The Pantheon in Paris

حقایقی جالب درباره معبد پانتئون پاریس !

فرانسه یکی از کشورهایی است که ماجراهای تاریخی زیادی را در دل خود دارد که به واسطه آن‌ها بناها و جاذبه‌های شگفت‌انگیزی شکل گرفته‌است. غیرممکن است که به فرانسه بروید و معبد پانتئون در منطقه 5 پاریس واقع در قله مونتا سن ژنویو را از دست بدهید. این معبد با مناره‌های بلند و ستون‌های رومی باستانی خود، تغییر خیره‌کننده‌ای را نسبت به سایر ساختمان‌های پاریس ایجاد کرده‌است. 

Tour europe

معبد پانتئون با تاریخ پر فراز و نشیبش، دارا بودن بزرگترین نمادهای فرانسه و سالن‌های شگفت‌انگیزش، همیشه مملو از گردشگرانی است که به دنبال نگاهی اجمالی به گذشته هستند. اگر مایلید که با این معبد که به سبک معماری رومیان و شبیه به پانتئون یونان ساخته شده بیشتر آشنا شوید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تور پاریس را رزرو کرده اید؟

تاریخچه معبد پانتئون پاریس

The Pantheon in Paris

چگونگی ساخت معبد پانتئون پاریس در نوع خود شنیدنی است. لوئی پانزدهم در سال 1744 به بیماری سختی گرفتار شد. در آن زمان بود که گفت اگر بهبود پیدا کند، کلیسایی که تبدیل به خرابه شده‌بود و سنت ژنِویِو نام داشت را آباد می‌کند. برای بزرگداشت سنت ژنویو، قدیسی که می‌گویند پاریس را از طریق دعای دسته جمعی نجات داد، پادشاه بعد از خوب شدن حالش سر قولی که داده بود ماند و معماری به نام ژاک زرمن سوفلو را مأمور ساخت‌وساز و طراحی آن کلیسا کرد.

به دلیل نامساعد بودن شرایط اقتصادی فرانسه، شکل‌گیری این بنا ده سال طول کشید و از آنجایی که ساخت کلیسا مصادف شد با انقلاب فرانسه، دولت جدید آنجا را به آرامگاهی برای دفن فداکاران کشور تغییرکاربری داد و نام پانتئون را رویش گذاشت. ناگفته نماند که این بنا توسط ناپلئون دوباره به کلیسا تبدیل شد اما در سال 1885 دوباره این بنا شکل آرامگاه به خود گرفت. کلمه پانتئون ریشه یونانی دارد و به معنی معبد همه خدایان است و به یاد همه بزرگان فرانسه این نام را روی معبد گذاشتند.

معبد پانتئون پاریس در کجا قرار دارد؟

معبد پانتئون در محله کارتیه لاتن و در مجاورت دانشگاه پاریس 1 و 2، پارک لوکزامبورگ و کتابخانه سنت ژونیو، در منطقه 5 شهر پاریس واقع شده‌است.

معبد پانتئون پاریس و محدودیت برای زنان

ساخت آرامگاه در معبد پانتئون پاریس راهی برای تجلیل از زندگی شخصیت‌های برجسته فرانسوی بود، اما این فهرست در ابتدا فقط به مردان محدود می‌شد. تنها در سال 1995 بود که پانتئون سنت‌شکنی کرد و فیزیکدان و شیمیدان، ماری کوری را به دلیل مشارکتش در مطالعه رادیواکتیویته، در تالارهای مقدس خود دفن کرد. لازم به ذکر است که شوهر او، فیزیکدانی به نام پیر کوری نیز در پانتئون به خاک سپرده شده است.

