دلایل سفر به استانبول؛ اصلا مگه چی داره!؟

دلایل سفر به استانبول؛ اصلا چرا باید به این شهر سفر کنیم؟

از دلایل سفر به استانبول می‌خواهید بدانید؟ همین که این شهر سالانه بیش از 14 میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کند، کافی است تا بدانید قدم در چه شهری جذاب و دیدنی خواهید گذاشت. امروزه استانبول جزو 100 شهر پربازدید در جهان شناخته می‌شود و جاذبه‌های زیادی را برای گردشگران در معرض نمایش قرار می‌دهد. با این تفاسیر شاید دقیقا بخواهید بدانید که آیا استانبول ارزش دیدن را دارد؟

رزرو تور استانبول

استانبول با انبوهی از بناهای تاریخی، کاخ‌های خیره‌کننده، فرهنگ متنوع، غذاهای خیابانی بی‍نظیر و خوشمزه، قطعا ارزش دیدن را دارد. اما اگر حرف ما را باور نمی‌کنید، بیایید تا تمام دلایل اصلی برای بازدید از استانبول و اینکه چرا باید در سفر به ترکیه اولین ایستگاه شما باشد را عنوان کنیم.

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

دلایل بازدید از استانبول

مسلما اولین دلیل تاریخ شگفت انگیز آن است

مسجد آبی استانبول

استانبول دارای تاریخ طولانی و جذابی است که توسط لیگوس‌ها، بیزانسی‌ها، رومی‌ها و عثمانی‌ها فتح شده است. هر قبیله‌ای که شهر را فتح کردند نام جدیدی به آن دادند و نشانه‌های اصلی خود را اضافه کردند که امروزه به وضوح می‌توان آثار آن‌ها را به چشم دید.

رومی‌ها آب انبارها و ایاصوفیه را ساختند، در حالی که عثمانی‌ها چندین کاخ خیره کننده و بازار بزرگ نمادین را بنا نهادند. در کل با قدم زدن در خیابان‌های استانبول، نکاتی از هر یک از این اقوام در معماری ساختمان دیده می‌شود.

اگرچه این شهر چندین بار فتح شده است، اما بناهای تاریخی به خوبی نگهداری و مراقبت شده‌اند و حتی به صورت کامل و با جزئیات مورد بازسازی قرار گرفتند. برای مثال، ایاصوفیه نمونه کاملی از آن است که در ابتدا به عنوان کلیسای جامع کاتولیک توسط رومی‌ها ساخته شد و سپس به مسجد در دوره عثمانی آن را به مسجد تبدیل کردند.

فقط ایاصوفیه نیست و شما در استانبول شاهد بناها تاریخی که ثبت شده در یونسکو هم هستند را از نزدیک ببینید و با تاریخ این شهر بیشتر آشنا شوید. از جمله مسجد آبی، ایاصوفیه و برج گالاتا. بنابراین، یکی از دلایل سفر به استانبول، کاوش در تمام بقایای تاریخ آن است.

استانبول چندین مسجد واقعا خیره کننده دارد

استانبول چندین مسجد واقعا خیره کننده دارد

برخی از بزرگترین و مهمترین مساجد ترکیه در استانبول واقع شده‌اند. مسجد آبی، ایاصوفیه، مسجد سلیمان و مسجد کاملیکا (مسجد چاملیجا) همگی مساجد خیره کننده و مشهوری هستند که ارزش دیدن را دارند.

ایاصوفیه قدیمی‌ترین مسجد شهر است که در ابتدا به عنوان یک کلیسای کاتولیک رومی ساخته شد و سپس به مسجد تبدیل شده است. از طرفی مسجد آبی نام خود را از کاشی‌های آبی خیره‌کننده و نقاشی‌شده با دست گرفته است که دیوارها و طاق‌های داخل مسجد را تزئین می‌کند. باور کنید که فقط تماشای این شاهکارها از نزدیک می‌تواند بازگوی زیبایی آن‌ها باشد.

شاید دست کم گرفته شده‌ترین اما به همان اندازه زیباترین مسجد در استانبول، مسجد سلیمان باشد که توسط عثمانی‌ها به عنوان ادای احترام به سلطان سلیمان بزرگ ساخته شد؛ مسجدی باشکوه برای حاکمی محبوب که زیبایی آن را توضیح می‌دهد. و اما بزرگترین مسجد شهر، مسجد کاملیکا در سمت آسیایی شهر است. این یک مسجد بزرگ با سنگ مرمر روشن و سفید ساخته شده و ظرفیت 20000 نمازگزار را دارد.

هر کدام از این مساجد در نوع خود زیبا هستند و داستان منحصر به فرد خود را برای گفتن دارند که به جرات می‌توان آن‌ها را از دلایل سفر به استانبول دانست.

