Palace of Versailles
1 اردیبهشت 1402
پاریس

13 حقیقت که باید پیش از رفتن به کاخ ورسای پاریس بدانید!

کاخ ورسای مساحتی برابر با 63154 متر مربع با 2300 اتاق دارد. این آمار خیره‌کننده مقیاس این املاک منحصر‌به‌فرد را نشان می‌دهد که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. پادشاه لوئی سیزدهم این اقامت‌گاه شکار را به یک قصر مجلل تبدیل کرد که سپس به موزه تاریخ فرانسه در زمان لوئی فیلیپ تبدیل شد. در سال 1661، لویی چهاردهم André Le Nôtre را مامور طراحی و چیدمان محوطه‌های باغ کرد که تکمیل این پروژه 40 سال طول کشید. کاخ ورسای که در 20 کیلومتری مرکز پاریس قرار دارد، در سال 2017 پذیرای بیش از 7 میلیون بازدید‌کننده بوده است. این آمار خود نشان از اهمیت و زیبایی این کاخ می‌دهد. با ما همراه باشید تا شما را با یکی از جاذبه ‌های دیدنی پاریس آشنا کنیم.

Tour europe

تور پاریس را رزرو کرده اید؟

کاخ ورسای زمانی یک شکارگاه بود

Palace of Versailles in Paris

کاخ ورسای پاریس در اصل یک شکارگاه بود. لویی سیزدهم به دلیل علاقه خود به شکار، این زمین را خرید. او کاخی به‌عنوان پناه‌گاه ساخت تا هروقت دوست داشت در آن‌جا بماند و اگر فرصت نداشت پیش از تاریک شدن هوا به به پاریس یا Saint-Germain-en-Laye برگردد، همان‌جا بماند. لویی سیزدهم، در نهایت کاخ را گسترش داد و زمین‌های بیشتری خرید تا این‌که لویی چهاردهم در سال‌های ۱۶۶۰ و ۱۶۷۰ ورسای را به کاخ تبدیل کرد. او حتی دولت فرانسه و دربار آن را در سال ۱۶۸۲ به این مکان منتقل کرد. این کاخ به‌قدری بزرگ است که بیش از ۵ هزار نفر را می‌توان در فضای آن جای داد.

عطر باغ‌ها چنان شدید بود که حساسیت مهمانان را تشدید می‌کرد

باغ‌های‌ ورسای برخی از بزرگ‌ترین و دیدنی‌ترین باغ‌های جهان هستند. آن‌ها دارای ۳۷۲ مجسمه، ۵۵ چشمه آب و ۶۰۰ فواره هستند. در این باغ‌ها، صدها هزار گیاه و درخت، در طول سال‌ها، به‌طور مداوم کاشته شده‌ است. در‌حالی‌که این مسئله سبب سرسبزی باغ و ایجاد مناظری زیبا می‌شود، در قرن هفدهم عطر این شکوفه‌ها در Trianon به‌قدری به مشام می‌رسید که حساسیت مهمانان را تشدید می‌کرد.

کاخ ورسای از 7 آپارتمان تشکیل شده بود

آپارتمان‌های King’s State، اقامت‌گاه رسمی لویی چهاردهم بوده ‌است. اتاق آخر به Apollo، یکی از خدایان یونانیان و رومیان اختصاص داشت و تخت نقره‌ای پادشاه را در خود جای داده بود. سالن‌های دیگر نیز برای سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. پادشاه یک نوازنده چیره‌دست بود، مهمانانش در اتاق Mars موسیقی می‌نواختند و می‌رقصیدند، در اتاق Diane بیلیارد بازی می‌کردند و انواع شراب و نوشیدنی‌ها را در اتاق میل می‌کردند.

برای ساخت تالار آینه از ونیزی‌ها استفاده شد

The Hall of Mirrors of the Palace of Versailles in Paris

ساخت تالار آینه کاخ ورسای پاریس برای اولین بار در سال ۱۶۷۸ زیر نظر معمار Jules Hardouin Mansart آغاز شد. این تالار به یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این کاخ تبدیل شد. ۳۵۷ آینه در این تالار وجود دارد که در آن زمان از گران‌ترین اقلامی بود که تهیه شده بود. ونیز، انحصار ساخت آینه را در اختیار داشت اما فرانسه موفق شد آینه‌سازان ونیزی را ترغیب کند تا برای ساخت آینه‌های خاص کاخ به این‌جا بیایند. دولت ونیز مراقب رفتار و حرکات صنعتگران بود و آن‌ها را از ترک شهر، به مجازات مرگ، منع می‌کرد.