آرامگاهی برای نویسندگان مشهور فرانسوی

The Pantheon in Paris

عشق فرانسه به هنر و فرهنگ به وضوح در ارواح ساکن در معبد پانتئون پاریس نمود پیدا می‌کند؛ به طوری که بسیاری از نویسندگان، فیلسوفان و فیلمسازان در داخل دیوارهای این معبد آرام گرفته‌اند. از جمله نویسندگان دفن‌شده در معبد پانتئون، می‌توانیم به ویکتور هوگو، الکساندر دوما، ژان ژاک روسو، ولتر و امیل زولا اشاره کنیم.

معبد پانتئون پاریس الهام‌گرفته‌ از رومیان باستان

ژان رومن سولوفو، معماری فرانسوی برای ساخت معبد از تلفیق دو معماری گوتیک برای فضای داخلی معبد پانتئون پاریس و نئوکلاسیک برای فضای خارجی معبد که الهام‌گرفته از معماری روم باستان است، استفاده کرد. 

در فضای بیرونی معبد یک ایوان بزرگ وجود دارد که 24 ستون، اطرافش را احاطه کرده‌اند که این شکل ستون‌ها الگوبرداری‌شده از شهر پانتئون رم است. از دیگر نشانه‌های روم و یونان، سه‌گوشی است که در قسمت بالای در معبد وجود دارد و در معماری به آن سنتوری می‌گویند. روی سنتوری مبعد، نقش‌های برجسته‌ای از اساطیر رم و یونان باستان هک شده‌است. بالای مجسمه‌های کنده‌کاری شده در نمای پانتئون، کتیبه‌ای وجود دارد که روی آن نوشته شده‌است: «به مردان بزرگ، وطن سپاسگزار».

فضای داخلی موزه که به شکل یک صلیب است، چشم هر بازدیدکننده‌ای را به زیبایی‌های خارق‌العاده معماری گوتیک خیره می‌کند. سرسرایی که 110 متر طول و 84 متر عرض دارد و 100 ستون به سبک کورنتی درونش خودنمایی می‌کند. تابلوهایی که در داخل معبد وجود دارد و نقاشی‌های خیره‌کننده دیوارها و سقف که سنت ژنویو، لحظات کلیدی تاریخ فرانسه و صحنه‌هایی از انقلاب را ماهرانه به تصویر می‌کشد و همچنین طرح‌ زیبای موزائیک‌ها، همه و همه از ویژگی‌های بارز داخل معبد پانتئون پاریس است. نقاش این معبد، شاوانس بود که از سال 1874 کشیدن چنین طرح‌های باشکوهی را شروع کرد.

کمی در جزئیات!

و اما می‌رسیم به گنبد پانتئون پاریس که نقش بزرگی در چشمگیر بودن این معبد دارد. کلیسای شناخته‌شده و بزرگی در لندن به نام سنت پل وجود دارد که معبد پانتئون گنبد خود را از این کلیسا الگو گرفته‌است. اگر یک آونگ را در وسط گنبد دیدید تعجب نکنید، این آونگ نشان‌دهنده حرکت زمین به دور محورش است. 

لئون فوکو آزمایشی را در سال 1851 انجام داد تا با ساختن یک آونگ آهنی غول‌پیکر در پانتئون ثابت کند که جهان حول محور خود می‌چرخد. پس از موفقیت، این دستاورد به هنرستان ملی هنر و صنایع دستی منتقل شد، اما یک ماکت از آن در پانتئون به نمایش گذاشته شده‌است. جالب است بدانید کره این آونگ از طلای 24 عیار ساخته شده‌است.

می‌دانستید که می‌توانید به بالای گنبد معبد پانتئون نیز بروید؟ اگر حوصله کنید و از حدود 400 پله بالا بروید، می‌توانید به نمای زیبایی از شهر پاریس دست پیدا کنید؛ مانند برج ایفل و باغ لوکزامبورگ.

