The seven ancient wonders

عجایب هفتگانه قدیم به همراه عجایب طبیعی در جهان

دنیا مملو از ساختمان‌های زیباست که برخی از آن‌ها آنقدر استثنایی هستند که به عنوان عجایب هفتگانه قدیم جهان معرفی شده‌اند. در اینجا فهرستی از چشمگیرترین بناهای جهان از جمله تاج محل در آگرا، هند، دیوار بزرگ چین در پکن، مجسمه مسیح نجات دهنده در ریودوژانیرو، ماچو پیچو در پرو، چیچن ایتزا در یوکاتان مکزیک به همراه شبه جزیره، کولوسئوم رومی در رم، و پترا (اردن) آورده شده است. این لیست شما را با شگفتی‌ها قدیمی جهان آشنا می‌کند. البته ما در کنار این مکان‌های تاریخی عجایب هفتگانه طبیعی در جهان را نیز معرفی کردیم. جاذبه‌های طبیعی که ساخته دست بشر نیستند، اما با خصوصیات شگفت انگیزی که دارند به مکان‌های مهم و دیدنی در دنیا تبدیل شده‌اند. 

رزرو تور اروپا

اگر اهل سفر هستید، این مقاله مختص شماست!  

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

فهرست عجایب هفتگانه قدیم جهان

برای انتخاب عجایب هفتگانه جهان از روش‌های مختلفی برای طبقه‌بندی آن‌ها استفاده می‌کنند. با این حال، مواردی را که در ادامه توضیح خواهیم داد، در سال 2000 توسط بنیاد سوئیس 7 Wonders عنوان شده‌اند. 

کولوسئوم؛ نبرد گلادیاتورها

Colosseum

آمفی‌تئاتر فلاویان که معمولاً به آن کولوسئوم گفته می‌شود، یک آمفی‌تئاتر تماشایی است که در رم ساخته و در سال بعد از میلاد افتتاح شد. در کنار قدمت این مکان، هنوز هم که هنوزه رتبه بزرگ‌ترین آمفی‌تئاتر جهان را به خودش اختصاص داده‌است. هر چند که داشتن بیش از 1941 سال قدمت نیز خودش یک نوع شگفتی عجیب و خارق‌العاده است. کولوسئوم در دوران گذشته خود برای برگزاری نبردهای بین گلادیاتورها و مسابقات حیوانات مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروز به یکی از عجایب هفتگانه قدیمی جهان تبدیل شده است. 

پاسپورت دومینیکا

درست است که این بنا در برابر زلزله های زیادی مقاومت کرده است، اما دو سوم آن آسیب‌های جدی دیده که شکل و شمایل آن را به کلی تغییر داده‌اند. با این تفاسیر کولوسئوم هنوز هم از سازه‌های زیبا و تاریخی جهان است. 

اطلاعات جالب درباره کولوسئوم

واقع در رم کشور ایتالیا

سازنده: وسپاسیان، تیتوس امپراتور سلسله فلاویان

تاسیس: 70 تا 80 پس از میلاد، 1941 سال پیش

ماچو پیچو؛ ارگ تاریخی با معماری زیبا

Machu Picchu

یک ارگ اینکا در پرو به نام ماچو پیچو توسط هیرام بینگهام که در سال 1911 پیدا شد و از آن زمان جزو مکان‌های محبوب گردشگری بوده‌است. 

این بنا در قرن پانزدهم تأسیس شد و بر روی خط الراس کوهی در ارتفاع 2430 متری قرار دارد. به گفته اکثر باستان شناسان، ماچو پیچو به عنوان ملکی برای امپراتور اینکا، پاچاکوتی ساخته شده است. چیزی که در مورد ماچو پیچو واقعا دیدنی و ستودنی است معماری شگفت‌انگیز کلاسیک به سبک اینکا است. دیوارهای سنگ خشک صیقلی از دیدنی‌ترین بخش‌های ماچو پیچو به حساب می‌آید که خیلی زیاد مورد توجه و استقبال توریست و گردشگران قرار گرفته است. 

