Kish or Istanbul

کیش یا استانبول؟ کدام مقصد بهتر است؟

کیش و استانبول دو مقصد پرطرفدار سفر بین ایرانیان است. از طرفی یکی از سوالاتی که همیشه از مسافران این دو مقصد پرسیده می‌شود، این است: کیش ارزان‌تر است یا استانبول؟ کدام مقصد برای سفر بهتر است؟ در چنین مواقعی یک پاسخ کلی و مبهم جوابگو نیست و باید تمام جنبه‌های سفر را در نظر بگیریم. ممکن است برای یک مسافر اقامت در هتلی شیک و درجه یک اولویت باشد و برای دیگری خرید و شکم‌گردی. در هر صورت هزینه سفر به استانبول که یک مقصد خارجی است بیشتر از جزیره کیش است اما با توجه به معیارهای مختلف ممکن است هزینه کم و زیاد شود.

مقایسه بین دو مقصد گردشگری یکی داخل کشور و یکی خارج از کشور کار دشواری است. اما این سوال بسیاری از مسافران است که هنوز مقصد مورد نظرشان را انتخاب نکرده‌اند. کیش جزیره‌ای مدرن با امکانات به روز است که آن را به یک مقصد خوب برای سفر تبدیل کرده است. از سوی دیگر استانبول شهری تاریخی برای علاقه‌مندان به فرهنگ کشور ترکیه است.

در این مقاله این دو مقصد پرطرفدار سفر را از نظر هزینه سفر، بهترین زمان سفر و جاذبه‌های گردشگری مقایسه می‌کنیم. تا انتهای این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک همراه ما باشید تا با جزیره کیش و شهر استانبول بیشتر آشنا شویم. 

تا پایان این مقاله همراهمان باشید و با مقایسه این دو شهر زیبا، برای رزرو تور استانبول یا خرید تور کیش تصمیم بگیرید.

هزینه سفر، کیش برویم یا استانبول؟

Istanbul

با توجه به افزایش قیمت هزینه‌های سفر یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود سفر به کیش را با سفر به استانبول مقایسه کنیم جنبه اقتصادی سفر است. بعضی از مسافران معتقدند سفر به استانبول ارزان‌تر از کیش است. بعضی دیگر هم می‌گویند هزینه‌های سفر به کیش که یک مقصد داخلی است از استانبول کمتر است. به همین دلیل در این قسمت می‌خواهیم جنبه اقتصادی سفر به کیش و استانبول را بررسی کنیم، از قیمت بلیط تا هزینه رزرو هتل، تور، هزینه خوردوخوراک و گردش.

قیمت بلیط؛ کیش یا استانبول؟

یکی از مهم‌ترین کارها قبل از شروع یک سفر هوایی خرید بلیط هواپیما یا سایر وسایل نقلیه است. جزیره کیش و استانبول هم از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ایرانیان است. بنابراین تفاوت قیمت بلیط این دو مقصد همیشه مورد قیاس بوده است. برای تهیه بلیط باید در نظر داشته باشید که نوع بلیط و زمان سفر بر قیمت بلیط تاثیر دارد. مثلا در فصل تابستان قیمت بلیط جزیره کیش کاهش می‌یابد چرا که گرم‌ترین فصل جزیره است و مسافران کمتری مشتاق سفر به آن هستند. از طرفی فصل پاییز و بهار از نظر مسافران بهترین فصل برای سفر به کیش است زیرا از گرمای هوا کاسته می‌شود و با توجه به تقاضای بیشتر مسافران قیمت بلیط جزیره کیش افزایش می‌یابد. 

در سفر به استانبول هم قیمت بلیط تاثیر فصل قرار دارد. برای  مثال اگر بخواهید در فصل تابستان به استانبول سفر کنید باید هزینه بودجه بیشتری برای بلیط در نظر بگیرید زیرا تابستان فصل پُر مسافر استانبول است. اما در پاییز و بهار تعداد مسافران این شهر به اندازه تابستان نیست و به همان میزان از قیمت بلیط کاسته می‌شود. بنابراین برای یک سفر ارزان به استانبول می‌توانید پاییز و بهار را انتخاب کنید. 

