Istanbul-Cappadocia

استانبول یا کاپادوکیا؛ کدامیک بهتر است؟

اگر می‌خواهید به ترکیه سفر کنید، اما بین استانبول یا کاپادوکیا مانده‌اید، باید بگوییم دقیقا در جای درستی قرار دارید. ما در این مقاله قصد داریم تا این دو شهر جذاب و دیدنی را به لحاظ تاریخچه، غذا، زندگی شبانه، فعالیت‌های خانواده‌پسند، اقامت و غیره بررسی کنیم تا تصمیم‌گیری برای شما آسان‌تر شود. هر چند که در انتهای این مقاله متوجه خواهید شد که انتخاب بین این دو شهر چندان سخت نیست، چون هر دو چیزهای زیادی برای یک سفر به یادماندنی دارند.

رزرو تور استانبول

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

استانبول یا کاپادوکیا؛ تاریخچه

استانبول یا کاپادوکیا؛ تاریخچه

تاریخ استانبول

در طول تاریخ، استانبول به دلیل موقعیت استراتژیک خود یکی از مهمترین شهرهای جهان بوده، چون محل تلاقی دو قاره بزرگ جهان بوده است؛ یعنی اروپا و آسیا. به همین دلیل، این شهر را پایتخت سه امپراتوری بزرگ می‌دانند: روم، بیزانس و عثمانی.

اکثریت قریب به اتفاق چیزهایی که در اینجا باید دید و انجام داد، بر روی بقایای این سه امپراتوری است. جاذبه‌های اصلی استانبول شامل ایاصوفیه، مسجد آبی و کاخ توپکاپی است که سبک‌های معماری متفاوتی را از این دوران به نمایش می‌گذارند. برای مثال، مساجدی که قبلا کلیسا بوده‌اند و معماری تلفیقی از این دو را ارائه می‌دهند.

تاریخ کاپادوکیا

از سوی دیگر، تاریخ کاپادوکیا با خیابان‌های شلوغ شهر استانبول متفاوت است. یکی از ویژگی‌های قابل توجه کاپادوکیا، صخره‌های باورنکردنی و دودکش‌های پری آن است که بر مناظر تسلط دارند.

دودکش‌های پری در طی میلیون‌ها سال شکل گرفته‌اند و صخره‌های نرم حکاکی‌شده، ساکنان قبلی منطقه را از قرن هفتم قبل از میلاد قادر می‌سازد تا شبکه‌ای حیرت‌انگیز از شهرهای زیرزمینی، تونل‌ها و خانه‌های غار را ایجاد کنند که امروزه بسیاری از آن‌ها را می‌توان کاوش کرد.

با بازدید از این مکان‌های تاریخی عجیب، بینش ارزشمندی در مورد چرایی و در واقع نحوه زندگی آن‌ها در زیر زمین و اهمیت این موضوع بر روی جمعیت به دست خواهید آورد.

هر دو شهر تاریخ بسیار منحصر به فردی دارند و چیز خاصی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند. در حالی که تاریخ استانبول سیاسی‌تر و مجلل‌تر است، کاپادوکیا داستانی از زمان ساده‌تری را روایت می‌کند، زمانی که مردم در زیر زمین زندگی و از آنچه در دسترس بود بهترین استفاده را می‌کردند.

برنده: در حالی که هر دو مکان دارای تاریخچه غنی هستند، و این واقعاً به ترجیحات شخصی مربوط می‌شود، به نظر ما استانبول به دلیل اهمیت کلی شهر در این مکان پیشتاز است.

استانبول یا کاپادوکیا؛ جاذبه ها

استانبول یا کاپادوکیا؛ جاذبه ها

جاذبه های استانبول

در ادامه مقایسه استانبول یا کاپادوکیا باید بگوییم که اگر عاشق تاریخ هستید و از دیدن شاهکارهای امپراتوری‌های قبلی لذت می‌برید، در استانبول خوش شانس خواهید بود. بزرگ‌ترین جاذبه‌های استانبول مکان‌های تاریخی‌تر آن مانند ایاصوفیه، مسجد آبی و کاخ توپکاپی هستند.

