تاریک ترین آسمان ها؛ بهترین مکان ها برای تماشای ستارگانتاریک ترین آسمان ها؛ بهترین مکان ها برای تماشای ستارگان

تاریک ترین آسمان ها؛ بهترین مکان ها برای تماشای ستارگان

تماشای ستاره‌ها همیشه دیدنی و آرامش بخش است. چراغ‌های نورانی که آسمان شب را روشن می‌کنند، نه تنها برای ستاره‌شناسان بلکه برای همه افراد جذاب هستند. در این میان شما هیچ وقت زیبایی واقعی این ستاره و آسمان شب را نخواهید دید، مگر اینکه به یکی از تاریک ترین آسمان ها بروید.

از آنجایی که آلودگی نوری این روزها باعث شده تا زیبایی آسمان شب آنگونه که هست به نظر نیاید، یک سری پارک‌ها و مناطق حفاظت شده هستند که می‌توان ستاره‌های درخشان و پر نور آسمان را به راحتی دید. در اینجا چند گزینه فوق‌العاده برای شما وجود دارد که اگر می‌خواهید آن را در سفرهای خود قرار دهید تا بهترین تماشای آسمان شب را تجربه کنید.

برای رزرو تور اروپا، با سه کلیک همراه باشین!

تاریک ترین آسمان های روی زمین برای تماشای ستاره ها کجا هستند؟

بسیاری از نقاط روی زمین آسمان‌های تاریکی دارند، اما تاریک‌ترین آن‌ها شامل پارک‌ها و مناطق حفاظت‌شده مانند بنای یادبود ملی گراند کانیون-پاراشانت در آریزونا، منطقه حفاظت‌شده بین‌المللی آسمان تاریک آئوراکی مکنزی در نیوزلند و منطقه مطالعه بیابان Massacre Rim در نوادا هستند.

به عنوان یک قاعده، خواهید دید که پارک‌های ملی و مناطق مرتفع تاریک‌ترین مکان‌های روی زمین هستند. آن‌ها در مقایسه با آنچه در مناظر شهری به دست می‌آورید، تجربه‌ای شگفت‌انگیز را برای شما به ارمغان می‌آورند. برای مثال، در حالی که ممکن است در بهترین حالت ممکن 100 یا بیشتر ستاره را با چشم غیر مسلح خود در شهر ببینید، در یک شب بدون ماه در یک مکان تاریک، می‌توانید تا 5000 ستاره را تماشا کنید و محو زیبایی آن‌ها شوید.

منطقه ماساکر ریم در نوادا (Massacre Rim Wilderness Study Area In Nevada)

بسیاری منطقه بیابانی Massacre Rim را یکی از تاریک‌ترین مکان‌های روی زمین می‌دانند که آلودگی نوری کمی دارد و محیطی بکر در آسمان شب فراهم می‌کند. کیفیت استثنایی شب‌های پر ستاره و محیط شبانه‌اش عالی این منطقه سبب شده تا بسیار شناخته شده و محبوب باشد تا جایی که امکانات کمپینگ و پیاده‌روی راحتی را ارائه می‌کند. بدین ترتیب به افراد این امکان می‌دهد تا زیبایی‌های طبیعی منطقه را در طول روز و شب تجربه کنند.

نکته مهم این منطقه به عنوان یکی از تاریک ترین آسمان ها، وجود شرایط آب و هوایی شدید، از جمله بادهای شدید، برف و رعد و برق است که بایستی از قبل آن را در نظر بگیرید. فراموش نکنید که مراقب حیات وحش از جمله شیرهای کوهستانی باشید.

منطقه های ولکانوئس (High Volcanoes Of Hawaii)

یکی از بهترین مکان‌ها برای دیدن ستارگان و رصد کردن آن‌ها High Volcanoes در هاوایی است.

به گفته دانشگاه هاوایی، قله Mauna Kea در جزیره هاوایی میزبان بزرگترین رصدخانه نجومی جهان با تلسکوپ‌هایی است که توسط ستاره شناسان یازده کشور اداره می‌شود. با این حال، شاید باز هم بپرسید که چرا اینجا بهترین مکان برای دیدن ستارگان است که در جواب به موارد زیر بسنده می‌کنیم:

  • منطقه قله به شدت خشک است.
  • یک ابر وارونگی استوایی با ضخامت حدود 600 متر (2000 فوت) به خوبی در زیر قله قرار دارد و هوای خشک بالایی را از جو مرطوب پایینی که در زیر آن است، جدا می‌کند.
  • بدون ابر است و احتمال آسمان صاف شب در میان بلندترین آسمان‌های جهان وجود دارد.

