Santa Maria delle Grazie, Milan

10 حقیقت درباره کلیسای سانتا ماریا دله گرازیه

همه ما می‌دانیم که ایتالیا مملو از کلیساهای جذاب با تاریخچه‌‌ای قابل توجه است. کلیسای سانتا ماریا دله گرازیه نیز یکی از آن‌هاست. این کلیسا با نام کلیسای سانتا ماریای میلان شناخته شده که طراحی آن تا حدی به دوناتو برامانته نسبت داده می‌شود، داستان‌های زیادی برای گفتن دارد. کلیسا در قلب میلان، متعلق به فرقه دومینیکن و به ریاست بخش سان ویتوره آل کورپو واقع شده‌است. این کلیسا در سال ۱۹۸۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، زیرا یکی از عالی‌ترین شواهد هنر رنسانس است که با حضور اثر استثنایی داوینچی، تابلوی شام آخر، نماینده‌ای عالی از نبوغ انسان به شمار می‌رود. در این مطلب همراه ما باشید تا شما را با 10 حقیقت جالب در مورد کلیسای شگفت‌انگیز سانتا ماریا دله گرازیه میلان آشنا کنیم.

Tour europe

1. کلیسای سانتا ماریای میلان در اوایل دهه 1460 توسط دوک میلان ساخته شد

Santa Maria delle Grazie, Milan

کلیسای سانتا ماریا دله گرازیه که با نام «مریم مقدس» نیز شناخته می‌شود، در اوایل دهه 1460 توسط دوک میلان به نام فرانچسکو اول اسفورزا ساخته شد. او مردی است که سلسله اسفورزا را پس از تصاحب دوک‌نشین میلان در سال 1450 تأسیس کرد. ساختار اصلی کلیسا تنها شامل شبستانی بود که به سبک معماری گوتیک، بین سال‌های 1463 و 1469، ساخته شد و توسط معمار محلی گینیفورته سولاری طراحی شد.

2.کلیسای سانتا ماریا دله گرازیه؛ به عنوان صومعه دومینیکن

اگرچه دوک میلان یک کلیسا را راه‌اندازی کرد، اما این ساختمان یک هدف دوگانه داشت؛ زیرا از یک صومعه دومینیکن نیز تشکیل شده بود. هم‌چنین یک ساختمان اصلی در این محل وجود داشت، یک نمازخانه که به مریم مقدس اختصاص داده شده بود؛ به همین دلیل کلیسای سانتا ماریا دله گرازیه میلان به مریم مقدس تقدیم شده‌است.

3. کلیسای سانتا ماریا دله گرازیه؛ آرامگاه است؟

یکی از قابل‌توجه‌ترین حقایق در مورد این کلیسا این است که در طول دهه 1490 پس از این‌که دوک لودویکو اسفورزا، ملقب به ایل مورو، تصمیم گرفت هدف خود را به طور کامل تغییر دهد، به طور جدی گسترش یافت. قرار بود این کلیسا به محل دفن خانواده اسفورزا تبدیل شود، اگرچه این اتفاق هرگز رخ نداد. تنها همسرش بئاتریس قبل از اینکه مقبره‌اش به صومعه سرتوسا دی پاویا منتقل شود، در کلیسای سانتا ماریا در میلان به خاک سپرده شد. دوک میلان نیز در کنار او، در همان مکان، دفن شد.

4. بخشی از کلیسا را ​​به یک معمار مشهور دوره رنسانس نسبت داده‌اند

 کلیسای سانتا ماریا دله گرازیه

از آن‌جایی که او تصمیم گرفت که این مکان به عنوان محل دفن خانواده اسفورزا باشد، یکی از مشهورترین معماران آن زمان، دوناتو برامانته، مردی که به تنهایی معماری رنسانس را به میلان آورد، استخدام کرد. برامانته که یکی از استادان مطلق رنسانس به حساب می‌آمد، چنین فردی بود که بعدا تمپیتو را در رم تکمیل کرد و متعاقبا طراحی بزرگ‌ترین کلیسای جهان را بر اساس این معبد کوچک برجسته انجام داد. برامانته با افزودن ایوان‌‌های نیم‌دایره‌ای بزرگ، گنبد باشکوهی که توسط ستون‌ها احاطه شده‌است و ساختمان‌های اضافی که شامل صومعه و سفره‌خانه است، به کلیسای سانتا ماریا در میلان اعتبار بخشید. نتیجه این اضافات که در سال 1497 تکمیل شد، بسیار شگفت‌انگیز است.

5. یکی از معروف ترین نقاشی‌های دیواری تاریخ در کلیسای سانتا ماریای میلان قرار دارد

لودوویکو اسفورزا بین سال‌های 1494 و 1499 دوک میلان بود و مجبور شد از دست ارتش مهاجم فرانسه فرار کند. در این دوره کوتاه، او برخی از جذاب‌ترین آثار هنری تاریخ را سفارش داد و پروژه‌های ساختمانی مختلفی از جمله کلیسای جامع میلان را تأمین مالی کرد. یکی از نقاشی‌هایی که او سفارش داد، تابلوی شام آخر، یکی از شاهکارهای اخیر لئوناردو داوینچی و مسلما یکی از مشهورترین نقاشی‌های تاریخ بود. او حامی داوینچی بود و فرض بر این است که کار بر روی این نقاشی دیواری، که بر روی دیوار سفره‌خانه کلیسای سانتا ماریا در میلان قرار دارد، از نیمه دهه 1490 آغاز شد، اگرچه تاریخ دقیق آن نامشخص است.

