معرفی روستاى باغو کیش
27 خرداد 1401
کیش

معرفی روستای باغو کیش؛ تجربه یک بومگردی آرامش‌بخش

روستای باغو کیش؛

در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از بهترین جاهای دیدنی کیش صحبت کنیم؛ یک روستای تماشایی و تاریخی که در جنوب غربی این جزیره زیبا واقع شده است. روستای باغو کیش در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. در کنار بافت سنتی و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این روستای زیبا، می‌توانید با فرهنگ بومی مردم کیش نیز آشنا شوید و یکی بهترین تجربه‌های مسافرت به کیش را برای خود رقم بزنید.

پاسپورت دومینیکا

اگر هنوز روستای باغو را ندیده اید؛ تور کیش را تهیه کنید.

معرفی و علت نام‌گذاری روستای باغو کیش

روستای کوچک که با نام ننه باغو نیز شناخته می‌شود، درست در میدان گازی جزیره کیش واقع شده است. به همین دلیل به جز تعدادی انگشت‌شمار، چیز زیادی از خانه‌های آن باقی نمانده است. با این حال، روستای مذکور همچنان جزء زیباترین جاهای دیدنی کیش است. مسجد قدیمی این روستا در کنار درختان کهنسال لور توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

بیشتر ساکنان این منطقه به شغل‌های دامپروری، رامشگری (ساخت سازهای موسیقی) و نوازندگی مشغول هستند. در جای جای این روستا صدای دلنشین ساز و آواز بومیان روح شما را نوازش می‌دهند.

در بدو ورود به روستای باغو با سیاه‌چادری خوش رنگ و نگار مواجه می‌شوید که توسط وزارت گردشگری و به عنوان نمادی از زندگی بومی مردمان این خطه از ایران زمین برپا شده است. این چادر از پشم بز و شتر بافته شده و در آن می‌توانید با بخشی از سنت‌ها و فرهنگ‌های بومی کیش‌وندان آشنا شوید.

رزرو تور کیش

همچنین اگر خوش شانس باشید ممکن است با کاروان شترهایی روبه‌رو شوید که از داخل روستا به سمت جزیره کیش حرکت می‌کنند تا امکان شترسواری را برای گردشگران این جزیره فراهم کنند. علت نام‌گذاری این روستای زیبا به افسانه‌ای قدیمی برمی‌گردد که زمان آن به دوران اشغال کیش توسط پرتغالی‌ها مربوط است. گفته می‌شود در آن دوران یک پیرزن صد ساله به نام «ننه باغو» در این منطقه زندگی می‌کرده است. مقاومت ننه باغو در برابر متجاوزان پرتغالی و حفظ کردن باغ کوچکش از چنگال استعمارگران او را به یکی از قهرمانان اسطوره‌ای کیش تبدیل کرده است. از همین روی نام او را روی روستای باغو کیش گذاشته‌اند.

جاهای دیدنی روستای باغو کیش

روستای باغو کیش؛

اگر با خرید بلیط کیش، به این روستا سفر کرده‌اید، می‌توانید زیباترین جاذبه‌های بومگردی کیش را در آن به نظاره بنشینید. سرتاسر روستای باغو کیش تماشایی است و می‌تواند تجربه لذت‌بخشی را برای شما رقم بزند. به عنوان مثال در برخی از قسمت‌های روستا با سیاه‌چادرهای رنگارنگ و زیبایی مواجه می‌شوید که اهالی روستا با پختن نان و غذاهای محلی و برگزاری جشن‌های بومی و ساز و آواز در داخل آن‌ها از گردشگران پذیرایی می‌کنند.

در ادامه برخی دیگر از جاذبه‌های گردشگری روستای ننه باغو کیش را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

مسجد تاریخی باغو کیش؛ مسجد النبی

مسجد النبی یکی از قدیمی‌ترین مساجد جنوب ایران به حساب می‌آید. این مسجد در قرن نهم ساخته شده و چند مرتبه مورد بازسازی قرار گرفته است. یک مناره زیبا و دیوارهای کوتاهی که امکان تماشای داخل مسجد از بیرون را فراهم می‌کنند، از ویژگی‌های مسجد النبی روستای باغو کیش هستند. همچنین قرار گرفتن یک چاه آبی قدیمی در کنار این مسجد، بر جذابیت‌های آن افزوده است.