ماچو پیچو از مکان‌های تاریخی کشور پرو به حساب می‌آید و فراز و نشیب‌های زیادی را در طول تاریخ خود طی کرده است که مهمترین آن به قرن شانزدهم برمی‌گردد. زمانی که به عنوان یک سنگر مخفی در طول شورش مردم محلی بر علیه اسپانیایی‌ها استفاده می‌شد. امروزه اما یک جاذبه دیدنی و از عجایب هفتگانه قدیم جهان است که بسیاری از آهنگ‌ها و فیلم‌های معروف و محبوب در آن فیلمبرداری می‌شوند.

اطلاعات جالب درباره ماچو پیچو

واقع در منطقه کوسکو، استان اوروبامبا، ناحیه ماچوپیچو، کشور جمهوری پرو

ساخت و ساز بنا در 1450-1460 آغاز شده است

ثبت شده  به عنوان میراث جهانی یونسکو در سال 1983

ساخته شده توسط امپراتوری اینکا

پترا؛ شهری عجیب، زیبا و متروکه 

Petra

پترا یک شهر تاریخی و باستانی و از عجایب هفتگانه قدیم در جنوب اردن قرار دارد. این مکان به دلیل رنگی که دارد به رقمو یا شهر رز نیز معروف است. پترا در 240 کیلومتری جنوب پایتخت امان و 120 کیلومتری شمال شهر عقبه دریای سرخ واقع شده است. این شهر فوق‌العاده زیبا هر ساله میلیون‌ها بازدید‌کننده را به خود جذب می‌کند. 

گذشته پترا 

بسیاری از اسناد تاریخی بیان می‌کنند که این شهر به عنوان پایتخت امپراتوری نبطی از قرن اول قبل از میلاد شروع به رونق کرد و از طریق تجارت کندر، مر و ادویه‌ها ثروتمند شد. سپس در قرن چهارم به دلیل زلزله و تغییر مسیرهای تجاری شهر متروکه شد و دوباره رونق خود را از دست داد. در سال 1812 یک کاوشگر سوئیسی به نام یوهانس بورکهارت تصمیم گرفت تا پترا را دوباره کشف کند. او همانند یک عرب لباس پوشید و با یک بادیه نشین به سراغ شهر گمشده پترا رفت و شروع به احیای مجدد آن نمود. 

اطلاعات جالب پترا 

واقع در استان معان، کشور اردن

ساخته شده توسط Nabataean

مساحت: 264 کیلومتر مربع (102 مایل مربع)

ارتفاع: 810 متر (2657 فوت)

تاج محل؛ بنایی از سنگ مرمر در کنار رودخانه یامونا

The Taj Mahal

آگرا، تاج محل هند بنایی مرمرین و یکی از بهترین نمونه‌های معماری مغول است. معنی لغوی تاج محل «تاج قصر» است و امپراتور مغول شاه جهان به یاد همسر مورد علاقه خود ممتاز محل آن را ساخته است. این بنا نه تنها مقبره ممتاز محل، بلکه مقبره خود شاه جهان را نیز در خودش جای داده و در حین اهمیت تاریخی برای کشور هند یک جاذبه زیبای گردشگری هم به حساب می‌آید. موقعیت قرارگیری آن در کنار رودخانه یامونا و همچنین نمای مرمری سفید شکل از دلایلی اهمیت این مکان شگفت‌انگیز به شمار می‌آیند. 

گذشته تاج محل

یونسکو در سال 1983 تاج محل را به عنوان “جواهر هنر مسلمانان در هند” به عنوان میراث جهانی معرفی کرد. این یکی از عجایب هفتگانه قدیم و تحسین برانگیزترین آثار معماری مسلمانان در جهان است. ساخت تاج محل در سال 1631 آغاز شد و در سال 1653 به پایان رسید. هزینه ساختمان حدود 32 میلیون روپیه تخمین زده شده و اغلب تاریخ شناسان معتقدند که که بیش از 1000 فیل برای حمل و نقل مصالح ساختمانی و 20000 صنعتگر برای ساخت این بنا به کار گرفته شدند. از کارگر گرفته تا نقاش، هنرمند گلدوزی و سنگ‌تراش.

