پاریس

حقایق جالب درباره کاخ گارنیه؛ از شبح اپرا تا دریاچه زیرزمینی!

آیا می خواهید درباره این بنای تاریخی معروف فرانسوی بیشتر بدانید؟ در این مقاله قصد داریم تمام حقایق جالب درباره کاخ گارنیه را به شما بگوییم! پاریس خانه ی بناهای تاریخی و بناهای معروف متعددی است. در واقع پاریس همیشه با جاهایی مانند موزه لوور، برج ایفل و طاق پیروزی شناخته می‌شود. جدا از این ها، پایتخت فرانسه یک نقطه عطف دیگر با تاریخ باورنکردنی دارد. میخواهیم در مورد خانه مجلل اپرای پاریس صحبت کنیم که به عنوان Palais Garnier یا Opéra Garnier شناخته می شود.

در تور پاریس، اینجا را از قلم نیاندازید!

کمی تاریخ کاخ گارنیه را بخوانیم

پاریس

کاخ گارنیه با معماری باروک، کاخی است که آن را از سایر خانه‌های اپرا و جاهای تاریخی پاریس متمایز می‌کند. در توصیف این بنای تاریخی بزرگ‌ شاید همیشه کوتاهی شده باشد، اما در اینجا کمی درباره تاریخچه آن صحبت می‌کنیم.

برای ساخت کاخ گارنیه در سال 1860 مسابقه ای برای بهترین طرح برگزار شد که برنده آن یک معمار جوان ناشناخته به نام چارلز گارنیه بود، ظاهراً به این دلیل که طرح او کیفیت کمیابی را در خودش به نمایش می گذاشت. علاوه بر این جزئیات، اگر به خواندن این مقاله ادامه دهید، حقایق جالب تری در مورد کاخ گارنیه، از آنچه که الهام بخش ساخت آن بوده تا رویدادهای تاریخی، خواهید یافت.

کاخ گارنیه “Palais Garnier” در ابتدا نام متفاوتی داشت

نام اصلی این ساختمان نمادین پاریس Le Nouvel Opéra de Paris (خانه اپرای جدید) بود، زیرا سلف آن، Opera le Pelletier (خانه اپرای قدیمی) پس از آتش سوزی دیگر قابل استفاده نبود. خانه اپرای جدید بعدها با اذعان به عظمت آن و معمار و طراح آن، چارلز گارنیه، به Palais Garnier تغییر نام داد. از این مکان به عنوان خانه اصلی اپرای پاریس و تئاتر تا زمانی که اپرای باستیل در سال 1989 به وجود آمد، استفاده می‌شد.

پاریس

کاخ گارنیه یکی از بزرگترین خانه های اپرا در اروپا است

یکی از حقایق جالب درباره کاخ گارنیه این است که به عنوان یکی از بزرگترین خانه‌های اپرای اروپا شناخته می‌شود.این کاخ توجه همه را به خود جلب می کند و جزئیات پیچیده آن مردم را شگفت زده می کند. سالن اپرا گنجایش 1979 نفر و صحنه ای با ظرفیت 450 اجرا کننده را دارد.اگر از جزئیات این کاخ بیشتر می‌خواهید بدانید، باید بگوییم این کاخ، 18 متر (59 فوت) ارتفاع داشته و همچنین نمای پیچیده و رنگارنگ، راهروهای تزئین شده با لوستر، سالن نمایش، و صحنه بزرگ آن، همه بازدید کنندگان را همیشه شگفت زده می‌کند.

صحنه کاخ گارنیه در یک شیب ساخته شده که قسمت پشتی را یک متر بالاتر از قسمت جلویی خود نگه می دارد تا زوایای دید بهتری داشته باشد و برای درک بهتر خوب است بدایند که از نظر مقیاس، می تواند کل Arc de Triomphe را در داخل جای دهد!

Arc de Triomphe : طاق پیروزی پاریس!

حقایق جالب درباره کاخ گارنیه و ناپلئون سوم

پاریس

هر یک از حقایق جالب درباره کاخ گارنیه ممکن است شما را شگفت زده کند؛ به خصوص این مورد! از جمله پیامدهای جنگ فرانسه و پروس، دستگیری ناپلئون سوم و تبعید او به انگلستان بود. این بدان معنی بود که وقتی ساخت خانه اپرا به پایان رسید، او نمی توانست آن را ببیند مگر اینکه آزاد شود. متأسفانه زمانی که این کاخ در ژانویه 1875 تکمیل شد، ناپلئون دو سال قبل از دنیا رفته بود. او هرگز نتوانست یک اپرا یا کنسرت را در کاخی که سفارش داده بود، ببیند.  

اردوگاهی برای نظامیان!

در طول ساخت طولانی مدت خانه اپرا در پاریس، جنگ فرانسه و پروس از ژوئیه 1870 تا مه 1871 آغاز شد. از آنجایی که ساختمان کاخ گارنیه هنوز ناتمام بود، خانه اپرا به یک انبار نظامی برای نگهداری مواد غذایی تبدیل شد. شاید به عنوان یکی از حقایق جالب درباره کاخ گارنیه، برایتان شگفت انگیز باشد که این کاخ به عنوان یک بیمارستان نظامی برای مجروحان جنگ که تعدادشان نیز زیاد بود، استفاده می‌شد. در پایان جنگ ویرانگر، ارتش فرانسه شکست خورد، اما گارد ملی فرانسه شهر را به مدت دو ماه تصرف کرد که آن را قیام کمون پاریس نامیدند و در این مدت ساختمان ناتمام اپرا مورد استفاده کموناردها قرار گرفت.

