Dominica

معرفی کامل کشور دومینیکا؛ هر آنچه که نیاز است بدانید!

مطمئنا لازمه مهاجرت به هر کشوری از جهان، تحقیق و بررسی وضعیت همه‌جانبه آن کشور است؛ دومینیکا نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. بسیاری از مردم در سال‌های اخیر برای مهاجرت به این کشور ترغیب شده‌اند؛ چرا که دومینیکا از نظر وضعیت زندگی، هزینه‌ها، امنیت، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل، آموزش و تحصیل، آب و هوا و دیگر موارد در وضعیت خوبی به سر می‌برد؛ هم‌چنین، اقتصاد آن نیز با شیب ملایمی رو به رشد است. ما در این مقاله به بررسی هریک از موارد بالا پرداختیم تا به شما از مزایای زندگی در این کشور بگوییم و در تصمیم‌گیری‌تان برای مهاجرت کمک کنیم. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

پاسپورت دومینیکا

همین حالا برای پاسپورت دومینیکا اقدام کنید!

دومینیکا کجاست؟ 

 دومینیکا

دومینیکا، کشوری جزیره‌ای در شرق دریای کارائیب است. این کشور، بین جزایر فرانسوی گوادلوپ، جزیره ماری گالانت در شمال و جزیره مارتینیک در جنوب قرار دارد. این جزیره که 47 کیلومتر طول و 26 کیلومتر عرض دارد، پایتخت و بندر اصلی Roseau است. این جزیره، با زیبایی‌های طبیعی و توپوگرافی کوهستانی خود، دوست‌داران طبیعت را تحت‌تاثیر قرار داده است.

بلیط‌ هواپیمایی چارتری هر مقصدی را از سه کلیک بخواهید!

تاریخچه دومینیکا

اولین ساکنان این کشور، اورتوروئیدها بودند. اورتوروئیدها در حدود 3100 سال قبل از میلاد از آمریکای جنوبی وارد شدند و تا حدود 400 سال قبل از میلاد در این جزیره ساکن ماندند. بعد از آن آراواک‌ها آمدند که تا حدود سال 400 پس از میلاد در آن‌ جزیره مستقر شدند. تا سال 1400 نیز، کالیناگو یا کارائیب‌ها، از آمریکای جنوبی به‌سمت دریای کارائیب حرکت کردند و آراواک‌ها را از منطقه دومینیکا بیرون راندند. هنگامی که کریستف کلمب در سال 1493، عصر استعمار این کشور را آغاز کرد، همان سرنوشتی که برای آراواک‌ها رقم خورد، کارائیب‌ها را نیز تهدید کرد.

در اواخر آگوست 2015، دومینیکا از طوفان استوایی Erika آسیب جدی دید. وزش باد و باران شدید، سبب جاری شدن سیل، رانش زمین، تخریب ساختمان‌ها و کشته شدن بیش از ده نفر شد. این آسیب‌ها، به‌قدری ویران‌گر بود که نخست‌وزیر اعلام داشت روند توسعه این کشور 20 سال عقب افتاده است. در 18 سپتامبر 2017 نیز، طوفان ماریا که قوی‌ترین طوفان کل تاریخ شد، به این کشور رسید. این طوفان نیز، ویرانی گسترده‌ای را در این جزیره رقم زد.

بخوانید: راهنمای سفر به دومینیکا؛ با طبیعت بکر و دست نخورده!

علت نام‌گذاری جزیره

 دومینیکا

کریستف کلمب با نادیده گرفتن نام کالیناگو، نام جزیره را به دومینیکا تغییر داد؛ زیرا او اولین بار در روز یک‌شنبه – روز یک‌شنبه در لاتین، dominica ترجمه می‌شود- به خشکی رسید. این کشور با موفقیت در برابر تلاش‌های استعمار اسپانیا مقاومت کرد، اما بریتانیایی‌ها و فرانسوی‌ها از دهه 1600 به بعد با یکدیگر بر سر ادعای مالکیت جزیره مبارزه کردند. پس از نبردهای فراوان، سرانجام بخشی از مالکیت جزیره از دست رفت و بخشی دیگر نیز ویران شد؛ اما بقیه بخش‌های آن به‌طور کامل حفظ شد. در تاریخ 3 نوامبر 1978، دومینیکا بار دیگر استقلال خود را به‌دست آورد و مالکیت خود را از بریتانیا پس گرفت؛ در نتیجه، این کشور با آزادی و استقلال زیادی روبه‌رو و همین سبب ایجاد چالش‌های فزاینده و ایجاد بحث‌های جدید اقتصادی و سیاسی شد.