آسمان زیبای شب از قله آتشفشان جزیره بزرگ، خالص، خشک و عاری از آلاینده‌های جوی است. همین موجب شده تا یک شرایط عالی برای تماشای ستاره‌ها و رصد کردن آنها داشته باشند. فقط چون در ارتفاع 9 تا 10 هزار فوتی قرار دارید، باید عاشق ارتفاعات و دماهای سرد باشید.

پارک های ملی جنوب غربی ایالات متحده (National Parks Of SW United States)

پارک های ملی جنوب غربی ایالات متحده (National Parks Of SW United States)

در ایالات متحده چندین منطقه وجود دارد که تاریک ترین آسمان‌ ها را در خود جای داده‌اند. جالب اینجاست که در هر فصل می‌توان یک منطقه را انتخاب کرد و همیشه از رصد ستارگان لذت برد. چند گزینه از این مناطق شامل:

  • آکادیا در شمال شرقی
  • کوه رینیر در شمال غربی
  • یلوستون در وایومینگ
  • Badlands در داکوتای جنوبی
  • Big Bend در تگزاس

خیلی از محققان و ستاره شناسان آماتور و حرفه‌ای در این مناطق گرد هم می‌آیند تا همایش‌ها و رصدهای مختلفی را برگزار کنند.

منطقه ستارگان دره مرگ (Death Valley Stargazing)

دره مرگ یکی از معروف‌ترین (یا بدنام) مناطق بیابانی در آمریکا است. این منطقه دارای تاریک ترین آسمان ها است، اما باید بگوییم که بیشتر از هر چیز یکی از بیشترین دماها را روی زمین دارد و واقعا گرم است. با این حال، برخی برای دیدن صاف‌ترین آسمان این خطر را به جان می‌خرند و به این دره سفر می‌کنند. این را هم اضافه کنیم که دره مرگ دارای اقامتگاه هایی است که با چراغ های دوستدار آسمان برای جذب تماشاگران آسمان مجهز شده‌اند و یکی از جابذه‌های این منطقه به شمار می‌آیند. بنابراین افراد دغدغه‌ای به لحاظ اقامت نخواهند داشت.

لا پالما، جزایر قناری (La Palma, Canary Islands)

در سواحل شمال غربی آفریقا، یک رصدخانه بزرگ در جزایر قناری و در لبه Caldera de Taburiente قرار دارد که ارتفاع آن به هشت هزار پا می‌رسد. مسلما برای رسیدن به این ناحیه باید کمی کوهنوردی و پیاده‌روی کنید. وجود رصدخانه سبب شده تا منجمان و حتی افراد آماتور به راحتی به اکتشاف دنیای سحرآمیز آسمان شب بپردازند.

دهکده آسمان آریزونا (Arizona Sky Village)

دهکده آسمان آریزونا (Arizona Sky Village)
Retired Canadian businessman Jack Newton enjoys his house in Portal, Arizona where Arizona Sky Villages is developing a community for fans of dark skies. Homes have telescope domes on the roof and connections to a robotic telescope.

این دهکده با مساحت 450 هکتار در کنار کوه‌های چیریکاهوا واقع شده است. آسمان صاف و پر ستاره آن اخترشناسان، ستارگان آماتور و عکاسان زیادی را از سراسر جهان برای مناظر دیدنی آسمان شب به این مکان می‌کشاند. جالب است بدانید که در این روستا قانون “بدون نور در فضای باز” وجود دارد که در نوع خودش جالب و اثرگذار به نظر می‌رسد. به صورت خلاصه، اینجا کار زیادی در روز برای انجام دادن وجود ندارد، اما شب مملو از فعالیت است.