اطلاعات جالب تاج محل 

واقع در آگرا، اوتار پرادش، کشور هند

ساخته شده در 1632-53

نوع سازه:  مقبره

توسط امپراتور شاه جهان ساخته شد

سبک معماری: معماری مغول

مساحت: 17 هکتار

مجسمه کریستو ردنتور؛ مسیح نجات دهنده

Statue of Christ the Redeemer

مسیح نجات دهنده از عجایب هفتگانه قدیم جهان، یک مجسمه آرت دکو از عیسی مسیح در ریودوژانیرو، برزیل است. اندازه این مجسمه بسیار بزرگ بوده و  ارتفاع آن بدون احتساب پایه 8 متری به 30 متر می‌رسد. این بنا که به عنوان نماد مسیحیت در سراسر جهان و نماد فرهنگی ریودوژانیرو و برزیل شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های معروف و دیدنی در سراسر جهان به حساب می‌آید. همچنین در یک نظرسنجی، در سال 2007 به عنوان یکی از 7 عجایب جهان انتخاب شد. 

این مجسمه در قله 700 متری کوه کورکووادو در پارک ملی تیجوکا مشرف به شهر ریودوژانیرو قرار دارد. هیتور داسیلوا کوستا مجسمه 130 فوتی را طراحی کرده و در ساخت آن از بتن مسلح و سنگ صابون استفاده شده است. همچنین هزینه ساخت آن در حدود 250000 دلار تخمین زده شده. چیزی که در کنار ابهت و اهمیت معنوی این ساختمان جالب است، منظره‌ی ریودوژانیرو از بالای این مجسمه است. 

اطلاعات جالب مجسمه مسیح نجات دهنده

واقع در کوه کورکووادو، ریودوژانیرو، کشور برزیل

ساخته شده در 1922 

ساخته شده توسط طراح مجسمه‌ساز Paul Landowski 

مواد و مصالح: سنگ صابون

عرض: 28 متر (92 فوت)

ارتفاع: 30 متر (98 فوت)، 38 متر (125 فوت) با پایه آن

دیوار بزرگ چین

The great wall of china

دیوار بزرگ چین یک اثر مهندسی شاهکار و یکی از عجایب هفتگانه قدیم است. هدف از ساخت این دیوار محافظت در برابر گروه‌های مختلف کوچ نشین از استپ اوراسیا بود. اما جدا از دفاع، این دیوار به طور گسترده توسط امپراطوران چین برای کنترل مرزها مورد استفاده قرار گرفت و امکان اعمال عوارض بر کالاهای حمل شده در امتداد جاده ابریشم، تنظیم یا تشویق تجارت و در آخر کنترل مهاجرت را فراهم می‌کرد. 

طول این دیوار بسیار زیاد است یعنی حدود 21196 کیلومتر، البته با توجه به ادعا خود چینی‌ها. این دیوار و سازه خارق‌العاده یکی از معدود سازه‌هایی است که از فضا می‌توان آن را دید. لز دیگر عجایب دیوار چین اینکه، ابن بطوطه، سیاح مشهور شمال آفریقا، این دیوار را با افسانه دیواری که در قرآن آمده است، [41] مرتبط دانسته است، [41] که گفته می‌شود ذوالقرنین (معمولاً اسکندر مقدونی) آن را برای محافظت از مردم نزدیک ساخته است. 

اطلاعات جالب دیوار چین

در امتداد شمال چین از شرق به غرب واقع شده است

ساخت و ساز در قرن 7 قبل از میلاد آغاز شد

ساخته شده توسط سلسله کین، سلسله مینگ… 

اندازه دیوار: 21196 کیلومتر

چیچن ایتزا؛ شهری باستانی و مهم 

Chichen Itza

چیچن ایتزا شهری باستانی و از عجایب هفتگانه قدیم است که توسط قوم مایا ساخته شده است. این شهر در شبه جزیره یوکاتان واقع شده و در قرن نهم و دهم پس از میلاد از رونق زیادی برخوردار بود. ویرانه‌های شهر شامل سازه‌های مذهبی از تمدن مایا است، مانند معبد کوکولکان، که دارای 365 پله است، یک پله برای هر روز از تقویم شمسی هاب.