تقسیمات کشوری دومینیکا

این کشور به 10 استان تقسیم می‌شود. این استان‌ها عبارتند از:

پریش سنت پیتر باستر

پریش سنت پل

پریش سنت پاتریک

پریش سنت مارک

پریش سنت لوک

پریش سنت جوزف

پریش سنت جان

پریش سنت جورج

پریش سنت دیوید

پریش سنت اندرو

بخوانید: چگونه پاسپورت دومینیکا را بگیریم؟ به همراه مدارک مورد نیاز در سال 2024

شکوفایی و رکود اقتصادی

Economic boom and bust of Dominica

در اواسط دهه 1980، دومینیکا به یک کشور باثبات و صلح‌آمیز تبدیل شد؛ چرا که صادرات موز، شکوفایی اقتصادی بی‌حدوحصری را برای جزیره پدید آورد. البته در سال 1992، به‌دلیل ازدست‌دادن میزان دسترسی این کشور به بازار بریتانیا، صادرات موز کاهش و درنتیجه اقتصاد کشور نیز به‌طور چشم‌گیری با رکود مواجه شد. در حال حاضر، دولت سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در حوزه گردشگری با تمرکز بر زیبایی‌ چشم‌اندازهای طبیعی، غواصی، پیاده‌روی و تورهای گردش در جزیره انجام داده است.

وضعیت آب، خاک و زمین 

از نظر زمین‌شناسی، دومینیکا یکی از جوان‌ترین جزایر کارائیب است. این جزیره، 26 میلیون سال قدمت دارد و هنوزکه‌هنوز است، فعالیت مداوم زمین‌گرمایی دارد؛ چون دومینیکا، جزیره‌ای آتش‌فشانی‌ست. این جزیره دارای تعدادی آتشفشان فعال است، هرچند احتمال فوران آن‌ها کم است. علاوه بر این‌ها، این کشور دارای دریچه‌های آتشفشانی و چشمه‌های آب گرم است؛ برای مثال، دریاچه جوشان، 700 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد.

این جزیره، دارای خاک‌های آب‌رفتی و آتشفشانی‌ست. هم‌چنین دارای رودخانه‌های متعددی‌ست که در آن امکان کشتی‌رانی وجود ندارد. علاوه بر آن، رشته‌کوه‌های مرتفع سرسبزی در این جزیره وجود دارد؛ این رشته‌کوه‌ها عبارتند از Mount Diablotins با ارتفاع 1447 متر و Mount Trois Pitons با ارتفاع 1424 متر. این رشته‌کوه‌ها از شمال به جنوب کشیده شده و از شکاف میان آن، رودخانه‌ای می‌گذرد که به سمت غرب می‌ریزد. 

بخوانید: بهترین تفریحات دومینیکا؛ از زیپ‌لاین در جنگل تا تماشای نهنگ‌ها

آب و هوای دومینیکا

 دومینیکا

به‌طور کلی دومینیکا آب و هوای مطبوعی دارد. میانگین دمای تابستان به 32 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. دمای هوا در زمستان نیز خیلی پایین‌تر از آن نیست؛ بلکه بین 29 تا 30 درجه سانتی‌گراد خواهد بود. از ژوئن تا اکتبر، احتمال بارش باران و طوفان‌های گرم‌سیری ممکن است؛ هم‌چنین از فوریه تا می نیز با فصل خشک این کشور روبه‌رو خواهید شد. میزان بارندگی سالانه در این کشور متفاوت است؛ اما در نواحی ساحلی، از 1500 میلی‌متر تا 3700 میلی متر متغیر بوده و این رقم در نواحی کوهستانی به 6350 میلی‌متر می‌‌رسد.

