خانه اعیانی کیش
20 اسفند 1401
کیش

خانه اعیانی کیش؛ عمارتی از دوره ایلخانی

می‌گویند خانه اعیانی کیش متعلق به یکی از ثروتمندان جزیره کیش بوده است و احتمالا قدمت عمارت به 800 سال قبل بازگردد. اگر به تاریخ ایران علاقه دارید و برای سفر به جزیره کیش برنامه‌ریزی می‌کنید این مقاله را تا انتها بخوانید چون با جزئیات بازدید از عمارت اعیانی کیش آشنا می‌شویم. 

رزرو تور کیش

رزرو تور کیش با سه کلیک خوبه!

علت نامگذاری خانه اعیانی کیش

خانه اعیانی کیش

وقتی وارد محوطه خانه می‌شوید با لوحی شیشه‌ای روبرو می‌شوید که توسط سازمان منطقه آزاد کیش در محوطه نصب شده است. بر این لوح درباره علت نامگذاری عمارت اعیانی چنین توضیحی آمده است:

به دلیل کشف مقدار زیادی تزیینات معماری کارشناسان نام عمارت اعیانی را برای این بنا انتخاب کرده‌اند. آثار به جای مانده از این عمارت مربوط به دوره‌های ایلخانی و تیموری حدود نزدیک به 800 سال قبل است. 

خانه اعیانی به یک ثروتمند تعلق داشت

عمارت اعیانی معماری ساده‌ای ندارد. در گوشه گوشه خانه معماری حساب شده‌‌ای را می‌بینید که در خانه‌های معمولی دیده نمی‌شود. در سمت راست ورودی خانه، اتاقی دیده می‌َشود که محل دیدار و پذیرایی از مهمان‌ها بوده است. در امتداد راهرویی که از کنار این اتاق می‌گذرد به حیاط مرکزی می‌رسیم. سایر اتاق‌ها در محیط حیاط دیده می‌شود که هر یک کاربردی خاص داشتند و با سبک زندگی در جزیره سازگار بوده است. انباری، اتاق‌های محل زندگی زنان و سرویس بهداشتی در این اتاق‌ها جای گرفته بود. 

طبق بقایای پلکان‌هایی که در حیاط مرکزی دیده می‌شود می‌توانیم نتیجه بگیریم که این پلکان به طبقه دوم عمارت اعیانی می‌رسد. اما شاید جالب‌ترین بخش این خانه کانال‌کشی آب شیرین توسط سیستم آب انبار و قنات باشد. 

کاشی‌های ستاره‌ای وارداتی؛ نماد عهد ایلخانی 

خانه اعیانی کیش

کاشی‌‌های ستاره‌ای نقش مهمی در معماری دوره ایلخانی داشت. در عمارت اعیانی کیش نیز به طرز چشمگیری از این نوع کاشی استفاده شده است. بنابراین می‌توانیم حدس بزنیم که با خانه‌ای از عهد ایلخانی روبرو هستیم که ناگفته‌های زیادی در خود جای داده است. 

بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که کاشی‌‌های ستاره‌ای جز کالاهای وارداتی عصر ایلخانی بوده و از طریق جزیره کیش وارد ایران می‌شده است. همچنین در ساخت تخت سلیمان و سلطانیه از این نوع کاشی زیبا استفاده شده است. 

صاحب این خانه عاشق دریا بود 

عمارت اعیانی دقیقا رو به دریا ساخته شده است و به همین دلیل می‌توانیم نتیجه بگیریم که صاحب خانه عاشق دریا بوده است. البته ممکن است دلیل دیگری هم داشته باشد که ما امروز چیزی از آن نمی‌دانیم. 

وقتی به تماشای خانه اعیانی کیش رفتید حتما از محل خانه به دریا نگاهی بیندازید و تصور کنید که اعضای خانه روزی در این خانه می‌زیستند و از تماشای دریا لذت وصف ناپذیری را تجربه می‌کردند. 

