Tuileries Garden in Paris

12 واقعیت جذاب درباره باغ تویلری پاریس که نمی دانید!

باغ تویلری که بین موزه لوور پاریس و میدان کنکورد در منطقه 1 شهر قرار دارد، یک پارک عمومی است که از قرن نوزدهم میلادی مکانی بوده که پاریسی‌ها برای جشن‌ها، ملاقات‌ها و استراحت خود به آنجا می‌رفتند.

Tour europe

باغ تویلری از سال 1667، بیش از یک قرن است که از عموم پذیرایی می‌کند. این باغ، مکانی دلچسب برای پیاده‌روی است که هم پاریسی‌ها و هم گردشگران می‎توانند از فضای آن بهره ببرند.

باغ تویلری دو حوض بزرگ دارد که فضای اطراف آن‌ها برای استراحت بسیار مناسب است. اگر در باغ گشتی بزنید، مجسمه‌های رودین را می‌بینید که در کنار مجسمه‌های جاکومتی و میلول قرار دارند. در بخش جنوب غربی باغ تویلری هم می‌توانید آثاری از هنرمند و نقاش معروف، مونه، که در موزه اورانژری نگهداری می‌شوند، بازدید کنید.

تور پاریس را رزرو کرده اید؟

باغ تویلری پاریس از چند بخش تشکیل شده‌است؟

باغ چرخ‌وفلک

باغ تویلری پاریس

در میان باغ تویلری پاریس یک چرخ‌وفلک وجود دارد که از زمان‌های خیلی قدیم در آنجا بوده‌است. این قسمت از باغ، کاخ لوور را به باغ تویلری متصل می‌کند. همه‌ساله رویدادها و جشن‌های مختلفی در قرن 18 میلادی در باغ چرخ‌وفلک کاخ تویلری برگزار می‌شد. اگر به گشت‌وگزار در این بخش از باغ بپردازید، با مجسمه‌های زیادی روبه‌رو می‌شوید که جلوه‌ای متفاوت به فضای باغ بخشیده‌اند.

خندق چارلز پنجم

در تراس باغ تویلری که وارد شوید، راه‌پله‌ای را می‌بینید که شما را به خندق چارلز پنجم می‌رساند. این خندق برای محکم‌کاری بنای کاخ ساخته‌شده بود. در این خندق آثار جنگ ناشی از محاصره پاریس توسط هنری چهارم به چشم می‌خورد.

پرچین باغ تویلری پاریس

در گذشته، یک تراس بزرگ مابین چرخ‌وفلک و باغ قرار داشت که پس از آتش‌سوزی کاخ، تبدیل به جاده شد. اکنون این پرچین توسط گلدان‌های گلی که از باغ ورسای آمده و دو مجسمه ساخته‌شده توسط آریستید مایول که در شمال و جنوب آنجا قرار دارد، مزین شده‌است.

12 واقعیت جذاب درباره باغ تویلری پاریس

باغ تویلری بزرگ‌ترین باغ پاریس است

Tuileries Garden in Paris

این باغ 22.4 هکتار مساحت دارد که توسط خیابان ریوولی در شمال، رود سن در جنوب، موزه لوور پاریس در شرق و میدان کنکورد در غرب احاطه شده‌است.

باغ تویلری که به شکل یک مستطیل طویل است، مسیری 1.2 مایلی دارد که معادل حدود 3000 پله است.

باغ تویلری پاریس در سال 1564 توسط کاترین مدیچی ساخته‌شد

کاترین دومیچی اشراف‌زاده ایتالیایی، 12 سال ملکه فرانسه بود. پس از مرگ تصادفی همسرش، پادشاه هنری دوم، کاترین دو مدیچی کاخ تورنل را ترک کرد و در سال 1563 تصمیم گرفت برای خودش یک اقامتگاه جدید در شهر یعنی یک کاخ ایتالیایی بسازد تا جایگزین تورنل شود. کاخ جدید در محل سابق چند کارخانه کاشی ساخته‌شد. 

جالب است بدانید نام باغ تویلری از کارخانه‌های کاشی‌سازی گرفته شده‌است که از قرن سیزدهم و مدت‌ها قبل از ساخت کاخ و باغ‌های تویلری در آن مکان وجود داشت. 

در اصل Jardin des Tuileries به معنای باغ کاشی است.

