کاخ سبز

کاخ سعدآباد تهران؛ داستان‌های معاصر ایران

کاخ سعدآباد روزی محل زندگی خاندان پهلوی در تهران بود. بعد از انقلاب جمهوری اسلامی به موزه تاریخی تغییر کاربری داد. حالا هر روز تعداد زیادی گردشگر کنجکاو از سراسر ایران و جهان برای تماشای آنچه در این کاخ رخ داده است راهی تهران می‌شوند. اگر شما هم به تاریخ معاصر ایران علاقه دارید در این مقاله از مجله سه کلیک با ما همراه شوید تا بخش‌های مختلف کاخ سعدآباد تهران را بشناسیم. 

رزرو بلیط هواپیما تهران فقط با سه کلیک

مسیرهای دسترسی به کاخ سعدآباد تهران

کاخ سعدآباد تهران

برای دسترسی به کاخ سعدآباد دو راه دارید؛ اول استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو و اتوبوس و دیگری سفر با خودرو شخصی. چنان چه با وسیله نقلیه عمومی به کاخ سعدآباد می‌روید دو مسیر پیش رو دارید:

مترو؛ خط 1 مترو، ایستگاه تجریش، ورودی دربند یا زعفرانیه.

اتوبوس؛ خطوط اتوبوس، میدان تجریش، ورودی دربند یا زعفرانیه.

اگر با خودرو شخصی به کاخ سعدآباد می‌روید یادتان باشد که مجموعه کاخ سعدآباد پارکینگ ندارد و باید خودرو را در نزدیکی میدان تجریش پارک کنید.

قیمت بلیط ورودی کاخ سعدآباد تهران 

قیمت بلیط ورودی کاخ سعدآباد برای گردشگران ایرانی 5000 تومان است. در ضمن قیمت بلیط ورودی موزه‌های مجموعه به جز کاخ موزه سبز و موزه هنر ملل 4000 تومان است. بهای بلیط موزه‌های کاخ موزه سبز و هنر ملل 5000 تومان است. 

قوانین بازدید از موزه‌ها و کاخ سعدآباد تهران

  • آوردن سه پایه دوربین عکاسی، حیوانات خانگی، دوچرخه و اسکوتر، زیر انداز و فلاسک و هرگونه تجهیزات جهت برپایی تولد و گرفتن عکسهای آتلیه ممنوع است.
  • برای امور تحقیقاتی –پژوهشی باید معرفی‌نامه خود را به شماره فکس ۲۲۷۵۱۰۰۳ (دبیرخانه) ارسال کنید.

ساعت کاری مجموعه کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد تهران

کاخ سعدآباد در نیمه اول سال هر روز به جز تعطیلات رسمی از ساعت 9 تا 18:45 و در نیمه دوم سال هر روز از ساعت 8 تا 17 میزبان شما خواهد بود.

امکانات مجموعه کاخ سعدآباد تهران

  • سرویس حمل و نقل داخل محوطه کاخ
  • کتابخانه
  • نمازخانه
  • کارگاه مرمت
  • ایستگاه رادیو

داستان شکل‌گیری سعدآباد

روایت است که در دوره قاجار به تدریج رجل سیاسی و اعیان نسبت به منطقه شمیرانات علاقه‌مند شدند. بنابراین هر یک در گوشه کناری از شمیران باغ و عمارتی ساختند. بعد از به سلطنت رسیدن رضا شاه پهلوی او نیز نسبت به داشتن ملک خصوصی در شمیرانات علاقه نشان داد. بنابراین عمارتی به مساحت تقریبی هفت هزار متر مربع در محله جعفرآباد از توابع روستای امامزاده قاسم شمیرانات خرید. این عمارت حالا با عنوان موزه مینیاتور استاد فرشچیان شناخته می‌شود. 

به تدریج املاک اعیان و شاهزادگان دوره قاجار که در نزدیکی عمارت رضا شاه بود به او واگذار شد. این منطقه یکپارچه که حالا به رضا شاه تعلق داشت را با نام یکی از روستاهای منطقه شمیرانات یعنی سعدآباد شناختند. در طول دوره پهلوی از این باغ بزرگ و عمارت‌ها و کاخ‌هایش برای انجام امور اداری و جهت زندگی اعضای خانواده سلطنتی استفاده شد. 

کاخ سبز؛ کاخی 7 هزار تومانی رضا شاه

کاخ سبز

کاخ سبز را با نام کاخ شهوند یا کاخ رضا شاه نیز می‌شناسند. این کاخ نامش را از سنگ‌های سبز کمیاب معدن خمسه زنجان و سنگ مرمر خراسان که در نمای خارجی آن استفاده شده، گرفته است. روایت است که ساختمان نیمه کاره این کاخ را رضا شاه به مبلغ 7 هزار تومان خرید و آن را تکمیل کرد.

