به یک کافه رستوران سنتی تبدیل کردند. بعد از مدتی این کافه رستوران بسته شد و تغییر کاربری داد. اکنون از بخشی از این عمارت به عنوان کتابخانه‌ ویژه آقایان استفاده می‌شود و بخش دیگر آن هم اداری است. در محوطه باغ یک کتابخانه دیگر مخصوص خانم‌ها نیز قرار دارد. این کتابخانه‌ها در روزهای تعطیل بسته‌اند. ساعت کار کتابخانه در روزهای شنبه تا چهارشنبه، ۸ صبح الی ۸ شب و در روز پنج‌شنبه ۸ صبح تا ۶ عصر است.
2. فضاهای سبز و استراحت‌گاه‌ها: باغ زیبای ایرانی دارای مناطقی برای استراحت و آرامش در میان طبیعت است. آلاچیق‌ها، سکو‌ها و نیمکت‌هایی که در سراسر باغ قرار دارد، به شما امکان می‌دهد تا از خنکی و زیبایی محیط لذت ببرید. امکان استفاده از زیرانداز در این باغ وجود دارد اما امکان روشن کردن آتش و برپایی چادر در آلاچیق‌ها وجود ندارد.
3. مسیرهای پیاده‌روی و ورزشی: این باغ دارای مسیرهای پیاده‌روی و ورزشی مختلف است که به بازدیدکنندگان امکان تمرین‌های ورزشی در طبیعت را می‌دهد.
4. فضاهای بازی کودکان: برای کودکان، زمین بازی مناسبی در این باغ وجود دارد تا آن‌ها بتوانند بازی کنند و اوقات خوبی را سپری کنند. همچنین زمین ورزشی در بخش غربی باغ برای عموم قرار دارد.
5. سرویس بهداشتی: در این باغ، سرویس‌های بهداشتی نیز وجود دارند. در این سرویس‌های بهداشتی، تجهیزاتی برای افراد ناتوان و کم‌توان نیز در نظر گرفته شده است. 

6. مسیرهای ویژه افراد کم‌توان: اگر جزو افراد توان‌یاب هستید، برای بازدید از باغ ایرانی خیالتان راحت باشد چون مسیرهای رفت‌وآمد این باغ به‌گونه‌ای طراحی شده که بتوانید از آن عبور کنید.

7. یادتان باشد برای ورود به باغ ایرانی تهران، نیازی به پرداخت هزینه نیست و استفاده از تمامی امکانات آن رایگان است. این باغ در تمامی ساعات شبانه‌روز باز است.

باغ ایرانی

چگونه به باغ ایرانی برویم؟

برای رفتن به باغ ایرانی ابتدا به ده ونک در منطقه ۳ تهران بروید. سپس به ۲۰ متری پیروزان و کوچه شهید صابری بروید. تابلوی ورودی باغ ایرانی را خواهید دید.
دسترسی با وسیله نقلیه‌ شخصی
هر جای تهران هستید خود را به بزرگراه کردستان برسانید و از آن‌جا وارد خیابان رشید یاسمی شوید. مسیر را در خیابان ۱۲ متری ادامه دهید تا به خیابان صابری برسید. یا اینکه خود را به خیابان شیخ بهایی شمالی و سپس به ۲۰ متری پیروزان برسانید.
در نظر داشته باشید که باغ ایرانی تهران فاقد پارکینگ اختصاصی است. دور و اطراف این بوستان هم به‌سختی جای پارک پیدا می‌شود؛ فضای اطراف باغ ایرانی تهران به گونه‌ای است که مراجعه به آن با اتومبیل شخصی و یافتن جایی مناسب برای پارک خودرو مشکل است.

دسترسی به باغ ایرانی با اتوبوس و بی‌آر‌تی و مترو
برای دسترسی با اتوبوس‌های بی‌آر‌تی با کمک ایستگاه خیابان ولیعصر، ایستگاه‌ مترو حقانی، اتوبوس‌های منتهی به میدان ونک و یا تاکسی‌های میدان ونک، می‌توانید از هر جای تهران خود را به میدان ونک برسانید. کمی پیاده‌روی تا خیابان خدامی دارید. از آنجا پایانه تاکسی ده ونک را خواهید دید. از رانندگان بپرسید که کدام خط به‌سمت باغ ایرانی تهران می‌رود. خطی که به‌سمت خیابان صابری می‌رود، نزدیک بوستان باغ ایرانی ده ونک تهران توقف می‌کند. پس سر خیابان صابری پیاده شوید و از آنجا پیاده خودتان را به درب ورودی جنوبی برسانید. این بهترین مسیر دسترسی است.
2- مسیر دیگر برای رفتن به باغ ایرانی، ایستگاه مترو توحید است که از آنجا باید سوار خط ۱۰۴ یا پایانه جنوب به پایانه شهید افشار اتوبوس‌های بی‌آر‌تی توحید شوید و بعد از ۵ ایستگاه در ایستگاه پل مدیریت پیاده و با تاکسی به باغ ایرانی ده ونک تهران بروید. 

3- باغ ایرانی در شرق بزرگراه چمران و نرسیده به تقاطع بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش) واقع شده، می‌توانید از بی‌آر‌تی اتوبان چمران استفاده کنید و در ایستگاه پل مدیریت کمی پیاده روی کرده و سپس با تاکسی خود را به بوستان باغ ایرانی برسانید.

سخن آخر

باغ ایرانی تهران یکی از مواردی است که در فهرست شما برای تعطیلات در تهران باید قرار بگیرد. در این باغ به تماشای شاهکار معماری ایرانی، درختان و زیبایی‌های طبیعی خارق‌العاده بنشینید و از بخش‌های متنوع آن‌ها لذت ببرید و خاطره‌های شیرین، رنگارنگ و دیدنی در این باغ زیبا برای خودتان بسازید. 

نظرات کاربران