Thar Desert
1 اردیبهشت 1402
جهانگردی

10 تا از بهترین کویرهای جهان|کویر قطب جنوب یا عربستان!  

بیابان‌ها محیط‌های خشک با پوشش گیاهی کمیاب و بارندگی کم یا بدون بارش هستند. حتی بهترین کویرهای جهان نیز محیطی خشن دارند که بقای گیاهان و حیوانات را دشوار می‌کند. اما با وجود شرایط سخت، بیشتر بیابان‌ها هنوز هم می‌توانند طیف گسترده‌ای از گیاهان و جانوران را در خودشان جای دهند. 

تور اروپا

مناظر بیابانی هم زیبایی خاص خود را دارند و با احساس آرامش و سکوت از افراد استقبال می‌کنند. کویرنوردی و دیدن بیابان‌های خاص تجربه‌ای متفاوت از سفر و کاوش را ارائه می‌دهد که شاید در هیچ طبیعتی آن را نتوان بدست آورد. 

بلیط هواپیما آنلاین با سه کلیک را یادت نره رزرو کنی!

لیست بهترین کویرهای جهان

هر منطقه بیابانی، زیبایی‌ها و ویژگی‌های متمایز خود را دارد. بنابراین چه از علاقه‌مندان به بیابان باشید و چه قصد دارید به زودی از آن‌ها دیدن کنید، در اینجا 10 بهترین کویرهای جهان را انتخاب می‌کنیم که باید هنگام برنامه‌ریزی تعطیلات بعدی خود از آن‌ها دیدن کنید.

کویر صحرا (Sahara Desert)

بهترین کویرهای جهان
Tadrart Acacus

کویر صحرا یکی از بهترین بیابان‌های جهان به خاطر تپه‌های شنی است. این کویر در شمال مرکزی آفریقا قرار دارد و 9.2 میلیون کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد تا جایی که در کشورهای تونس، مالی، موریتانی، چاد، لیبی، مراکش، نیجر و الجزایر نیز امتداد پیدا می‌کند. دریای مدیترانه و کوه‌های اطلس از شمال با این بیابان مرز مشترک دارند در حالی که دریای سرخ مرز شرقی و اقیانوس اطلس و منطقه انتقالی ساحل مرزهای غربی و جنوبی را تشکیل می‌دهند.

صحرا بزرگ‌ترین و گرم‌ترین کویر آفریقا است که دمای آن در تابستان به 50 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. اگرچه شرایط زندگی در صحرای صحرا سخت است، اما زیبایی آن چشمگیر است. تپه های شنی بیش از یک چهارم سطح صحرا را پوشش می‌دهند و در برخی مناطق می‌توانند تا 180 متر افزایش پیدا کنند.

این بیابان علیرغم ظاهر متروکش محل زندگی بابون‌ها، کفتارها، غزال‌ها و گوزن‌ها است.

کویر ثار (Thar Desert)

صحرای ثار یکی از بهترین کویرهای جهان برای دیدن مناطق تولید پشم است. این بیابان اغلب کویر بزرگ هند می‌نامند، زیرا هند و پاکستان را از نظر جغرافیایی تقسیم می‌کند. در واقع، 85 درصد از ثار در استان‌های راجستان، هاریانا، پنجاب و گجرات هند واقع شده و بقیه 15 درصد در پاکستان است.

این بیابان هجدهمین بیابان بزرگ و نهمین بیابان گرم نیمه گرمسیری در سطح جهان است که در 200000 کیلومتر مربع پراکنده شده‌است. بیشتر کویر پوشیده از تپه‌های شنی است که از رسوبات سواحل و دشت آبرفتی به وجود آمده‌اند و بقیه از صخره‌های دندانه‌دار و کف دریاچه نمک تشکیل شده‌اند.

اوج تابستان بیش از 50 درجه سانتیگراد و در زمستان کمتر از 0 درجه سانتیگراد است. این بیابان همچنین خانه طیف گسترده‌ای از حیات وحش است، مانند گاو نر آبی، بلک باک و غزال هندی (چینکارا).

کویر گبی (Gobi Desert)

صحرای گبی بزرگ‌ترین بیابان آسیا و پنجمین بیابان بزرگ جهان است که 1.3 میلیون کیلومتر مربع را تحت پوشش قرار می‌دهد. این کویر از جنوب مغولستان تا شمال غربی چین را در بر می‌گیرد.