صحرای صحارا، مراکش (The Sahara Desert, Morocco)

بیابان‌ها برای آلودگی نوری کم و عدم پوشش ابر عالی هستند و تاریک ترین آسمان ها را دارند. آسمان شب در صحارا تا آنجا که چشم کار می‌کند، روشن می شود و صحنه‌ای خارق‌العاده را به نمایش می‌گذارد. اینجا مهم نیست ستاره شناس یا یک فرد عادی باشید، در هر صورت از تماشای چنین شگفتی‌هایی به وجد خواهید آمد. به احتمال زیاد شاهد صورت فلکی مانند دب اکبر، دب کوچک و کاسیوپیا خواهید بود.

تریسیل، نروژ (Trysil, Norway)

در پیست اسکی آلپاین دورافتاده Trysil، کابین‌هایی برای رصد ستاره‌ها وجود دارد که شرایط را برای ستاره‌شناسان حرفه‌ای و آماتور راحت‌تر کرده‌اند. این مکان حدود 3 ساعت و نیم با اسلو، نروژ فاصله دارد و بیشتر از هر چیز برای تماشای شفق شمالی شناخته می‌شود.

Pic Du Midi، فرانسه

در پیرنه فرانسه، منطقه حفاظت شده بین‌المللی آسمان تاریک Pic du Midi وجود دارد که یکی از بهترین مکان‌ها برای دیدن ستاره‌های زیبا در شب در اروپا است.

شما می‌توانید آسمان شب شگفت انگیز را در شمال، شرق و جنوب از یک تراس وسیع در بالای قله 9439 فوتی (2877 متری) در اعماق پیرنه فرانسه مشاهده کنید. این منطقه دارای یکی از تاریک ترین آسمان ها در جهان است که 236 مایل مربع (612 کیلومتر مربع) را پوشش می‌دهد. پس انتظار یک منظره خارق‌العاده و البته وسیع از میلیون‌ها ستاره را داشته باشید.

پارک ملی Brecon Beacons، انگلستان

پارک ملی Brecon Beacons، انگلستان

این نقطه که یکی از پیشروترین مکان‌های رصد ستارگان در بریتانیا است، یکی از بهترین مکان‌ها در اروپا برای مشاهده ماهواره‌های گالیله کالیستو، اروپا، گانیمد و آیو است که به دور مشتری می‌چرخند.

به‌عنوان یکی از بهترین مکان‌های تماشای ستاره در ولز، می‌توانید نه تنها آسمان زیبای شب، بلکه گنجینه معماری ولز را در Llanthony Priory مشاهده کنید.

مرکز آیداهو، پارک آسمان شب ایالات متحده (Central Idaho US Dark Sky Park, Idaho)

پارک آسمان شب مرکزی آیداهو که بیش از 1400 مایل مربع امتداد دارد، یکی از بهترین مکان‌های رصد ستارگان در ایالات متحده است. کیفیت آسمان صاف و روشن این بخش از آیداهو سبب شده تا منجمان زیادی به این منطقه بیایند، چراکه مکان مناسبی برای تماشای بسیاری از بهترین نمایش‌های ستاره‌ای است که آمریکای شمالی ارائه می‌کند.

پارک آسمان شب نورثامبرلند، انگلستان (Northumberland Dark Sky Park, UK)

اگر می‌خواهید در حین تماشای ستارگان از میراث جهانی یونسکو دیدن کنید، این بهترین فرصت برای شماست. در پارک آسمان تاریک نورثامبرلند می‌توانید شهاب‌ها و دنباله‌دارها را همراه با مکان‌های مختلف در کهکشان راه شیری در رصدخانه کیلدر ببینید.

اخترشناسان در اینجا کارگاه‌های تلسکوپ، شب‌های خانوادگی و رویدادهای دیگر را ارائه می‌کنند تا عموم افراد نیز بتوانند از این زیبایی محسور کننده لذت ببرند.

پارک جنگلی گالووی، انگلستان (Galloway Forest Park, UK)

پارک جنگلی گالووی، انگلستان (Galloway Forest Park, UK)
Silhouette of woodland against a starry sky in which the Milky Way is visible, at Glen Affric

برای تماشای ستارگان اسکاتلندی در یکی از تاریک ترین آسمان ها باید به پارک جنگلی گالووی بروید، البته به تپه‌ای درون این پارک! بر بالای این تپه نه تنها بدون بهترین تلسکوپ، می‌توانید شفق‌های شمالی و همچنین شهاب‌هایی را که در حال عبور هستند، ببینید. بلکه می‌توانید منظره‌ای دوست داشتنی از خود پارک را هم از بالا خواهید دید.

