12حقیقت شگفت‌انگیز درباره قلعه اسفورزا در میلان

قلعه‌های بسیار کمی در اروپا وجود دارد که در مرکز میلان واقع شده‌اند. یکی از آن‌ها، قلعه اسفورتسسکو است که با نام اختصاری قلعه اسفورزا نیز شناخته می‌شود. این قلعه در قرن پانزدهم توسط فرانچسکو اسفورزا، دوک میلان، بر روی ویرانه‌های قلعه قبلی ساخته شد و اکنون خانه مجموعه هنرهای زیبا است. قلعه اسفورزا در میلان شامل مجموعه‌های موزه هنر عتیقه، موزه آلات موسیقی و گالری تصاویر است. نقاشی ناتمام میکل آنژ نیز همان‌جا است. هم‌چنین نقاشی‌هایی از استادان ایتالیایی دوران رنسانس و قرن هفدهم، از جمله آندره آ مانتنیا، جیووانی بلینی، فیلیپو لیپی، کورژیو و یاکوپو دا پونتورمو و مجموعه‌ای عالی از آثار فرانسوی و هلندی نیز در آن‌جا قرار دارند. در این مطلب، نگاهی دقیق‌تر به حقایق جالب قلعه اسفورزا در میلان خواهیم انداخت، جاذبه‌ای که در دومین شهر بزرگ ایتالیا قرار دارد.

Tour europe

درباره قلعه اسفورزا در میلان

قلعه اسفورزا اهمیت خود را برای میلان از دست نداده‌است، بلکه در حال حاضر کاربری آن تغییر یافته و آن را از نظر هنری و فرهنگی مهم‌تر کرده‌است. این مجموعه در حال حاضر دارای یک گالری هنری زیبا، موزه باستان‌شناسی _تقسیم شده به موزه ماقبل تاریخ و موزه مصر_ نمایشگاه‌ها، کتابخانه‌‌ها و آرشیوهای مختلف است. علاوه بر این، فضای بزرگ اشغال شده توسط قلعه نیز برای نمایشگاه‌های موقت، دوره‌ها، جلسات و کنفرانس‌ها استفاده می‌شود. در نهایت، اگر پس از غوطه‌ور شدن در هنر، به کمی استراحت احتیاج داشته باشید، به میدان باستانی آرمی، یکی از بزرگ‌ترین مناطق سبز در میلان، بروید. در این منطقه نه‌تنها تنوع زیادی از گل‌ها و گیاهان هست، بلکه یک کتاب‌خانه و یک دریاچه کوچک لذت‌بخش نیز وجود دارد.

معماری قلعه 

این قلعه باشکوه آجری و قرمز رنگ، با طراحی قرون وسطایی و ساختار مربعی عظیم در میلان خودنمایی می‌کند. هر ضلع قلعه اسفورزا 200 متر است و بر هر گوشه آن برج‌های زیبایی قرار داده شده‌است. دو برجی که در نمای اصلی قرار دارند، برج‌های مدور مستحکمی هستند که هدف از ساخت آن‌ها تقویت دیوارها بوده‌است. میدان باشکوه در مرکز این قلعه که به عنوان ورودی بنای قلعه عمل می‌کند، توسط دوک میلان به معمار فیلارته در سال 1452 سفارش داده شد. قصد او از برپایی برج زیبای فیلارته این بود که ظاهر یک قلعه ساده و یک اقامتگاه زیبا را تداعی کند.

سال‌ها بعد، اسفورزا دستور داد که حیاط داخلی اقامتگاه، Rochetta و Ducal Courtyard، تزئین شود. بنابراین گالری‌های طاق‌دار دوره رنسانس برپا شده‌ که در بالای آن طاق‌های نیم‌دایره‌ای باریک و طاق‌های آجدار تزئین شده بودند. بعدها، اتاق‌های دوک‌ها نیز با طاق‌های زیبا و نقاشی‌های دیواری منحصربه‌فرد توسط هنرمندانی مانند داوینچی تزئین شد.

چرا باید از قلعه اسفورزا در میلان دیدن کنیم؟

این مجموعه یکی از زیباترین سازه‌های مستحکم در ایتالیا و یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های اروپا است. قلعه اسفورزا در میلان، در ابتدا به عنوان یک ارگ نظامی استفاده می‌شد، اما در طول زمان تغییر شکل داد تا این‌که به یکی از برجسته‌ترین فضاهای هنری و فرهنگی در میلان تبدیل شد. این قلعه خدمات، فعالیت‌ها و رویدادهای مختلفی را ارائه می‌دهد که کنجکاوی شما را در مورد بخشی از تاریخ شهر، از اولین ساخت قلعه تا امروز، برمی‌انگیزد. علاوه بر این، فرصت تماشای برخی از تأثیرگذارترین آثار هنرمندان سنتی نقاشی ایتالیایی را به شما می‌دهد. این ساختمان هم‌چنین آخرین اثر میکل آنژ، مجسمه پیتا روندانینی، را در خود جای داده‌است. این مجسمه به دلیل مرگ این هنرمند ناتمام مانده‌است.

موزه‌های قلعه اسفورزا در میلان

اتاق‌هایی که زمانی کاخ دوک‌ها بودند، موزه‌های بسیار جالبی را در خود جای داده‌اند که بازتاب‌دهنده زندگی فرهنگی و اجتماعی میلان و منطقه لمباردی هستند.