علاوه بر این، می‌توانید در اعماق خیابان‌های شلوغ سلطان احمد تا باسیلیکا سیسترن کاوش کنید. این مخزن زیرزمینی (آب انبار باسیلیکا) با قدمت تقریباً 1500 سال پیش توسط امپراتور روم ژوستینیان 1 در سال 532 پس از میلاد ساخته شد تا آب کافی برای کاخ بزرگ را تامین کند. فضای تاریک و وهم انگیز آن گیرا است و باید حتما ببینید.

پس از آن برج گالاتا، یک برج دیده‌بانی قدیمی که هنوز هم پابرجاست؛ بازار بزرگ، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان و سپس قصرهای استانبول هستند. از طرفی کاخ دولما باغچه که به عنوان مقر امپراتوری عثمانی عمل می‌کرده، ساختمانی زیبا است و ارزش دیدن را دارد.

جاذبه های کاپادوکیا

کاپادوکیا در مقایسه با استانبول، جاذبه متفاوتی را ارائه می‌دهد. همانطور که اشاره کردیم، این منطقه به دلیل دودکش‌های پری مانندی که در طی میلیون‌ها سال فعالیت آتشفشانی شکل گرفته، مشهور است.

یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های کاپادوکیه، موزه فضای باز گورمه است، که شهری سابق است که مقیاس خانه‌های صخره‌ای، کلیساهای غار و غیره را به نمایش می‌گذارد. سپس شهرهای زیرزمینی درینکویو و کایماکلی هستند که از سنگ نرم ساخته شده‌اند و می‌توانستند تا 20000 نفر را در خود جای دهند و کلیساها، اتاق‌های انبار، ماشین‌های روغن گیری، خلاصه که تنوع در این شهر دیدنی است.

یکی دیگر از جاذبه‌های محبوب، بالون‌سواری طلوع خورشید در کاپادوکیا است که احتمالا عکس‌های آن را زیاد در اینستاگرام دیده باشید. باور کنید که این شاید یک بار در عمرتان پیش بیایید که طلوع یا غروب خورشید را سوار بر بالون از آسمان ببینید. حتی اگر تمایلی به بالون سواری ندارید، زنگ ساعت خود را زودتر تنظیم کنید و همچنان می‌توانید از دیدن بیش از 50 بالون هوای گرم که با هم به آسمان می‌روند، شگفت زده شوید.

کاپادوکیا چندین مسیر پیاده‌روی نیز دارد که همگی رایگان و قابل دسترسی هستند، در حالی که بیشتر جاذبه‌های استانبول جاذبه‌های پولی هستند.

برنده: در حالی که استانبول جاذبه‌های بیشتری دارد، تجربه منحصر به فرد سوار شدن با بالون هوای گرم بر فراز صحرا تا حدودی یک تجربه خاص و منحصربفرد است، بنابراین از نظر ما در مقایسه‌ی استانبول یا کاپادوکیا، دومی یعنی کاپادوکیا برای جاذبه‌ها بهتر است.

استانبول یا کاپادوکیا؛ غذا

استانبول یا کاپادوکیا؛ غذا

غذاهای استانبول

بعد از اینکه چمدان‌هایتان را در هتل ریختید و مستقیماً به سمت جاذبه‌های اصلی استانبول رفتید، یکی از اولین چیزهایی که شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد بوی غیرقابل انکار خوشمزه‌ای است که از فروشندگان غذای خیابانی می‌آید.