قسمت‌های گوناگون معبد پانتئون پاریس

ورودی معبد

The Pantheon in Paris

ورودی معبد، همانطور که گفتیم از معماری یونان باستان الهام گرفته شده‌است. ستون‌های متعدد ورودی به سبک کورینتی هستند. مجسمه‌هایی در سمت چپ و راست ورودی وجود دارد که فیلسوفان، دانشمندان و دولتمردان در سمت چپ و ناپلئون و نظامیانش را در سمت راست نشان می‌دهند.

سردابه

این قسمت از معبد پانتئون به آرامگاه افراد مشهوری همچون امیل زولا، الکساندر دوما، ژوزف لویی لاگرانژ، آندره مارلو، معمار معبد،  ویکتورهوگو، ماری کوری، ژان ژاک روسو، ولتر، ماری فرانسوا سعدی کارنو، اونوره، پیر کوری، اونوره گابریل، کنت دومیرابو و آندره مارلو اختصاص دارد. ضمن اینکه دسترسی به این بخش برای عموم، محدود است. این قسمت به شکل یک اتاق گرد با راهروهای متعدد است که هرکدام از شخصیت‌های نامبرده در یکی از آن‌ها دفن شده‌اند.

گنبد معبد پانتئون پاریس

فکرش را بکنید که داخل معبد پانتئون ایستاده‌اید و سرتان را برای دیدن گنبد 83 متری بالا می‌برید. چیزی که می‌بینید شگفت‌انگیز است؛ نقاشی‌هایی که دورتادورشان را نور فراگرفته از جمله سنت ژنویو که روی یک سنگ نشسته‌است، همچنین پادشاهانی از فرانسه که در حفظ این کلیسا نقش مهمی داشتند. ناگفته نماند که نمای بیرونی این گنبد از سنگ است.

نکات مهم برای بازدید از معبد پانتئون پاریس

The Pantheon in Paris
  • معبد پانتئون پاریس در همه روزها از ساعت 10 صبح تا 6 عصر باز است. برای ورود به آنجا باید بلیط خریداری کنید. ضمن اینکه افرادی که زیر 18 سال سن دارند، به صورت رایگان می‌توانند از این معبد زیبا بازدید کنند. البته معبد در تعطیلات رسمی فرانسه مانند کریسمس، اول می و روز سال نو تعطیل می‌باشد. معبد در تعطیلات آخر هفته شلوغ می‌شود، پس اگر قصد دارید که معبد را سر فرصت ببینید، در روزهای دیگر هفته به آنجا بروید.
  • برای رفتن به معبد پانتئون که در محله لاتین پاریس قرار دارد، می‌توانید از مترو، اتوبوس و ماشین شخصی استفاده کنید. 
  • موزه لوور، باغ لوکزامبورگ، شانزه‌لیزه، کلیسای نوتردام و برج ایفل از جمله جاذبه‌های گردشگری هستند که در نزدیکی معبد پانتئون پاریس قرار دارند.
  • رستوران‌های آوک تراس، تروفییز، جاردین، فیلیپ، بیگ و تیبل کولت در اطراف معبد قرار دارند و شما برای صرف وعده‌های غذایی خود می‌توانید به آنجا مراجعه کنید.

کلام پایانی

معبد پانتئون، بنایی باشکوه که معماری‌اش تلفیقی از سبک نئوکلاسیک و گوتیک است، یکی از آثار مهم کشور فرانسه به شمار می‌آید. این مکان که در ابتدا کلیسایی مخروبه بوده، بعد از انقلاب فرانسه به شکل معبد درآمد. نقاشی‌ها و حکاکی‌های داخلی معبد نشان‌دهنده تاریخ پرفراز و نشیب فرانسه است. ضمن اینکه روح هنر نیز در این معبد به دلیل وجود آرامگاه‌های نویسنده‌های مشهور جریان دارد. اگر به شهر پاریس رفتید، معبد باشکوه پانتئون را جزء گزینه‌های بازدید خود قرار دهید و مشاهدات خود را در قسمت نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.

بلیط هواپیما پاریس را رزرو کرده اید؟

نظرات کاربران