گرم ترین نقطه جهان

گرم ترین نقطه جهان کجاست؟ دره مرگ یا کویر لوت؟

همانطور که خیلی‌ها از آتش خورشید و عرق‌ریزان‌ گرما فراری‌اند، افرادی مانند محققان و اقلیم‌شناسان هستند که به کشف و بررسی این موضوع علاقه دارند؛ چرا که می‌توانند از آن مناطق درباره تغییر آب‌وهوای جهانی و تأثیری که انسان بر روی طبیعت گذاشته‌است، تحقیق کنند. گرم ترین نقاط جهان، از شهرهای شلوغ گرفته تا مناظر بیابانی خیره‌کننده را شامل می‌شود. در این مقاله از سایت سه‌کلیک همراه ما باشید تا شما را با گرم ترین نقطه جهان آشنا کنیم.

رزرو تور اروپا

رزرو بهترین هتل خارجی با سه کلیک

دره مرگ کالیفرنیا؛ گرم ترین نقطه جهان

گرم ترین نقطه جهان

همانطور که از نامش پیدا است، این دره که در ایالت کالیفرنیا قرار دارد، دارای گرمایی مرگ‌آسا است. با توجه به اطلاعات جهانی آب‌وهوا و سازمان جهانی هواشناسی، دمای دره مرگ زمانی که در سال 1913 به 134 درجه فارنهایت (56.7 درجه سانتیگراد) رسید، گرم‌ترین دمای ثبت‌شده در جهان شد. گزارش شده‌است که دمای دره مرگ در سال‌های اخیر نیز به 130 درجه فارنهایت (54.5 درجه سانتیگراد) رسیده‌است؛ بنابراین شکی وجود ندارد که این مکان یکی از گرم ترین نقطه های جهان باشد. دره مرگ پست‌ترین نقطه آمریکا است و آب‌وهوایی گرم و خشک دارد. جالب است بدانید درباره دره مرگ، افسانه‌های زیادی وجود دارد؛ برخی می‌گویند در این دره ردپایی از موجودات افسانه‌ای وجود دارد. درواقع این افسانه از واقعیتی مبنی بر حرکت سنگ‌ها نشأت گرفته‌است؛ چراکه در کویر دره مرگ، سنگ‌ها به موازات یکدیگر حرکت می‌کنند و از حرکتشان ردی روی شن‌ها می‌گذارند. 

در این دره، منطقه‌ای وجود دارد که بازدید از آن امکان‌پذیر است؛ به این منطقه زابریسکه می‌گویند. نکته جالب درباره درگ مرگ این است که این دره هنگام زمستان پوشیده می‌شود از برف و حوزه‌ای آبگیر برای برف‌های آب‌شده ایجاد می‌کند.

بد نیست که در ادامه اشاره‌ای کنیم به نقاط دیگری که در جهان دارای آب‌وهوای بسیار گرم هستند:

پاسپورت دومینیکا
  • شهرک اودناتا در استرالیا
  • شهر کبیلی در تونس
  • ایستگاه هواشناسی میتریبا در کویت
  • شهر تربت در پاکستان
  • منطقه ریواداویا در آرژانتین
  • شهر آتن در یونان
  • کوه‌های شعله‌ور در چین
  • Dallol در اتیوپی

گرم ترین نقطه جهان در ایران

بیابان پهناور کویر لوت

گرم ترین نقطه جهان در ایران، جایی است که در  بیابان پهناور کویر لوت قرار دارد. ماهواره‌های ناسا دمای این کویر را 71 درجه سانتی‌گراد ثبت کرده‌اند؛ یعنی حتی بالاتر از دره مرگ! کویر لوت که گرم ترین نقطه جهان روی زمین است، منطقه‌ای به نام گندم بریان را در خودش جای داده. برخی از کارشناسان می‌گویند که گندم بریان، بالاترین دما را در این بیابان دارد و بعضی می‌گویند چاله مرکزی لوت بیشترین دما را دارد. اما گندم بریان آنقدر گرم است که در عرض چند دقیقه کوتاه، هر موجود زنده‌ای که اطرافش باشد را از بین می‌برد.