غذاهای خیابانی منحصر به فرد را امتحان کنید

غذاهای خیابانی منحصر به فرد را امتحان کنید

برخلاف تصور مردم، غذاهای ترکی همه کباب نیستند. در واقع، هر منطقه در ترکیه غذاهای منحصر به فرد خود را دارد و به ویژه در استانبول، می‌توانید غذاهای مختلفی را بچشید که در سایر نقاط این کشور به چشم هم نخواهید دید.

یکی از بزرگترین دلایل سفر به استانبول، می‌تواند امتحان کردن تمام غذاهای خیابانی باورنکردنی این شهر باشد. از صدف‌های شکم پر خوشمزه گرفته تا سیمیت، همبرگرهای مرطوب و ساندویچ‌های ماهی، در هر گوشه‌ای غذاهای لذیذی برای خوردن و لذت بردن خواهید یافت.

برخی از غذاهای دیگری که باید در استانبول امتحان کنید عبارت‌اند از بورک، باقلوا، تاووک گوکسو (دسر با مرغ)، پودینگ برنج، پیده، لاهماجون، مانتی، منمن، گوزلمه و البته انواع کباب. و البته، فراموش نکنید که باید یک صبحانه سنتی ترکی بخورید. بگذارید این را هم بگوییم که بستنی ترکی باید و حتما در برنامه‌ی غذایی شما در این سفر قرار گیرد.

برای زندگی شبانه باور نکردنی

زندگی شبانه در استانبول پر جنب و جوش و باحال است و به نظر می‌رسد که این شهر هرگز نمی‌خوابد. می‌توانید در یک بار روی پشت بام نوشیدنی‌های متنوع و رنگارنگ بنوشید، یا در بی اوغلو قلیان بکشید، یا حتی شب‌ها را در کلوپ‌های شبانه به رقص و شادی بپردازید.

زندگی شبانه در نزدیکی خیابان استقلال شهرت جهانی دارد و مردم محلی استانبول دوست دارند بیشتر شب‌ها را در کنار دوستانشان در این منطقه سپری کنند. آن‌ها تمام شب را بیدار می‌مانند و غذای خوشمزه می‌خورند و با دوستان می‌خندند. موسیقی با صدای بلند، چراغ‌های چشمک زن و جوان‌هایی که آواز می‌خوانند بهترین خاطرات سفر شما را رقم خواهند زد. بنابراین یکی از دلایل سفر به استانبول را می‌توان همین زندگی شبانه پر شور و هیجان آن دانست.

برای امکانات خرید شگفت انگیز و بازار بزرگ

برای امکانات خرید شگفت انگیز و بازار بزرگ

استانبول قدیمی‌ترین مرکز خرید جهان را در خود جای داده است. بازار بزرگ که زمانی مرکز تجاری باشکوه امپراتوری عثمانی بود، بیش از 4000 مغازه دارد که هر آنچه را که فکرش را بکنید، از فرش، لامپ و حوله ترکی گرفته تا دیگرسوغاتی‌های ترکی را به فروش می‌رسانند.

علاوه بر بازار بزرگ، بازار ادویه نیز وجود دارد که همان‌طور که حدس زده‌اید ادویه جات می‌فروشد. همچنین چای های خاصی که گفته می‌شود برای شرایط خاصی مانند دیابت یا تقویت کننده‌های خلق و خو مفید هستند. در کل در این بازار ادویه‌هایی را خواهید دید که نه نامشان را شنیده‌اید و نه تابحال دیده‌اید.

مسلما خرید یکی از دلایل سفر به استانبول است و اگر در بازارها چیزی که دوست دارید را پیدا نکردید و به دنبال لوازم مدرن‌تری بودید، به خیابان استقلال بروید. این خیابان عابر پیاده را با برخی از بزرگ‌ترین برندها که مغازه‌هایی را در داخل ساختمان‌های تاریخی که در کنار خیابان قرار دارند، راه‌اندازی کرده‌اند. به غیر از این نیز مراکز خرید زیادی در سطح شهر استانبول وجود دارد که گشتن در هر کدام یک روز یا حداقل نصف روز وقت می‌خواهد.

معماری این شهر باورنکردنی است

در اوایل مقاله گفتیم که چگونه استانبول توسط بسیاری از قبایل فتح شده است و به همین دلیل، می‌توانید انتظار داشته باشید که مجموعه‌ای متنوع از معماری را در هر نقطه از این شهر ببینید. به شکلی که در سرتاسر شهر، نکات دیدنی از گذشته رومی، دوران عثمانی و حتی تا دوره لیگوس خواهید دید.

