Pitcairn Island, South Pacific Ocean

دورترین نقطه مسکونی جهان؛ 22 تا از شگفت انگیزترین مکان ها

فهرست مطالب

امروز، دورترین نقطه مسکونی جهان را خواهید دید که به ندرت یا تقریباً هرگز دیده نمی‌شوند. دیدن این زیستگاه‌های دست نخورده واقعا شگفت آور است. مکان‌هایی که با توجه به سختی موقعیت جغرافیایی، آب و هوای شدید و سخت یا موارد دیگر به هیچ وجه انتظار نمی‌رود که دارای سکنه باشند، اما واقعا مردم در آنجا زندگی می‌کنند. 

رزرو تور اروپا

 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شیوه زندگی و بقای مردمان اصلی که هنوز در آنجا می‌مانند، این لیست را از دست ندهید. در اینجا، مکان‌هایی را برای شما آورده‌ایم که نه تنها از نظر فرهنگی و بیولوژیکی متنوع هستند، بلکه دسترسی به آن‌ها تقریبا غیرممکن است. 

با رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک به دورترین ها سفر کنید!

تریستان دا کونا، بریتانیا؛ دورافتاده ترین جزیره مسکونی روی زمین

Tristan da Cuna, UK

تریستان دا کونا (Tristan da Cunha) بیش از 2000 مایل از سواحل آمریکای جنوبی و 1700 مایل از نزدیک‌ترین ساحل که در آفریقای جنوبی است، فاصله دارد. از آن مکان‌های که با پدیده‌های زیادی روبرو بوده و هنوز هم هستند کسانی که بر روی آن زندگی می‌کنند. 

در واقع،در قرن بیست و یکم، تریستان دا کونا با آسیب‌های شدیدی مانند طوفان فرا گرمسیری سال 2001، آتش‌سوزی که در سال 2008 رخ داد و نشت نفت عظیمی که پنگوئن‌های جزیره بلبل را در سال 2011 تهدید کرد، مواجه شد که کمک‌های زیادی برای بازیابی به تریستان دا کونا فرستاده شدند.

پاسپورت دومینیکا

امروزه با جمعیتی کمتر از 300 نفر، این مکان رستوران، هتل یا حتی فرودگاه ندارد و تنها با یک قایق سواری 7 روزه قابل دسترسی است.

موتوئو، تبت؛ روستایی دور و بدون دسترسی 

منطقه Motuo  دورترین نقطه مسکونی جهان است. این منطقه که در تبت پنهان شده تا همین اواخر از طریق جاده غیرقابل دسترسی بود و مردم آن به طور کلی از دیگر مکان‌ها و شهرهای اطراف خود جدا شده بودند. این مرد که تعداد زیادی هم ندارند، روزگار خود را با کشت برنج، سویا، پنبه و زنجبیل می‌گذرانند و همچنان در این منطقه زندگی می‌کنند. 

تنها راه برای رسیدن به موتوئو این است که به مدت چهار روز در یک زمین یخ زده پیاده‌روی کنید، برای استراحت از کنار بسیاری از محله‌های کوچک و روستا عبور کنید و از یک پل معلق ترسناک عبور بروید تا به منطقه دست نخورده تبت پر از فضای سرسبز برسید.

جزیره ایستر، شیلی؛ جزیره ای با سنگ های دراز و بزرگ

Easter Island, Chile

جزیره ایستر که با نام راپا نویی نیز شناخته می‌شود، نام خود را از یک کاشف هلندی گرفته است که این جزیره را در یکشنبه عید پاک پیدا کرد. این جزیره که تقریباً در 3218 کیلومتری سواحل شیلی واقع شده، تنها 4000 نفر جمعیت دارد که اکثریت آن‌ها از نوادگان بومی مردم راپا نویی هستند. 

نکته قابل توجه جزیره ایستر وجود بیش از 900 مجسمه نمادین (سنگ‌های دراز بزرگ با سرهای حک شده در بالای آن‌ها) در امتداد ساحل این سایت میراث جهانی یونسکو است. بدون اینکه حتی یک هدف ثبت شده از ساخت آن‌ها ثبت شده باشد و کسی نمی‌داند که دقیقا با چه منظوری ایجاد شده‌اند. این آن را به یکی از بزرگ‌ترین اسرار جزیره تبدیل کرده و مردم را از سراسر جهان جذب دورترین نقطه مسکونی جهان می‌کند که 3701 کیلومتر از شیلی را طی کنند تا به جزیره شرقی بروند.