باغ تویلری در اواخر انقلاب فرانسه، باغ ملی نام داشت

برای مدت کوتاهی در حوالی زمان تأسیس کنسولگری فرانسه در زمان ناپلئون بناپارت، در اواخر انقلاب فرانسه، باغ تویلری پاریس، باغ ملی نامیده می‌شد و به عنوان مکانی برای برگزاری رویدادهایی مانند جشنواره‌های انقلابی و گذران تعطیلات استفاده می‌شد.

از جمله مراسم‌هایی که در این باغ برگزار شد، می‌توانیم به مراسم بزرگداشت «فرقه حق تعالی» در سال 1794 به رهبری ماکسیمیلیان روبسپیر، شخصیت تأثیرگذار و بحث‌برانگیز انقلاب فرانسه اشاره کنیم.

باغ تویلری در ابتدا با معماری رنسانس ایتالیایی ساخته شد

باغ تویلری پاریس

ملکه دی مدیچی که ایتالیایی بود، یک معمار ایتالیایی را برای طراحی باغ تویلری استخدام کرد. او یک باغ به سبک رنسانس ایتالیایی می‌خواست.

برنارد دو کارنسکی، معمار فلورانسی و تیمش اولین نسخه از باغ‌ را در فضایی محصور به ابعاد 500  در 300 متر ساختند که از طریق یک مسیر از کاخ جدید جدا شده‌بود. باغ‌ توسط شش کوچه به بخش‌های مستطیلی تقسیم می‌شد که در آن‌ها چمن‌ها، گل‌زارها، تاکستان‌ها و انواع درخت‌های دیگر کاشته شده‌بود.

باغ تویلری در آن زمان با هزارتو، غار، فواره‌ها و اشکال گیاهان و حیوانات بر روی سفال‌های قلع‌اندود توسط برنارد پالیسی تزئین شده‌بود.

بازسازی‌های پیاپی باغ تویلری پاریس

دورتادور باغ تویلری زمانی که معماری رنسانس ایتالیایی را داشت، با دیوارهایی بلند با رنگ‌های پر زرق و برق احاطه شده‌بود و ظاهری زیبا داشت. با این حال، در سال 1664 و در زمان پادشاهی لویی چهاردهم، پادشاه، باغبان معروف خود، آندره لو نوتر، را مأمور تعمیرات اساسی باغ تویلری کرد.

این محوطه‌سازی مجدد موجب شد تا سبک باغ به شکل فرانسوی و چیزی که الان هست، دربیاید.

ایده عمومی شدن باغ تویلری پاریس توسط یک افسانه‌نویس معروف مطرح شد

چارلز پررو که به خاطر خلق یک ژانر ادبی جدید یعنی ژانر افسانه در زمان خود مشهور بود، پیشنهاد داد که باغ تویلری به روی عموم باز شود. پادشاه لوئی چهاردهم درخواست او را شنید و به آن جامه عمل پوشانید.

لازم به ذکر است که چارلز پررو بیشتر به خاطر داستان‌های افسانه‌ای خود از جمله «سیندرلا»، «زیبای خفته»، «کلاه قرمزی کوچولو»، «ریش آبی» و «گربه چکمه پوش» شهرت دارد.

باغ تویلری به دست پدربزرگ آندره لونوتر طراحی شد

Tuileries Garden in Paris

برای اولین بار کاترین دو مدیچی به پیِر لونوتر مأموریت داد تا باغ‌ تویلری پاریس را طراحی کند. طرح اولیه قبل از اینکه برنارد د کارنسکی ایتالیایی مدیریت طراحی باغ را به دست بگیرد، طراحی شده‌بود که یک قرن بعد توسط نوه لونوتر دوباره طراحی شد.

باغ تویلری اولین باغ سلطنتی بود که به روی عموم باز شد

قبل از سال 1667، باغ‌های سلطنتی در هیچ کجای دنیا در دسترس عموم نبود. باغ تویلری نیز از این قاعده مستثنی نبود و به همین علت دورتادور این باغ را با دیوار پوشانده‌بودند تا اینکه در سال 1667 به عنوان یک پارک عمومی افتتاح شد و این اولین باغ سلطنتی در تاریخ بود که به روی عموم باز شد.

