Royal Palace of Paris

پله رویال پاریس؛ از دوران پادشاه خورشید تا عصر کنونی

اگر تا به حال عکس‌های اینستاگرامی پاریس را دیده باشید، احتمالاً ستون‌های متعدد قصر رویال  به چشمتان خورده‌است. در شهری پر از بناهای تاریخی، این قصر با تزئینات مجلل، گردشگران را از سراسر جهان به سوی خود فرا می‌خواند. البته شما تنها می‌توانید از حیاط این قصر دیدن کنید. این کاخ که پله رویال یا کاخ رویال نام دارد، در منطقه 1 پاریس واقع شد‌ه‌ و امروزه مجموعه‌ای از دفاتر دولتی است که شامل چندین ساختمان به هم متصل است. فضای بیرون کاخ دارای یک حیاط و یک باغ بزرگ است. امروزه دفتر وزیر فرهنگ، شورای کشور و شورای قانون اساسی در این مکان قرار دارد. ناگفته نماند که چند آپارتمان در این قصر به مقامات دولتی اختصاص داده شده‌است.

Tour europe

پله رویال پاریس در طول قرن‌ها، نام‌های متعددی از جمله Palais-Cardinal، Palais-Égalité، Cirque du Palais، Palais-National و Palais du Tribunat را داشته‌است. مکانی تاریخی که حقایق خواندنی زیادی را در دلش دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با این حقایق آشنا کنیم.

تور پاریس را رزرو کرده اید؟

چگونگی تبدیل شدن یک هتل به کاخ سلطنتی رویال

Royal Palace

کاخ اصلی رویال پاریس برای یک پادشاه نبود، بلکه هتلی برای کاردینال ریشلیو قدرتمند، مشاور و وزیر اول لویی سیزدهم در قرن هفدهم بود. (بله، شخصیت شرور در رمان سه تفنگدار نوشته الکساندر دوما نویسنده بر اساس یک شخصیت واقعی ساخته شده‌است!)

ریشلیو در سال 1624 هتل رامبویه را خریداری کرد که برای او این مزیت را داشت که نزدیک به کاخ لوور، محل زندگی شاه بود. او با معمار خود ژاک لمرسیه، توسعه و تبدیل هتل را به یک قصر سلطنتی با آپارتمان‌های مجلل، همراه با یک تئاتر که از زیباترین تئاترهای پاریس بود و هم‌اکنون نیز هست آغاز کرد.

موقعیت طلایی کاخ رویال پاریس

پله رویال نه‌تنها نزدیک موزه لوور است، بلکه به دلیل موقعیت خوبی که در مرکز شهر دارد، بسیار نزدیک به برخی از مشهورترین مناظر پاریس است.

در امتداد شرقی این کاخ، خیابان ریوولی وجود دارد که به میدان باستیل در فاصله 1.5 مایلی (2.5 کیلومتری) می‌رسد؛ جایی که شورش مردم به دولت فرانسه در سال‌های دور انجام شد و انقلاب فرانسه شکل گرفت.

علاوه بر این، در قسمت غربی کاخ، اگر 1 مایل (1.5 کیلومتر) در خیابان ریوولی پیش بروید، به میدان کنکورد می‌رسید؛ جایی که شاه لوئیس شانزدهم و ماری آنتوانت گیوتین شدند.

اگر میدان کنکورد را مستقیم بروید، با چند متر انحراف، به شانزه‌لیزه، طاق پیروزی و مراکز اقتصادی-تجاری لادفانس می‌رسید.

ماجرای پادشاه خورشید و کاخ رویال پاریس

Royal Palace of Paris

از آنجایی که ریشلیو یک کاردینال کاتولیک (بالاترین مقام کاتولیک و مقام رسمی کلیسا) بود، اجازه ازدواج و بچه‌دار شدن نداشت. به این ترتیب، او سند اهدایی کاخش را پس از مرگش در سال 1642 به پادشاه داد. در آن سند اهدایی مقرر شد که هتل برای همیشه غیرقابل انتقال به تاج و تخت باقی ‌بماند تا به عنوان محل اقامت پادشاه یا وارث تاج باشد.

