کشتی یونانی
13 شهریور 1400
کیش

درباره کشتی یونانی کیش؛ رازهایی درباره یک کشتی غرق شده!

کشتی معروف کیش

تصور کنید که در سواحل زیبای جزیره کیش ایستاده‌اید و به افق دور نگاه می‌کنید. ناگهان چشم‌هایتان به کشتی‌ای عظیم و شگفت‌انگیز می‌افتد. این کشتی نه معمولی است و نه جزئی از همان کشتی‌هایی که روزانه در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس می‌گذرند. این کشتی که در کنار سواحل طلایی کیش به آرامش خود پناه برده‌ است: کشتی یونانی است! از سال 1345 تا به همین الان، کشتی یونانی کیش، علاوه بر اینکه یکی از معروفترین جاهای دیدنی کیش و نماد این جزیره زیباست بلکه در کل، به عنوان یک نماد از تاریخ، فرهنگ و پیشرفت در صنعت کشتی‌سازی آن موقع شناخته می‌شود! همراه ما باشید تا با هم در پی رازهای یک کشتی حامل زمان برویم!

رزرو تور کیش

البته که تماشای این کشتی از نزدیک چیز دیگری است، تور کیش سه کلیک را رزرو کنید و با ما به تماشای این کشتی زیبا و تاریخی بنشینید.

درباره کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی کیش با اینکه از اهمیت ویژه ای برای این جزیره برخوردار است اما به دلیل اینکه اقدامات لازم برای حفظ آن انجام نمی‌شود؛ در سالهای آتی به صورت کامل از بین خواهد رفت و به همین دلیل توصیه می‌کنیم که فرصت را غنیمت شمرده و با سفر به کیش عکسی از آن را در قاب دیوار خود داشته باشید. این کشتی در نزدیکی روستای باغو کیش زمانی که داشت به ساحل نزدیک می‌شد، به گل نشست.

در مواقع غروب آفتاب زیبایی کشتی یونانی کیش غیر قابل وصف است و اگر با چشمان خود این منظره را تماشا نکنید باور نخواهید کرد. تا به امروز دلیل به گل نشستن کشتی کشف نشده است و جالب است بدانید که 80 روز تلاش مستمر برای خلاصی از گیر کردن کشتی به نتیجه ای نرسید و خدمه یونانی را مجبور به ترک کشتی کرد. بخش های بالایی کشتی کاملا سالم است اما به دلیل اینکه بخش های پایینی آن در تماس مستقیم با موج های خروشان دریا است روز به روز در حال پوسیده شدن بوده و تا چندی خاصیت خود را از دست خواهد داد.

تفریحاتی که در کنار کشتی یونانی کیش باید انجام بدهید!

محل غرق‌شدن کشتی یونانی کیش در خلیج فارس، در میان بهترین مکان های کیش برای عکس گرفتن محبوب‌ترین زیادی دارد. این بخش از جزیره، مکانی مناسب برای سپری کردن ساعاتی در کنار غروب آفتاب و عزیزانتان است! اما در این میان پیشنهادات ویژه تری هم برای شما داریم :

  1. شتر سواری و یا اسب سواری
  2. بادبادک بازی و ثبت خاطرات رنگی
  3. به مسیر دوچرخه سواری در نزدیکی کشتی یونانی سر بزنید
  4. شام را در رستوران کلبه درویش در نزدیکی کشتی به گل نشسته سپری کنید
  5. کافه آناناس در نزدیکی اینجاست و می توانید قهوه خود را سفارش بدهید
  6. همنشینی با کیشوندان و گوش دادن به داستان های عاشقانه ملوان
  7. خودتان را در هنگام گرفتن عکس های هنری به چالش بکشید
  8. خودتان را به امواج دریا بسپارید و خاطراتتان را مرور کنید
  9. به موسیقی اسپانیایی جیپسی کینگز گوش دهید
  10. آش رشته را فراموش نکنید؛ خصوصا اگر در نیمه دوم سال سفر می کنید!

تاریخچه کشتی یونانی کیش

greek-ship-khoula-f-kish

کشتی یونانی کیش تاریخ پر فراز و نشیبی را به یدک می‌کشد. این کشتی در زمان سلامت خود مالکان مختلفی داشته است اما به دلیل اینکه آخرین مالک آن فردی یونانی بود به نام کشتی یونانی شناخته می‌شود. این کشتی در سال 1323 توسط شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو ساخته شد. مالکان این کشتی اغلب انگلیسی و ایرانی بودند و دست به دست های بسیار شده است. وزن این کشتی در زمان ساخت 7060 تن اندازه گیری شده و طول آن به 136 متر می‌رسیده است.

کشتی یونانی کیش از ابتدا با نام های: امپایر ترومپت، نچرالیست، کوروش پارسی، همدان و کولا اف شناخته می‌شد. نقل قول های بسیاری برای به گل نشستن کشتی یونانی وجود دارد اما هیچ یک از این نقل قول ها به نتیجه علمی ‌و قطعی نرسیده اند. برخی از مردم بر این باورند که این کشتی متعلق به پرتغالی ها است و کشتی یونانی در قشم قرار گرفته اما باید گفت: کشتی یونانی همان کشتی است که در سواحل کیش به گل نشسته است.