همانطور که گفتیم، گندم بریان در کویر لوت قرار دارد. وسعت کویر لوت 120هزار کیلومتر مربع است و ناشناخته‌های آتشین زیادی در خودش جای داده‌است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید یونسکو کویر لوت را به‌عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست جهانی خود ثبت کرده‌است. اکنون اگر موافق باشید، در ادامه شما را با  این پهنه سوزان بیش‎‌تر آشنا کنیم.

کویر لوت در کجا قرار دارد؟

کویر داغ و اسرارآمیز لوت که گرم ترین نقطه جهان را در خود جای داده‌است، در سه استان ایران ردپایی از خود به جای گذاشته‌. سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان، استان‌هایی هستند که قسمتی از کویر لوت در آن‌ها قرار دارد. اگر بخواهیم به طور دقیق سهم هر استان از این کویر پهناور را بیان کنیم، باید بگوییم که 70 درصد از این کویر به استان کرمان و 30 درصد باقی‌مانده به سیستان و بلوچستان و خراسان تعلق دارد.

آیا می‌توان از گرم ترین نقطه جهان در ایران بازدید کرد؟

گرم ترین نقطه جهان

گرم ترین نقطه جهان در دشت گندم بریان، در کویر لوت قرار دارد. بی‌شک به گندم بریان به هیچ وجه نمی‌توان رفت اما در خود کویر لوت نقاطی وجود دارد که بازدید از آن‌ها امکان‌پذیر است. رفتن به کویر بدون تور و وجود راهنما و تجهیزات بسیار خطرناک است. پس اگر هوس ماجراجویی در بیابان به سرتان زد، یادتان باشد که تنها به آنجا نروید. شما می‌توانید با تور همراه شوید و اسرار کویر لوت را کشف کنید. حالا بیایید کمی از شگفتی‌های کویر لوت برایتان بگوییم. جایی در کویر لوت وجود دارد که به آن کلوت شهداد می‌گویند. کلوت‌ها از فرسایش خاک و برخورد با آب و هوا ایجاد می‌شوند و به شکل ستون‌های صخره‌ای در می‌آیند. کلوت شهداد، منطقه‌ای از کویر لوت است که پر شده از این صخره‌ها. قدم زدن میان کلوت‌های مرتفع که مانند ستون‌ در پهنه یکدست کویر روییده‌است، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را به لیست ماجراجویی شما اضافه می‌کند. از آنجایی که کلوت‌های شهر افسانه‌ای شهداد کرمان، از نظر باستان‌شناسی و زمین‌شناسی اهمیت بالایی دارند، سازمان جهانی یونسکو آن‌ها را در لیست خود ثبت کرده‌است.

درست است که گردشگران به بعضی از مناطق کلوت‌ها می‌توانند دسترسی پیدا کنند، اما باز هم آب‌وهوا در آنجا گرم است. مردم شهداد بارها از دمای بالا دردسرهای زیادی کشیدند.

بهترین زمان بازدید از کویر لوت، فصل بهار و پاییز است. در این فصل، تورهای کویرگردی زیادی با امکانات دراختیار شما قرار می‌گیرد.

گرم‌ترین نقطه کویر لوت کدام بخش است؟

منطقه‌ای به نام گندم بریان که 450 کیلومتر مربع مساحت دارد. گندم بریان، نه‌تنها گرم‌ترین نقطه کویر لوت، بلکه گرم ترین نقطه جهان نیز به شمار می‌آید. هنگام تابستان، دمای هوا در این نقطه به 70 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. هیچ موجودی نمی‌تواند در این قسمت دوام بیاورد، هیچ پوشش گیاهی در آنجا وجود ندارد و حتی هیچ باکتری در آنجا رشد نمی‌کند. درواقع این منطقه هر که در نزدیکی خود ببیند، بریان می‌کند! یکی از دلایل آتشین بودن گندم بریان، وجود سنگ‌ها و گدازه‌های آتشفشانی است که باعث بالا رفتن گرما می‌شود. دلیل دیگر به پستی منطقه مربوط می‌شود. از آنجایی که گندم بریان یکی از پست‌ترین مناطق ایران است، در بالا رفتن گرما تأثیر زیادی دارد.