درختان کهنسال لور؛ درختی 600 ساله

این روستا به درختان کهنسال خود شهرت دارد. درختانی که در گذر زمان شکل‌های مرموزی به خود گرفته‌اند. یکی از معروف‌ترین گونه‌های گیاهی روستای باغو کیش درختان لور است. این درختان کمیاب که به عنوانِ «درختان انجیر معابد» نیز شناخته می‌شوند، صرفا در برخی از روستاهای جزیره کیش یافت می‌شوند و بومی این منطقه هستند.

علت این نام‌گذاری به دوران بودای پیامبر بازمی‌گردد. گفته می‌شود حضرت بودا، زیر یک درخت لور مشغول مراقبه و مکاشفه بوده است و در همان‌جا به روشن‌بینی می‌رسد. از همین روی، درخت لار به درختی مقدس تبدیل می‌شود و از آن زمان به بعد در هر مکانی که این درخت می‌روید، معبدی ساخته می‌شود.

پارک دلیران؛ آهوها را تماشا کنید.

پارک دلیران

پارک دلیران یکی از جاهای دیدنی کیش به حساب می‌آید که به تازگی با وسعتی بالغ بر ۶۰ هکتار در روستای باغو تاسیس شده است. این پارک مملو از درختان کهنسال بومی جزیره است و فضای زیبایی دارد. همچنین ممکن است در این پارک طبیعی با گروهی از آهوها روبه‌رو شوید که تجربه شگفت‌انگیزی خواهد بود.

روستای باغو کیش کجاست؟

همان‌طور که گفتیم این روستا در جنوب غربی جزیره کیش قرار گرفته است. برای بازدید از روستای باغو کیش کافی است با خرید بلیط هواپیما تهران کیش خود را به این جزیره برسانید. سپس از دو مسیر متفاوت می‌توانید وارد روستای باغو شوید.

مسیر اول: ابتدا خود را به میدان غروب کیش برسانید، سپس وارد جاده روستای باغو شوید.

مسیر دوم: به بزرگراه خلیج فارس رفته و از خروجی جاده باغو خود را به این روستا برسانید.

اقامت در روستای ننه باغو کیش

اگر هوس کردید شب را در این روستا به صبح برسانید، می‌توانید در اقامتگاه بومگردی باغو اقامت کنید. همچنین برخی از اهالی، خانه‌های خود را با مبالغ مناسبی در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. علاوه بر این‌ها می‌توانید از سوئیت‌هایی که برای توریست‌ها در نظر گرفته شده است نیز استفاده کنید.

پاسپورت دومینیکا

غذاهای محلی روستای باغو

همان‌طور که اشاره کردیم، در سیاه‌چادرهایی که در جای‌جای این روستا برپا شده‌اند می‌توانید غذاهای بومی و نان محلی روستای باغو را نوش جان کنید. علاوه بر این، می‌توانید از کافه رستوران اقامتگاه بومگردی روستای باغو کیش نیز استفاده کنید. لذت خوردن غذاها و نوشیدنی‌های محلی کیش نظیر مچبوس گوشت، قوزی و دمنوش، عین جمل، لقیمات، هشو، ماهی کبابی و نان رگاگ در کنار موسیقی زنده محلی می‌تواند خاطره‌ای به یاد ماندنی برای شما رقم بزند.

همچنین توصیه می‌کنیم لذت نوشیدن چای کرک این روستا که همراه با نان سنتی فطایر بوشعریه و شیرینی‌های مخصوص سرو می‌شود را از دست ندهید.

مکان‌های گردشگری اطراف روستای باغو کیش

موزه کیش

بایید از فرصت استفاده کنیم و پس از بازدید از روستای باغو کیش، سری به جاذبه‌های نزدیک و اطراف آن بزنیم. اما این جاهای دیدنی و باحال کدامند:

کشتی یونانی: سفر به کیش بدون دیدن کشتی یونانی و عکس یادگاری گرفتن غیرممکن است. کشتی یونانی کیش که چندین سال است به گل نشسته با پس زمینه غروب و طلوع خورشید و تفریحات سرگرم کننده اطرافش، بهترین مکان برای خوشگذرانی شما خواهد بود.