بخوانید: بهترین زمان سفر + تقویم جشنواره ها

زندگی گیاهی و جانوری

دومینیکا، جنگلی‌ترین جزیره آنتیل است. این جنگل، زیست‌گاه پرندگان و حیوانات زیادی به شمار می‌رود. طوطی امپراطوری یا Amazona imperialis و طوطی با نقطه‌ای قرمزرنگ روی گردن‌ یا Amazona arausiaca، تنها نمونه‌هایی هستند که در این جزیره یافت می‌شود. هم‌چنین، مرغان مگس‌خوار بسیاری نیز وجود دارد که سرآبی بوده و متعلق به این کشورو جزیره همسایه آن، یعنی مارتینیک است. علاوه بر این‌ها، قورباغه بزرگ معروف به crapaud یا قورباغه کوهی، یکی از چهار گونه دوزیست در این جزیره به حساب می‌آید که به‌علت برخورداری از یک بیماری قارچی، به‌شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد.

زبان مردم دومینیکا

زبان رسمی مردم این کشور انگلیسی‌‌ست. علاوه بر این، زبان patois که متاثر از آفریقای غربی‌ست، در میان مردم رواج بسیار دارد. در حال حاضر، نسل قدیمی‌تر دومینیکایی‌ها به این زبان مسلطند؛ بنابراین حفظ زبان قدیمی، نقش مهمی را در فرهنگ غنی و منحصربه‌فرد این کشور ایجاد کرده است.

بخوانید: فستیوال‌ های دومینیکا در سال 2024 را از دست ندهید!

مذهب در دومینیکا

 دومینیکا

دومینیکا، با طیف گسترده‌ای از اعتقادات مذهبی، نمونه‌ای برجسته از همزیستی مسالمت‌آمیز مذهبی در جهان است. بیشتر جمعیت این جزیره را کاتولیک‌های رومی تشکیل می‌دهند، اما پروتستان‌ها و دیگر ادیان نیز حضوری فعال دارند.

تنوع مذهبی در دومینیکا

  • همزیستی مسالمت‌آمیز مذهبی: دومینیکا، جایی که کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها کنار هم زندگی می‌کنند
  • آزادی عقیدتی: آزادی دینی تضمین‌شده توسط دولت، نمایانگر احترام به تنوع مذهبی

امکانات مذهبی در دومینیکا

در این جزیره، اماکن مذهبی متعددی وجود دارد که فرصت‌هایی برای پرستش و عبادت را به افراد از هر دین و مذهبی ارائه می‌دهد.

جاذبه‌های گردشگری مذهبی نزدیک هتل‌های دومینیکا

  • کلیساها و معابد تاریخی: بازدید از اماکن مذهبی با معماری منحصربه‌فرد
  • تجربه فرهنگ و مراسم مذهبی محلی: شرکت در جشن‌ها و مراسم مذهبی به‌عنوان بخشی از تجربه فرهنگی دومینیکا

این کشور نه تنها به دلیل زیبایی‌های طبیعی‌اش شناخته شده است بلکه به خاطر پذیرایی از تنوع مذهبی و فرهنگی بی‌نظیری که ارائه می‌دهد، مقصدی جذاب برای گردشگران به دنبال تجربه‌های مذهبی و فرهنگی است.

با تورهای مسافرتی سه کلیک، خاطره سازی کنید.

اقتصاد

دومینیکا یکی از فقیرترین کشورهای حوزه کارائیب به شمار می‌رود؛ چرا که اقتصاد آن وابسته به کشاورزی‌ست. از آن‌جایی که به‌دلیل وزش طوفان‌های شدید گرم‌سیری در این جزیره، محصولات ویران می‌گشته؛ این کشور راه‌های دیگری را برای رشد اقتصاد خود در نظر گرفته است؛ آن‌ها در بخش گردشگری تلاش‌های بسیاری انجام داده و در این زمینه تا حدی موفق بوده است. علاوه بر این‌ها، دومینیکا با دادن ویزا و در نتیجه اقامت دادن به مهاجران، برنامه‌های بسیاری برای رشد اقتصاد خود دارد. به‌طور کلی اقتصاد این کشور با سرعت ملایمی رو به رشد است.