جاذبه‌های دیدنی اطراف گرم ترین نقطه ایران در جهان

آب‌انبار شهداد

در اطراف کویر لوت، جاذبه‌های جذابی وجود دارد. یکی از این جاذبه‌ها آب‌انبار شهداد است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است. این آب‌انبار به گونه‌ای طراحی شده‌بود که در فصل زمستان از رودخانه شهداد آب می‌گرفت و در فصل تابستان توسط مردم بهره‌برداری می‌شد. امروزه بخش‌هایی از این اب‌انبار مانند گنبد، پله و بادگیر توسط میراث فرهنگی بازسازی شده‌است و گردشگران از آن بازدید می‌کنند.

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی اطراف گرم ترین نقطه جهان، قلعه شفیع‌آباد است. این قلعه که در زمان قاجار ساخته شده‌بود، به عنوان کاروانسرا هم مورداستفاده قرار می‌گرفت؛ به همین دلیل به آن کاروانسرای شفیع‌آباد هم گفته می‌شود. مردم در قدیم هنگام سفرهای بین راهی در این کاروانسرا استراحت می‌کردند تا از یورش راهزنان در امان باشند. این قلعه دارای یک دروازه بزرگ و دو برج دیده‌بانی در اطراف قرار گرفته‌است. درختان نخل سرتاسرش را پوشانده‌اند و جلوه‌ای سبز به فضای بیابانی‌اش بخشیده‌اند.

فکرش را بکنید که در 50 کیلومتری دشت گندم بریان، بهشتی با آب‌وهوای معتدل وجود داشته‌باشد؛ بهشتی به نام ده بکردی که ییلاق شناخته‌شده مردم کرمان است. این ده که در دامنه کوه‌های بارز واقع شده‌است، سرسبز و خرم و خنک است. درختان بادام، صنوبر و گردو در آنجا پراکنده شده‌اند و فضایی رویایی ساخته‌اند.

تفریحات هیجان‌انگیز کویر لوت

گرم ترین نقطه جهان

درست است که به گرم ترین نقطه جهان نمی‌شود قدم گذاشت، اما تفریحات آن قسمت از کویر که آب‌وهوای مناسبی دارد، همیشه مورداستقبال گردشگران قرار گرفته‌است. قدم زدن و غلت خوردن روی شن‌های روان و نرم، هرکسی را قلقلک می‌دهد تا برای یک بار هم که شده، با تورهای گردشگری به آنجا برود. قدم زدن و فرو رفتن پا در شن‌های گرم و ثبت عکس‌ با طبیعت بکر، یکی از تفریحات جذاب کویر لوت است. از دیگر تفریحات موجود در کویر لوت می‌توانیم به موتورسواری و سافاری اشاره کنیم. اگر اهل ماجراجویی در دل کویر هستید، می‌توانید با سافاری و موتور به کشف حقایق کویر بروید. 

شترسواری یکی دیگر از تفریحاتی است که در دل هر کویری وجود دارد. رویایی‌ترین تفریح کویر که هرکسی شیفته آن است که تجربه‌اش کند، تماشای آسمان پرستاره  و مزرع سبز فلک کویر لوت است. البته باز هم تأکید می‌کنیم که برای این کار حتما باید در کمپ‌هایی که اطلاعات کافی از کویر دارند، بمانید و سرخود به آنجا نروید.

جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله خواندیم، گرم ترین نقطه جهان آنقدر سوزان است که هیچ موجودی توانایی زنده ماندن در آنجا را ندارد. البته همیشه درباره گرم ترین نقطه، تردیدهایی وجود داشته‌است اما دره مرگ و گندم بریان همیشه در صدر لیست نقاط آتشین و کشنده قرار داشته‌اند. مشتاقیم که  نظرات شما درباره این مقاله از سایت سه‌کلیک را بخوانیم.

نظرات کاربران