در حالی که به اندازه آسیای جنوب شرقی غذای خیابانی وجود ندارد، اما همچنان غرفه‌های فراوانی پیدا خواهید کرد که انبوهی از غذاهای لذیذ ترکی را از دونر تازه کبابی، آدانا و کباب کوفته گرفته تا سیمیت (نان حلقه‌ای شبیه به نان) می فروشند. دوندورما (بستنی ترکی) و بالیک اکمک، ساندویچ ماهی سنتی که معمولاً در محله کاراکوی فروخته می‌شود که از اوجب واجبات سفر است، بدون خوردن این ساندویچ‌ها از استانبول نروید.

و البته بیایید صدف‌های شکم پر که غذاهای خیابانی مورد علاقه ما در استانبول هستند را فراموش نکنیم.

جدا از غذاهای خیابانی، طیف گسترده‌ای از رستوران‌های شیک روی پشت بام استانبول را دارید که همگی غذاهای خوش طعمی سرو می‌کنند. لذت چشیدن طعم غذاهای ترکی را به هیچ وجه از دست ندهید. این بهترین بخش سفرتان خواهد بود.

غذاهای کاپادوکیا

در ادامه مقایسه غذاهای استانبول یا کاپادوکیا به غذاهای کاپادوکیه می‌رسیم که این شهر نیز همچنین به خاطر غذاهای خود مشهور است؛ به ویژه کباب تستی که به آن کباب دیگ سفالی نیز گفته می‌شود. این غذا گوشت بره یا گاو است که به آرامی در قابلمه یا کوزه سرامیکی پخته می‌شود و طیف وسیعی از سبزیجات و ادویه‌های گرم کننده در حال جوشیدن است.

از آنجایی که کاپادوکیا زمانی تمدن‌های متعددی از جمله هیتی‌ها، آشوری‌ها، رومی‌ها و بیزانسی‌ها را در خود جای داده بود، غذاهای این منطقه به طور گسترده تحت تأثیر این گروه‌های مختلف قرار گرفته است، همراه با خاک‌های حاصلخیز آتشفشانی زمین که نشان‌دهنده حجم وسیعی از از غلات، حبوبات و گوشت در غذاهای این منطقه است.

این بدان معنی است که بسیاری از خورش‌های دلچسب مورد علاقه‌تان خواهند بود. کوفته اورگوپ یکی دیگر از غذاهای محبوب است که سیب زمینی ریز رنده شده را با گوشت چرخ کرده و ادویه ترکیب می‌کند تا یک میان وعده فوق‌العاده خوشمزه را برای شما سرو کند.

غذاهای کاپادوکیا در مقایسه با غذاهای استانبولی که همه چیز در مورد غذاهای سریع اما با طعم‌های خوشمزه است، دلچسب‌تر و گرم‌تر است.

برنده: بهترین مکان برای غذا استانبول است، زیرا تنوع بسیار زیادی غذا برای انتخاب وجود دارد.

استانبول یا کاپادوکیا؛ برای خانواده ها

استانبول یا کاپادوکیا؛ برای خانواده ها

سفر به استانبول با خانواده

استانبول یک مقصد امن برای خانواده‌ها در نظر گرفته می‌شود، در هر صورت در شهرهای بزرگ به همراه خانواده باید مراقبت بیشتری را در نظر بگیرید. یکی از بزرگ‌ترین خطرات برای خانواده‌ها در استانبول شلوغی مردم و ترافیک زیاد است، بنابراین باید همیشه مراقب فرزندان خود باشید تا مطمئن شوید که با چیزی برخورد نمی‌کنند و اتفاقی برایشان نمی‌افتد.

نرخ جرم و جنایت در استانبول نسبتاً پایین است، اما باید محله خود را عاقلانه انتخاب کنید. اقامت در سلطان احمد ایده بسیار خوبی است زیرا شما به تمام فعالیت‌ها و جاذبه‌ها نزدیک هستید. ما همچنین منطقه بی اوغلو را به شما پیشنهاد می‌کنیم، چون در اینجا، شما به خیابان استقلال نزدیک خواهید بود، خیابانی که برای خانواده‌ها، تفریحی شهری و مملو از مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها است.