کشاورزی دومینیکا

 دومینیکا

کشاورزی، بخش مهمی از اقتصاد کشور را تشکیل داده است. محصولات اصلی حاصل از کشاورزی، موز، مرکبات و نارگیل به شمار می‌آید. موز، تقریبا نیمی از درآمد صادراتی دومینیکا را در دهه 1980 تشکیل می‌داد، اما در اواخر قرن 20ام و اوایل قرن 21ام، موزها در اثر وزش طوفان‌های شدید تلف شدند. در دهه 1990 نیز، تولید به‌دلیل حکم سازمان تجارت جهانی تا حدی کاهش یافت.

ماهی‌گیری

صنعت ماهی‌گیری، توسط طوفان David در سال 1979 نابود شد. به همین ترتیب، تمامی قایق‌های ماهی‌گیری جزیره نیز ویران شدند. سرانجام با شروع دهه 1990، با حمایت مالی ژاپن، یک بندر و بازار ماهی‌گیری جدید در پایتخت این کشور، یعنی Roseau، ساخته شد.

بخوانید: بهترین شهرهای دومینیکا؛ از روسو تا برکوا!

منابع زیرزمینی دومینیکا

 دومینیکا

پوکه، مهم‌ترین کانی تجاری این کشور محسوب می‌شود. این سنگ آتش‌فشانی، عمدتا برای اهداف ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این‌ها، ذخایر خاک رس و سنگ آهک نیز در این کشور وجود دارد. هم‌چنین، ذخایر مس نیز در شمال شرق جزیره موجود است.

تولید، تجارت و واردات

عمده تولیدات و صادرات از بخش کشاورزی حاصل می‌شود. آن‌ها نارگیل، روغن و صابون آن، هم‌چنین روغن bay و آب‌میوه را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند. صابون به‌دست‌آمده از روغن نارگیل، صادرات مهمی به شمار می‌رود. در بخش تولید نیز، پوشاک، محصولات چوبی و مبلمان که با الوارهای محلی ساخته می‌شوند را به بهره‌برداری می‌رسانند. واردات این کشور نیز کالاهایی هم‌چون مواد غذایی، سوخت‌های معدنی و برخی چیزهای دیگر را شامل می‌شود.

در اواخر قرن نیز صنعت گردشگری با وجود زیرساخت‌های حمل‌ونقل ضعیف جزیره و کمبود امکانات نسبی هتل و سواحل خوب، به‌طور چشم‌گیری توسعه یافت. در حال حاضر تقریبا 80 هزار گردشگر، در طی سال از این جزیره بازدید می‌کنند. این جزیره به‌دنبال توسعه ذخایر گیاهان و جانوران منحصربه‌فرد برای جذب گردشگران بیش‌تر بوده و خود را به‌عنوان جزیره طبیعی کارائیب معرفی می‌کند.

بخوانید: مزایای پاسپورت دومینیکا در قیاس با ترکیه، کانادا و اروپا

هزینه زندگی در دومینیکا

هزینه‌ زندگی در این کشور در مقایسه با سایر کشور‌های کارائیب نسبتا کم است. البته، با توجه واردات مواد غذایی و بسیاری از کالاهای اصلی و موردنیاز، هزینه خورد و خوراک و برخی از کالاها نیز ممکن است گران باشد. به‌طور کلی، هزینه مسکن، اب و برق نیز به‌نسبت سایر کشورهای حوزه کارائیب گران است؛ اما مطمئنا هیچ‌یک از کشورهای کارائیب، از مناظر طبیعی، چشم‌اندازهای زیبا و آرامش و سکوت برخوردار نیست.

چرا دومینیکا؟

  • زندگی آرام به‌دور از هرج‌ و مرج شهرهای بزرگ
  • امنیت بالا؛ در نتیجه تعداد زیاد نیروهای پلیس در سطح کشور
  • برخورداری از آب و هوای مطلوب
  • هزینه زندگی نسبتا پایین در مقایسه با دیگر کشورهای ایالات متحده
  • مالیات بر درآمد ندارد.
  • طرح های بیمه درمانی مهاجران در این کشور با شرکت‌های بیمه جهانی مانند Allianz، Cigna Global Health و Clements Worldwide در دسترس است.
  • نزدیکی به ایالات متحده برای مهاجرت به آمریکا یا پیوستن به بستگان‌تان در آن کشور
  • امکان دریافت ویزای اقامت آمریکا در صورت داشتن پاسپورت دومینیکا
  • برخورداری از مکان‌های تماشایی و طبیعی زیادی مانند جنگل‌های بارانی و آبشارها
  • امکان اقامت دائم یا شهروندشدن
  • ارزش بالای پارسپورت دومینیکا
  • امکان سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات
  • بیمه و تسهیلات درمانی
  • وضعیت حمل‌ونقل عالی
  • برخورداری از فرهنگ غنی
  • برخورداری از مردمان صمیمی

