تاج محل

رازهایی درباره تاج محل؛ عاشقانه شاه جهان و ممتاز

تاج محل

تاج محل؛ این شگفتی معماری به حدی زیبا و منحصربفرد است که آن را به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان قرار دادند. این بنا که در کنار رودخانه یامونا قرار گرفته، توسط امپراتور مغول شاه جهان به عنوان یادبودی برای همسر سوم خود ساخته شده است؛ البته مقبره خود شاه جهان هم درون خود تاج محل قرار دارد. شاید تصور کنید که وجود این مقبره‌ها باعث معروفیت این بنا شده، در صورتی که چنین نیست. این بنا تماما از سنگ مرمر سفید آن هم در قرن هفدهم ساخته شده و همچون نگینی سفید می‌درخشد. حقایق و خصوصیات زیادی درباره این بنا وجود دارد که اگر قصدرزرو بلیط هواپیما ✈ و سفر به هند رنگارنگ را دارید؛ بهتر است قبل از آن کمی بیشتر درباره این بنای خیره کننده بدانید!

تاج محل به چه معناست؟

از زیباترین بناهای تاریخی در جهان که هر ساله میلیون‌ها نفر را به سمت خود می‌کشاند، تاج محل هند است. تاج محل در زبان فارسی مخفف تاج قصرها است و شکل و شمایل آن هم کاملا این را اثبات می‌کند. مقبره این بنا مستطیل شکل بوده که از طریق دروازه‌ای بزرگ با طاق‌هایی زیبا در دو طرف به یکدیگر متصل شده و وجود کانال‌های آب و فواره‌هایی در ورودی، همگی عظمت و شگفتی خارق العاده‌ای به آن بخشیده‌اند. انعکاس این منظره باشکوه در یامونا برای چند لحظه شما را خیره به خود خواهد کرد و شاید هم طبع شاعرانه‌تان را برانگیخت.

عاشقانه تلخ شاه جهان!

از آنجایی که شاه جهان عاشقانه همسر خود ممتاز را دوست می‌داشت برای نشان دادن و ابراز این عشق، دستور داد تا مقبره‌ای زیبا و سفید برای او بسازند. اما، مرگ همسر او بعد از به دنیا آوردن چهاردهمین فرزند، قلب سلطان را شکاند و آن را یک شبه پیر کرد. اما این پایان تلخ شاه نبود!

ساخت تاج محل را در سال 1632 آغاز کردند و در سال های پر فراز و نشیب خود، بالاخره بعد از هشت سال تکمیل شد؛ البته نه همه آن. در این زمان‌ها بود که شاه جهان توسط پسرش اورنگ زیب سرنگون شد و در قلعه آگرا زندانی شد. او تا آخر عمرش فقط می‌توانست از پنجره به خلقت شگفت انگیزش خیره شود. در نهایت شاه جهان در سال 1666 درگذشت و پس از آن بقایای فانی او در کنار ممتاز در اینجا به خاک سپرده شد.

خوب است بدانید که بیش از 20000 نفر از سراسر هند و آسیای مرکزی روی این ساختمان خیره کننده کار کرده و حتی متخصصانی از اروپا آورده شدند تا کتیبه های مرمری زیبا و منبت کاری شده که از هزاران سنگ نیمه قیمتی ساخته شده است را بسازند. تاج محل در سال 1983 توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده و امروزه به همان اندازه بکر به نظر می‌رسد که برای اولین بار ساخته شده است. این بنای تاریخی در اوایل قرن بیستم تحت یک پروژه بازسازی عظیم قرار گرفت.

حقایقی درباره تاج محل؛ درست و غلطش با شما!

تاج محل

حقایق هند بسیار زیاد است که بخشی از آن به بنای تاج محل مربوط می‌شود. البته هر گوشه کنار این کشور پر از عجایب و شگفتی است که برای بار اول دیدن و شنیدن شما را متحیر خواهد کرد. این بنا نیز داستان‌ها و حقایق زیادی در پشت خود نگه داشته و هنوز هم مشخص نیست کدام یک درست و کدام شایع است.

در یک داستان شنیده شده، تاج محل معبد شیوا بوده و در قرن دوازدهم شناخته شده است. این داستان را فردی به نام Purushottam گفته و برای اثبات آن درخواست برای باز کردن اتاق‌های زیر زمین مهر و موم شده را داد، ولی مورد قبول واقع نشد. داستان دیگر مربوط به تاج محل معروف و اما سیاه است. بسیاری از مردم بر این باور بودند که شاه جهان قصد دارد تصویری از این بنای تاریخی را با سنگ مرمر سیاه در سمت مقابل آن بسازد که کار برای آن قبل از زندانی شدن توسط پسرش اورنگ زیب آغاز شد. حفاری های گسترده‌ای در مهتاب باغ انجام شد، اما اثری از چنین ساخت و سازهایی یافت نشد.

افسانه معروف مربوط به تاج محل، درباره مثله کردن صنعتگران و افرادی است که آن را ساخته‌اند. برخی می‌گویند که در پایان ساخت و ساز، شاه جهان دستور داد دستان صنعتگران پروژه را قطع کنند تا دیگر هیچ ساختمانی در جهان به این زیبایی نباشد. با این حال، هیچ مدرک تاریخی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد.

