Hacı Abdullah

رستوران‌ های قدیمی استانبول: کجا برای چشیدن اصالت و سنت برویم

داستان رستوران های قدیمی استانبول، به نوعی داستان خود این شهر است، گواهی بر میراث چند فرهنگی و تاریخ غنی این شهر. از مدر گوشه و کنار استانبول، رستوران‌هایی قدیمی قرار گرفته‌اند که هر کدام داستانی طولانی و طعم‌هایی اصیل را به ارث برده‌اند. بله، استانبول، این پل میان دو قاره، خانه‌ی رستوران‌هایی است که سال‌هاست میزبان ذائقه‌های گوناگون بوده‌اند. ما در این مقاله شما را به سفری در زمان دعوت می‌کند، جایی که در هر گوشه از این رستوران‌های قدیمی استانبول، می‌توانید غذاهایی را کشف کنید که نه تنها شکم‌تان را سیر می‌کنند، بلکه داستان‌هایی از گذشته‌های دور و نزدیک استانبول را برایتان روایت می‌کنند.

رزرو تور استانبول

آخرین قیمت بلیط هواپیما استانبول را با سه کلیک چک کنید!

لیست رستوران های قدیمی استانبول

در ادامه ما چند مورد از رستوران‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که قطعا ارزش غذاخوردن را دارند. فضای قدیمی و غذای اصیل آن‌ها بهترین خاطره سفرتان را رقم خواهند زد. 

کوفته فروشی تاریخی سلطان احمد

رستوران‌ های قدیمی استانبول

کوفته سلطان احمد تنها یکی از رستوران‌های تاریخی است که از سال 1920 در استانبول مشغول به کار است. این یک تجارتی چندین ساله و یک برند معتبر و محبوب در کل کشور ترکیه به حساب می‌آید. اگرچه اغلب افراد فکر می کنند که در سراسر کشور، شعبه دارد، اما آنها فقط 11 شعبه دارند. شعبه اصلی البته در سلطان احمد است، شعبه‌های دیگر رستوران کوفته Selamiçeşme، Çağlayan، Şerifali و Meydan AVM هستند. همچنین شعبه‌هایی در خارج از کشور در باکو، مونیخ، اینگولشتات، آگسبورگ، منچستر و فاماگوستا دارد.

دلیل محبوبیت این موسسه، طعم کوفته‌های معروف آن است، همانطور که از نام آن پیداست. هر روز تعداد بیشماری از گردشگران داخلی و خارجی رستوران را پر می‌کنند تا این کوفته خوشمزه را بچشند. به غیر از کوفته‌هایی که با فلفل دلمه‌ای سرو می‌شود، از دیگر محصولات منوی ویژه شاخه مرکزی می‌توان به شیشل بره، آش عدس، پیاز، برنج و حلوای بلغور اشاره کرد.

آدرس: سلطان احمد

ساعات کاری از 10 صبح تا 11 شب

رستوران اورینت اکسپرس

Orient Express، که به معنای اکسپرس شرقی است، از دیگر رستوران های قدیمی استانبول به شمار می‌آید. این رستوران و ایستگاه قطار سیرکچی که با این نام تأسیس شد، در قدیم منطقه بسیار محبوبی بودند. اگرچه عمر مفید قطار بین سال‌های 1883 تا 1977 بود، اما این رستوران هنوز هم پابرجاست. رستوران اورینت اکسپرس علاوه بر غذاهای ترکی، غذای بین المللی را نیز سرو می کند. حتی در میان غذاهای معروف رستوران، گزینه های گیاهی و همچنین غذاهایی مانند تنوری بره، شیشلیک، کباب چوپانی وجود دارد. اگر به فکر جشن گرفتن در اینجا هستید، قیمت‌ها کاملا مقرون به صرفه است.