این مکان تبدیل به خانه پادشاه خورشید 5 ساله، لویی چهاردهم شد که پس از مرگ پدرش لویی سیزدهم، در سال 1643 به سلطنت رسید. مادرش، آن اتریش که نایب‌السلطنه بود، اعتقاد داشت که این خانه برای کودکان راحت‌تر از کاخ لوور است.

چند سال بعد، شورش فروند (جنگ‌های داخلی فرانسه) شروع شد و لویی 12 ساله با مادرش در کاخ رویال زندانی شدند تا اینکه در نهایت به خواسته‌های فرندورها رضایت دادند. این موضوع باعث تنفر و بی‌اعتمادی لویی از پاریس شد. به همین علت در 21 سالگی، در سال 1661، لویی جوان که پخته‌تر شده بود، چند تصمیم مهم گرفت. او به جای لوور که در مقابل کاخ رویال قرار دارد و در آن زمان هنوز یک کاخ سلطنتی بود، به دنبال یک پایگاه قدرت جدید گشت. این شد که در کلبه شکار قدیمی خانواده، یعنی ورسای مستقر شد. به این ترتیب قلعه ورسای به مرکز زندگی دربار سلطنتی تبدیل شد و کاخ رویال محل زندگی یکی دیگر از اعضای خانواده سلطنتی به نام لویی اورلئان شد.

خریداری پله رویال پاریس توسط دوک شارتر

در سال 1780، کاخ رویال به دوک شارتر (دوک اورلئان) که پسر عموی پادشاه بود فروخته شد. او یک پروژه بزرگ املاک و مستقلات را آغاز کرد تا فضای اطراف باغ را تقسیم کند، طبقات همکف را به تاجران اجاره دهد و کاخ رویال را به مرکز جاذبه برای تمام پاریس تبدیل کند. این شد که ساختمان‌های جدیدی مانند خانه، مراکز خرید، کافه و لوکس‌فروشی در اطراف کاخ ساخته‌شد. یک مرکز برای سازماندهی مسابقات اسب‌سواری نیز در مرکز این باغ تشکیل شد.

کاخ رویال در جریان انقلاب فرانسه

Royal Palace of Paris

در 14 ژوئیه 1789، زندان باستیل، که فقط 2 مایل (3.5 کیلومتر) از کاخ رویال فاصله دارد، توسط انقلابیون مورد هجوم قرار گرفت. برخلاف برخی از ساختمان‌های دیگر متعلق به اشراف، کاخ رویال مورد غارت قرار نگرفت و به طرز قابل توجهی دست نخورده باقی ماند.

پله رویال پاریس بعد از اعدام دوک اورلئان

پس از سقوط سلطنت، دوک اورلئان نام فیلیپ اگالیته را به خود گرفت. کاخ رویال نیز به نوبه خود به کاخ الگالیته تبدیل شد تا نشان دهد که از انقلابیون حمایت می‌کند.

فیلیپ همیشه از پادشاه و ماری آنتوانت بیزار بود و به عنوان شاهزاده دو سانگ، مهم‌ترین شخصیت پادشاهی بعد از خانواده پادشاه بود و اگر اتفاقی برای آن‌ها می‌افتاد، در ردیف اول تاج و تخت قرار می‌گرفت.

اگرچه دوک به دلیل مراسمات عیش و نوشی که در کاخ برگزار می‌کرد، در میان برخی از پاریسی‌ها محبوب بود، اما همچنان برای انقلابیون مظنون بود و در 2 آوریل 1793، دوک اورلئان در آپارتمانش دستگیر شد و در قلعه کونسیرژری زندانی و اعدام شد. اینگونه شد که کاخ رویال دیگر مالکیت خصوصی نداشت و بار دیگر به دارایی‌های دولت فرانسه ملحق شد. نوادگان دوک اورلئان از بین نرفتند و همچنان مدعیان تاج و تخت فرانسه هستند.

اجاره کاخ سلطنتی رویال

پس از انقلاب، قمار و سایر فعالیت‌های این چنینی در کاخ به شدت ادامه یافت. از جمله این فعالیت‌ها یکی از مغازه‌های کاخ رویال بود که شارلوت کوردی، فعال زن در انقلاب فرانسه، چاقویی ‌خرید تا یکی از چهره‌های برجسته انقلاب، ژان پل مارا را به قتل برساند. حتی مارکیز دو ساد، فیلسوف و نویسنده فرانسوی در کتاب فلسفه در اتاق خواب (1795) نیز به این کاخ اشاره می‌کند.

