Local cuisine of Dominica

معرفی 15 تا از خوشمزه ترین و محبوب ترین غذاهای دومینیکا

محیط چشمگیر و تقریباً دست‌نخورده دومینیکا، الها‌‌م‌بخش بشقاب‌های غذای این کشور است. غذاهای دومینیکا ترکیبی خوش‌طعم از میوه‌های رسیده و تازه و غذاهای دریایی است که مستقیما از آب صید می‌شود.

برای درست کردن غذاهای محلی دومینیکا نه‌‌تنها از تکنیک‌های کارائیب و کریول، بلکه از آفریقا و فرانسه نیز استفاده می‌کنند (این جزیره از سال 1715 تا 1763 مستعمره فرانسه بود).البته هنوز هم می‌توانید برخی از دستورالعمل‌های اصیل و سنتی را در قلمرو کالیناگو، محل زندگی نوادگان مردم اصلی جزیره پیدا کنید.

در این مقاله 17 غذای لذیذ و محلی دومینیکا را به شما معرفی کرده‌ایم.

گارانتی بهترین قیمت بلیط هواپیما را از سه کلیک بخواهید!

1. خوراک کالالو؛ از بهترین غذاهای دومینیکا

Calalu food

از سال 2013، پس از نظرسنجی از ساکنان این کشور، کالالو عنوان غذای رسمی ملی دومینیکا را به خود اختصاص داد؛ یک سوپ غنی و برگدار.

در این دستور غذا، سبزیجات سرسبز مانند اسفناج و داشین (سبزیجات ریشه‌ای که به نام تارو نیز شناخته می‌شود) را با شیرنارگیل ترکیب می‌کنند. سیب‌زمینی، فلفل، پیاز، گوشت شور (یا خرچنگ)، موز سبز و کوفته‌های آرد ذرت از جمله مواد غذایی است که به این سوپ اضافه می‌کنند.

این غذا تقریباً همیشه در مناسبت‌های خاص مانند کارناوال دومینیکا در فوریه یا مارس یا سایر تعطیلات محبوب صرف می‌شود.

خوشبختانه برای بازدیدکنندگان، یافتن آن در منوی رستوران‌ها و کافه‌ها در تمام طول سال به راحتی امکان‌پذیر است و این فرصت را برای شما فراهم می‌کند تا طعم واقعی غذای دومینیکا را بدون توجه به زمانی از سال که به آنجا سفر می‌کنید، بچشید.

شما کدام یک از غذاهای دومینیکا را ترجیح می دهید؟

بخوانید: همه چیز درباره دومینیکا؛ از بهترین زمان سفر تا حقایق باورنکردنی!

2. مرغ کوهی؛ یک نوع غذای محلی دومینیکا که مرغ نیست!

قبل از مطالعه توضیحات، گرفتار این غذای غیررسمی نشوید؛ زیرا مرغ کوهستانی در دومینیکا (و مونتسرات) مرغ نیست، بلکه درواقع یک قورباغه بزرگ با طعمی شبیه مرغ است!

مرغ کوهستانی آنقدر در فرهنگ و تاریخ کشور کارائیب گنجانده شده‌است که حتی می‌توانید آن را بر روی نشان این کشور مشاهده کنید.

این غذا که به عنوان قورباغه غول‌پیکر نیز شناخته می‌شود، به دلیل کاهش جمعیت این گونه، از عنوان غذای ملی کنار گذاشته‌شد. متأسفانه، اکنون قورباغه به شدت در معرض خطر انقراض در نظر گرفته شده‌است.

در این دستور غذا، پاهای قورباغه را در آرد با آهک، آویشن، سیر و سبزی و یک پایه سس پیاز می‌غلتانند و سپس در روغن سرخ می‌کنند.

همین حالا برای پاسپورت دومینیکا اقدام کنید!

3. میوه‌های تازه

غذاهای دومینیکا

مانند سایر نقاط این کشور طبیعی مرفه، غذا خوردن به به تجربه و سلیقه بستگی دارد.

پس انتظار طعم‌های عالی را داشته باشید، چه در یک کافه‌ی آرام که پوشیده از درختان بلند است، چه یک غرفه رنگارنگ کنار خیابان یا یک منظره ممتاز کنار ساحل. این امر به‌ویژه در مورد میوه‌های کاملاً رسیده و آبدار جزیره که اغلب تازه از درخت در آن روز چیده می‌شوند، صادق است.