اگر می‌خواهید زیباترین معماری‌ها را در این شهر ببینید، باید به سراغ کاخ‌های استانبول بروید. بیشتر این کاخ‌ها توسط عثمانی‌ها به عنوان خانه‌ای برای سلاطینشان ساخته شده‌اند، اعم از اقامتگاه اصلی یا اقامتگاه تابستانی. باید بدانید که عثمانی‌ها در ساختن مساجد و خانه برای سلاطین خود از هیچ هزینه‌ای دریغ نمی‌کردند.

ساخت هر یک از این کاخ ها سال‌ها به طول می‌انجامید و دارای چنین جزئیات پیچیده و ظریفی هستند که شما را برای ساعت‌ها مات و مبهوت خود نگه می‌دارند. از نظر ما زیباترین کاخ‌ها، کاخ دولما باغچه برای نمای بیرونی و کاخ توپکاپی به دلیل موزاییک و گنجینه طلاکاری شده هستند.

برای فرهنگ متنوع و جذاب

برای فرهنگ متنوع و جذاب

از آنجا که استانبول در مرز بین اروپا و آسیا قرار دارد، بنابراین باید انتظار فرهنگی منحصربفرد را داشته باشید؛ فرهنگی از شرق به غرب می‌رسد. در واقع دیدن این فرهنگ‌های متنوع یکی دیگر از دلایل سفر به استانبول به حساب می‌آید. برای مثال، در مقایسه با کشورهای شرقی، حال و هوای آرام‌تری دارد، اما همچنان بسیاری از سنت‌های خود را از مسیرهای ایرانی حفظ کرده است.

اگرچه اکثر جمعیت آن را مسلمان می‌دانند، اما چندین تنوع وجود دارد که استانبول را خانه می‌نامند. محله بالات جایی است که جامعه یهودی این شهر را خواهید دید که برای فرار از تفتیش عقاید اسپانیایی به استانبول آمده‌اند. همچنین جوامع یونانی و ارمنی مختلفی نیز در اینجا ساکن هستند. ترکیب این فرهنگ‌ها جمعیت متنوعی را به وجود آورده که به صورت هماهنگ و در صلح در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

برای گرفتن زیباترین عکس های اینستاگرامی

اگر اینفلوئنسر یا عکاس هستید یا می‌خواهید عکس‌های جذاب داشته باشید، استانبول بهترین مقصد برای شماست. در واقع عکاسی را می‌توان یکی از دلایل سفر به استانبول دانست. این شهر پر از لوکیشن‌های جذاب و دیدنی است و بهترین پس زمینه‌ها را به شما می‌دهد. به عنوان مثال بالات محله‌ای نامتعارف با ساختمان‌های رنگارنگ است.

مسجد آبی و ایاصوفیه با دقت و پیچیده طراحی شده‌اند تا جایی که زمانی که نور مناسب از پنجره‌های شیشه‌ای رنگی بتابد، نگرفتن دوربین شما سخت خواهد بود. یکی‌دیگر از عکس‌های محبوب گرفتن عکس از یک تراس روی پشت بام با منظره بسفر است، چون مرغ‌های دریایی در حال پرواز بهترین منظره را برای شما به وجود خواهند آورد.

به خاطر حمام ترکی معروف و دوست داشتنی

به خاطر حمام ترکی معروف و دوست داشتنی

اگر فردی هستید که به آرامش و ریلکس کردن علاقه دارید، مطمئنا حمام‌های ترکی را دوست خواهید داشت. این حمام‌ها شبیه حمام‌های رومی هستند که فضاهای حمام عمومی را دارند، اما معمولاً خدمات اسپا مانند سونا و اتاق بخار و همچنین درمان‌های زیبایی را نیز ارائه می‌دهند.

برخی از قدیمی‌ترین حمام‌های ترکی ترکیه در استانبول هستند که قدمت برخی از آن‌ها به قرن شانزدهم در زمان امپراتوری عثمانی بازمی‌گردد. در کنار حمام، مسلما از دیدن کاشی‌کاری‌های معرق و طاق‌ها شگفت‌زده خواهید شد و لذت می‌برید.

شهرهای کمی در دنیا وجود دارند که بتوانید در حمام بخار گرم غوطه ور شوید و احساس کنید که بخار پوست شما را تمیز می‌کند و سبک می‌شوید. باید بگوییم که حمام‌های ترکی دقیقا برای همین و البته آرامش ساخته شده‌اند.

به خاطر آب و هوای خوب در طول سال

یکی از بهترین دلایل سفر به استانبول، آب و هوا است. مهم نیست در چه فصلی از سال سفر کنید، تابستان‌های گرم و آفتابی با زمستان‌های معتدل و خشک در انتظار شما خواهند بود. مرطوب‌ترین ماه‌ها دسامبر تا فوریه است، اما حتی در این ماه‌ها نیز بشاهد بارش کمی خواهید بود.