آدرس: منطقه فاتح

ساعات کاری: 11 صبح تا 12 شب

رستوران روسی Ayaspaşa

رستوران روسی آیاپاشا در سال 1943 با دو مهاجر بلاروس و مجارستانی به نام‌های بوریس ایوانوویچ کرشسانوفسکی و جودیت کریشانوفسکی افتتاح شد. اگرچه با افراد کم و کم شروع به کار کرد، اما طعم و کیفیت و شهرت آن تا به امروز افزایش یافته است. این مکان به عنوان یک “خانه دوست قدیمی” دیده می‌شود و یک نوستالژی از دهه 1940 تا به امروز باقی مانده است. غذاهای موجود در منوی رستوران او با غذاهایی که ما به آنها عادت کرده‌ایم کاملاً متفاوت است زیرا غذاهای اینجا عمدتاً روسی است.

بنابراین، اگر می‌خواهید طعم غذاهای روسی را در ترکیه به طور کامل بچشید، رستوران روسی آیاپاشا تجربه کامل را در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر غذاهای روسی، می‌توانید فرصت امتحان غذاهای لذیذ مجارستانی و اتریشی را نیز داشته باشید. سوپ‌های روسی مانند بورشت و آکروسکا، سالاد به سبک روسی، کیفسکی، غذای مرغ، راویولی روسی به نام پلمنی، پای روسی مدویک، و کرپ شیرین Palaçinta تنها تعدادی از غذاهای لذیذ در منو هستند.

آدرس: بی اغلو

ساعات کاری: 11 صبح تا 12 شب

بخوانید: بهترین سیمیت های استانبول را بشناسید و طعم واقعی آن را بچشید!

رستوران پاندلی (Pandeli)

Pandeli

پاندلی، پسر یک چوپان یونانی از نیگده، به استانبول نقل مکان کرد تا بتواند روزی به یک سرآشپز حرفه‌ای تبدیل شود. او پس از انجام کارهای مختلف مانند ظرفشویی و شاگرد آرایشگر، شروع به فروش پیاز (سالاد لوبیا و پیاز) و کوفته در مجاورت جایی کرد که بعداً رستوران همنام خود را افتتاح کرد. 

پاندلی پس از نیم قرن فعالیت غذا فروشی در سراسر استانبول، سرانجام رستوران فعلی خود را در طبقه فوقانی بالای ورودی بازار ادویه باز کرد. سختی‌ها همیشه بخشی از سرنوشت پاندلی بودند و او هیچ وقت دست از چیزی که می‌خواست، نکشید. اما این رستوران افسانه‌ای در سال 2016 به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد. 

اکنون، به لطف سرمایه‌گذاران جدید، نماد استانبول یک بار دیگر درهای خود را به روی مردم باز کرده‌است و با عبدالله سویم، سرآشپز 20 ساله خود به همان شکوه قبلی خودش بازگشته و همانند همیشه زیبا و محبوب است. اگر به پاندلی یکی از رستوران های قدیمی استانبول رفتید، حتما بره آهسته پخته شده که روی تخته‌ای از پوره بادمجان زغالی سرو می‌شود را سفارش دهید. 

فقط حواستان باشد که پاندلی برای شام بسته است و هنگام ناهار به این رستوران سر بزنید. 

آدرس: Mısır Çarşısı 1

ساعات کاری: هر روز از ساعت 11:30 تا 18:30

بدون امتحان کردن بهترین کوفته های استانبول، این شهر را ترک نکنید.

رستوران حاجی عبدالله (Hacı Abdullah)

بدون شک یکی از مهمترین رستوران ‌های قدیمی استانبول، حاجی عبدالله است که در سال 1888 تأسیس شد. مجوز این رستوران را در آن زمان خود سلطان عبدالحمید دوم صادر کرد. این رستوران (که بنیانگذار آن عبدالله افندی بود) از مقامات خارجی که برای بازدید از امپراتوری می‌آمدند، پذیرایی می‌کرد. 

در کنار قدمت، حفظ سنت‌ها و روش‌های آشپزی قدیمی خود، یکی از کارهای زیبای رستوران حاجی عبدالله سیستم کارآموزی آن است. به این معنی که در آن کارکنان آشپزخانه و پیشخدمت‌ها قبل از اینکه برای شغل مناسب تشخیص داده شوند، سال‌ها آموزش می‌بینند و سپس به جایگاه مختلف (سرآشپز، کمک سرآشپز و…) می‌روند. 