در بعضی مواقع تالار آینه سالن رقص می‌شد

تالار آینه کاخ ورسای 73 متر طول، 10.5 متر عرض و 12.3 متر ارتفاع دارد. سقف این گالری نیز تجلی‌بخش معماری کلاسیک با عناصر و تزئینات باروک بوده و 40 لوستر عظیم از سقف آن آویزان شده‌ که بر زیبایی این تالار افزوده‌اند. تالار آینه در زمان لویی چهاردهم یک راهرو بود که بازدیدکنندگان از آن‌جا عبور می‌کردند. در موارد نادر نیز لویی چهاردهم مهمانان مشهوری را آن‌جا می‌پذیرفت؛ از جمله این افراد، doge genoa _رئیس دولت جمهوری جنوا_ در سال 1685 بود. به‌طورکلی، در تالار آینه، شاه در گوشه‌ای از تالار بر تخت می‌نشست و ردیف‌هایی از صندلی‌ها برای عموم نصب می‌شد. گاهی اوقات تالار این جاذبه دیدنی پاریس به‌عنوان یک سالن رقص نیز عمل می‌کرد.

پیمان ورسای در تالار آینه کاخ امضا شد

تالار آینه در طول سال‌ها میزبان شکوه و جلال زیادی بوده ‌است. این تالار توسط ۲۰ هزار شمع روشن می‌شد تا در مواقع خاص آن را به تالار نور تبدیل کند، اما شاهد برخی از ارزشمند‌ترین لحظات تاریخ نیز بوده‌ است که مهم‌ترین آن‌ها امضای پیمان ورسای است. این پیمان مهم‌ترین پیمان صلحی بود که جنگ جهانی اول را به پایان رساند و به وضعیت جنگ بین آلمان و قدرت‌های متفقین پایان داد. این پیمان در ۲۸ ژوئن ۱۹۱۹ در کاخ ورسای پاریس امضا شد؛ دقیقا ۵ سال پس از ترور archduke franz Ferdinand که مستقیما منجر به آغاز جنگ شد. 

کاخ ورسای پاریس بزرگ بود، اما یک غفلت معمار، فاصله بین آشپزخانه و اتاق‌های غذاخوری بود. درحالی‌که گاهی بیش از 5 هزار نفر در این کاخ غذا می‌خوردند، صدها خدمتکار نیاز بود تا همه آن‌ها را سیر کنند. متاسفانه فاصله اتاق شاه تا آشپزخانه آن‌قدر دور بود که غذای او اغلب سرد سرو می‌شد. سرانجام در قرن هجدهم، لویی پانزدهم آشپزخانه‌های خصوصی را در آپارتمان‌های شخصی خود ساخت.

شاه شکلات داغ می‌نوشید!

Palace of Versailles hot chocolate in Paris

در‌حالی‌که در کاخ ورسای پاریس، غذا و نوشیدنی به‌طور مداوم عرضه می‌شد، نوشیدنی انتخابی شاه لویی شانزدهم شکلات داغ بود. نوشیدنی کاکائو برای خانواده سلطنتی یک انتخاب عجیب‌و‌غریب محسوب می‌شد. در آن زمان صحبت‌هایی در مورد اثرات تقویت کننده قوای جنسی شکلات وجود داشت؛ به همین دلیل پادشاه فنجان‌های زیادی از شکلات را به معشوقه‌های خود می‌داد؛ حتی گاهی اوقات خود پیش‌قدم می‌شد و شکلات درست می‌کرد. انجام چنین کاری پیش‌پا‌افتاده توسط یک پادشاه در آن زمان بی‌سابقه بود. Marie-Antoinette نیز علاقه وافری به شکلات داشت. او در سال ۱۷۷۰ با لویی شانزدهم ازدواج کرد و متصدی شکلات‌ساز خود را به دربار آورد و به او عنوان شغلی داد. مطابق با این عنوان، او مسئول درست کردن شکلات برای ملکه بود.

همسر لویی شانزدهم یک مخفی‌گاه عاشقانه خصوصی داشت

Marie Antoinette، آخرین ملکه قبل از انقلاب فرانسه وهمسر لویی شانزدهم بود. او ملک خود را به نام Petit Trianon نامگذاری کرد. Marie Antoinette از این اقامت‌گاه به‌عنوان استراحت‌گاه شخصی خود استفاده می‌کرد. این اقامت‌گاه شامل یک سالن تئاتر و مزرعه بود که سبزی‌جات تازه و محصولات لبنی در آن تولید می‌شد. هم‌چنین در این مکان یک «معبد عشق» وجود داشت که شامل یک ستون گرد با مجسمه cupid بود. در نزدیکی معبد، یک غار خصوصی ساخته شده بود که در آن پوشش گیاهی وجود داشت. این غار دارای دو ورودی و یک تخت خزه بود که به نظر می‌رسد بهترین راه فرار برای ملاقات مخفیانه بوده ‌است؛ هرچند هیچ‌کس از هدف ساخت این غار در کاخ ورسای اطلاعی ندارد.