جزیره پیتکرن، اقیانوس آرام جنوبی؛ جزیره با 50 نفر سکنه

جزیره پیتکرن در قلمرو بریتانیا، هزاران کیلومتر دورتر از تمدن، دست نخورده و تنها با قایق قابل دسترسی است. این جزیره کوچک در وسط اقیانوس آرام قرار گرفته و تنها 3.5 کیلومتر از شرق به غرب امتداد دارد. با تنها 50 نفر زندگی در اینجا، علاوه بر دورترین نقطه مسکونی جهان، بلکه کم جمعیت‌ترین منطقه در جهان نیز شناخته می‌شود. 

در واقع، دولت بریتانیا از شهروندان خواست تا برای افزایش جمعیت جزیره به اینجا نقل مکان کنند. جزیره پیتکرن، مستعمره سابق بریتانیا، یکی از اولین مناطقی بود که حق رای را به زنان تعمیم داد. این بخشی از حق رای زنان در سال 1838 بود!

ایستگاه مک موردو، قطب جنوب

McMurdo Station, Antarctica

همه ما می دانیم که قطب جنوب یکی از سخت‌ترین مکان‌ها برای زندگی در جهان است و همه چیز به اندازه دور از دسترس است. بدون ساکنان اصلی خود، تنها بازدیدکنندگان دانشمند، نظامی یا هنرمندان هستند که در اینجا دیده می‌شوند. ایستگاه مک‌مردو در انتهای جنوبی جزیره راس قرار دارد و یکی از دورترین نقطه مسکونی جهان محسوب می‌شود.

جالب است بدانید که این منطقه یخبندان و سرد، دارای یک کلیسای کوچک به نام “کلیسای برف‌ها” است، این یکی از 8 کلیسای قطب جنوب است! ایستگاه مک موردو همچنین میزبان یک زمین گلف است. بله، یک زمین گلف، به نام زمین گلف دیسک جزیره راس، اما تصاویر یا اطلاعات زیادی در مورد این زمین در اینترنت پیدا نمی‌شود. 

Oymyakon، سیبری؛ سردترین شهر در جهان

Oymyakon در سیبری با کمترین دمای -69.2 درجه سانتیگراد ثبت شده برای یک مکان مسکونی به عنوان سردترین شهر و البته دورترین نقطه مسکونی جهان شناخته می‌شود. حدود 470 نفر آن را خانه خود می‌نامند و در روزهای کوتاه سه ساعته و حدود 21 ساعت در روز در ماه ژوئن زنده مانده‌اند.

در طول سال‌های گذشته، Oymyakon به طور قابل توجهی از نظر جمعیت کاهش یافته است. تعداد افراد منطقه از 2500 به کمتر از 900 نفر در سال 2018 رسیده است که دلیل آن هم سرمای مداوم و یکسره می‌توان اعلام کرد. با این تفاسیر این مکان سردترین مکان اما همیشه دارای سکنه روی کره زمین است!

La Rinconada، پرو؛ مرتفع ترین شهر جهان

La Rinconada

La Rinconada که در کوه‌های آند پرو در ارتفاع 16728 فوتی قرار دارد، مرتفع‌ترین شهر جهان و همچنین دورترین نقطه مسکونی جهان است. این شهر که در محیطی منزوی از کوه‌های برف‌پوش و بایر واقع شده است، گذرگاه چندانی به خود نمی‌بیند و تنها حدود هزار نفر جمعیت دارد. جالب اینکه مردم برای رفتن به این شهر باید به آرامی از کوه صعود کنند. 

La Rinconada در کنار یک معدن طلا قرار دارد و افزایش قیمت طلا دلیل افزایش شدید جمعیت این شهرک به بیش از 30000 نفر شد! اکثر کارمندان اینجا تمام ماه را رایگان کار می‌کنند و در روز 31 به آن‌ها اجازه داده می‌شود تا هر میزان سنگ معدنی را که می‌توانند روی دوش خود حمل کنند، به عنوان پاداش با خود ببرند!  با این حال، احتمال وجود طلا در این سنگ‌ها فقط یک شانس است.