گواواها و انبه‌های شیرین، پاپایای کره‌ای، موز و آناناس، به غرفه‌های بازار، رنگ و لعابی زیبا می‌بخشد. گاهی نیز برش داده می‌شود و توسط همان کسانی که آن‌ها را برداشت کرده‌اند به فروش می‌رسند.

می‌توانید برای تهیه میوه‌های موجود، به بازار کشاورزان در روسو، پایتخت ساحلی کشور بروید و در غرفه‌ها بگردید. البته که شما درختان میوه را در سراسر جزیره کارائیب جنوبی مشاهده خواهیدکرد.

برخی از میوه‌های محلی نیز وجود دارد که ممکن است عادت به خوردن آن‌ها نداشته باشید؛ مانند باربادین، عضوی از خانواده میوه‌های شور و ترش که داخل سفید آن طعم مرکبات تند و ترش دارد که وقتی شیرین می‌شود، آبمیوه‌ای خوش‌طعم است.

بهترین تورهای مسافرتی با سه کلیک در دستان شماست!

4. آبمیوه ساپادیل

ساپادیل یا واناوانا بومی مناطق استوایی کارائیب و آمریکا است؛ میوه‌ای که ممکن است قبلاً نامش را نشنیده‌باشید، اما نباید در تعطیلات دومینیکا امتحانش را از دست بدهید.

از خوردن نمونه‌های از پیش آماده‌شده در قوطی صرف‌نظر کنید و فرصت را برای خرید این نوشیدنی در غرفه‌های کنار خیابان دومینیکا، به‌خصوص در اواخر تابستان کنار بگذارید.

دانه‌های این میوه سمی است. این نوشیدنی در یک روز تابستانی، مغذی و با طراوت است، به‌خصوص اگر خنک شده و از جعبه یخ سرو شود.

غذاهای دومینیکا با آبمیوه محلی لذیذ تر هم می شود!

5. آب چاتو از متفاوت ترین غذاهای دومینیکا

Chato water soup

آب چاتو در واقع به یک سوپ محبوب مبتنی بر اختاپوس اشاره دارد. اگر چنین چیزی با ذائقه شما جور نیست، می‌توانید غذای مشابهی را پیدا کنید که با بز درست شده‌باشد.

این غذای معطر که به سادگی آماده می‌شود، ترکیبی از سبزیجات فصلی، کوفته‌ها و اختاپوس خردشده است. این سوپ معمولا همراه با نان سیر سرو می‌شود.

بخوانید: بهترین شهرهای دومینیکا؛ از روسو تا برکوا!

6. ساندویچ ماهی کاد

ساندویچ ماهی از ماهی تازه تهیه می‌شود. ماهی کاد سرخ‌شده و چاشنی‌دار را میان دو تکه نان ترد می‌گذارند. این غذا، جزء اصلی غذاهای دومینیکا است.

خوردن این میان‌وعده عالی برای پیاده‌روی‌ در ساحل دریای کارائیب یا به عنوان یک غذای سبک قبل از بازدید از چشمه‌های آب گرم بسیار مناسب است.

7. از غذاهای دومینیکا؛ سانکوچو ماهی شور

غذاهای دومینیکا

این غذا شبیه به آبگوشت‌های سانکوچو که در دیگر کشورهای آمریکای لاتین یافت می‌شود است، با این تفاوت که در آن اغلب از ماهی شور به جای گوشت استفاده می‌شود.

زنجبیل، فلفل، شیر نارگیل، پیاز، سیر و زردچوبه را با هم در ماهی‌تابه در کنار ماهی شور (کادماهی) می‌پزند و سپس به آن سبزی اضافه می‌کنند. پس از جوشاندن و مخلوط شدن و بعد از آنکه رایحه معطر دلپذیرش در هوا پخش شد، زمان آن می‌رسد که از خوردن این غذای لذیذ لذت ببرید.

8. آگوتی از غذاهای دومینیکا

شبیه خوکچه هندی، این جونده بزرگ ممکن است در ابتدا کمتر برای یک وعده غذایی جذاب به نظر برسد، اما بعد از غذاهای خورشتی، به یک غذای اصلی در دومینیکا تبدیل شده‌است.