آن‌چه مسلم است این است که لئوناردو مرتکب اشتباهی اساسی شد و نقاشی دیواری را بر روی سطح دو لایه گچ نقاشی کرد و در نتیجه نقاشی دیواری به سرعت خراب شد. این بدان معنی است که نقاشی دیواری که امروزه در کلیسای سانتا ماریا دله گرازیه در میلان می‌بینیم با دقت کامل بازسازی شده و تقریبا چیزی از نقاشی اصلی قبلی باقی نمانده‌است.

6. دیوار دیگر سفره‌خانه دارای نقاشی دیواری خیره‌کننده ‌است

Santa Maria delle Grazie, Milan

با تمام توجهی که به تابلوی شام آخر معطوف می‌شود، فرد فراموش می‌کند که به سمت دیگری نگاه کند و شاهکاری دیگر از رنسانس را از دست می‌دهد. نقاشی دیواری که در کلیسای سانتا ماریای میلان قرار گرفته و مصلوب شدن عیسی را به تصویر می‌کشد، توسط نقاش ایتالیایی، جیووانی دوناتو دا مونتورفانو، در سال 1495 کشیده شده‌است. گفته می‌شود که برخی از چهره‌های این نقاشی اعضای خانواده اسفورزا هستند که توسط خود لئوناردو کشیده شده‌اند. از این گذشته، آن‌ها تقریبا همزمان با هم در یک اتاق کار می‌کردند و سفره‌خانه کلیسای سانتا ماریا در میلان آنقدرها هم بزرگ نبوده‌.

7. نقاشی تیتیان در اواخر قرن 18 از کلیسا به سرقت رفت

دو نقاشی دیواری باشکوه در سفره‌خانه کلیسای سانتا ماریا در میلان، تنها دو شاهکاری نیستند که زمانی کلیسا را ​​تزئین می‌کردند. در سمت راست شبستان، تابلویی به نام «تاج‌گذاری با تورنس» یکی از شاهکارهای یکی از معروف‌ترین نقاشان ونیزی تاریخ ،تیزیانو وچلی، معروف به تیسیان قرار داشت. اما این نقاشی در سال 1797 توسط نیروهای فرانسوی به سرقت رفت و اکنون در موزه لوور پاریس در معرض دید عموم قرار دارد.

8. کلیسای سانتا ماریا دله گرازیه در طول جنگ جهانی دوم !

کلیسای سانتا ماریا در میلان در طول جنگ جهانی دوم، در شب 15 آگوست 1943، توسط نیروهای متفقین به شدت بمباران شد. این اتفاق منجر به فروریختن چندین دیوار در سفره‌خانه شد، اما از آن‌جایی که تابلوی شام آخر با کیسه‌های شن محافظت شده بود، در امان ماند و کمی پس از آن به شکوه سابق خود بازگشت و اعتقاد بر این است که برای چندین قرن آینده در وضعیت فعلی خود باقی خواهد ماند.

9. کلیسای سانتا ماریا دله گرازیه در اکنون!

 کلیسای سانتا ماریا دله گرازیه

صرف‌نظر از شاهکار داوینچی و چندین نقاشی دیواری معروف دیگر که کلیسا را ​​تزئین می‌کنند، نبوغ معماری برامانته به همان اندازه چشمگیر است. یکی از این ویژگی‌ها Sacrestia Vecchia یا Old Sacristy است. امروزه این قسمت از کلیسای سانتا ماریا در میلان به عنوان مقر یک مرکز فرهنگی دومینیکن به نام Centro Culturale Alle Grazie استفاده می‌شود، سازمانی که فعالیت‌های فرهنگی مختلفی را در میلان سازماندهی می‌کند.

10. کلیسای سانتا ماریای میلان در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته‌است

به دلیل ویژگی‌های معماری برامانته و نقاشی‌های دیواری معروف داوینچی در سفره‌خانه، کلیسا، صومعه و تمام ساختمان‌های اضافی از سال 1980 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. جنبه‌های متعدد این مکان دیدنی جذاب نیز دلیل اصلی دیگری است که کلیسای سانتاماریا دله گرازیه را به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در شهر میلان تبدیل کرده‌است.

در آخر

کلیسای سانتاماریا دله گرازیه یکی از بهترین جاهای دیدنی میلان است که به دلیل  نقاشی‌های معروف افراد برجسته مانند تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی، نقاشی دیواری نقاش ایتالیایی، ذوق معماری برامانته و رویدادهایی که در این کلیسا رخ داده، مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌است. در سفر به میلان و بازدید از کلیسای سانتاماریا دله گرازیه و سایر جاهای دیدنی همراه شما هستیم، کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید و بلیط هواپیما میلان را رزرو کنید.

نظرات کاربران