Paris Luxembourg Park
8 اردیبهشت 1402
پاریس

باغ‌ لوکزامبورگ؛ زیباترین باغ‌ پاریس

سخت است که میان باغ‌ های پاریس به‌دنبال بهترین آن‌ها بگردیم، اما اگر بخواهیم این باغ‌ها را از نظر زیبایی‌شناسی بررسی کنیم، مطمئنا باغ‌ لوکزامبورگ پاریس برازنده این اسم خواهد بود. این باغ‌ها، تمام ویژگی‌های یک باغ خوب را دارند: تفرج‌گاه‌های پر‌درخت، حوض‌چه‌ها، مجسمه‌ها، فواره‌های آب و انبوهی از گل‌های رنگارنگ فصلی. علاوه بر آن، یکی از این باغ‌ها دارای یک غار مصنوعی، دیگری دارای یک قصر مربوط به قرن هفدهم و بعدی دارای چرخ‌وفلکی قدیمی‌ست. ما در طول این مقاله شما را با این باغ آشنا می‌کنیم و به شما می‌گوییم که چرا آن‌ها را در شمار بهترین و زیباترین باغ‌ های پاریس به حساب می‌آوریم.

Tour europe

تور پاریس را رزرو کرده اید؟

متاثر از باغ‌های بوبولی

ایتالیایی‌ها در دوره رنسانس، زیباترین باغ‌ها را در فلورانس طراحی کرده‌اند. یکی از این باغ‌ها، باغ‌های بوبولی‌ست. این باغ‌ها نیز مانند باغ‌ لوکزامبورگ پاریس دارای یک غار، مسیرهای پیاده‌روی سایه‌دار و گل‌های رنگی هستند. ماری مدیچی –ملکه سابق فرانسه دستور ساخت این باغ‌ها را داد. او که در فلورانس بزرگ شده بود، می‌خواست باغی شبیه به آن‌چه در دوران کودکی‌اش دیده بود بسازد. او سرانجام پس از مرگ شوهرش –هنری چهارم– اجازه ساخت را صادر کرد. در سال 1612، پس از خرید زمین باغ‌ لوکزامبورگ، باغ‌ نام‌گذاری و کار آغاز شد. سرانجام باغ‌ لوکزامبورگ پاریس ساخته شد، تا چندین سال بعد گسترش یافت و روی طراحی منظره آن‌ها کار شد، اما هم‌چنان متاثر از باغ‌های ایتالیایی باقی ماند.

باغ لوکزامبورگ پاریس؛ محل زندگی مجسمه‌های خدایان 

Luxembourg Gardens, Paris

باغ لوکزامبورگ پاریس مملو از مجسمه‌های کلاسیک اساطیر رومی و یونانی‌ست. شما در طرفی، ونوس –الهه Diana– را با آهویی که در کنارش ایستاده است می‌بینید. در طرفی دیگر، Vulcan –خدای آتش– با کلاه و چکشی در دست و در سمتی دیگر Silenus –خدای شراب– که برهنه و مست به الاغش کمک می‌کند. هم‌چنین در جاهای دیگری از باغ نیز شاهد تندیس‌های پریان، کودکان فرشته شکل و تندیس‌هایی ترکیبی از حیوان و انسان خواهید بود. اگر سراسر باغ‌ را بگردید، شاهد مجسمه‌های چند تن از خاندان سلطنتی، قدیس‌ها و هنرمندان فرانسوی خواهید بود. این مجسمه‌ها سرووضعی پوشیده دارند. مجسمه ماری مدیچی‌ نیز از جمله آن‌ها بوده که در دهه 1840 با سنگ مرمر ساخته شده است.

یکی دیگر از دیدنی‌های باغ لوکزامبورگ پاریس نیز مجسمه معروف آزادی یا statue of liberty است. این همان تندیس معروفی‌ست که در جزیره Liberty قرار دارد. این مجسمه دست خود را بر فراز آسمان بلند کرده و مشعلی از آتش در دست دارد. statue of liberty در ابعادی کوچک‌تر ساخته شده و درست روی یک پایه قرار گرفته است. این مجسمه توسط فضای سبز احاطه شده است. 