با 5 کشتی به گل نشسته معروف جهان آشنا شوید

در سراسر دنیا کشتی های زیادی هستند که بخت با آنها یار نبوده و به تعبیری به گل نشسته اند؛ پس فقط کشتی یونانی کیش نیست.

  1. کشتی اس اس آیرفیلد: در شهر سیدنی استرالیا و در دهه 1970 در منطقه جنگی (زمان جنگ جهان دوم) به گل نشست. اما حالا از بهترین جاذبه‌ های ترویستی استرالیا مانند کشتی یونانی کیش است.
  2. قایق تفریحی برزیلی: در خلیج آردلی قطب جنوب در قعر دریا نهفته است و جالبی آن این است که بالای سطح آب قابل مشاهده است.
  3. کشتی بیمارستانی: در جنگ جهانی اول در استرالیا، کشتی به عنوان بیمارستان در نظر گرفته شد که متاسفانه گرفتار طوفان شد و در ساحل یک جزیره متروکه به گل نشست.
  4. کشتی قدیمی در جزیره آنگلسی: از کشتی های قدیمی ماهیگیری که دقیقا مانند کشتی یونانی کیش در ساحل به گل نشسته و صحنه زیبایی برای عکس گرفتن به وجود آورده است. 
  5. کشتی آلمانی پرنده: این کشتی در آب های کم عمق بندر گیثیو آرام گرفته است و ملوانان نتوانستند آن را از طوفان نجات دهند و با برخورد به صخره در همان جا برای همیشه باقی ماند.

داستان کشتی یونانی چیست؟

کشتی به گل نشسته

بیشتر از 50 ساله که آب های نیلگون خلیج فارس در جزیره کیش میهمان دارد. کشتی یونانی یا خولا اف کشتی بخار باری بوده که در گرمای تابستان 1345 جزیره کیش به گل نشست. با گذشت سالها، این کشتی به یکی از زیباترین نقاط جزیره تبدیل شد. بیایید بیشتر در مورد این کشتی مرموز بیشتر بدونیم.

داستان های مختلفی درباره به گل نشستن این کشتی نقل شده اما به گفته منابع رسمی وضعیت هوا مه آلود بوده و جزیره کیش هم فانوس دریای نداشته، کشتی هم به اشتباه به سمت جزیره اومده و دریکی از سواحل جزیره کیش به گل نشسته است. البته نقل قول های دیگری نیز هستند. مثلا کاپیتان کشتی در وضعیت سلامت درستی نبوده و مست بوده و در نهایت باعث این اتفاق شده است. یا بعضی ها میگن که ملوان ها و کاپیتان کشتی با هم دست به یکی کردن و کشتی را به گل نشوندن تا بتونن از بیمه خسارت هنگفتی به جیب بزنن.

عاشقانه ای درباره کشتی یونانی، دریا و ساحل!

اما یکی داستان عاشقانه دیگری نیز درباره به گل نشستن کشتی یونانی وجود داره و از این قرار است که کاپیتان کشتی قبلا به جزیره کیش سفر کرده و عاشق یکی از دختران زیبای جنوبی به نام مریم شده است. اما خانواده دختر به شدت مخالفت کرده و کاپیتان تصمیم میگیره با دختر قراری بذاره. کاپیتان به مریم میگه که نیمه شب وسط تابستان کشتی‌اش را به ساحل جزیره میاره و مریم را با خود به یونان میبره. اما سرنوشت جور دیگری رقم خورد و کشتی یونانی به گل نشست و این دو عاشق به یکدیگر نمی‌رسند.

قدیمی های کیش پیرزنی سپید مو را که مریم نام داره، همان معشوقه کاپیتان می دانند و می‌گویند که او هنوز هم نیمه شب های تابستان به کنار ساحل می‌ره و به دریا خیره می‌شه. خوب هنوز هم دقیقا مشخص نیست که کدامیک از این افسانه های کیش واقعیت دارند؛ به هر حال وجود این جاذبه دیدنی در کنار ساحل بسیار باحال و دیدنی است؛ حالا هر داستانی که می‌خواهد پشتش باشد.

اگر دلتان می‌خواهد در سواحل زیبا و افسانه‌ای کیش اقامت داشته باشید، برای دیدن قیمت‌ها و رزرو هتل های کیش کلیک کنید.

رزرو تور کیش

 

آیا می‌توان از داخل کشتی یونانی کیش بازدید کرد؟

کشتی یونانی

تا چندی پیش که اغلب بخش های کشتی یونانی کیش باقی مانده بودند بازدید از داخل آن با لباس غواصی امکان پذیر بود و گردشگران اوج هیجان را با یک کارآگاهی از داخل کشتی تجربه می‌کردند. اما متاسفانه امروزه به دلیل فرسایش بیش از حد کشتی امکان بازدید از داخل آن وجود ندارد و تنها می‌توانید زیبایی کشتی یونانی به گل نشسته ساحل کیش را نظاره گر باشید.