استانبول همچنین دارای جاذبه‌های خانوادگی فراوانی است که آن را به مقصدی عالی در ترکیه برای خانواده‌ها تبدیل می‌کند. پارک‌های موضوعی و شهری، موزه‌های کودکان و پارک‌های آبی آن بی‌نظیر و جذاب هستند. بچه‌ها همچنین ممکن است از سفر دریایی در تنگه بسفر لذت ببرند یا به جزیره پرنسس بروند، جایی که کمی آرام‌تر و سرسبزتر است.

سفر به کاپادوکیا با خانواده

کاپادوکیا نیز به دلیل نرخ پایین جرم و جنایت برای خانواده‌ها امن در نظر گرفته می‌شود. درست است که بیشتر یک منطقه‌ی محلی به حساب می‌آید، اما حجم انبوه گردشگران باعث شده تا مردم آنجا عادت کنند.

همچنین ترافیک بسیار کمی در اینجا وجود دارد، بنابراین می‌توانید بدون نگرانی از اینکه فرزندتان در خیابان برود به گشت و گذار بپردازید. اگر خانواده‌ای هستید که دوست دارید بیرون بروید و کمی پیاده‌روی کنید، مسیرهای پیاده‌روی کاپادوکیا عالی و مناسب هستند.

اگرچه، تعداد زیادی کار برای انجام دادن در کاپادوکیا برای کودکان وجود ندارد. بیشتر جاذبه‌ها چیزهایی مانند تونل‌های زیرزمینی، بالون‌سواری و پیاده‌روی هستند که ممکن است بچه‌ها بعد از چند روز از دیدن آن‌ها خسته شوند. خبر خوب این است که می‌توانید یک تور قرمز یا تور سبز رزرو کنید، که همه این فعالیت‌ها را در یک بسته یک روزه ترکیب می‌کند، که این کار را برای کسانی که بچه دارند راحت‌تر خواهد کرد.

برنده: پاسخ به این تا حد زیادی بستگی به مدت زمان شما دارد. اگر فقط چند روز وقت دارید، پس کاپادوکیا بهتر است؛ چون به دلیل کمبود ترافیک عموما امن‌تر و متفاوت‌تر به نظر می‌رسد. اگر زمان بیشتری دارید، از استانبول دیدن کنید، زیرا جاذبه‌های بسیار بیشتری برای بچه‌ها وجود دارد، مانند پارک‌های موضوعی و پارک‌های آبی.

استانبول یا کاپادوکیا؛ هتل ها و استراحتگاه ها

استانبول یا کاپادوکیا؛ هتل ها و استراحتگاه ها

اقامت در استانبول

یکی از چیزهای مهم در مقایسه‌ی اقامت استانبول یا کاپادوکیا این است که استانبول طیف گسترده‌ای از گزینه‌های اقامتی را به گردشگران ارائه می‌دهد که براساس بودجه‌شان می‌توانند از بین آن‌ها انتخاب کنند. از آنجایی که یک شهر بزرگ است، پس تا دلتان بخواهد هتل، هاستل و اقامتگاه‌های متنوع در آن پیدا می‌شود. پس جای نگرانی نیست.

اگر بودجه زیادی دارید، هتل‌های پنج ستاره لوکس زیادی مانند شانگری لا، فور سیزنز، و ریتز کارلتون وجود دارد که اقامتی راحت را برای شما ضمانت می‌کنند. در مقابل برای بودجه‌های متوسط و پایین هم هتل بوتیک، مهمانسرا و هاستل زیاد پیدا می‌شود.

اگر در هتلی مجلل اقامت دارید، به احتمال زیاد می‌توانید منظره‌ای عالی از مکان‌های تاریخی مانند ایاصوفیه یا تنگه بسفر درخشان را از پشت بام‌های آن، به همراه رستوران، بار، و حمام در محل مشاهده خواهید کرد.