کاخ لوکزامبورگ پاریس؛ محلی برای تفریح و سرگرمی

باغ‌ های‌ لوکزامبورگ پاریس باغ‌هایی رسمی و سفارشی هستند اما در این باغ‌ها فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای نیز وجود دارد. یک میز شطرنج، میز تنیس، تور بسکتبال و یک چرخ‌وفلک در این‌جا قرار دارد. هم‌چنین امکان اسب‌سواری و برگزاری کنسرت نیز در این‌جا فراهم است. علاوه بر همه این‌ها، یکی از فعالیت‌هایی که در این مکان رایج است، کرایه کردن قایق‌های بادبانی اسباب‌بازی و انداختن آن‌ها در حوض‌چه مقابل کاخ است. 

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که در این باغ انجام می‌شود، تئاتر عروسکی‌ست. اما توجه داشته باشید که این تئاتر برای بزرگسالان جذابیتی ندارد و به‌درد کودکان می‌خورد. البته باید توجه داشت که آن‌ها به زبان فرانسوی نمایش را اجرا می‌کنند؛ بنابراین بهتر است با راهنمای تور از این نمایش عروسکی بازدید کنید تا برایتان ترجمه کنند. در سال 2019 نیز یک زمین بازی در کاخ لوکزامبورگ پاریس راه‌اندازی شد. این زمین بازی از سرسره‌ها، قلعه‌های مدرن و سازه‌های چوبی طبیعی و هنری پیچ‌درپیچ تشکیل شده که برای بازی کودکان مناسب است.

خانه مجسمه‌های عاشق در باغ‌ لوکزامبورگ!

فواره مدیچی یا فواره ماری مدیچی یکی از زیبایی‌های باغ لوکزامبورگ پاریس به شمار می‌آید. این فواره که در انتهای حوضی بزرگ قرار داشته و با کوزه‌های سنگی پر از گل در دو طرف احاطه شده است، به مجسمه‌هایی اساطیری و تمثیلی منتهی می‌شود. این طرح، از زمان ساخت آن در قرن هفدهم تا حدودی تغییر کرده است؛ از جمله، Fontaine de Leda در پشت غار به آن افزوده شده است. Polyphemus غول‌پیکر بر سر دو مجسمه عاشق، یعنی Acis و Galatea به‌صورتی تهدید‌آمیز ایستاده است. روی دو ستون سمت راست و چپ غار نیز به‌ترتیب یک الهه و یک جانور به این وقایع خیره شده‌اند.

باغ لوکزامبورگ؛ محل برگزاری نمایشگاه‌های هنری پاریس

Luxembourg Gardens, Paris

کاخ لوکزامبورگ پاریس کاملا شبیه یک قصر روستایی در وسط شهر است. این ساختمان عظیم متقارن و سلطنتی در میان باغ‌ها و پارک‌های سرسبز ساخته شده است. در طول سال‌ها، از این کاخ برای نگهداری آثار هنری و گردن‌زدن زندانیان با گیوتین استفاده می‌شده و در حال حاضر به مجلس سنای فرانسه تبدیل شده است. نمای بیرونی کاخ متقارن است و ده‌ها گنبد و پنجره دارد. این باغ، ساختمان‌های کوچک‌تری نیز دارد. یکی از این ساختمان‌ها Davioud Pavilion است که در دهه 1800 طراحی شده است. بالکن آن منحنی‌‌ست و موزاییک‌های آبی در میان آجرهای قهوه‌ای آن قرار گرفته‌اند. این ساختمان در حال حاضر، از ژوئن تا سپتامبر، به‌عنوان نمایشگاه هنری، آثار هنرمندان را به نمایش می‌گذارد.

طراحی محیط صمیمانه باغ‌ لوکزامبورگ

باغ‌ های لوکزامبورگ پاریس حدود 60 هکتار وسعت دارند. آن‌ها طراحی گسترده، اشرافی و در عین حال صمیمی دارند. درست است که روزانه گردشگران زیادی از این باغ‌ها دیدن می‌کنند، اما بسیاری از مردم محلی برای پیک‌نیک، انداختن قایق‌های بادبانی کوچک در آب، تماشای تئاتر عروسکی، اسب‌سواری و تفریح در زمین‌های بازی به این‌جا می‌آیند. این باغ‌ها نه‌تنها بزرگ‌ترین بلکه بهترین و زیباترین باغ‌ های پاریس به شمار می‌آیند.