Ittoqqortoormiit، گرینلند؛ مکانی نزدیک قطب

Ittoqqortoormiit یکی از دورترین نقطه مسکونی جهان است که خانه‌ای برای فوک‌ها، ماهی‌های دریایی، ناروال‌ها، خرس‌های قطبی و روباه‌های قطبی است. این شهر که تنها 450 نفر جمعیت دارد، واقع در گرینلند، تجربه‌های شگفت انگیزی از سورتمه‌سواری با سگ و کایاک‌سواری را به گردشگران ارائه می‌دهد. 

این منطقه که در سال 1925 کشف شد، همچنین دارای چند فروشگاه عمومی و فقط یک فروشگاه مواد غذایی است و در کنار زندگی سخت، امکانات لازم و معمول را داراست. 

Longyearbyen، نروژ؛ شمالی ترین شهر در جهان

Longyearbyen, Norway

لانگ یربین شمالی‌ترین شهر و دورترین نقطه مسکونی جهان است. افسانه‌ای وجود دارد که می‌گوید: مردن در این شهر غیرقانونی است، اما واقعیت این است که هیچ مکانی برای دفن وجود ندارد. هوا آنقدر سرد است که جسد تجزیه نمی‌شود، بنابراین ساکنان بیمار لاعلاج برای گذراندن آخرین روزهای زندگی خود به اسلو پرواز می‌کنند. 

جالب است بدانید که این شهر 50 کیلومتر جاده دارد و هیچ ارتباطی با جوامع همسایه وجود ندارد. راحت‌ترین و در دسترس‌ترین حالت حمل و نقل از طریق Snowmobile است. این شهر همچنین میزبان یک رویداد سالانه نمایش فیلم به نام جشنواره فیلم قطب شمال است.

جزایر کرگولن، جزایر ویران؛ مملو از یخچال های طبیعی

کوه‌های صخره‌ای و یخچال‌های طبیعی که بیشتر جزیره را با بارش باران یا برف در 300 روز سال می‌پوشانند، مکانی با نام جزایر کرگولن در جنوب اقیانوس هند به وجود آورده‌اند. در این منطقه بیش از صد دانشمند و محقق فرانسوی مشغول فعالیت، تحقیق و زندگی هستند. 

دسترسی به جزایر کرگون تنها با کشتی و آن هم چهار روز در سال است. 

شبه جزیره کیپ یورک، استرالیا؛ سرسبز و دورافتاده 

Cape York Peninsula, Australia

شبه جزیره کیپ یورک شمالی‌ترین نقطه استرالیا است که به تنگه تورس بین خلیج کارپنتاریا در غرب و دریای مرجان در شرق آن قرار دارد. منطقه‌ای نسبتا وسیع، وحشی و دورافتاده که باید بگوییم دورترین نقطه مسکونی جهان است. وحشی به این معنا که دارای تنوع گونه‌های حیوانی برجسته زیادی است. 

شبه‌جزیره کیپ یورک با اکثر جنگل‌های اکالیپتوس، شامل مناطق گرمسیری، جنگل‌های بارانی، مراتع، تالاب‌ها و پوشش گیاهی حرا است و مناظر بسیار زیبایی دارد.

 بارو، آلاسکا؛ شهری که دو ماه رنگ خورشید را نمی بیند

هنگامی که خورشید در بارو آلاسکا غروب می‌کند، به مدت 65 روز در زیر افق باقی می‌ماند! بله، بیش از دو ماه تاریک است. این شهر با جمعیتی حدود 4000 نفر و میانگین دمای بالا زیر صفر، شمالی‌ترین شهر ایالات متحده است. به دلیل آب و هوای شدید و موقعیت آن، شهر منزوی به شمار می‌آید و توسط تندراهای بیابانی احاطه شده و از طریق جاده هم قابل دسترسی نیست. 

با این حال، بارو محل بسیاری از تأسیسات تحقیقاتی است که شغل ایجاد می‌کنند و درآمدهای مالیاتی نفت و گاز به شهر اجازه می‌دهد تا مردم آن از امکانات مدرن لذت ببرند.

واحه سیوا، مصر؛ سرزمینی شگفت انگیز

Siwa Oasis, Egypt

سیوا یک حوضه حاصلخیز است که فقط 25 متر زیر سطح دریا قرار دارد و مملو از درختان زیتون و نخل است که نشان‌دهنده زندگی آهسته‌ در این منطقه است. 