اقامت در کاپادوکیا

همانطور که گفتیم، کاپادوکیا به خاطر غارهای طبیعی خیره‌کننده و صخره‌های جذابش مشهور است. خب، صاحبان هتل‌ها یک قدم جلوتر رفته‌اند و هتل‌های زیادی در این غارها و صخره‌ها ساخته‌اند.

مسلما مکان‌های زیادی در دنیا وجود ندارد که اتاق هتل شما از سنگ تراشیده شده باشد و اقامتی فراموش نشدنی را برای شما رقم بزند. به دلیل موقعیت مکانی، بسیاری از هتل‌‌های کاپادوکیا بسیار آرام هستند و پس از گذراندن یک روز کاوش، محیطی آرام را برای استراحت در آن ارائه می‌دهند.

برای صرف نوشیدنی یا شام با طراوت با منظره بی‌نظیر بادکنک‌ها و غروب خورشید، به تراس‌های قدیمی با قالیچه‌های ترکی استراحت کنید.

برنده: استانبول یا کاپادوکیا برای اقامت؟ راستش را بخواهید از نظر ما اقامت در میان صخره‌های کنده شده چیزی نیست که در هر کجا آن را پیدا کنید، پس ما کاپادوکیا را انتخاب می‌کنیم. این واقعاً یک تجربه یک بار در زندگی است.

استانبول یا کاپادوکیا؛ زندگی شبانه

استانبول یا کاپادوکیا؛ زندگی شبانه

زندگی شبانه در استانبول

وقتی صحبت از زندگی شبانه به میان می‌آید، استانبول مکانی عالی برای گردش و تفریح در آخر شب است. از آنجایی که در شهر بزرگی هستید، مکان‌های تفریحی شبانه بسیار متنوعی در سراسر محله‌ها پراکنده شده‌اند که احتمالا یکی سر راهتان قرار می‌گیرد. میدان تقسیم و بی اوغلو، به طور کلی، برای تفریحات شبانه عالی هستند، و کادیکوی در سمت آسیایی نیز محله‌ای شلوغ و پر از زندگی پس از غروب خورشید است.

زندگی شبانه در کاپادوکیا

کاپادوکیا با فضای آرام روستایی ترکی خود، اولین جایی نیست که وقتی دنبال زندگی شبانه مناسبی هستید، می‌توانید به آنجا بروید و روی آن حساب کنید. مطمئناً هیچ کلوپ شبانه یا چیزی از این دست وجود ندارد، بنابراین گزینه‌های شما محدود است. با آنچه گفته شد، رستوران‌ها و بارها با ترکیب بهترین فرهنگ ترکیه بیشترین علاقه را به خود جلب می کنند. غذاهای فوق‌العاده، نوشیدنی‌های محلی لذیذ و رقصندگان و نوازندگان سنتی ترک، این چیزی است که در کاپادوکیا در انتظار شماست.

برنده: استانبول یا کاپادوکیا؟ استانبول این یکی را برنده می‌شود، هرچند بستگی به این دارد که به دنبال چه جور چیزی هستید.

استانبول یا کاپادوکیا؛ امکانات مدرن

استانبول یا کاپادوکیا؛ امکانات مدرن

امکانات استانبول

این شهر بزرگ در ترکیه از نظر امکانات مدرن مزایای زیادی دارد. زیرساخت کلی استانبول مانند هر شهر مدرن اروپایی است که دارای شبکه حمل و نقل عمومی گسترده‌ای از مترو، خط تراموا، اتوبوس و یک فرودگاه بین‌المللی بزرگ است.

استانبول همچنین دارای مراکز خرید بزرگ و طیف وسیعی از بوتیک‌فروشی‌ها است؛ برای کسانی که به خرید کردن در این شهر علاقه دارند. در کل، این شهر توریستی از امکانات بسیار خوبی برخوردار است که گشت و گذار را برای گردشگران راحت می‌کند.