باغ لوکزامبورگ پاریس؛ با دسترسی عالی 

باغ لوکزامبورگ پاریس دسترسی خوبی به جاذبه‌ های دیدنی پاریس دارد. این باغ، به مکان‌هایی مانند برج Montparnasse، محله Latin، آزمایشگاه سابق ماری کوری و ویرانه‌های آمفی‌تئاتر رومی نزدیک است. هم‌چنین پس از کمی پیاده‌روی می‌توانید از پل Pont Neuf که از رودخانه Seine می‌گذرد و موزه لوور دیدن کنید. در انتهای یکی از کوچه‌های سرسبز این باغ‌ نیز می‌توانید منظره‌ای از پانتئون، patriotic monument to France’s glory و the burial crypt for French legends را ببینید.

پارک لوکزامبورگ؛ مدفن افراد معروف 

Paris Luxembourg Park

اگر از عاشقان طبیعت و فضای سبز هستید، خوب جایی آمده‌اید. کافی‌ست به سمت شرق برگردید تا باغ گیاه‌شناسی را ببینید. باغ گیاه‌شناسی بر تنوع گیاهان متمرکز است، اما فضای هنری زیبایی نیز دارد. اگر هم به سمت جنوب غرب نگاه کنید، با گورستان مون‌پارناس روبه‌رو می‌شوید. این گورستان نیز تا حدودی پر از گل است و افراد معروفی هم‌چون شاپور بختیار –آخرین نخست‌وزیر جکومت شاهنشاهی ایران- ژان میشل آتلان –شاعر و نقاش اهل فرانسه- دکتر هرمز میلانیان –زبان‌شناس ایرانی- ژورژ اوریک –آهنگساز فرانسوی- و بسیاری دیگر از مشاهیر ایرانی و خارجی در آن آرام گرفته‌اند. کمی بیش‌تر از یک مایل به سمت شمال، در سراسر رود sein نیز، باغ‌ Tuilerie قرار دارد. این چمن‌زار وسیع با اشکالی هندسی طراحی شده و در مرکز این اشکال یک فواره بزرگ قرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم از آن‌ نیز دیدن کنید.

چند نکته درباره باغ‌ لوکزامبورگ

  • ورود به پارک لوکزامبورگ پاریس در هر فصلی از سال برای عموم رایگان است. اما در صورتی که بخواهید یک قایق بادبانی کوچک اجاره کنید، یک تئاتر عروسکی ببینید، در برخی از نمایشگاه‌ها شرکت کنید و از موزه Orangerie دیدن کنید، باید مبلغی بپردازید.
  • هنگام بازدید از باغ حتما یک دوربین عکاسی همراه خود داشته باشید تا در آن‌جا عکس‌هایی زیبا بگیرید و تمامی جزئیات مجسمه‌ها را ثبت کنید. هم‌چنین توجه داشته باشید؛ از آن‌جایی که این باغ‌ها گسترده‌اند، ساعت‌های زیادی را صرف بازدید از آن می‌کنید و ممکن است در این حین گرسنه شوید. پیشنهاد می‌کنیم وسایل پیک‌نیک و مقداری خوردنی همراهتان ببرید.
  • این باغ، در ساعت 4:30 بعدازظهر در زمستان و ساعت 9:30 شب در تابستان بسته می‌شود. البته، باید توجه داشت که ساعت تعطیل‌شدن فصل‌به‌فصل متفاوت بوده و 15 دقیقه جلوتر یا عقب‌تر کشیده می‌شود. 

در آخر

انتخاب زیباترین باغ در شهری مملو از باغ ‌ها مانند پاریس دشوار است. اما چیزی که باغ لوکزامبورگ پاریس را از دیگر باغ‌ها متمایز می‌کند، طراحی منحصربه‌فرد، موقعیت مرکزی و ویژگی‌های جذاب آن است؛ از مجسمه‌های پرجزئیات گرفته تا فواره مدیچی، قایق‌های بادبانی کوچک و تئاتر عروسکی. پیشنهاد می‌کنیم از این جاذبه دیدنی پاریس بازدید کنید تا دلایل جذابیت آن را از نزدیک ببینید و باور کنید.

بلیط هواپیما پاریس را رزرو کرده اید؟

نظرات کاربران