این سرزمین خیال‌پردازی‌های بیابانی، به‌عنوان مقر معبد پیشگوی آمون شناخته می‌شود که پیش از این در زمان هرودوت شهرت داشت و مورد توجه و مشورت اسکندر مقدونی بود. این مکان در حال حاضر محل سکونت مردم سودانی بربر زبان است که در خانه‌های خشتی در پای قلعه‌های سابق خود زندگی می‌کنند.

چانگ تانگ، تبت؛ منطقه ای سرد با طبیعتی منحصربفرد

فلات چانگ تانگ یک فلات با ارتفاع زیاد در غرب و شمال تبت و دورترین نقطه مسکونی جهان است که تا جنوب شرقی لاداخ امتداد دارد، با ارتفاعات وسیع و دریاچه‌های غول‌پیکر. 

این منطقه به دلیل محیط سرد بیابانی و شرایط آب و هوایی سخت در زمستان‌ها، جمعیت نه چندان قابل توجهی را در خود جای داده است. فلات چانگ تانگ همچنین در ارتفاع 14600 متری از سطح دریا در دره راشپو قرار دارد و محل زندگی عشایر چانگپا، دریاچه‌های مرتفع، حیات وحش متمایز مانند جرثقیل‌های تبتی، پلنگ برفی و کیانگ، الاغ وحشی تبتی است.

ویلا لاس استرلاس، قطب جنوب؛ سرزمینی با 14 خانه

Villa Las Estrellas, Antarctica

یکی از تنها دو شهرک غیرنظامی در سرزمین‌های متروک قطب جنوب سردسیر با تنها 14 خانه، یک بانک، یک اداره پست، یک مدرسه با دو معلم، یک سالن ورزشی، یک کلیسا و یک فروشگاه کوچک سوغاتی. 

ویلا لاس استرلاس در طول تابستان جمعیتی بیش از 100 نفر دارد و افراد کمی در آن زندگی‌ می‌کنند. حتی با وجود مناظر وحشیانه و مکان ایزوله، فصل توریستی اینجا با ماشین‌های برفی و سفرهای اسکی بسیار لذت بخش است. همچنین می‌توان به بسیاری از حیات‌وحش‌های قطب جنوب مانند پنگوئن‌های امپراتور تا نهنگ‌های قاتل نگاه کرد.

جزیره سقطری، یمن؛ دارای گیاهانی کم نظیر در جهان

این جزیره به عنوان دورترین نقطه مسکونی جهان، به قدری منزوی است که یک سوم زندگی گیاهی آن در هیچ کجای کره زمین یافت نمی‌شود. جزیره سوکوترا بخشی از مجمع الجزایری در اقیانوس هند و خانه درختان خون اژدها است که شبیه بشقاب پرنده روی تنه درختان است. یکی دیگر از این گونه‌های گیاهی عجیب Adenium socotranum  است که شبیه پاهای فیل با گل های صورتی در بالا هستند. 

این جزیره منزوی همچنین دارای شهری بوده که قدمت آن به قرن دوم می‌رسد و تصور می شود محل اصلی باغ عدن باشد. مکانی عجیب، شگفت‌انگیز و در عین حال واقعی!

سوپای، آریزونا؛ روستایی زیبا، سبز و پرآب

Supai, Arizona

روستای سوپایی در بخش دورافتاده گرند کانیون واقع شده که دارای یک آبشار بزرگ و همیشگی است. این گوشه مخفی در دره و دورترین نقطه مسکونی جهان، محل زندگی قبیله کوچک هاواسوپایی است که از سال 1300 پس از میلاد در این منطقه ساکن شده‌اند. 

این روستا که “مردم سبز-آبی” نامیده می‌شود، فقط با پای پیاده، حیوانات باربری یا هلیکوپتر قابل دسترسی است. ایده آل برای هر مسافری که عاشق ماجراجویی است، زیرا یک پیاده‌روی هیجان انگیز و چالش برانگیز در 12 کیلومتری از تپه Hualapai به روستای Supai با آبشارهایی در بهشت عدن مانند وجود دارد.