شما با توجه به بودجه سفرتان مناسب‌ترین فصل را برای سفر به کیش یا استانبول انتخاب می‌کنید اما یادتان باشد که بلیط چارتری نسبت به بلیط سیستمی قیمت ارزان‌تری دارد. شرکت‌های گردشگری می‌توانند صندلی‌های هر پروازی را که می‌خواهند از قبل خریداری کنند و با توجه به به شرایط بازار و با قیمت مناسب‌تری به فروش برسانند. این بلیط‌ها را با نام بلیط‌های چارتری می‌شناسند. قیمت بلیط‌های چارتری به صورت روزانه و یا ساعتی و حتی لحظه‌ای تغییر می‌کند. پس هنگام انتخاب بلیط به این نکته نیز توجه کنید. 

اگر تصمیمتان را گرفته‌اید، برای خرید بلیط هواپیما استانبول و بلیط هواپیما کیش از همین جا اقدام کنید.

قیمت هتل، کیش برویم یا استانبول؟

کیش

همان‌طور که قیمت بلیط هواپیما تحت تاثیر آب‌وهوا و تقاضای مسافران تغییر می‌کند قیمت رزرو هتل نیز در فصل‌های کم مسافر کیش یا استانبول تغییر می‌کند. البته در نظر داشته باشید که می‌توانید برای کاهش هزینه‌های سفر به کیش یا استانبول به جای هتل‌های 4 یا 5 ستاره از بین هتل‌های 3 ستاره انتخاب کنید تا با هزینه‌های سفر به کیش یا استانبول را تغییر دهید. اما در هر صورت هزینه اقامت در استانبول نسبت به کیش بیشتر است.

 برای اطلاع از قیمت‌ها، رزرو هتل در استانبول و رزرو بهترین هتل های کیش همین حالا کلیک کنید.

هزینه خوردوخوراک، کیش برویم یا استانبول؟

یکی از قشنگ‌ترین تفریحات در هر سفری رفتن به رستوران‌های مقصد است. از نظر هزینه خوردوخوراک باز هم شهر استانبول گران‌تر از جزیره کیش است. پس یادتان باشد که انتظار غذاهای ارزان‌تر از کیش در استانبول نداشته باشید. اما می‌توانید با توجه به بودجه‌تان رستوران‌های ارزان‌تر یا گران‌ت را در کیش و استانبول انتخاب کنید. جزیره کیش و استانبول رستوران‌ها و کافه‌های عالی با قیمت بالا کم ندارد اما اگر قصدتان کاهش از هزینه‌های سفر باشد بد نیست با رستوران‌های ارزان‌تر هر مقصد آشنا باشید.

در جزیره کیش رستوران‌های گران زیادی وجود دارد که موسیقی زنده و امکانات دیگری هم دارد. اما در این فهرست قصد داریم رستوران‌های کیش با قیمت مناسب را معرفی کنیم. رستوران‌هایی که در کنار کیفیت عالی قیمت مناسبی هم دارند.

رستوران عمو اکبر: کیش، شهرک پردیس، خیابان فردوسی، میدان ساحل.

کافه رستوران ته‌چین طوری: کیش، خیابان رودکی، روبروی هتل پانوراما.

رستوران پاتوق: کیش، بلوار مروارید، روبروی مرکز خرید مروارید.

رستوران شیرین پلو: کیش، شهرک صدف، میدان گلستان، روبروی مسجد امام حسن. 

Istanbul restaurant

رستوران بابا قدرت: کیش، خیابان رودکی. 

رستوران دارچین: کیش، خیابان اندیشه، خیابان نسیم. 

رستوران جوان: کیش، شهرک پردیس، خیابان پروین اعتصامی.

در شهر استانبول هم رستوران‌های لاکچری زیادی وجود دارد اما برای کم کردن از هزینه‌های سفر می‌توانید به رستوران‌های فهرست زیر سر بزنید. 