دالان‌هایی برای دفاع از خود 

در زیر خانه اعیانی کیش دالان‌های بزرگ وجود دارد که شبیه به راه‌های زیرزمینی است. مورخان حدس می‌زنند که این دالان‌ها در زمان جنگ برای در امان ماندن افراد خانه کاربرد داشته است. 

احتمالا چند خانواده در این عمارت زندگی می‌کردند

خانه اعیانی کیش

بررسی‌های باستان‌شناسان نشان می‌دهد که عمارت اعیانی فقط یک خانه نیست بلکه نمونه بارز و کامل از یک عمارت سنتی به سبک ایران باستان است که چندین خانواده با یکدیگر در آن زندگی می‌کردند. چنین خانه‌هایی را بیشتر در شهرهای اصفهان، کاشان و یزد پیدا خواهید کرد. 

در بقایای به جا مانده از این خانه می‌توان محل میهمان‌خانه، آشپزخانه، اتاق‌ها، محل اسکان زنان و حمام را حدس زد. حمام باقی مانده از قدیمی‌ترین حمام‌های کشف شده در تاریخ ایران است. احتمالا این حمام بزرگ ساختاری شبیه به حمام‌های عمومی معاصر داشته است تا هم برای صاحب عمارت و هم برای ساکنان دیگر خانه قابل استفاده باشد. 

پاسپورت دومینیکا

رد پای پرتغالی‌ها در محوطه خانه اعیانی کیش

کمی آن طرف‌تر در محوطه خانه اعیانی کیش روی تپه‌ای بلند لوله توپی قدیمی به چشم می‌خورد. این لوله توپ مربوط به زمان تسلط پرتغالی‌ها بر جزیره کیش است. نکته جالب درباره توپ نشانه گرفتن خانه است.

درباره شهر باستانی حریره چه می‌دانید؟

کیش همیشه تا این حد شلوغ و پر سر و صدا نبود. شهر باستانی حریره شهری آرام از دل تاریخ پر فراز و نشیب جزیره است که در دل خود داستان‌های زیادی از گذشته کیش دارد. اشیا گران‌قیمتی در شهر حریره کشف شده است که تنها یک معنا می‌تواند داشته باشد. ساکنین این شهر باستانی از طبقه ثروتمند بودند.

خانه اعیانی کیش در شهر باستانی حریره واقع شده است. در کنار خانه اعیانی کیش در شهر باستانی حریره آثار تاریخی دیگری چون مسجد باستانی شهر حریره، قنات و حمام به چشم می‌خورد. 

بلیط و ورودی شهر باستانی حریره و خانه اعیانی کیش

برای بازدید از شهر باستانی حریره و خانه اعیانی کیش نیازی به تهیه بلیط نیست. بنابراین می‌توانید به صورت رایگان از این شهر تاریخی و عمارت اعیانی پر رمز و رازش لذت ببرید.

رستوران‌ها و کافه‌های نزدیک به شهر حریره و خانه اعیانی کیش

کافه دامون
  • پیتزا گلدیسان
  • پیتزا جزیره
  • رستوران پاشا
  • کترینگ گل مریم
  • رستوران شامرزا
  • کافه دامون
  • رستوران روشنی

هتل‌های نزدیک به شهر حریره و خانه اعیانی کیش

  • هتل گلدیس
  • هتل امیر کبیر
  • هتل فانوس

جاذبه‌های نزدیک به شهر حریره و خانه اعیانی کیش

شهر زیرزمینی کاریز
  • پارک درخت سبز
  • شهر زیرزمینی کاریز
  • خانه مردم شناسی بومیان کیش
  • پارس سافاری کیش

آدرس خانه اعیانی کیش

بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه، شهر باستانی حریره.

کلام آخر

اگر به جزیره کیش رفتید حتما به خانه اعیانی کیش در شهر باستانی حریره سر بزنید. شما تا حالا کدام یکی از جاهای دیدنی کیش را دیده‌اید یا دوست دارید در سفر بعدی به کیش از نزدیک ببینید؟

برای خرید بلیط هواپیما کیش می‌توانید فقط به اندازه سه کلیک وقت بگذارید و سفرتان را شروع کنید!

نظرات کاربران