حاجی عبدالله اکنون توسط بنیانگذار نسل سوم آن یعنی عبدالله کورون که از سال 1958 اجاق این رستوران را روشن نگه داشته، اداره می‌شود. در اینجا غذاها هنوز هم با عشق پخته می‌شوند و شما می‌توانید انواع سوپ‌ها، کباب‌ها و غذاهای سنتی و محلی ترکی را سفارش دهید. 

حاجی عبدالله همچنین به خاطر کمپوت‌های میوه‌اش شهرت دارد. کوزه‌های رنگارنگی در کناره‌های دیوارهای رستوران گذاشته شده‌اند، حاوی برخی از این میوه‌ها هستند که چندین دهه قدمت دارند. کمپوت میوه مخلوط یک راه عالی برای پایان دادن به وعده غذایی شما است، اما مطمئن باشید که همان روز تهیه شده و تازه است. 

از آنجایی که بیشتر غذا در صبح پخته می‌شود، بازدید از حاجی عبدالله برای ناهار بهتر است. 

آدرس: Ağa Camii Atıf Yılmaz Caddesi 9A

ساعات کاری: از ساعت 9 صبح 23 شب

با تور ارزان استانبول سفرتان را با یک بودجه بندی عالی شروع کنید.

رستوران بیتی (Beyti) از رستوران های قدیمی استانبول

رستوران های قدیمی استانبول

در سال 1945، زمانی که روزهای خسته جنگ به پایان رسید، بیتی گولر و پدرش یک غذاخوری ساده کنار جاده‌ای را در کوچوک چکمچه با چهار میز افتتاح کردند. شهرت دونر کباب خوشمزه آن‌ها خیلی زود گسترش پیدا کرد و رابطه صمیمی بین مردم و صاحبین رستوران دیری نپایید که آن تبدیل به یک رستوران 200 نفری شد. از رستوران های قدیمی استانبول که آوازه آن تمام شهر را فرا گرفت و البته هنوز همین همینطور است. 

در اواخر دهه 1960، رستوران Beyti Güler هر روز از خطوط هوایی پان امریکن در هواپیما پذیرایی می‌کرد و در اولین سفر دولتی خود به اروپا، رئیس جمهور نیکسون دونر Beyti را خورد. همین باعث شده تا آوازه این غذا به خارج نشینان هم برسد و هر کس به استانبول سفر می‌کرد، برای چشیدن طعم این غذا به رستوران بیتی می‌رفت. سرانجام، برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده مردم، گولر در سال 1983 رستوران خود را به محله مسکونی لوکس فلوریا منتقل کرد.

در حال حاضر، رستوران گولر همچنان پابرجاست و تنها شخصی است که یک بشقاب کباب به نام خود دارد. اگرچه کباب بیتی اکنون در رستوران‌های مختلف و غرفه‌های غذای خیابانی در سراسر کشور سرو می‌شود، اما واقعاً با کباب اصلی که از گوشت بره به شیوه‌ای خاص درست می‌شود، قابل مقایسه نیست. این رستوران در مجاورت فرودگاه آتاتورک قرار دارد، بنابراین بهتر است در مسیر رفت و آمد به پرواز خود، طعم بیتی واقعی را بچشید.

آدرس: Şenlikköy, Orman Sk. No:8, Bakırköy, Istanbul

ساعات کاری: از ساعت 11:30 صبح تا 23 شب

رستوران 1924 استانبول (1924 Istanbul)

Rejans (ریژانس) یکی از معدود رستوران‌هایی است که توسط روس‌های سفید (که از انقلاب روسیه فرار می‌کردند) افتتاح شد. ریژانس پس از 80 سال فعالیت در کوچه‌ای خلوت و آرام خارج از شلوغی استقلال، درهای خود را در سال 2011 بست. اما پس از چهار سال وقفه، طرفداران از آن‌ها خواستند تا این غذاخوری تاریخی را دوباره به زندگی بازگردانند. اولین کار تغییر نام رستوران از ریژانس به 1924 استانبول بود. 

1924 استانبول از رستوران های قدیمی رستوران، سبک خاص خود را برای غذا پختن داشت و برخی از غذاهای کلاسیک روسی را نیز سرو می‌کرد. برای مثال، کوفته‌های پلمنی با تره فرنگی، بیف استروگانف و مرغ کیف در اینجا بسیار خوب درست می‌شوند. این رستوران همچنین از غذاهای اروپای شرقی برای افزودن رنگ به منو الهام گرفته است، زیرا غذاهای روسی به خودی خود ممکن است برای رستورانی مانند سال 1924 کمی بیش از حد روسی به نظر برسد. 