به دلیل قرار گرفتن در سایه باران هیمالیا و قله‌های متصل که مانع از رسیدن ابرهای پر از رطوبت به صحرا می‌شود، کویر گبی محیطی غیرعادی و کاملا خشک دارد. البته، این صحرا با مناظر خشک و تقریباً بایر، اشکال زندگی منقرض شده و دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد، اغلب حسی غیرواقعی به بازدیدکنندگان می‌دهد.

پنج منطقه زیست محیطی مهم در داخل و اطراف این بیابان وجود دارد: فلات آلاشان، دره دریاچه‌های گوبی، حوضه جونگگار، رشته کوه تیان شان و استپ بیابانی گبی شرقی. بازدیدکنندگان می‌توانند به شترسواری و پیاده‌روی در تپه‌های شنی بپردازند و در‌عین‌حال با گیاهان و جانوران محلی آشنا شوند.

صحرای گوبی تاریخ طولانی و جالبی دارد و محل اکتشافات فسیلی متعددی از جمله اولین تخم دایناسور فسیل شده کشف شده در جهان است.

صحرای آتاکاما (Atacama Desert)

Atacama Desert

صحرای آتاکاما یکی از بهترین کویرهای جهان برای دیدن مناظر مختلف است. آتاکاما، واقع در شمال شیلی، یک فلات بیابانی است که بین کوردیلا د لا کوستا و کوه‌های آند به طول 1050 کیلومتر کشیده شده‌است. به طور متوسط، صحرای آتاکاما کمتر از یک میلی‌متر در سال باران می‌بارد و برخی از مناطق هرگز هیچ بارندگی نداشته‌اند.

آتاکاما به دلیل ارتفاع زیاد، آسمان زیبا، کمبود آلودگی و شب‌های صاف فراوان، انتخابی عالی برای کسانی است که به تماشای آسمان شب علاقه دارند.

اگرچه صحرای آتاکاما فوق‌العاده خشن و خشک است، اما برخی از موجودات زنده با این زیستگاه سازگار شده‌اند و می‌توانند در آن رشد کنند. بیش از 500 گونه گیاهی و جانوری در اینجا رشد و سازگار شده‌اند.

کویر کالاهاری (Kalahari Desert)

بهترین کویرهای جهان

صحرای کالاهاری یکی از بهترین کویرهای جهان برای دیدن یوزپلنگ است. این بیابان در قلب آفریقای جنوبی قرار دارد و مساحتی معادل 930000 کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد و تا بوتسوانا، نامیبیا و بخش‌هایی از آفریقای جنوبی امتداد دارد. این بیابان پس از کویر صحرا، دومین بیابان بزرگ آفریقا و ششمین بیابان بزرگ در جهان است. برخی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد عبارتند از تپه‌های شنی بلند و نمک‌زارهای وسیعی که سال‌ها پیش در زمان خشک شدن دریاچه‌های باستانی شکل گرفتند.

حیات وحشی مانند شیر یال سیاه سلطنتی، سگ‌های وحشی آفریقایی، مرغ‌های دریایی و گونه‌های مختلف پرندگان و خزندگان، کویر کالاهاری را خانه می‌نامند. به گفته برخی از کارشناسان، بهترین نقطه در جهان برای دیدن یوزپلنگ است.

کویر عربستان (Arabian Desert)

صحرای عربستان یکی از بهترین کویرهای جهان برای نفت است. این بیابان با مساحت 2.3 میلیون کیلومتر مربع، دومین بیابان بزرگ دنیا و بزرگ‌ترین بیابان در آسیا است. این صحرا در عربستان سعودی قرار دارد و از شمال به صحرای سوریه، از جنوب دریای عرب، از شرق به خلیج عمان و از غرب به دریای سرخ می‌رسد.

در طول تابستان، دمای هوا در ربال خال به طور متوسط به 36 درجه سانتیگراد می‌رسد، اگرچه می‌تواند تا 55 درجه سانتیگراد نیز برسد.

صحرای عربستان دارای برخی از بلندترین تپه‌های شنی در سطح جهان است. برای مثال، کوه النبی شعیب در یمن بلندترین کوه است که ارتفاع آن به 3666 متر می‌رسد.

این بیابان همچنین زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری از جمله گربه شنی عربی، غزال کوهی و صحرایی، درومدری و کاراکال است.