کاخ ورسای مجهز به باغ‌وحش بود

گفته می‌شود که کاخ ورسای پاریس در آن زمان میزبان هزاران نفر بود. اما جالب است بدانید که این کاخ، زمانی نیز باغ‌‌خانه یا محل نگهداری از حیوانات و پرندگان برای نمایش دادن آن‌ها بوده و مجموعه‌ای از حیوانات و پرندگان را از سراسر جهان در خود جای داده‌ بود. یکی از ویژگی‌های اصلی کاخ، بنایی مجلل بود که توسط معمار Louis le Vau ساخته شده بود. این مکان اولین جایی بود که گونه‌های جانوری را به محوطه‌های جداگانه و ویژه‌ای تقسیم می‌کرد که از بالکن غرفه مرکزی La Ménagerie قابل مشاهده بود. این مدل و رویکرد خیلی زود در سراسر اروپا پذیرفته شد و در نهایت باغ‌وحش نامیده شد.

کاخ ورسای نقش مهمی در تحقیقات علمی داشت

Palace of Versailles

در طول دوره روشن‌گری، لویی پانزدهم و لویی شانزدهم به علم علاقه‌مند بودند. آن‌ها ابزارهایی را جمع‌آوری می کردند که در طول آزمایش‌ها، در ستاره‌شناسی و نقشه‌نگاری در میان چیزهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت. با ایجاد باغ‌های بزرگ در محوطه کاخ، امکان شکوفایی مطالعات جانورشناسی فراهم شد. پزشکان، بسیاری از حیوانات را کالبدشکافی کردند و فعالیت‌های تحقیقاتی انجام شده در کاخ ورسای پاریس بعدها منجر به ایجاد مدارس دام‌پزشکی شد. هم‌چنین با گسترش چنین باغ‌های عظیمی، پیشرفت‌هایی در زمینه‌های گیاه‌شناسی و کشاورزی به وجود آمد. این باغ‌ها زمانی شامل ۴۰۰ گونه گیاه‌شناسی از سراسر جهان مانند آناناس و وانیل بود.

دروازه سلطنتی در جریان انقلاب فرانسه تخریب شد

با وجود تمام تجملات و ثروت‌هایی که در داخل کاخ نگهداری می‌شد، جای تعجبی نیست که مردم فرانسه در نهایت از کاخ ورسای متنفر بودند و بسیاری از مردم خارج از دروازه کاخ‌ها فقیر و گرسنه بودند. مردم از شیوه زندگی ولخرجانه همسر لویی شانزدهم نفرت داشتند. در طول انقلاب فرانسه که در سال ۱۷۸۹ آغاز شد، دولت انقلابی فرانسه دستور داد تا در ورودی را که کاملا با طلا پوشانده شده بود، از بین ببرند. در سال ۲۰۰۸، این دروازه بازسازی و با ۱۰۰ هزار برگ طلا تزیین شد.

کاخ ورسای توالت‌های عجیب‌وغریبی داشت

اعضای خانواده سلطنتی به اندازه کافی خوش‌شانس بودند که یک کمد در اتاق‌های خود داشتند که در آن نوعی صندلی توالت قرار می‌گرفت. این صندلی‌ها چیزی شبیه قابلمه بودند که یک سوراخ روی آن‌ها قرار داشت و توسط کارکنان تعویض می‌‌شدند. بقیه افراد نیز از توالت‌‌های قابلمه‌ای استفاده می‌کردند، اما چون برخی از آن‌ها اتاق‌های شخصی نداشتند، بسیاری از این مخزن‌ها را در گوشه‌به‌گوشه کاخ ورسای می‌جستند. کمبود امکانات توالت باعث می‌شد که بوی نامطبوعی در سراسر کاخ ورسای پاریس بپیچد و مهمانان و کارمندان را آزار دهد. سرانجام، آپارتمان شخصی لویی شانزدهم به توالت‌های شخصی مجهز شد.

کاخ ورسای یک باغ مجسمه دارد

The Palace of Versailles has a sculpture garden

باغ کاخ ورسای توسط André Le Nôtre _معمار فرانسوی_ طراحی شده ‌است. در حال حاضر این باغ، بزرگ‌ترین موزه مجسمه‌سازی در فضای باز جهان است که 221 مجسمه دارد. این مجسمه‌ها اغلب خدایان بزرگ و قهرمانان یونانی_رومی را  در امتداد باغ، در فواره‌ها و در استخرهایی مانند استخر اژدهای معروف که آب را به ارتفاع 27 متر به هوا پرتاب می‌کند، مستقر شده‌ است. 

در آخر

کاخ ورسای با پیشینه تاریخی خود، تالار آینه، مخفی‌گاه عاشقانه همسر لویی شانزدهم، باغ مجسمه و باغ‌وحش، خود را در اذهان مردم جا انداخته است. باید خودتان به این مکان دیدنی پاریس بروید تا متوجه جذابیت‌های آن شوید. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

بلیط هواپیما پاریس را رزرو کرده اید؟

نظرات کاربران