امکانات کاپادوکیا

کاپادوکیا از آنجایی که در مقایسه با استانبول آرام است، چنین تجمل و امکاناتی ندارد. این منطقه یک مقصد روستایی به حساب می‌آید که در آن زیرساخت‌های شهر منعکس شده است. اما از آنجایی که به عنوان یک شهر توریستی شناخته می‌شود، همه امکانات ضروری برای راحت کردن اقامت شما را دارد، با امکانات اولیه مانند بیمارستان، داروخانه، مغازه‌ها، رستوران‌ها و غیره.

به لحاظ رفت و آمد نیز باید بگوییم که داشتن وسیله نقلیه بهتر است، چون اتوبوس‌ها به طور منظم حرکت نمی‌کنند. در هر صورت داشتن ماشین اجاره‌ای بهترین گزینه خواهد بود، به خصوص اگر گروهی و چند نفره سفر می‌کنید.

برنده: استانبول از نظر امکانات مدرن کاپادوکیا را شکست می‌دهد، فقط به این دلیل که بسیار بزرگ‌تر و توسعه‌یافته‌تر است و زیرساخت‌های پیشرفته‌تری دارد.

بالاخره کدامیک بهتر است؛ استانبول یا کاپادوکیا

تا به اینجا احتمالاً می‌دانید که انتخاب بین استانبول یا کاپادوکیا دشوار است. این دو مقصد بسیار متفاوت از یکدیگر هستند و نمی‌توان آن‌ها را با هم مقایسه کرد. در حالی که استانبول تمام ساختمان‌های باستانی و امکانات رفاهی مدرنی را که یک شهر بزرگ در اروپا دارد، با جاذبه‌های خانوادگی و غذاهایی که دهانتان را آب می‌کند، کاپادوکیا آن فضای رویایی و تجربه‌ی بی نظیر را به شما ارائه خواهد کرد؛ سوار بر بالون هوای گرم در طلوع آفتاب!

به طور خلاصه، اگر عاشق شهرهای پر جنب و جوش هستید، پس استانبول را دوست خواهید داشت. اگر به آرامش طبیعت علاقه دارید، کاپادوکیا برای شما عالی خواهد بود.

سوالات متداول درباره استانبول یا کاپادوکیا

آب و هوای استانبول بهتر است یا کاپادوکیا؟

استانبول که در امتداد سواحل دو دریا و تنگه بسفر قرار دارد، بنابراین رطوبت و بارندگی بیشتری را در طول سال تجربه می‌کند. در مقابل کاپادوکیا شرایط خشک‎تری دارد، اما هر دو در طول سال گرم هستند، به غیر از دسامبر تا فوریه که هر دو آب و هوای سردی دارند.

آیا سفر به استانبول یا کاپادوکیا برای مسافران انفرادی امن است؟

بازدید از هر دو مقصد برای مسافران انفرادی امن است. اما همیشه مراقب محیط اطراف خود باشید و وسایل شخصی خود را نزدیک خود نگه دارید و پس از تاریکی هوا محتاط باشید، به خصوص اگر تنها هستید.

کدام شهر فرصت های بهتری برای عکاسی دارد؟

جواب این سوال کمی دشوار است. استانبول دارای تعداد زیادی ساختمان تاریخی باورنکردنی است که می‌توان از آن دیدن کرد، به‌علاوه تنگه درخشان بسفر و زندگی عمومی خیابانی. کاپادوکیا دارای صخره‌های افسانه‌ای و بالون‌های هوای گرم است که شبیه چیزی خارج از فیلم هستند. انتخاب بین این دو غیرممکن است.

بهترین زمان های سال برای سفر به استانبول و کاپادوکیه کدام است؟

بهترین زمان برای بازدید از استانبول و کاپادوکیا در ماه‌های آوریل تا ژوئن و سپتامبر تا اکتبر است. دما سردتر هستند و شما از فصل اوج خارج خواهید شد.

نظرات کاربران