رم

حقایق جالب درباره رم؛ بعد از ساعت 11 نباید کاپوچینو بخورید!

حقایق جالب درباره رم، یادآور این است که پایتخت ایتالیا پر از شگفتی است!

Tour europe

در هر کجا رم که قدم می‌زنید، بناهای تاریخی باورنکردنی، کلیساها، فواره‌ها و مکان‌های دیدنی جذابی را خواهیددید که گویی شما را به دنیایی دیگر می‌برند. در اینجا همواره چشم و گوشتان باز است و هر لحظه این امکان وجود دارد که سوپرایز شوید. در کل، حقایق جالب زیادی در مورد رم وجود دارد که احتمالا با صدای بلند خواهید خندید یا تعجب خواهید کرد. اصلا بریم ببینیم این حقایق باورنکردنی چه هستند:

20 حقیقت جالب و سرگرم کننده درباره رم

1) رم یکی از پربازدیدترین شهرهای جهان است.

رم

رم پربازدیدترین شهر ایتالیا و همچنین یکی از شهرهای برتر به لحاظ گردشگری است. برای مثال، در سال 2018، بیش از 9.7 میلیون نفر برای بازدیدو تعطیلات به این شهر آمدند.

2) در داخل رم یک کشور وجود دارد!

یکی از حقایق جالب درباره رم وجود یک کشور درون آن است. شهر واتیکان در داخل رم، علیرغم اینکه فقط حدود 5 میلیون متر مربع مساحت دارد؛ رسما کوچکترین کشور جهان است.کشوری مستقل که حتی به پاسپورت هم نیاز ندارد.

3) پاپ در رم زندگی نمی‌کند!

اگر از شما بپرسند که پاپ کجا زندگی می‌کند، احتمالاً می‌گویید رم. حق هم دارید چراکه کلیساهای رم در جهان شناخته شده هستند. با این حال، پاپ درکشور مستقل واتیکان قرار دارد و به عنوان یک سلطنت مطلقه اداره می‌شود که در راس آن پاپ است.

4) فواره تروی رم با 3 هزار یورو در روز

رم

ممکن است این افسانه را شنیده باشید که اگر یک سکه را در حالی که پشتتان به فواره است به داخل فواره تروی بیندازید و سپس بازوی راست خود را روی شانه چپ خود قرار دهید، یک روز به شهر باز خواهید گشت. بسیاری از مردم از انداختن پول خرد خود در فواره معروف لذت می‌برند و در حین رفتن آرزوهایشان را می‌کنند، اما آیا می‌دانستید روزانه حدود 3000 یورو به داخل چشمه ریخته می‌شود؟

جمع شدن این همه پول یکی دیگر از حقایق جالب درباره رم است که سالانه به 1.2 میلیون یورو هم می‌رسد. این پول‌ها به خیریه داده می‌شود.

5) شخصی از ثروت فواره تروی استفاده کرده است.       

روبرتو سچلتا در سال 2002 به دلیل جمع آوری پول از آبنمای نمادین با استفاده از یک تور ماهیگیری کوچک، چنگک و آهنربا دستگیر شد. او 34 سال بود که این کار را انجام می‌داد و در برخی روزها حدود 850 یورو جمع آوری می کرد. شاید اگر شما هم بودید، وسوسه می‌شدید.

6) گربه ها در رم قوانین خاص خود را دارند!

براساس آمار حدود 300 هزار گربه در رم وجود دارد که از حقوق بسیار جالبی هم برخوردارند. از دیگر حقایق جالب درباره رم و گربه‌های اینکه، قانون میراث زیست‌فرهنگی 1991 می‌گوید که اگر پنج یا چند گربه با هم در یک زیستگاه طبیعی شهری زندگی کنند، نمی‌توان آنها را جابجا کرد. بنابراین وقتی تعداد زیادی گربه در اطراف انجمن و کولوسئوم دیدی؛ تعجب نکنید.

7) شما هرگز از یک چشمه یا کلیسا در رم دور نیستید.

رم دارای 280 فواره و بیش از 900 کلیسا است. معروف‌ترین کلیساهای رم از جمله کلیسای سنت پیتر است که اگر زمان سفرتان نسبتا طولانی است؛ مطمئنا ارزش دیدن را خواهد داشت.