کلبه هور: قبل از هر چیز کلبه هور یکی از بهترین و زیباترین ساحل‌های کیش است که به خاطر سخره‌ها و موج‌های بلندش معروف و محبوب شده است. اما، این ساحل خیلی نزدیک نیست و باید در حدود 10 دقیقه با ماشین از روستانی باغو تا این ساحل رانندگی کنید.

پارک محافظت شده آهوان: این بوستان اخیرا شاهد نامهربانی‌های زیادی بوده، ولی قبلنا پر از آهوهای زیبا بوده که مردم برای دیدن و لمس کردن آنها از نزدیک به این پارک سر می‌زدند.

موزه کیش: از زیباترین موزه‌های موجود در کیش که مدت زمان زیادی از تاسیس آن نگذشته است. جالب‌ترین و باحال‌ترین نکته درباره این موزه شکل صدف مانند آن است که باعث شده تا خیلی‌ها برای دیدن این اثر هنری و گالری‌های مختلف آن به صف بکشند.  

رستوران‌های اطراف روستای باغو

غذاخوری های محلی روستای باغو کیش، طعم جنوب را با ادویه های خوش عطر و بو ترکیب می‌کنند و زیباترین و خوشمزه ترین غذاها به شما ارائه می‌دهند. اما، به غیر از این غذاخوری ها در اطراف این روستا برخی از بهترین رستوران های کیش وجود دارند که فاصله کمی هم با باغو دارند:

رستوران شاندیز سفدری ساحلی: فاصله با ماشین حدود 7 دقیقه

رستوران بام رویایی: فاصله با ماشین 6 دقیقه

رستوران سالود کیش: فاصله با ماشین  7 دقیقه

هتل‌های نزدیک روستای باغو کیش

همانطور که در بلا به آن اشاره کردیم؛ در خود روستای باغو کیش اقامتگاه‌های محلی مختلفی وجود دارد که تجربه زندگی محلی و هم صحبتی با مردم سنتی این منطقه را برای شما فراهم می‌کند. با این حال، بعضی‌ها ترجیح می‌دهند تا در هتل اقامت داشته باشند و سرویس های بهتری دریافت کنند. هتلی که به روستای باغو کیش بسیار نزدیک است و در حدود 5 دقیقه‌ای به آن می‌رسید، گرند هتل کیش است.

گرند هتل سه ستاره‌ای در بلوار مرجان واقع شده و با منظره رو به دریا و دسترسی آسان و از همه مهمتر هزینه معقول و مناسب؛ گزینه مناسبی برای اقامت در این نزدیکی است.

آدرس روستای باغو؟

این روستا در جنوب غربی کیش و در فاصله ۱۵ کیلومتری جزیره قرار دارد.

جاهای دیدنی روستای ننه باغو کدامند؟

معماری و بافت بومی روستا، مسجد النبی، پارک جنگلی دلیران، آبشخورهای آهوان و درختان لور، در کنار مردم بومی روستا و آداب و رسوم تماشایی‌شان، از جاذبه‌های دیدنی این روستا به شمار می‌روند.

نزدیک‌ترین جاهای دیدنی کیش به روستای باغو کدامند؟

پارس سافاری، کلبه هور و کشتی یونانی در فاصله اندکی تا این روستا واقع شده‌اند.

بهترین زمان بازدید از روستای باغو کدام است؟

از انتهای آذرماه تا اوایل فروردین‌ماه.

فاصله روستای باغو کیش تا بندرعباس چقدر است؟

کیش در فاصله ۳۱۰ کیلومتری بندرعباس قرار دارد. بنابراین می‌توانید با استفاده از کشتی از طریق بندرهای لنگه، چارک یا آفتاب، خود را به کیش برسانید. سپس با طی کردن ۱۵ کیلومتر و در عرض بیست دقیقه می‌توانید وارد روستای باغو شوید.

آیا امکان اقامت در این روستا وجود دارد؟

بله. شما می‌توانید در اقامتگاه بومگردی، خانه بومیان و یا در سوئیت‌هایی که برای گردشگران دایر شده‌اند اقامت کنید.

نظرات کاربران