البته این ممنوعیت به دلیل موارد امنیتی است چرا که امکان هرگونه فروریزی بخش های مختلف کشتی وجود دارد و ممکن است در صورت بازدید از داخل کشتی به گردشگران آسیب بزند.

در نزدیکی کشتی یونانی چه باید کرد؟

در حال حاضر کشتی خولا اف کیش با آرامش در قسمت جنوبی جزیره خوابیده و به مکانی محبوب برای گردشگران تبدیل شده است. بهترین زمان برای بازدید از این کشتی غروب آفتاب است که منظره آن در کنار دریا برای گرفتن عکس بسیار خیره کننده و زیبا می‌شوند. البته، لذت بردن و عکس گرفتن تا حد زیادی هم به بهترین زمان سفر به کیش بستگی دارد.

 دیگر کارهای سرگرم کننده ای که می‌تونید در زمانی که اینجا هستید انجام بدید، شترسواری و اسب سواری در کنار ساحل است. همچنین یک پارک ساحلی در ساحل این کشتی هست که کلی کافه و غذا برای خوردن دارند. یک دوچرخه کرایه کنید و در ساحل بکر کشتی یونانی سواری لذت بخش را تجربه کنید.

کشتی یونانی کجاست؟

greek-ship-khoula-f-kish

کشتی یونانی در قسمت جنوبی جزیره قرار دارد؛ پس کمی با مرکز کیش فاصله دارید. اما از آنجایی که کیش یک جزیره واقعا کوچک است، برای رسیدن به جاذبه های دیگر مشکلی ندارید. در بیشتر موارد، حدود 15 دقیقه رانندگی کافی است تا به مکان های جذاب دیگر این جزیره بروید. سواحل کیش، شهر باستانی حریره، مجموعه پارک دلفین ها، شهر زیرزمینی کاریز، جزیره هندورابی و خلیج فارس از جمله این مکان ها هستند.

کشتی یونانی به مراکز خرید کیش هم بسیار نزدیک است و دسترسی مناسبی را به اغلب مراکز خرید معروف و پرطرفدار این جزیره برای گردشگران فراهم می‌کند.

هتل های نزدیک کشتی یونانی

بیشتر هتل های کیش در قسمت شرقی جزیره و کشتی یونانی کیش در سمت جنوب غربی قرار دارد. نگران نباشید، فقط 15 دقیقه طول می‌کشه تا به این قسمت از جزیره برسید. بنابراین، پیدا کردن مکانی در نزدیکی این جاذبه مشکلی برای شما نخواهد بود. اگر می‌خواهید در یک هتل مجلل اقامت کنید، می‌توانید از بین 5 هتل درجه یک کیش یا هتل دریایی ترنج، هتل بزرگ داریوش و هتل بین المللی شایان یکی را انتخاب کنید. اگر هم می خواهید در هزینه های خود صرفه جویی کنید و در یک هتل ارزان قیمت اقامت کنید، هتل فانوس کیش، هتل شباویز و هتل تماشا کیش از جمله این هتل ها هستند.

رستوران های اطراف کشتی یونانی

اگر دوست دارید که غذای خود را در نزدیکی کشتی یونانی کیش میل کنید، می توانید از رستوران هایی که در نزدیکی پارک ساحلی و کشتی قرار دارند؛ استفاده کنید. همچنین می‌توانید رستوران‌های اطراف مانند رستوران کلبه درویش، رستوران شاندیز و رستوران سالود را با انواع غذاهای سنتی کیش و همچنین غذاهای دریایی امتحان کنید. به شکل کلی این رستوران ها شامل:

  • رستوران شاندیز: خیابان جید جهان بین کلبه هور و کشتی به گل نشسته
  • رستوران پدیده: خیابان جهان در جنوب جزیره
  • رستوران کوه نور: میدان امیرکبیر، روبروی دانشگاه کیش
  • رستوران میرمهنا: خیابان پروین اعتصامی
  • فست فود هاواری: میدان گلستان روبروی مسجد امام حسن
  • خانه سوخاری: خیابان مروارید روبروی مرکز خرید مروارید
  • رستوران توتی فروتی: خیابان دریا
  • قهوه خانه لاوازا: میدان پارس
  • پارمیس پلاس: میدان پردیس
  • رستوران عمو اکبر: خیابان فردوسی مجتمع حافظ روبروی مرکز خرید پانیذ
  • رستوران مارینار: مارینا پارک بلوار مرجان
  • فود لند کیش: خیابان مرجان نزدیک مرکز خرید مرجان
  • رستوران ساحلی فودسان: خیابان جهان نزدیک هتل دریایی ترنج

همین حالا برای مشاهده لیست قیمت بلیط هواپیما تهران کیش کلیک کنید و سفری فراموش‌نشدنی را به این جزیره زیبا و دیدنی تجربه کنید.

سوالات متداول

جاهای دیدنی اطراف کشتی یونانی کجاست؟


پارک آبی اوشن- شهر حریره – روستای باغو

صاحب کشتی یونانی چه نام داشت؟

«پی.جی فرانگولیس» و «ای.آی کلیافز» 

نظرات کاربران