8) رم تا سال 1870 بخشی از ایتالیا نشد.

رم

اتحاد ایتالیا در اواسط دهه 1800 اتفاق افتاد و منجر به ایجاد پادشاهی ایتالیا در سال 1861 شد. در آن زمان فلورانس پایتخت بود. در سال 1870، رم توسط ارتش ایتالیا محاصره و بخشی از کشور شد. این شهر سپس در سال 1871 پایتخت پادشاهی ایتالیا نام گرفت.

9) حتی رومیان باستان هم عاشق خرید کردن بودند.

اینکه ایتالیایی‌ها عاشق مد هستند، بر هیچ کس پوشیده نیست. اما شاید تعجب کنید که بدانید اولین مرکز خرید تاریخ در شهر رم بین سال‌های 107 تا 110 پس از میلاد ساخته شده است. زمانی با بلیط هواپیما به این شهر باورنکردنی سفر می‌کنید؛ حتما از بازار تراژان دیدن کنید. در این بازار چند طبقه انواع غذاها و پوشاک به فروش می‌رسد.

10) بعد از ساعت 11 صبح در رم کاپوچینو سفارش ندهید.

یکی از افسانه‌هایی که تقریبا هر کسی که به رم سفر می‌کند درباره آن شنیده است:”هر کاری که می کنید، بعد از ساعت 11 صبح کاپوچینو سفارش ندهید!” خیالتان راحت باشد به عنوان یک گردشگر هر موقع که خواستید می‌توانید کاپوچینو بخورید. اما دلیل پشت آن مربوط به هضم غذا است. ایتالیایی‌ها شیر تازه را برای هضم غذا مضر می‌دانند، آنها معمولا در اواخر روز یا بعد از غذا اسپرسوهای ساده می‌خورند.

11) رم تنها موزه پاستا در جهان دارد.

به احتمال زیاد در طول سفر به رم، به اندازه وزن خودتان پاستا خواهید خورد، اما در Museo Nazionale della Pasta Alimentari می‌توانید همه چیز را در مورد آن بیاموزید. وجود تنها موزه پاستا از دیگر حقایق جالب درباره رم است.

در داخل این موزه می‌توانید تجهیزات مورد استفاده برای تهیه ماکارونی را ببینید، با اختراعاتی جدید آشنا شوید و در مورد اینکه چرا این غذا یکی از اصلی‌ترین غذاهای ایتالیایی است بیشتر بدانید.

12) رم یکی از کوچکترین جزایر مسکونی جهان را در خود جای داده است.

رم

رودخانه تیبر از میان شهر رم می‌گذرد و در درون آن جزیره‌ای کوچک به نام ایزولا تیبرینا (جزیره تیبر) قرار دارد. طول این جزیره 270 متر است و یکی از حقایق جالب درباره رم به شمار می‌آید؛ چراکه درون آن بیمارستان قرن شانزدهمی Fatebenefratelli را خواهید دید.

13) اکثریت روم باستان هنوز کاوش نشده است

در حالی که اکتشافات باورنکردنی زیادی در حین حفاری در رم انجام شده است، حدود 90 درصد از شهر باستانی 30 فوت زیر سطح خیابان مدفون شده است. اکتشافات همچنان ادامه دارد.

14) همه جاده‌ها به رم منتهی می شوند … به نوعی!

جمله‌ای که همه جاده‌ها به رم منتهی می‌شوند یک جمله معروف است و روزی روزگاری درست بود! در طول امپراتوری روم، تمام 80 هزار کیلومتر جاده‌ها از پایتخت به بیرون ساخته شده بودند که بخش‌های زیادی از جهان را از بریتانیا تا ترکیه به هم متصل می‌کردند. جالب‌تر اینکه، بسیاری از این مسیرها امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

15) اصطلاح هلندی نرو، رومی برو

رم

اگر زمانی که برای پرداخت هزینه غذا به ایتالیا آمده اید عبارت pagare alla romana را بشنوید، ممکن است کمی گیج شوید. این به معنای “پرداخت مانند مردم رم” است و در واقع به معنای تقسیم صورت حساب به طور مساوی است. درست خواندید؛ یکی از حقایق جالب درباره رم پرداخت‌های صورت حساب  غذا بدون هزینه اضافی است.

نظرات کاربران