از غذاها که بگذریم، بدون شک بخش دسرها بهترین قسمت در رستوران استانبول است. مثل پروفیترول کرم شاه بلوط. در کل، 1924 مکانی برای بازدید از حس تاریخی و همچنین خوردن غذاهای خوب است. بدون شک یک شام به یاد ماندنی در استانبول خواهید داشت!

آدرس: Asmalı Mescit Mahallesi, OIivya Geçidi 7-A 

ساعات کاری: از دوشنبه تا شنبه 18:30 تا 23:00

رستوران آیاپاشا روس لوکانتاسی (Ayaspaşa Rus Lokantası)

Ayaspaşa Rus Lokantası

آیاپاشا روس لوکانتاسی در سال 1943 توسط بوریس کرشسانوفسکی روسی و همسر مجارستانی‌اش، خانم جودیت، که در آن زمان “کنتس” نام داشت، افتتاح شد. در آن دوران کنتس یکی از رستوران‌های محبوب شهر بود اما پس از درگذشت خانم جودیت، جمال اوک، که به عنوان یک پیشخدمت جوان وارد رستوران شده بود، مدیریت را بر عهده گرفت و امروز به همراه پسرش سرکان اوک، غذاخوری را اداره می‌کند.

به عنوان یکی از رستوران های قدیمی استانبول، آیاپاشا هنوز هم غذاهای خوشمزه خودش را سرو می‌کند. یکی از جذاب‌ترین آیتم‌های منوی آن،  veprevo koleno است که باید سه روز قبل سفارش دهید. پای آبدار گوشت خوک در آبجو پخته و با کلم ترشی و پوره سیب‌زمینی سرو می‌شود. همچنین سوپ گل گاوزبان که با یک حبه خامه آن را می‌پزند، به طرز شگفت‌انگیزی تند است. غذاهایی مانند سالاد روسی، شیرینی‌های کرکی پیراشکی با قارچ، و پنکیک‌های بلینی با خاویار نیز به خوبی با فلفل سیاه ترکیب می‌شوند تا طعم تند آیاپاشا همیشه زیر زبانتان بماند. 

آدرس: Gümüşsuyu Mahallesi, İnönü Cd. Ankara Palas Apt. D:59/A

ساعات کاری: هر روز از ساعت 11 صبح تا 23 شب 

طعم اصلی دسرهای ترکی را در بهترین شیرینی فروشی های استانبول کشف کنید.

رستوران Meşhur Filibe Köftecisi از رستوران های قدیمی استانبول

یکی دیگر از رستوران های قدیمی استانبول Meşhur Filibe Köftecisi است که در سال 1893 توسط Mehmet Saltuk و از شهر بلغارستان فیلیبه به استانبول نقل مکان کرده بود، تاسیس شد. همان‌طور که از نامش پیداست، در این رستوران از شما با کوفته‌های خاص و خوشمزه پذیرایی خواهد شد. کوفته‌های گرد و چاق فیلیبه بسیار لذیذ هستند و جالب است بدانید که از موادی ساده‌ای چون گوشت چرخ کرده، پیاز و زیره برای طخ آن‌ها استفاده می‌شود. منوی بدون غذای فیلیبه که اکنون توسط نسل پنجم سالتوک نگهداری می‌شود، هنوز هم دلچسب و محبوب است. 

آدرس: Ankara Caddesi 112

ساعات کاری: از دوشنبه تا شنبه 11:00 تا 21:00

رستوران Tarihi Sultanahmet Köftecisi

رستوران های قدیمی استانبول

در حالی که مقلدانش مانند قارچ در شهر به جوانه‌زدن ادامه می‌دهند، Tarihi Sultanahmet Köftecisi از رستوران های قدیمی استانبول همچنان محبوبیت و کیفیت خود را از پایگاه خود در محله همنام حفظ می‌کند. رستوران سلطان احمد در حال حاضر توسط نوادگان نسل چهارم بنیانگذار آن اداره می‌شود. 