پله رویال پاریس تا مدت‌ها مرکز مخالفان دولت بود؛ جایی که سخنرانان برای برانگیختن جمعیت علیه دولت در آنجا جمع می‌شدند.

درنهایت دولت حتی بدون اجماع زیاد تصمیم گرفت بسیاری از لوازم کاخ را بفروشد و آنجا را اجاره دهد. فضای داخلی بسیاری از بخش‌های مسکونی کاخ رویال پاریس توسط مستاجران تغییر یافته‌است.

ملی شدن پله رویال پاریس

Royal Palace of Paris

پس از اینکه ناپلئون بناپارت قدرت را به دست گرفت، تریبونات (شورای دولتی) را در کاخ که امروزه کاخ دو تریبونات نامیده می‌شود تشکیل داد. بورس اوراق بهادار نیز برای مدت کوتاهی تا سال 1816 در آنجا جریان داشت.

هنگامی که سلطنت بوربن تقویت شد، خانواده اورلئان به کاخ بازگردانده شدند و پس از آن برای بازسازی و نوسازی کاخ تلاش‌های زیادی کردند. مغازه‌ها و ساختمان‌ها همچنان در کاخ باقی ماندند و شهرت آن به عنوان یک مکان تفریحی ادامه یافت.

اما این موضوع پایدار نبود و انقلاب دیگری در سال 1848 رخ داد که به معنای پایان این کاخ سلطنتی بود. در جریان این انقلاب، پادشاه لویی فیلیپ سرنگون شد، کاخ رویال غارت شد، نقاشی‌ها سوختند یا پاره شدند، لوازم کاخ و آثار هنری از پنجره‌ها پرتاب شدند و بار دیگر این کاخ در قلمرو دولت قرار گرفت و به کاخ ملی تبدیل شد.

در سال 1871 در جریان شورش‌های کمون پاریس، این کاخ تقریباً دوباره سوخت. اما در طی بازسازی آن، به جای مغازه‌ها و بوتیک‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی به وجود آمد.

چه مکان‌ها و دفاتری در پله رویال پاریس وجود دارد؟

اینستالیشن هنری معروف کاخ رویال پاریس

در دهه 1980 بود که پله رویال پاریس بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفت. چیدمان هنری معروفی در محوطه کاخ رویال ایجاد شد که آنجا را به یکی از گزینه‌های لیست بازدید گردشگران پاریس قرار داد. درست است که ساخت آن در دهه 1980 بحث برانگیز بود، اما امروزه یکی از معروف‌ترین اینستالیشن‌های هنری در جهان است.

این چیدمان در سال 1986 توسط دانیل بورن نصب شد و آن زمان Les Deux Plateaux نام داشت، اما اکنون بیشتر به عنوان Colonnes des Buren شناخته می‌شود. ناگفته نماند که ورودی آنجا رایگان است.

دفتر وزیر فرهنگ در پله رویال پاریس

Royal Palace of Paris

دفاتر وزیر فرهنگ در انتهای کاخ رویال پاریس قرار دارد که نمی‌توانید به عنوان یک گردشگر وارد آنجا شوید. مگر در یک آخر هفته از سال، در اواسط ماه سپتامبر به مناسب روز میراث فرهنگی اروپا. در آن روز علاوه بر داخل پله رویال پاریس می‌توانید به ساختمان‌های دولتی دیگر مانند کاخ الیزه و مجمع ملی نیز سر بزنید.

دفاتر وزیر فرهنگ مجموعه کوچکی از دفاتر است، با یک اتاق انتظار، یک سالن بزرگ به نام Salon Jérôme برای خوشامدگویی به مهمانان و مقامات بلندپایه و دفتر وزیر. دیگر دفاتر مربوط به وزارت فرهنگ در ساختمان‌های اداری کم‌ارزش‌تر وجود دارد.

شورای قانون اساسی در کاخ رویال پاریس

امروزه در گوشه دیگری از کاخ رویال، شورای قانون اساسی قرار دارد. این شورا یک موسسه فرانسوی است که در سال 1958 ایجاد شد که در مورد قوانین و مقررات خاصی که مطابق با قانون اساسی است و به آن ارجاع می‌شود، تصمیم می‌گیرد.