این غذا به آرامی در سس کاری با سبزیجات، چاشنی، سیر و فلفل کاپوت پخته می‌شود تا یک خورشت گوشت نرم و پر از طعم ایجاد شود.

آگوتی یک غذای محبوب برای وعده ناهار است که معمولاً در یک قابلمه غول‌پیکر پخته می‌شود، بنابراین همیشه می‌توانید از دارنده غرفه بپرسید که آیا اجازه می‌دهد قبل از مصرف یک قسمت کامل، کمی از آن را به‌عنوان نمونه امتحان کنید؟

بخوانید: اعتبار پاسپورت دومینیکا و رتبه آن در میان بقیه کشورها!

9. مانیکو؛ از جالب ترین غذاهای دومینیکا

Maniko

اگر می‌خواهید غذای خاصی را در دومینیکا امتحان کنید، مانیکو غذای مناسبی است، به خصوص اگر قبل از سفر به جزیره، اوپوسم نخورده‌باشید. طعم این غذا بی‌شباهت به مرغ نیست.

اپوسوم تنها کیسه‎‌داری است که در این قسمت از کارائیب یافت می‌شود. ابتدا با ترکیبی از ادویه‌های محلی چاشنی می‌شود و سپس به آرامی روی آتش ملایم یا روی باربیکیو پخته می‌شود. البته مانیکوی خورشتی نیز وجود دارد که با سبزیجات فصلی و کمی ادویه از فلفل‌های محلی سرو می‌شود.

عاشق غذاهای دومینیکا شده اید؟

10. پانچ خاکشیر؛ از نوشیدنی‌های خوش‌طعم دومینیکا

ترشک پانچ که مخصوصاً در کریسمس و تعطیلات محبوب است، ترکیبی با طراوت و تا حدودی شیرین از ادویه‌ها، زنجبیل و خاکشیر است.

گل ترشک قرمز از گیاه خاکشیر (نباید با ترشک گیاهی که در آب‌وهوای سردتر یافت می‌شود اشتباه گرفته شود) همراه با سایر مواد جوشانده می‌شود تا یک نوشیدنی خوشمزه و سالم ایجاد شود.

بخوانید: سفارت دومینیکا در ایران کجاست؟

11. سس تند بلو

غذاهای دومینیکا

هیچ سفری به کارائیب بدون امتحان یک سس تند، کامل نخواهدبود و سس تند بلو یک چاشنی عالی برای غذای دومینیکای است.

در ترکیبات این سس، حرارت و ادویه فلفل اسکاچ کاپوت آتشین خودنمایی می‌کند؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم در اولین باری که آن را روی ماهی تازه خود می‌ریزید، محافظه‌کار باشید. سرکه و ادویه‌های اضافه شده به تعادل طعم سس کمک می‌کنند، این یعنی کام شما علاوه بر تندی، طعم‌های دیگری را می‌چشد.

همچنین در کافه‌های سراسر جزیره، جایگزین‌های خانگی زیادی پیدا خواهید کرد؛ از ملایم تا شدید، بنابراین قبل از آنکه آن را روی غذای خود بریزید حتما یک قطره از آن را امتحان کنید.

12. براف ماهی از غذاهای دومینیکا

این غذا مانند غذاهای مشابه در جزیره و در سراسر دریای کارائیب، به عنوان یک غذای دیگی تهیه می‌شود. روش تهیه‌اش نیز به این صورت است که ماهی‌های فصلی را با مواد زمینی مختلف، کوفته، سبزیجات، لیموترش و سبزی‌ها مخلوط می‌کنند و سپس می جوشانند.

بخوانید: آیا دومینیکا کشور ثروتمندی است؟

13. ماهی تازه و غذاهای دریایی

Fresh fish and seafood

دریای کارائیب شرقی و رودخانه‌های داخلی، ماهی‌های آبدار و غذاهای دریایی فراوانی برای صرف وعده‌های غذایی دارند. خرچنگ‌های آبدار، ماهی‌های گوتاگون، شیرماهی و… از جمله غذاهایی است که معمولاً در تمام طول سال می‌توانید از خوردن آن‌ها در جزیره لذت ببرید.