تکمیل کاخ سبز هفت سال به طول انجامید و در دو طبقه، زیرزمین و همکف، بنا شد. رضا شاه از طبقه همکف به عنوان محل زندگی و دفتر کار خود و از زیرزمین به عنوان انباری استفاده می‌کرد. همچنین یک تالار غذاخوری مجلل با میز و صندلی‌های منقش و همچنین ظروف نفیس چینی و سرامیک و نقره ایتالیایی مخصوص پذیرایی تشریفاتی میهمانان مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

بزرگ‌ترین کاخ سعدآباد؛ کاخ سفید

این کاخ نامش را از نمای سفید رنگ بیرونی گرفته است. کاخ سفید که حالا به موزه ملت تبدیل شده است در دوره سلطنت محمدرضا شاه محل اقامت تابستانی او و فرح پهلوی بود. 

در کاخ سفید و تالارهای آن از تزئینات گچبری و آینه به وفور استفاده شده است. در اتاق کار محمدرضا شاه قدیمی‌ترین تابلوی نقاشی رنگ روغن موجود در کاخ با نام نبرد لوتزن اثر آنیلو فالکونه مربوط به قرن 17 میلادی وجود دارد. 

کاخ بهمن

کاخ بهمن نامش را از صاحبش گرفته است. بهمن پسر غلامرضا پهلوی و برادرزاده محمدرضا شاه بود که در این کاخ زندگی می‌کرد. 

موزه سلاح‌های دربار

موزه سلاح‌های دربار

موزه سلاح‌های دربار در کاخی که پیش از انقلاب محل زندگی غلامرضا پهلوی بود واقع شده است. در موزه سلاح‌های دربار بیش از 70 قلم اسلحه گرم از نوع شکاری، جنگی، کمری و ملزومات آنها دیده می‌شود. 

همچنین تعدادی از سلاح‌های این مجموعه اهدایی شخصیت‌های مهم سیاسی و نظامی دیگر کشورها به محمدرضا شاه است. تنوع قابل توجه تفنگ‌های شکاری ساخت کارخانه‌های معروف اسلحه سازی اروپا و آمریکا از جمله رمینگتون، وینچستر، اسپرینگ فیلد و برنو از ویژگی‌های خاص این مجموعه است.

موزه استاد حسین بهزاد

موزه استاد حسین بهزاد در ساختمان کاخ ولیعهدی یا کاخ کرباس از مجموعه کاخ سعدآباد تهران واقع شده است. رضا شاه این کاخ را برای استراحت و اوقات فراغت در نظر گرفته بود. سپس در دوران محمدرضا شاه به عنوان کاخ ولیعهدی محل زندگی رضا پهلوی بود. حالا این کاخ محل قرار گیری موزه استاد بهزاد در کاخ سعدآباد تهران است.

موزه فرشچیان

موزه فرشچیان از مجموعه کاخ سعدآباد در ساختمان کاخ ملکه عصمت دولتشاهی واقع شده است. عصمت دولتشاهی چهارمین همسر رضا شاه بود که در سال 1380 به موزه آثار استاد فرشچیان تبدیل شد. در این موزه بیش از 70 اثر از تابلوهای نقاشی استاد فرشچیان را خواهید دید.

شکم گردی در مجموعه کاخ سعدآباد تهران

رستوران سنتی سعد آباد

نکته قابل توجه درباره کاخ سعدآباد رستوران‌های موجود در محوطه مجموعه است. در این مجموعه دو رستوران وجود دارد که یکی از آن‌ها فعلا تعطیل است. 

رستوران سنتی سعد آباد که در کنار ورودی دربند قرار دارد اما فعلا دایر نیست.

رستوران دوم در ضلع شمالی موزه استاد فرشچیان.

همچنین در ضلع شمالی کاخ موزه سبز یک کافه به نام کافی شاپ سبز واقع شده است. 

رستوران‌ها و کافه‌های نزدیک کاخ سعدآباد تهران

  • بابی ساندز برگر
  • لمون برگر
  • هیلو کافه
  • سام کافه رسترز
  • رستوران قصاب
  • رستوران مدیترانه‌ای ضیافه
  • رستوران قصر آریا
  • رستوران رادیوسیتی

کلام آخر

بعضی معتقدند تهران‌گردی در فصل بهار بسیار دوست داشتنی‌تر است چون پایتخت خلوت و آرام است. اگر شما هم قصد دارید در فصل بهار به پایتخت ایران سفر کنید یادتان باشد که بازدید از کاخ سعدآباد تهران را هم در فهرست تهران‌گردی خود قرار دهید. 

نظرات کاربران