به گفته بسیاری از باستان شناسان، این شهر یکی از بزرگ‌ترین شهرهای مایا بوده و احتمالاً یکی از شهرهای بزرگ اسطوره‌ای یا تولان‌هایی بوده است که در ادبیات آمریکایی به آن اشاره شده. طبق یک نظرسنجی در سال 2017، سالانه بیش از 2.6 میلیون گردشگر از این مکان دیدن می‌کنند.

اطلاعات جالب پیپن ایتزا

واقع در یوکاتان، کشور مکزیک

در قرن 5-13 ساخته شده است

ساخته شده توسط تمدن مایا تولتک

ثبت به عنوان میراث جهانی یونسکو در سال 1988

مجتمع هرم جیزه (حضور افتخاری)

Giza Pyramid Complex

درست است که قصد ما معرفی عجایب هفتگانه قدیم در جهان است، اما بگذارید تا یک مورد دیگر یعنی مجتمع هرم جیزه را نیز با شما آشنا کنیم. اهرام جیزه گروهی از اهرام در مصر هستند که در آغاز دوره پادشاهی قدیم برای فرعون‌های خوفو، خفره و منکائوره ساخته شده‌اند. آن‌ها به دلیل طراحی متقارن و همسو بودن با نقاط اصلی قطب نما معروف هستند.

اطلاعات جالب هرم جیزه

نام رسمی: مجتمع هرم جیزه یا گورستان جیزه

مکان: جیزه، مصر

ثبت به عنوان میراث جهانی یونسکو در سال 1979

عجایب هفتگانه طبیعی جهان 

در زیر فهرستی از هفت عجایب جهان است که ساخته دست بشر نیستند، بلکه توسط طبیعت در طول زمان خلق شده‌اند.

آبشار ویکتوریا؛ بزرگ‌ترین آبشار جهان

Victoria Falls

واقع در مرز زامبیا و زیمبابوه، “آبشار ویکتوریا” یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای جهان است. لطفا توجه داشته باشید که این آبشار نه بلندترین و نه عریض ‌ترین آبشار جهان است. با این حال، بر اساس عرض ترکیبی 1708 متری (5604 فوت) و ارتفاع 108 متری (354 فوت) به عنوان بزرگ‌ترین طبقه‌بندی می‌شود.

این آبشار به عنوان یکی از عجایب هفتگانه قدیم و طبیعی در جهان، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری است. در یک تخمین تقریبی، می‌توان گفت که ارتفاع آبشار ویکتوریا دو برابر ارتفاع آبشار نیاگارا در آمریکای شمالی است. 

جالب است بدانید که آبشار ویکتوریا تعداد بازدیدکنندگان زیمبابوه‌ای و زامبیایی بیشتری نسبت به گردشگران خارجی و بین‌المللی دارد. 

اطلاعات جالب آبشار ویکتوریا

نوع آبشار: آبشار آب مروارید

ارتفاع کل: 108 متر (355 فوت)

مسیر آب: رودخانه زامبزی

ثبت به عنوان میراث جهانی در سال 1989

منطقه: آفریقا

گرند کانیون؛ دره ای قدیمی و با غارهای متعدد

Grand Canyon

گراند کانیون دره‌ای است که توسط رودخانه کلرادو در آریزونا، ایالات متحده حک شده و اندازه آن بسیار بزرگ است. طول این دره 277 مایل و عرض آن 18 مایل و همچنین به عمق بیش از یک مایل (6093 فوت یا 1857 متر) می‌رسد. 

این دره توسط رودخانه کلرادو در میلیون‌ها به وجود آمده است. برای هزاران سال، این منطقه به طور مداوم توسط بومیان آمریکایی سکونت داشته و در داخل آن غارهای متعدد وجود دارد. گارسیا لوپز د کاردناس از اسپانیا اولین اروپایی بود که گرند کنیون را در سال 1540 دید و کشف کرد.