در کل، می‌توانیم حقایق این بنا را به صورت خلاصه بیان کنیم:

  1. برای احترام به همسر مورد علاقه شاه جهان ساخته شده است.
  2. کتیبه های خوشنویسی اسلامی سرتاسر بنا به چشم می خورد.
  3. در میان عجایب هفتگانه جهان قرار دارد.
  4. معماری بنا به سبک اسلامی، ایرانی و هندی است.
  5. ساخت و ساز آن نیاز به نیروی انسانی فوق العاده ای داشت.
  6. تاج محل در زمان جنگ “پنهان” می‌شود.

تماشای تاج محل در شب؛ پیشنهاد ویژه

تاج محل

تماشای تاج محل در برخی از شب‌های هر ماه شکوه و عظمت دیگری از آن را در جلوی چشمانتان قرار می‌دهد. این تصویر رویایی، در پنج شب در ماه، از جمله شب ماه کامل و دو شب قبل و بعد از ماه کامل قابل مشاهده است. همه این تاریخ‌ها و زمان‌های تماشای شبانه تاج محل توسط سازمان باستان‌شناسی هند تعیین می‌شود.

همچنین شاید خوب باشد تا بدانید که تماشای تاج محل در شب بین ساعت 20:30 تا 12:30 در 8 دسته 50 نفره به مدت 30 دقیقه انجام می شود. بنابراین، حواستان باشد که اگر می‌خواهید تاج محل را در این شب‌ها ببینید، فقط 400 نفر می‌توانند و باید از قبل هماهنگ کنید.

نکته: هنگام بازدید از تاج محل در شب، بازدیدکنندگان باید نیم ساعت قبل از زمان تعیین شده خود در مجموعه شیلپاگرام حضور داشته باشند.

باغ تاج محل یا باغ بهشت؟

باغ تاج محل

وجود باغ در این بنا باعث شده تا زیبایی و جذابیت آن دو چندان شود. این باغ که از ورودی شروع می‌شود تا پایه مقبره می‌رود، از بهترین نقاط دیدنی تاج محل است. این باغ را به سبک تیموری ایرانی طراحی کردند و به باغ بهشت معروف شده است. حتما می‌پرسید که چرا این باغ منحصربفرد و معروف است؟

دلیل آن وجود برخی ویژگی‌های خاص در ساخت آن است. برای مثال، از عدد چهار و مضرب آن استفاده شده است؛ چون، عدد چهار به عنوان مقدس‌ترین عدد در اسلام به شمار می‌رود. بنابراین، باغ دلربا به چهار قسمت تقسیم شده و دو کانال مرمرین با فواره‌هایی در مرکز آنها قرار گرفته‌اند. از طرفی در هر یک از این چهار بخش 16 تخت گل قرار گرفته و هر کدام 400 بوته کاشته شده است. جدایی از شکل و شمایل، شما در این باغ شاهد درختان سرسبز، گل‌های رنگارنگ، درختان میوه، شنای پرندگان در آب و زیبایی‌هایی این چنینی خواهید بود. این‌ها همه نشانه‌هایی انتزاعی از بهشت هستند.

دوست دارید در این بهشت قدم بزنید؟ پس همین حالا قیمت بلیط هواپیما ✈ را چک کنید!

بهترین زمان برای بازدید کی است؟

شک نکنید که بهترین زمان برای دیدن تاج محل رویایی در هنگام طلوع خورشید است که بنا به باشکوه‌ترین شکل ممکن می‌رسد. می‌دانیم شاید بیدار شدن صبح برای شما کمی سخت به نظر برسد، اما، دیدن این بنا در آن لحظه بسیار زیبا و فراموش نشدنی خواهد بود. در این موقع از صبح، خبر از ازدحام جمعیت هم نیست و با خیال راحت می‌توانید عکس‌هایی فوق‌العاده را ثبت نمایید. از طرفی، غروب آفتاب هم زمان جادویی برای دیدن این بنا است که شلوغی شاید کمی برایتان آزار دهنده باشد.

چگونه به تاج محل برسیم؟

برا رسیدن به تاج محل و گشت و گذار در آگرا می‌توانید سوار اتوبوس‌های برقی شوید، البته اتوبوس‌های دولتی و تاکسی هم در دسترس هستند. فقط باید بدانید که دولت برای به حداقل رساندن اثرات آلودگی بر بنای تاریخی، تردد وسایل نقلیه در مجاورت تاج محل را ممنوع کرده است. بنابراین، وسایل نقلیه در پارکینگ‌هایی اطراف مقبره پارک می‌شوند و باید کمی پیاده‌روی کنید.

در آخر

تاج محل یکی از مکان‌های گردشگری هند است. تقریبا هر کسی که به هند سفر می‌کند از این بنای جهانی دیدن می‌کند و عکس یادگاری می‌گیرد. پس زمینه این بنا، عکس شما را فوق العاده زیبا خواهد کرد. قطعا با گشت و گذار در این بنا، عشق پادشاه را به همسرش، حس خواهید کرد و شاید کمی حسودی کنید. به هر حال، از مهمترین شگفتی‌های معماری امپراتوری مغول هنوز هم پابرجاست و با تمام ظرافت خود می‌درخشد.

نظرات کاربران