کاخ گارنیه با پلکانی تماشایی

خانه اپرای گارنیه شامل گراند اسکالر (پلکان بزرگ) یا پلکان دوتایی است. این پلکان عجیب و غریب مردم را به سالن بزرگ سرسرا هدایت می کند، جایی که فرانسوی ها در آن معاشرت می کنند. از آنجایی که چارلز گارنیه از این ایده که از فلز برای ساخت راه پله استفاده شود و کاخ نمایی فلزی داشته باشد متنفر بود، سعی کرد راهی برای پوشاندن پله ها پیدا کند.

پس از ساخته شدن راه پله، مرمرهایی با رنگ های مختلف (قرمز، سبز، آبی و سفید) که از کشورهای مختلف آورده شده بود، روی فلزها استفاده شد.چارلز هر جا که می دید فلز یا آهن در معرض دید قرار می گیرد، آن را با مواد دیگری مانند مشعل های برنجی، لوسترهای روی سقف، آب طلا و غیره می پوشاند.

حقایق جالب کاخ گارنیه

حقایق جالب درباره کاخ گارنیه؛ 14 سال طول کشید!

تاریخ کاخ گارنیه یک دستاورد دیگر به نام خود دارد؛ گارنیه رکوردی مشترک با خانه اپرای سیدنی در استرالیا برای طولانی‌ترین زمان صرف شده برای ساخت یک خانه اپرا دارد، به طور دقیق 14 سال!

ساخت و ساز کاخ گارنیه در سال 1861 آغاز شد و در سال 1875 به پایان رسید.

کاخ گارنیه گران ترین خانه اپرای زمان خود بود!

در زمان ساخت این کاخ اتفاقات زیادی افتاد تا خانه اپرا به یک بنای تاریخی بزرگ تبدیل شود. برای ساخت کاخ گارنیه بهترین صنعتگران استخدام شدند، بهترین مواد از سراسر جهان استفاده شد و همه چیز تحت نظارت چارلز گارنیه بود.جنگ فرانسه و پروس پس از صرف هزینه‌های گزاف برای گران‌ترین ساختمان زمان خود، دولت را در تنگنای نقدینگی قرار داد. بنابراین، برای تکمیل ساخت و ساز آن مجبور شد از یک سرمایه‌دار ثروتمند وام بگیرد که در نتیجه بدهی سنگینی معادل 4.9 میلیون فرانک طلا به همراه داشت.

بودجه تخمینی صرف شده 36 میلیون فرانک تمام شد و امپراتوری تقریباً ورشکست شد.

یک لوستر 7000 کیلوگرمی طراحی شده توسط گارنیر یک بار در حین اجرا افتاد!

حقایق جالب کاخ گارنیه

لوستر مرکزی درخشان در سالن کاخ توسط چارلز گارنیه طراحی شده و 30000 فرانک طلا قیمت دارد. این لوستر گران قیمت، وزن آن 7 تن یا 7000 کیلوگرم بود، به همین دلیل چندین وزنه تعادل باید آن را در جای خود نگه می داشتند، از همین رو برای مدت طولانی دوام نمی آورد.در ماه مه 1896، در حین اجرای اپرا، یکی از وزنه های تعادل لوستر افتاد و حادثه بزرگی رخ داد!

هر اینچ از اپرا با تزئینات، زیور آلات و نقاشی های دیواری تزئین شده است

از نمای بیرونی آن گرفته تا فضای داخلی، همه چیز در کاخ گارنیه عجیب و غریب است. چارلز گارنیه، صنعتگرانی را انتخاب کرد که پروژه رویایی او را بسازند. بهترین نقاشان، مجسمه سازان و موزائیست ها برای ساخت این اثر بزرگ گرد هم آورده شدند. با این حال، ممکن است ندانید که گارنیه نمی‌خواست یک دیوار، پنجره یا فضایی را بدون تزئین باقی بگذارد.بنابراین، در هر کجای اپرا که نگاه کنید، نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، زیورآلات، نقاشی‌های دیواری، حکاکی‌های دستی، یا پنجره‌های رنگارنگ را خواهید دید.

کاخ گارنیه الهام بخش رمان شبح اپرا بود

کاخ گارنیه الهام‌بخش رمان «شبح اپرا» اثر گاستون لرو در سال 1910 بود؛ بسیاری از صحنه ها و جزئیات ذکر شده بر اساس محیط داخل کاخ گارنیه است. در این کتاب در حالی که برخی از رویدادها واقعی هستند، برخی دیگر تخیلی اند؛ از جمله بخشی که اپرا خالی از سکنه است!

حقایق جالب درباره کاخ گارنیه و «دریاچه» زیرزمینی

حقایق جالب کاخ گارنیه

یکی از حقایق جالب درباره کاخ گارنیه که اصلا فکرش را هم نمی کنید؛ دریاچه زیرزمینی است!قبل از پی ریزی ساختمان اپرا، گارنیه متوجه شد که آب در زیر آن انباشته شده و در نتیجه خاک را باتلاق می کند و ممکن است باعث آسیب به کاخ شود. آن ها هر چه سعی می کردند آب را بیرون بکشند، خاک به حالت باتلاقی باز می‌گشت.بنابراین، پس از چندین ماه تلاش ناموفق برای تخلیه آن، گارنیر تصمیم گرفت به جای آن یک آب انبار بسازد.

در آخر

فهرست حقایق جالب درباره کاخ گارنیه به پایان رسید ؛ حالا اگر بلیط هواپیما پاریس را رزرو کرده اید؛ تا یادتان نرفته، این کاخ زیبا را در ذهنتان به خاطر بسپارید!

شاید در این میان دوست داشته باشید حقایق جالب درباره پاریس را هم بخوانید؛ (لینک مقاله)

نظرات کاربران