گرم‌ترین ماه‌ها ژوئن تا سپتامبر هستند و دمای هوا در آگوست به طور میانگین به حداکثر 78 درجه فارنهایت (25 درجه سانتی‌گراد) می‌رسد. در حالی که گاهی اوقات ممکن است گرمتر از این شود، به طور کلی آب و هوا در تمام طول سال دمای مناسبی دارد که سفر و گشت و گذار در این شهر را مناسب می‌کند.

مکان هایی که در سفر به استانبول باید دید

مکان هایی که در سفر به استانبول باید دید
Going to the Galata Tower and Watching Istanbul

در ادامه‌ی دلایل سفر به استانبول، بگذارید تا معروف‌ترین مکان‌های دیدنی این شهر را نیز به شما معرفی کنیم تا در سفرتان حتما از آن‌ها بازدید کنید.

ایاصوفیه: یکی از قدیمی‌ترین بناهای مذهبی استانبول و مسلماً شناخته شده‌ترین.

مسجد آبی: این مسجد به عنوان یکی از زیباترین مساجد کشور شناخته می‌شود. مسجد آبی با کاشی‌های قومی ایزنیک تزئین شده و به نوعی به این مکان روح و زندگی بخشیده است. بازدید مسجد آبی یا همان سلطان احمد برای عکاسی و گرفتن در معماری دیدنی عالی است.

بازار بزرگ: بهترین مکان برای خرید سوغاتی و لذت بردن از فرهنگ منحصر به فرد ترکیه.

برج گالاتا: برج گالاتا مکانی است که اگر می‌خواهید مناظر پانوراما خیره‌کننده‌ای از شهر داشته باشید، باید به آن بروید. این مکان تاریخی و به خصوص خیابان اطراف آن از جمله مکان‌هایی است که گردشگران برای دیدن آن هجوم می‌آورند.

جزایر پرنس: جزایر پرنس مکانی عالی برای فرار از شلوغی استانبول هستند، چون هیچ وسیله نقلیه‌ای در آن‌ها تردد ندارد. این جزایر پر از فضای سبز، سواحل و عمار‎ های باشکوه‌اند که واقعا ارزش دیدن را دارند. سفر یک روزه عالی از استانبول!

کروز بسفر: به عنوان بدنه آبی که اروپا و آسیا را از هم جدا می‌کند، سوار شدن به کشتی کروز بسفر ضروری است. برخی از مهمترین بناهای استانبول را به نمایش می‌گذارد و مناظری باورنکردنی را ارائه می‌دهد که در هیچ جای دیگری نمی‌توان دید.

از نظر شما دلایل سفر به استانبول کدامند؟

این‌ها ده دلیل اصلی هستند که چرا استانبول ارزش بازدید را دارد. همانطور که می‌بینید، چیزهای خوب زیادی در مورد استانبول وجود دارد و به راحتی می‌توان فهمید که چرا این شهر یکی از محبوب‌ترین شهرهای جهان برای بازدید است.

از نظر شما دیگر دلایل سفر به استانبول چه هستند؟

سوالات متداول

آیا استانبول ارزش سفر را دارد؟

کاملا! استانبول مجموعه عظیمی از جاذبه‌ها و کارهایی که باید انجام دهید را ارائه می‌دهد. این کشور در دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد، بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید که فرهنگ ترکیبی متنوع از شرق و غرب باشد. شک نکنید که این یک شهر بسیار منحصر به فرد و دیدنی است.

چند روز باید در استانبول بمانم؟

توصیه می‌کنیم حداقل چهار روز را در استانبول بگذرانید تا تمام مکان‌های اصلی را با خیال راحت ببینید. اگر عجله دارید، می‌توانید همه آن را در سه روز فشرده کنید.

استانبول چه ویژگی خاصی دارد؟

استانبول تنها شهری است که دو قاره را در بر می‌گیرد؛ اروپا و آسیا. همچنین پایتخت سابق امپراتوری روم بوده یعنی قسطنطنیه، به این معنی که تاریخ جذاب و متنوعی دارد.

چرا استانبول به گردشگری معروف است؟

استانبول به دلیل ایستگاهی که به عنوان رئیس امپراتوری روم و سپس عثمانی دارد، همیشه شهری شلوغ با بازدیدکنندگان زیادی بوده است. از طرفی سال‌هاست که این شهر مرکز تجاری بوده است. همچنین تاریخ طولانی و شگفت‌انگیز آن را هنوز می‌توان در سراسر شهر مشاهده کرد.

نظرات کاربران