رستوران خانزاده: استانبول، ناحیه فاتح، محله امین سینان، خیابان پیر لوتی، پلاک 35

رستوران العامد: استانبول، ناحیه فاتح، محمله علمدار، خیابان نورو عثمانیه، پلاک 3

رستوران باربیکیو کوچوکگلو: استانبول، فاتح، محله علمدار، خیابان استاد کاظم اسماعیل گورکان، پلاک 2

رستوران گالاتا: استانبول، بی‌اوغلو، محله معیت زاده، خیابان تاتار بیی، شماره 9

رستوران بیلیجه کباب: استانبول، بی‌اوغلو، محله آسمالی مسجیت، خیابان آسمالی مسجیت، پلاک 8

خرید در کیش ارزان‌تر است یا استانبول؟

کیش

اگر به دنبال خرید لباس یا محصولات‌ برندهای خارجی هستید قطعا خرید از پاساژهای استانبول به صرفه‌تر خواهد بود. زیرا هزینه ورود کالا از ترکیه به ایران و جزیره کیش بر قیمت نهایی افزوده می‌شود در صورتی که خرید مستقیم از نمایندگی این برندها در ترکیه از هزینه‌های خرید می‌کاهد. اگر هم قصدتان خرید لباس یا اجناس خارجی اصل نیست می‌توانید در پاساژها و مراکز خرید کیش خریدتان را انجام دهید. همچنین یادتان باشد که در فصل پاییز و زمستان به علت کاهش تعداد مسافران جزیره کیش و در فصل زمستان در استانبول قیمت کالاها کاهش می‌یابد و فروشندگان تخفیف خوبی می‌دهند.

جاذبه‌های گردشگری کیش و استانبول

حالا که کیش و استانبول را از نظر هزینه‌های سفر بررسی کردیم، نوبت مقایسه این دو مقصد از نظر جاذبه‌های گردشگری است. جزیره کیش یک مقصد داخلی است و با فرهنگ ایرانی سازگار است اما برای کسانی که به دنبال آشنا شدن با فرهنگ کشورهای دیگر هستند استانبول می‌تواند مقصد جذابی باشد. 

از نظر جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری نیز هر یک از این دو مقصد حرفی برای گفتن دارند. کیش با سواحل زیبا، روستای باغو، تفریحات آبی و شهر زیرزمینی کاریز و استانبول با وجود مسجد سلطان احمد، کاخ توپکاپی، قلعه رومی حصار و خیابان استقلال هر یک مقصدی عالی برای سفر هستند و شما باید براساس سلیقه خودتان یکی را برگزینید.

اگر قصد دارید از هزینه سفرتان کم کنید باید فهرست تفریحات رایگان کیش یا استانبول را بخوانید. در دو فهرست بعدی تفریحات رایگان جزیره کیش و شهر استانبول را معرفی می‌کنیم. 

Esteghlal Street, Istanbul

تفریحات رایگان در استانبول: 

  • قدم زدن در خیابان استقلال
  • تماشای گالری‌های هنری در خیابان استقلال و گالاتا
  • پیاده‌روی در کنار پل گالاتا و تنگه بسفر
  • تور پیاده‌ استانبول‌گردی

تفریحات رایگان جزیره کیش:

  • رفتن به سواحل زیبای کیش از جمله ساحل مرجانی، ساحل خرچنگ‌ها و ساحل درختان نارگیل
  • تماشای کشتی یونانی
  • رفتن به بازار عرب‌ها
  • تماشای گالری‌های هنری
  • ماهیگیری
  • پارک آهوان کیش
  • روستای باغو 

تصمیمتان را گرفتید؟

در این مقاله دو مقصد پرطرفدار سفر یعنی جزیره کیش و استانبول زیبا را از نظر هزینه سفر، جاذبه‌های دیدنی و بهترین زمان سفر بررسی کردیم. دانستیم هزینه سفر به استانبول نسبت به سفر کیش بیشتر است. اما شما می‌توانید با توجه به اولویت‌هایتان و بودجه سفرتان یکی از این دو مقصد را انتخاب کنید.

نظرات کاربران