منطقه آسمان شب Mont-Mégantic، کانادا

این مرکز در کبک، یکی از بهترین نقاط رصد ستارگان در کانادا است که تاریک ترین آسمان ها را دارد. ویژگی برجسته این منطقه مجموعه‌ای خیره‌کننده‌ای است که به نمایش می‌گذارد، از کهکشان راه شیری گرفته تا کهکشان آندرومدا، افراد می‌توانند صحنه‌های باشکوه و زیبایی را ببینند.

ستاره‌شناسان مشتاق به چند دلیل، منطقه حفاظت‌شده بین‌المللی آسمان تاریک Mont-Mégantic را برای تماشای شبانه انتخاب می‌کنند:

  • این مکان محل رصدخانه Mont-Mégantic، یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین رصدخانه‌های کانادا است که فرصت‌هایی را برای منجمان آماتور فراهم می‌کند تا اجرام آسمانی را با استفاده از تجهیزات پیشرفته رصد و مطالعه کنند.
  • اینجا همچنین رویدادها و فعالیت‌های رصد ستارگان متنوعی را در طول سال ارائه می‌کند، از جمله پیاده‌روی‌های شبانه با راهنما، کارگاه‌های نجوم و جلسات تماشای تلسکوپ که آن را به مقصدی ایده‌آل برای منجمان آماتور در تمام سطوح مهارت تبدیل می‌کند.
  • این مکان در یک محیط طبیعی زیبا واقع شده است با فرصت‌هایی برای پیاده‌روی، کمپینگ و تماشای حیات وحش در طول روز، که یک تجربه خوب در فضای باز را برای منجمان آماتور و علاقه‌مندان به طبیعت فراهم می‌کند.
  • شما می‌توانید سیارات، ماهواره‌ها، ستاره‌های تیرانداز، سحابی‌ها، خوشه‌های ستاره‌ای، شفق‌های شمالی و موارد دیگر را مشاهده کنید.

آسمان تاریک وستهاولند، آلمان (Westhavelland)

آسمان تاریک وستهاولند، آلمان (Westhavelland)

منطقه وستهاولند در مقایسه با سایر مکان‌های تاریک ترین آسمان ها به چند دلیل منحصربه‌فرد است:

  • این مکان اولین و بزرگ‌ترین منطقه حفاظت‌شده بین‌المللی آسمان تاریک در آلمان برای رصد ستارگان در اروپا است.
  • موقعیت آن در ایالت براندنبورگ، آلمان، زمینه فرهنگی و تاریخی منحصر به فردی را برای رصد ستارگان فراهم کرده است.
  • آسمان شبWesthavelland در منطقه‌ای تالاب واقع شده و محیطی منحصربه‌فرد برای رصد ستارگان و مشاهده حیات وحش به وجود آورده است.
  • این منطقه همچنین انواع رویدادها و فعالیت‌های رصد ستارگان را در طول سال ارائه می‌دهد، از جمله راهنما در شب ikes، کارگاه‌های نجوم و جلسات مشاهده تلسکوپ.
  • Westhavelland  همچنین اقداماتی را برای کاهش آلودگی نوری اجرا کرده است، مانند ترویج استفاده از روشنایی کم‌مصرف و تشویق کسب‌وکارها و ساکنان به استفاده از وسایل روشنایی دوستدار آسمان شب و آن را به الگویی برای آسمان‌های شبانه پایدار تبدیل کرده است.

بله در این مکان و در 100 کیلومتری غرب برلین، می‌توانید همه چیز را از کهکشان راه شیری تا شفق قطبی ببینید.

در سه کلیک با شما بودیم تا….

تاریک ترین آسمان ها را در معروف‌ترین نقاط دنیا بشناسیم. مکان‌های منحصربفرد که با امکانات و رصدخانه‌های پیشرفته خود، فرصت تماشای آنچه در آسمان شب می‌گذرد را فراهم می‌کنند. اگر علاقه‌مند به دنیای شگفت‌انگیز نجوم باشید یا اصلا دیدن آسمان شب بهترین حس و حال را به شما می‌دهد، این مکان‌ها بهترین فرصت برای ساخت یک خاطره رویایی خواهند بود.

نظرات کاربران