14. تیتیوی آکرا؛از غذاهای دومینیکا

تیتیوی یک ماهی نیمه‌شفاف کوچک محبوب است که شبیه به قز‌‌ل‌آلا است و در نزدیکی دهانه رودخانه‌های آب شیرین یافت می‌شود. با این حال، به دلیل اندازه‌ای که دارد، اغلب به عنوان آکرا، یک نوع سرخ کردنی دومینیکا سرو می‌شود تا به‌تنهایی.

از آنجایی که تیتیوی‌ها فقط در زمان‌های خاصی که توسط تقویم قمری تعریف شده‌است به ساحل می‌رسند، در بقیه سال می‌توانید آکرا را در غرفه‌های خیابانی که با ماهی کاد درست می‌شود پیداکنید که به همان اندازه خوشمزه است.

بخوانید: پاسپورت دومینیکا بهتر است یا پاسپورت ترکیه؟

15. نان کاساوا

غذاهای دومینیکا

یکی از سنتی‌ترین غذاهای دومینیکا، نان کاساوا، یک نان تخت است که از دستور اصلی کالیناگو درست می‌شود. کاساوا (سبزیجات ریشه‌ای با طعم آجیل) با شیرنارگیل و ادویه‌جات ترکیب می‌شود و  نتیجه‌اش می‌شود یک نان معطر کامل.

وقتی از قلمرو کالیناگو بازدید می‌کنید، گاهی اوقات می توانید این نان را در بالای یک اجاق باز ببینید. برای خوردن بهترین نان‌های کاساوا، به نانوایی Cassava در نزدیکی Bataka بروید.

غذاهای دومینیکا را کجا بخوریم؟

برای تجربه غذاهای دومینیکا، بهترین مکان‌ها معمولاً رستوران‌ها، کافه‌ها و استندهای غذای خیابانی محلی هستند که طعم‌های اصیل و سنتی این کشور زیبای کارائیبی را ارائه می‌دهند. در اینجا چند پیشنهاد برای کجا باید غذاهای دومینیکا را تجربه کرد آورده شده است:

  1. رستوران‌های ساحلی: دومینیکا دارای سواحل بکر و زیبایی است که در کنار آنها رستوران‌هایی وجود دارند که غذاهای دریایی تازه و غذاهای سنتی را ارائه می‌دهند.
  2. مراکز شهر و بازارها: بازدید از مراکز شهر و بازارهای محلی مانند بازار رزو (Roseau Market) فرصتی عالی برای تجربه غذاهای خیابانی و تازه‌ترین محصولات محلی است.
  3. رستوران‌های کرئولی: دومینیکا برای آشپزی کرئولی خود معروف است؛ بنابراین، سر زدن به رستوران‌هایی که غذاهای کرئولی ارائه می‌دهند، می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر باشد.
  4. اقامتگاه‌ها و هتل‌ها: بسیاری از اقامتگاه‌ها و هتل‌ها در دومینیکا رستوران‌هایی دارند که منوهایی با غذاهای محلی و بین‌المللی ارائه می‌دهند، که گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که به دنبال راحتی و کیفیت هستند.
  5. تورهای غذایی: شرکت در تورهای غذایی محلی، به ویژه در شهرهای بزرگ مانند رزو، راهی عالی برای کشف تنوع غذایی دومینیکا و آشنایی با طعم‌های جدید است.

هنگام سفر به دومینیکا، سعی کنید طیف گسترده‌ای از غذاهای محلی از جمله کالالو، فیگ پای (طبخ شده با موز سبز)، و دسرهای نارگیلی را امتحان کنید تا یک تجربه غذایی کامل داشته باشید. همچنین، فراموش نکنید که از نوشیدنی‌های محلی مانند رام دومینیکایی نیز لذت ببرید.

بخوانید: فستیوال‌ های دومینیکا در سال 2023 را از دست ندهید!

وعده‌های غذایی در دومینیکا

غذاهای دومینیکا

دومینیکنی‌ها معمولاً سه وعده غذا در روز دارند. محتوای این وعده‌ها بسته به فرهنگ خانوادگی، وضعیت مالی و منطقه متفاوت است. در حالی که افراد ساکن در مناطق کشاورزی (کمپزینوها) تمایل به داشتن صبحانه‌ای سنگین‌تر دارند، ساکنین شهر معمولاً صبحانه‌ای سبک‌تر را برای روزی طولانی پشت میز کار ترجیح می‌دهند.