وقتی باغ تویلری باز شد، هنوز کار ساخت آن تمام نشده‌بود. صدها کارگر به طور مداوم کار می‌کردند تا اینکه باغ‌ در نهایت پنج سال بعد تکمیل شد.

این باغ قدیمی به مدت 45 سال رها شد!

پادشاه لوئی چهاردهم زمانی که باغ تویلری به روی عموم باز شد، از رفت‌وآمد پاریسی‌ها به باغ‌ زیاد راضی نبود، بنابراین اقامتگاه سلطنتی تویلری-لوور را ترک کرد و به ورسای نقل مکان کرد. او در آنجا باغی حتی چشمگیرتر ایجاد کرد و باغ های تویلری را به مدت 45 سال نادیده گرفت.

آتش و ویرانی در باغ!

در سال 1871، در طول یک دوره جنگ و آشوب در فرانسه، اعضای کمون پاریس (اعضای حکومت پاریس در طول انقلاب فرانسه) کاخ تویلری را با قیر و نفت سوزاندند و بعد از این حادثه انبوهی از آوار در آن مکان باقی ماند.

ویرانه‌ها برای بیش از 11 سال در این مکان وجود داشت تا اینکه جمهوری سوم سرانجام تصمیم گرفت آوارها را پاکسازی کند و محل کاخ سابق را با باغ‌های تویلری ادغام کند.

مجسمه های قدیمی!

باغ تویلری پاریس

قدمت مجسمه‌های باغ تویلری پاریس به دوره پادشاه لویی چهاردهم برمی‌گردد. با این حال، بسیاری از آثار کلاسیکی که می‌توانید در آنجا پیدا کنید، کپی هستند. اگر می‌خواهید نسخه‌های اصلی را ببینید، می‌توانید به داخل موزه لوور بروید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید.

در سال 2005، باغ تویلری به بخش رسمی از موزه لوور پارس تبدیل شد

رئیس جمهور فرانسه، فرانسوا میتران، پروژه بزرگ لوور را در سال 1981 راه‌اندازی کرد. در سال 2005، پس از تقریباً 2.5 دهه از پروژه بزرگ لوور، باغ تویلری به بخشی رسمی از موزه لوور پاریس تبدیل شد.

در چه زمان‌هایی می‌توانیم به بازدید از باغ تویلری پاریس برویم؟

باغ تویلری، یکی از خارق‌العاده‌ترین چشم‌اندازها را در شهر پاریس به خود اختصاص داده‌است. قدم زدن در مسیرهایی که در دوطرفش درخت‌های ستبر و خرم سربرآورده‌اند و تماشای باغچه‌های رنگارنگ، کاخ و چرخ‌وفلک لذتی وصف‌ناپذیر به شما می‌بخشد.

این باغ ورودی ندارد و برای عموم رایگان است. شما می‌توانید ساعاتی از وقت خود را صرف گشت‌وگزار در این باغ رویایی کنید و عکس‌های خاطره‌انگیز زیادی را در آنجا ثبت کنید.

بازدید از باغ تویلری نیازمند زمان مشخصی است؛ از آخرین یکشنبه ماه سپتامبر تا آخرین یکشنبه ماه مارس می‌توانید از ساعت 7:30 تا 19:30 و از آخرین یکشنبه ماه مارس تا آخرین شنبه سپتامبر، از ساعت 7 تا 21 از این باغ تماشایی بازدید کنید. در سه ماه ژوئن، جولای و آگوست نیز تا ساعت 23 می‌توانید به باغ تویلری بروید.

کلام پایانی

شهر پاریس علاوه بر خیابان‌های سنگفرش‌شده زیبا، چشم‌اندازهای رویایی و کافه‌های مشهور، مکان‌هایی را در خود گنجانده که از قدمت بالایی برخوردارند که یکی از آن‌ها باغ تویلری است. باغ تویلری که بیش از یک قرن عمر دارد، پادشاهان و معماران زیادی را به خود دید تا اینکه به شکل امروز درآمد. گشت‌وگزار در این باغ، علاوه بر آشنایی با تاریخ فرانسه، چشم‌اندازی رویایی برای شما نمایان می‌کند. اگر از این باغ زیبا دیدن کردید، تجربیات خود را در قسمت نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.

بلیط هواپیما پاریس را رزرو کرده اید؟

نظرات کاربران