نه نفر از اعضای آن، اغلب توسط رسانه‌ها «لس ساج» نامیده می‌شوند و هر کدام به مدت 9 سال یک دوره خدمت می‌کنند. 3 نفر از آن‌ها توسط رئیس جمهور فرانسه، 3 نفر توسط رئیس مجمع ملی و 3 نفر دیگر توسط رئیس مجلس سنا انتخاب می‌شوند. رؤسای جمهور و نخست‌وزیران سابق فرانسه اغلب به عضویت شورای قانون اساسی منصوب می‌شوند.

وظیفه شورای قانون اساسی تضمین منظم بودن انتخابات و همه‌پرسی ملی است. همچنین می‌تواند در شرایط خاصی از زندگی پارلمانی و عمومی، در موارد مشروطیت دخالت کند.

شورای کشور

در کنار شورای قانون اساسی، شورای کشور فرانسه نیز قرار دارد. شورای کشور (به معنای شورای دولتی) یک نهاد دولتی است که هم مشاور حقوقی قوه مجریه (یعنی رئیس جمهور فرانسه) و هم بالاترین دیوان عالی کشور است. 

این شورا در سال 1799 توسط ناپلئون بناپارت به عنوان جانشین شورای پادشاه پس از سقوط سلطنت در طول انقلاب فرانسه تأسیس شد. این یک نهاد حقوقی است که از قضات و مقامات حقوقی عالی کشور تشکیل شده‌است.

این بخش از پله رویال پاریس، چندین دفتر را در برمی‌گیرد که جلسات دادرسی در آن‌ها برگزار می‌شود؛ به این صورت که شهروندان، انجمن‌ها و شرکت‌های فرانسوی در آنجا می‌توانند به تصمیمات سازمان‌های دولتی، دفاتر شهرداران و غیره اعتراض کنند.

علاوه بر این، یک مجمع عمومی در شورای کشور کاخ رویال پاریس وجود دارد که در آن قوانین پیشنهادی وزرای دولت و سناتورها قبل از بحث و رأی‌گیری، توسط مجمع ملی و سنا موردبررسی قرار می‌گیرد.

سالن تئاتر

theater hall

در گوشه شمال غربی پله رویال پاریس، یک سالن تئاتر کمدی وجود دارد. درواقع این کاردینال ریشلیو بود که سالن اصلی اپرا را در کاخ خود ساخت که متأسفانه در طی چند آتش‌سوزی آسیب زیادی دید. جالب است بدانید نمایشنامه مشهور مولیر در این سالن تئاتر روی صحنه رفت. از زمان بعد از آتش‌سوزی نیز تاکنون چندین بار بازسازی شده‌است و امروزه حدود 1000 تماشاگر را در خود جای داده و بیش از 900 نمایش را در یک سال برگزار می‌کند.

باغ‌های عمومی

پشت حیاط اصلی (جایی که تأسیسات هنری بورن نگهداری می‌شود) باغ بزرگی است که دو گالری طولانی، دوطرفش را احاطه کرده‌اند. علاوه بر این، اطراف آنجا پر از مغازه‌ها و بوتیک‌های کوچکی است که به روزهایی بازمی‌گردد که کاخ رویال یک مرکز تجاری بود.

با این حال، در مقایسه با باغ تویلری بسیار کمتر مورد بازدید قرار می‌گیرد و تنها پناهگاهی آرام در وسط شهر است که ورود به آنجا برای عموم رایگان است.

کلام پایانی

در این مقاله با معرفی پله رویال پاریس یا کاخ رویال، سعی کردیم تا شما را با تاریخ پرفراز و شیب این بنای مستطیل‌شکل و بخش‌های مختلفی که در خود گنجانده‌است، آشنا کنیم. سالن تئاتر، باغ و موزه‌های این کاخ، چندبرابر به ارزش و زیبایی این جاذبه تاریخی که اکنون مقر مهمی برای برگزاری بعضی از جلسات دولتی است، افزوده‌. اگر در سفرتان به شهر پاریس از این کاخ زیبا دیدن کردید، مشتاقیم که تجربیاتتان را در قسمت نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.

بلیط هواپیما پاریس را رزرو کرده اید؟

نظرات کاربران