صبحانه

صبحانه برای دومینیکنی‌ها معمولاً یک وعده سبک است؛ همان غذاهایی که برای شام تهیه می‌شوند، برای صبحانه هم، به ویژه زمانی که نیاز به شروع قدرتمند روز باشد، آماده می‌شوند. یک صبحانه معمولی دومینیکن می‌تواند شامل یک نوشیدنی گرم و نان پان دو آگوآ باشد. یک انتخاب محبوب، مانگو است که به همراه تخم‌مرغ سرخ شده یا املت و پیاز تفت داده سرو می‌شود. معروف‌ترین وعده صبحانه دومینیکن، لس ترس گولپس است.

چند تکه کاساوا جوشانده، پوره آویاما (کدو حلوایی)، پوره یاتیا یا سایر سبزیجات ریشه‌ای خوب جایگزینی برای مانگو هستند.

بخوانید: بهترین تفریحات دومینیکا

ناهار (لا کومیدا)

ناهار، مهم‌ترین وعده غذایی در جمهوری دومینیکن است. خانواده دور میز جمع می‌شوند تا لا باندرا دومینیکانا (پرچم دومینیکن)، وعده ناهار سنتی ما را به اشتراک بگذارند. این شامل ترکیبی از برنج سفید، لوبیای قرمز، گوشت (مرغ، خوک یا گوسفند) و سالاد یا یک غذای جانبی است و وقتی به درستی تهیه می‌شود، وعده‌ای است که تمام گروه‌های غذایی را شامل می‌شود.

مواد تازه، وعده‌ای را فراهم می‌کنند که نه تنها خوشمزه بلکه همچنین سالم و مغذی است. ناهار خود را با یک لیوان آب یخ همراه کنید و با دسر، و سپس یک فنجان قهوه (یک کافه‌سیتو) به پایان ببرید.

شام

وعده‌های شام کاملاً بستگی به رسوم خانوادگی دارد. بیشتر خانواده‌ها چیزی شبیه به صبحانه ما را سرو می‌کنند. دیگران – به ویژه اکنون با وجود مادران و پدران شاغل – چیزی نزدیک‌تر به وعده ناهار را دارند. بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند چیزی سبک مانند نوشیدنی‌های گرم، آبمیوه‌ها، یا شیک‌های میوه‌ای را داشته باشند.

اقامت در ارزانترین هتل ها با سه کلیک!

حرف آخر

ممکن است که بعد از خواندن این مقاله دهانتان برای چشیدن بعضی از غذاهای دومینیکا آب افتاده باشد و همچنین درمقابل احساس کرده‌باشید که بعضی از آن‌ها با ذائقه شما یکی نیست. به‌هرحال دومینیکا به دلیل شرایط جغرافیایی خاصی که دارد، از تنوع غذایی بالایی نیز برخوردار است. راستی، آیا تا‌ به ‌حال غذاهای نامبرده‌شده در این مقاله را امتحان کرده‌اید؟ در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

سوالات متداول

معروف‌ترین غذای سنتی دومینیکا چیست؟

کالالو، یک نوع سوپ غلیظ با برگ‌های سبزیجات و گوشت یا ماهی، معروف‌ترین غذای سنتی در دومینیکا است.

غذایی که با موز سبز در دومینیکا طبخ می‌شود چه نام دارد؟

فیگ پای، که با موز سبز و مواد دیگر تهیه می‌شود، یکی از وعده‌های غذایی رایج در دومینیکا است.

نوعی دسر محبوب در دومینیکا چیست؟

دسر کوکونات (نارگیل)، به خصوص بارفی نارگیلی، یکی از دسرهای محبوب در دومینیکا است.

نوشیدنی سنتی دومینیکا چیست؟

کوبا لیبره، که ترکیبی از رام محلی و نوشابه است، نوشیدنی محبوبی در دومینیکا محسوب می‌شود.

یک غذای دریایی رایج در دومینیکا چیست؟

ماهی کبابی با ادویه‌جات کرئولی، از غذاهای دریایی رایج و محبوب در دومینیکا است.

نظرات کاربران