همانطور که از نامش پیداست، قرار است در اینجا خوشمزه‌ترین کوفته‌های عمرتان را نوش جان کنید. منو مملو از غذاهای سنتی و کوفته‌های متنوع است. فضا نیز در همان گذشته مانده و حتی میزهای مرمری و پله‌های قدیمی‌اش هنوز به سال 1920 باز می‌گردد، یعنی زمانی که مغازه تاسیس شد. علاوه بر غذای اصلی معروف Köfte که مشخصاً لذیذ و دلچسب است، این منو شامل پیاز، سیخ بره، برنج، فلفل دلمه‌ای و سوپ عدس خواهد بود تا هر چه را که هوس کردید، نوش جان کنید. 

آدرس: Divanyolu Cadddesi 12

ساعات کاری: همه روزه از 10:30 تا 23:00

بخوانید: رستوران‌ های قدیمی استانبول: کجا برای چشیدن اصالت و سنت برویم

رستوران های قدیمی استانبول؛ رستوران Köfteci Arnavut

قدم زدن در امتداد خیابان‌های سنگفرش شده محله بالات، ساختمان‌های رو به زوال دوران عثمانی، چند کنیسه و کلیسای باقی مانده، همیشه مانند یک سفر در گذشته به نظر می‌رسد. مانند بقیه ساختمان‌های این محله، یکی از رستوران های قدیمی استانبول یعنی Köfteci Arnavut نیز هنوز همانند گذشته حفظ شده‌است. 

این غذاخوری صمیمی که در سال 1937 افتتاح شد، کوفته‌های آبدار و مربعی شکل سرو می‌کند و همین دلیلی بر محبوب و معروف بودنش است. در حال حاضر این رستوران توسط وارث نسل سوم آن Mine İştay اداره می‌شود که یکی از تنها زنانی است که در این منطقه تجارت دارد. 

آدرس: Ayvansaray Mahallesi, Çiçekli Bostan Sk. 2-6

ساعات کاری: همه روزه از 10:30 تا 23:00

قبل از هر چیز از قیمت هتل های استانبول خبردار شوید!

حرف آخر

رزرو بلیط استانبول شاید شما را به شهر مدرن با مراکز خرید رویایی و تفریحات تمام نشدنی ببرد، اما بافت‌های قدیمی و ساختمان‌های تاریخی آن نیز حس و حال دوست داشتنی دارند که باید در برنامه سفرتان آن‌ها را بگنجانید. با این حال ما توصیه می‌کنیم رستوران های قدیمی استانبول را انتخاب کنید تا هم طعم اصیل غذاهای ترکی را بچشید و هم سفری در تاریخ این شهر داشته باشید.

سوالات متداول

آیا رستوران‌های قدیمی استانبول تنها غذاهای ترکی سرو می‌کنند؟

در حالی که تمرکز اصلی این رستوران‌ها روی غذاهای سنتی ترکی است، برخی از آن‌ها ممکن است تفسیرهای مدرن یا ترکیبات فرهنگی مختلف را نیز عرضه کنند.

رستوران‌های قدیمی استانبول چه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند؟

این رستوران‌ها معمولاً دارای تاریخی غنی هستند و غذاهای سنتی ترکی را در محیط‌هایی با دکوراسیون کلاسیک و فضایی تاریخی سرو می‌کنند.

آیا رستوران‌های قدیمی استانبول در نزدیکی مناطق توریستی قرار دارند؟

بله، بسیاری از این رستوران‌ها در نزدیکی مناطق تاریخی و توریستی مانند سلطان‌احمد و گرند بازار قرار دارند.

آیا هزینه غذا در رستوران‌های قدیمی استانبول بالا است؟

قیمت‌ها متفاوت است؛ برخی ممکن است نسبتاً گران باشند به دلیل تاریخی و فضای منحصربه‌فردشان، در حالی که برخی دیگر هنوز قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری دارند.

آیا رزرو قبلی برای این رستوران‌ها ضروری است؟

بسته به محبوبیت و اندازه رستوران، رزرو قبلی ممکن است توصیه شود، به ویژه در فصول پرگردشگر.

نظرات کاربران