و

  • سرگرمی و فعالیت‌های تفریحی بسیار

پاسپورت دومینیکا

دومینیکا، با ارائه یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌ها در جهان، فرصت‌های جدیدی را برای سفر بدون ویزا و اقامت بین‌المللی ارائه می‌دهد. رتبه‌بندی شاخص پاسپورت در سال ۲۰۲۳ این کشور را در جایگاه ۳۴ جهانی قرار داده است، نشان‌دهنده قدرت و اعتبار بالای آن.

فرصت‌های اخذ پاسپورت دومینیکا

  • سرمایه‌گذاری در بهشت: اکتشاف گزینه‌های سرمایه‌گذاری در این کشور برای کسب پاسپورت
  • پلی به دنیای بدون مرز: چگونه پاسپورت دومینیکا می‌تواند دسترسی شما را به جهان گسترش دهد

امکانات و جاذبه‌های گردشگری دومینیکا برای دارندگان پاسپورت

  • کاوش در بهشت طبیعی: دومینیکا، سرزمین آبشارها و جنگل‌های انبوه
  • سرمایه‌گذاری با چشم‌انداز: نگاهی به فرصت‌های املاک و مستغلات در دومینیکا برای سرمایه‌گذاران

دولت این کشور، با ارائه گزینه‌های سرمایه‌گذاری مانند کمک مالی به صندوق توسعه اقتصادی (EDF) یا سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات، فرصتی طلایی برای کسب پاسپورت و بهره‌مندی از مزایای آن فراهم می‌آورد. این برنامه، علاوه بر تقویت اقتصاد کشور، به افراد واجد شرایط امکان دسترسی به بیش از ۱۳۰ کشور بدون نیاز به ویزا را می‌دهد، آزادی و انعطاف‌پذیری بیشتری در سفرهای بین‌المللی ارائه می‌دهد.

با رزرو هتل از سه کلیک سفری راحت را شروع کنید!

در آخر

در طول این مقاله به معرفی تاریخ‌چه دومینیکا، وضعیت زندگی، هزینه‌ها، امنیت، زبان رسمی کشور، وضعیت اقتصاد، تولید و تجارت، پوشش گیاهی زمین، کشاورزی، زندگی گیاهی و جانوری، آب و هوا، وضعیت حمل‌ونقل با وسایل عمومی، آموزش و تحصیل، بهداشت و درمان و مزایای زندگی در این کشور پرداختیم. امیدواریم این مقاله برای شمایی که در پی کسب اطلاع برای مهاجرت به این کشور هستید، مفید واقع شده باشد. 

سوالات متداول

پایتخت دومینیکا چه نام دارد؟

پایتخت دومینیکا روسو (Roseau) است​

دومینیکا در کدام منطقه جغرافیایی قرار دارد؟

دومینیکا در منطقه کارائیب و بخشی از جزایر کمتر شناخته شده آنتیل کوچک است.

زبان رسمی دومینیکا چیست؟

زبان رسمی دومینیکا انگلیسی است، اما کرئول فرانسوی نیز رایج است.

نوع حکومت دومینیکا چیست؟

دومینیکا یک جمهوری پارلمانی است.

مردم دومینیکا از نظر نژادی چگونه هستند؟

جمعیت دومینیکا عمدتا از نوادگان بردگان آفریقایی و بومیان کارائیب هستند.

واحد پول دومینیکا چیست؟

واحد پول دومینیکا دلار شرق کارائیب (Eastern Caribbean dollar) است.

آیا در دومینیکا فعالیت‌های آتشفشانی وجود دارد؟

بله، دومینیکا دارای چندین آتشفشان فعال است و نشانه‌هایی از فعالیت زمین‌شناسی مانند چشمه‌های آب گرم و فومارول‌ها دارد​.

نظرات کاربران