کوبر پدی، استرالیا؛ دارای منظره ‌ای ماورایی

در سال 1985، مل گیبسون، تینا ترنر و تیمی از فیلمسازان برای فیلمبرداری Mad Max Beyond Thunderdome به این شهر معدنی برهوت در جنوب استرالیا رفتند. کوبر پدی که به معنای واقعی کلمه مکانی خارج از مجموعه فیلم است، منظره‌ای ماورایی دارد. 

کوبر پدی همچنین دارای خانه‌های گران قیمت اوپال و خانه‌های زیرزمینی است. با گرما و سرمای بیابان، خانه‌هایی در زیر زمین ایجاد شد که در آن دیوارهای ماسه سنگ دمای حدود 24 درجه سانتیگراد را نگه می‌دارد. این شهر حتی دارای هتل‌ها و کلیساهای زیرزمینی است!

پالمرستون، جزایر کوک؛ مکانی که 9 روز برای رسیدن به آن زمان نیاز است

Palmerston, Cook Islands

پالمرستون که به جزیره انتهای زمین معروف است، جزیره کوچکی در اقیانوس آرام و یکی از منزوی‌ترین جوامع جزیر‌ ای در جهان است. این جزیره دارای جمعیت بزرگی از 62 نفر است که از نسل یک مرد انگلیسی که 150 سال پیش در آنجا ساکن شده است، می‌آیند. 

پالمرستون دورترین نقطه مسکونی جهان، بخشی از جزایر کوک است و سالی دو بار توسط یک کشتی تدارکاتی بازدید می‌شود و دسترسی به آن آسان نیست، زیرا حدود 9 روز طول می‌کشد تا از طریق قایق از تاهیتی به آن برسید! به لطف سفر سخت این منطقه، فقط مصمم‌ترین و جسورترین مسافران می‌توانند به این تکه سبز کوچک در میان هزاران کیلومتر اقیانوس برسند.

بانتام، جزایر کوکوس (کیلینگ)؛ بهشتی دست نخورده 

جزایر کوکوس آخرین بهشت دست نخورده استرالیا است که در آب‌های نیلگون اقیانوس هند قرار دارد. جزایر کوکوس کیلینگ در 2750 کیلومتری شمال غربی پرت، استرالیای غربی و 900 کیلومتری جزیره کریسمس، مجموعه ای از جزایر مرجانی هستند که دو جزیره مرجانی را تشکیل می‌دهند. 

بزرگ‌ترین روستای Bantam در جزیره هوم با جمعیتی حدود 400 نفر است و دارای بسیاری از فعالیت‌های آبی مانند غواصی، ماهیگیری، کایت سواری و غیره است.

ایکالویت، نوناووت، کانادا؛ جزیره ای کوچک با طبیعتی خاص

Iqaluit, Nunavut, Canada

ایکالویت، پایتخت قلمرو کانادا نوناووت، واقع در جزیره بافین در خلیج فروبیشر، دورترین نقطه مسکونی جهان به‌خاطر کوه‌های پوشیده از یخ و دره‌های تاندرا معروف است. در نزدیکی این شهر، پارک سرزمینی سیلویا گرینل محل زندگی روباه‌های کاریبو و قطب شمال قرار دارد که بسیار محبوب محققان است. 

به عبارتی پارک سرزمینی کومارویت، در جزیره‌ای کوچک در نزدیکی شهر، حاوی بقایای باستان‌شناسی قوم تول باستانی است.

تورشاون، جزایر فارو؛ شهری قدیمی با خانه های متفاوت

تورشاون، در جزیره استریموی، پایتخت جزایر فارو است. این مکان به‌خاطر شهر قدیمی، تینگانس، پر از سقف‌های چمن‌دار چوبی، شناخته شده است. دلیل معروفیت تورشان وجود یک مرکز فرهنگی فعال است. در واقع، مرکز فرهنگی نوردیک هاوس نمایش‌های تئاتر، رقص و موسیقی را در فضایی معاصر ارائه می‌کند که خیلی‌ها را به این منطقه می‌کشاند. 

کلام آخر

نظر شما در مورد دورترین نقطه مسکونی جهان چیست؟ مناطقی عجیب، زیبا و در عین حال خارق العاده که رفتن به آن‌ها بسیار سخت است، چه برسد به زندگی در این مکان‌ها. این لیست به شما برخی از این نقاط را معرفی می‌کند که با خواندن آن‌ شگفت زده خواهید شد و باور نمی‌کنید که چنین مناطقی در دنیا وجود دارند. 

نظرات کاربران