اطلاعات جالب گرند کانیون

نوع سازه: کانیون

ارتفاع طبقه: 2600 فوت (800 متر)

طول: 277 مایل

عرض: 4 تا 18 مایل

سن: حدود 5 تا 6 میلیون سال

مکان: آریزونا، ایالات متحده

بندر ریودوژانیرو؛ خلیج طبیعی و خارق‌العاده

Port of Rio de Janeiro

بندر ریودوژانیرو با نام محبوب خود یعنی خلیج گوانابارا شناخته می‌شود. این یک خلیج طبیعی اقیانوسی است که در ایالت ریودوژانیرو در جنوب شرقی برزیل قرار گرفته و در دل خود 130 جزیره کوچک را جای داده است. مکانی شگفت انگیز و دارای اکوسیستمی متنوع است. متأسفانه، این خلیج به شدت تحت تأثیر شهرنشینی، جنگل زدایی و آلودگی آب های آن قرار گرفته است.

اطلاعات جالب بندر ریودوژانیرو

مکان: ریودوژانیرو، برزیل

نام بومی در پرتغالی:   Baía de Guanabara

نوع شگفتی: خلیج طبیعی

حداکثر طول: 31 کیلومتر

حداکثر عرض: 28 کیلومتر

قله اورست؛ بلندترین قله جهان 

Mount Everest

اگر به کوه‌ها علاقه‌مند هستید، حتماً درباره کوه اورست شنیده‌اید؛ بلندترین قله جهان است. دو مسیر اصلی برای صعود به اورست وجود دارد که یکی از نپال و دیگری از تبت (چین) است. هر ساله کوهنوردان زیادی برای فتح این قله می‌روند و متاسفانه خیلی‌ها هم موفق نمی‌شوند. 

اطلاعات جالب قله اورست

نوع: کوهستان

مکان: ناحیه سولوخومبو، استان شماره 1، نپال، شهرستان تینگری، زیگازه، منطقه خودمختار تبت، چین

کشورها: نپال و چین

پاریکوتین؛ آتشفشان خاکستر

Paricotin

در ادامه مقاله عجایب هفتگانه قدیم و طبیعی در جهان به پاریکوتین می‌رسیم که یک آتشفشان مخروطی خاکستر در مکزیک، آمریکای جنوبی است. این آتشفشان از سال 1943 تا 1953 فوران کرد و در حال حاضر یکی از مشهورترین مقاصد گردشگری در جهان است. به گفته بسیاری از دانشمندان، پاریکوتین جوان‌ترین آتشفشان در جهان است. 

اطلاعات جالب پاریکوتین

نوع: آتشفشان

ارتفاع: 2800 مت

تاریخ فوران‌ها: 1941 تا 1951

نوع کوه: مخروط خاکستر

کشور: مکزیک

شفق قطبی؛ زیبایی بی حد و حصر آسمان

Aurora

شفق قطبی پدیده‌ای طبیعی از نمایش نور در آسمان زمین است. این پدیده در مناطق با عرض جغرافیایی بالا (به طور کلی در اطراف مناطق قطب شمال و قطب جنوب) دیده می‌شود. شفق قطبی به دلیل اختلالات در مگنتوسفر ناشی از باد خورشیدی ایجاد می‌شوند. جالب است بدانید که شفق‌های قطبی نه تنها در زمین بلکه در سایر سیارات منظومه شمسی نیز رخ می‌دهند.

اطلاعات جالب شفق قطبی

نوع: نمایش طبیعی در آسمان زمین

منطقه: به طور کلی در قطب شمال و قطب جنوب قابل مشاهده است

کلام آخر

در این مقاله ما به معرفی عجایب هفتگانه قدیم و همچنین عجایب هفتگانه طبیعی در جهان پرداختیم. مکان‌هایی که هر کدام پر از شگفتی هستند و از خصوصیات بی نظیری برخوردارند. امیدواریم اگر اهل سفر هستید، جاذبه‌های بالا را در لیست سفرهایتان قرار دهید. 

نظرات کاربران