کویر نِگِب یا نِگِو (Negev Desert)

صحرای نگب اسرائیل از بهترین کویرهای جهان برای کسانی که به کتاب مقدس علاقه دارند، است. نگب منطقه‌ای بزرگ و متنوع است که مسافتی معادل 4700 کیلومتر مربع از کل منطقه جغرافیایی اسرائیل را پوشش می‌دهد. در اینجا خبری از تپه‌های شنی نیست و دره‌های عمیق و زیبا جای آن‌ها را گرفته است. 

جدایی از جاذبه‌های طبیعی، صحرای نقب خانه چندین بنای تاریخی و مکان‌های باستان‌شناسی است. بازدیدکنندگان می‌توانند از مزارع و مهمانخانه‌ها یا شرکت در فعالیت‌های کویری از سفر خود لذت ببرند. همچنین،پارک ملی صحرای نگب علاوه بر مناظر دیدنی از دشت‌ها، کوه‌ها و دره‌های دیدنی منطقه، فرصت‌های عالی برای پیاده‌گردی را نیز ارائه می‌دهد.

کویر سونوران (Sonoran Desert)

Sonoran Desert

صحرای سونوران دومین بیابان بزرگ در آمریکای شمالی است که حدود 260000 کیلومتر مربع در بخش‌هایی از آریزونا، کالیفرنیای جنوبی و شمال مکزیک امتداد دارد. این کویر گرم‌ترین صحرای آمریکای شمالی است و دمای تابستان در برخی نقاط به بالای ۴۸ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. از طرفی، میزان بارندگی و فصلی بودن این کویر را منحصر به فرد کرده و بیش از هر بیابانی بارندگی دارد.

در مقایسه با دیگر بیابان‌های آمریکای شمالی، این بیابان به دلیل داشتن تنوع زیستی قابل توجهی شناخته شده‌است. درختان حبوبات و کاکتوس ستونی دو گونه گیاهی برجسته هستند که صحرای سونوران را از دیگر بیابان‌های آمریکای شمالی متمایز می‌کنند.

کویر قطب جنوب (Antarctic Desert)

بله درست خواندید، شاید خبری از شن و ماسه بیابانی نباشد، اما شرایط آن به گونه‌ای است که می‌توان آن را به عنوان بیابان معرفی کرد. در واقع، قطب جنوب یکی از سردترین و بهترین کویرهای جهان با مساحتی برابر با 14 میلیون کیلومتر مربع است.

گرم‌ترین دمای ثبت شده تنها 14.5 درجه سانتیگراد است. حتی شگفت‌آورتر، پایین‌ترین دمای زمین – 94.7 درجه سانتیگراد نیز در اینجا ثبت شده‌است. بیشتر قطب جنوب کاملاً یخ زده و 70 درصد از آب شیرین جهان در این قاره یخی یافت می‌شود.

علیرغم اینکه یکی از خشن‌ترین محیط‌های جهان است، اما خانه برخی از گیاهان و حیات وحش باورنکردنی نیز هست. پنگوئن‌ها، فوک‌های پلنگ، شیرهای دریایی، فوک‌ها، آلباتروس‌ها، پترل‌ها و پرندگان دیگر در اینجا زندگی می‌کنند.

کویر چیهواهوان (Chihuahuan Desert)

بهترین کویرهای جهان

صحرای چیهواهوان یکی از بهترین کویرهای جهان برای رشد یوکا و آگاو است. این بیابان با مساحتی در حدود 647500 کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین صحرای آمریکای شمالی بوده و در جنوب شرقی آریزونا، جنوب نیومکزیکو، غرب تگزاس و شمال مرکزی مکزیک گسترده شده‌است. زمستان‌ها و شب‌ها به دلیل ارتفاع بالای 1525 متر سرد هستند، در حالی که روزهای تابستان می‌توانند به دماسنج 38 درجه سانتی‌گراد برسند.

گونه‌های مختلف بوته‌های کم ارتفاع، ساکولن‌‌ها و کاکتوس‌های کوچک پوشش گیاهی این کویر را تشکیل می‌دهند. همچنین، بیش از 130 گونه پستاندار از جمله آهو قاطر، شاخک و روباه کیت این صحرا را خانه می‌نامند.

بهترین کویرهای جهان را شناختید! 

همانطور که جنگل‌ها زیبا هستند، بیابان‌ها نیز جذابیت‌ها و دیدنی‌های خاص خود را دارند. ما با معرفی 10 مورد از بهترین کویرهای جهان، برخی از آن‌هایی را که بسیار مهم و معروف هستند، عنوان کردیم. 

نظرات کاربران