موزه هنرهای باستانی

این موزه، مجموعه باشکوهی از مجسمه‌ها و نقاشی‌ها است که قدمتی کم‌تر از دوازده قرن دارد. یک تابوت از قرن چهارم قبل از میلاد تا «روندانینی پیتا»، شاهکار ناتمام میکل آنژ نیز در آن قرار داده شده‌است. هم‌چنین نقاشی‌های دیواری اولیه مسیحی به نمایش گذاشته شده و  مقبره سوارکاری باشکوه برنابه ویسکونتی، یکی از اولین اربابان میلان، قابل دیدن است. هم‌چنین نقش برجسته‌هایی که پیروزی قاطع لیگ لومبارد بر امپراطور بارباروسا در قرن دوازدهم را روایت می‌کنند، در این موزه قرار دارند. اتاق‌های موزه هنرهای باستانی قلعه اسفورزا در میلان، خود یک اثر هنری هستند؛ چرا که توسط لئوناردو داوینچی تزئین شده‌اند. شما هم‌چنین می‌توانید نشان‌های تاریخی و استاندارد سلطنتی فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا را که در اواسط قرن شانزدهم عنوان دوک میلان را به خود اختصاص داد، ببینید.

پیناکوتکای قلعه اسفورزا

در طبقه فوقانی، بالای اتاق‌های موزه هنرهای باستانی، این گالری عکس قرار دارد. این گالری هنری به نقاشی‌های قرن دوازدهم تا هجدهم اختصاص دارد. بیش از 1500 نقاشی از عصر طلایی نقاشی ایتالیایی با آثار هنرمندانی مانند Mantegna، Giovanni Bellini، Antonello da Menssina، Filippo Lippi، Canaletto، Tintoretto و Tiepolo و غیره نیز در این گالری، در قلعه اسفورزا در میلان، جای داده شده‌است.

موزه مبلمان

در مجاورت گالری عکس، موزه مبلمان قرار دارد که دارای اشیا خانگی و مبلمان مربوط به قرن پانزدهم به بعد است.

موزه باستان‌شناسی

در زیرزمین‌های قلعه اسفورزا در میلان می‌توانید آثار باستانی جالب موزه را ببینید؛ زیرزمین‌هایی که مجموعه‌ای جامع از مصنوعات مصر باستان را در خود جای داده‌است و علاوه بر آن، بخشی از این موزه به آثار ماقبل تاریخ در منطقه لمباردی اختصاص دارد.

موزه هنرهای تزئینی

در قلعه اسفورزا در شهر میلان، فضایی برای چندین اتاق اختصاص داده شده به هنرهای تزئینی وجود دارد. این مجموعه سرامیک‌ها، منسوجات و ملیله‌های دست‌ساز قرن یازدهم تا هجدهم را به نمایش می‌گذارد. ملیله‌های استثنایی Trivulzio نیز که توسط برامانتینو طراحی شده‌اند، نه‌تنها در نمایشگاه، بلکه در برابر کل قلعه می‌درخشند.

موزه آلات موسیقی

موزه آلات موسیقی در قلعه اسفورزا در میلان، تعداد زیادی ساز از سراسر جهان و از تمام دوره‌ها را به نمایش می‌گذارد. علاقه‌مندان به موسیقی می‌توانند سیر تکاملی آلات موسیقی مورد علاقه‌شان در طول قرن‌ها را از نزدیک مشاهده کنند.

همه آن‌چه که باید درباره قلعه اسفورزای میلان بدانید

1. در قلب سرزمین تاریخی میلان واقع شده‌است

قلعه اسفورزا یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی در شهر میلان است. این قلعه درست در قلب شهر قرار داشته و بر روی محل دیوارهای شهر باستانی ساخته شده‌است. کلیسای جامع میلان در چند صد متری جنوب شرقی قلعه و دیگر مکان‌های دیدنی شهر مانند پیناکوتکا دی بررا، کلیسای سانتا ماریا دل گرازیه _که تابلوی شام آخر، اثر لئوناردو داوینچی در آن نگهداری می‌شود_ و تئاتر اسکالا فاصله دارد. در طرف مقابل، قلعه توسط Parco Sempione، بزرگ‌ترین پارک عمومی در مرکز میلان، با مساحت 95 هکتار، که در سال 1888 تأسیس شد، نزدیک است.

2. روی ویرانه‌های یک قلعه ساخته شده‌است

میلان شهر مهمی در روم باستان بود و امپراطور روم، دیوکلتیان، حتی مدیولانوم را به دلیل موقعیت مناسبش، پایتخت امپراطوری در اوایل قرن چهارم قرار داد. منطقه مرکزی این شهر باستانی دارای کلیسایی است که رو به یک مجموعه در مکان دقیقی است که اکنون می‌توانیم Duomo و Piazza del Duomo را پیدا کنیم. قلعه اسفورزا در میلان نیز در محل قلعه رومی اولیه نیز ساخته شده‌ که به عنوان Castrum Portae Jovis شناخته می‌شود و به عنوان Castra Pretoria عمل می‌کرد. این‌جا مقر اصلی گارد پراتورین، ارتش خصوصی نخبه خود امپراطور روم بود. این قلعه درست در لبه شهر قرار داشت و دروازه ورودی را تشکیل می‌داد که بخشی از دیوار رومی در اطراف میلان بود.

3. قدمت قلعه اصلی ویسکونتی به قرن 14 باز می‌گردد

قلعه اسفورزا در میلان درست در بالای قلعه رومی باستانی ساخته شده‌است و قدمت آن به قرن چهاردهم باز می‌گردد. دستور ساخت این قلعه توسط Galeazzo II Visconti، یکی از اعضای سلسله ویسکونتی که بین سال‌های 1277 تا 1447 بر شهر حکومت می‌کرد، داده شد. این قلعه بین سال‌های 1358 تا 1370 ساخته شد و «Castello di Porta Giova» نام داشت که اشاره‌ای به دروازه شهر که دقیقا در نزدیکی آن قرار داشت دارد. این قلعه اولیه دائما توسط جانشینان Galeazzo گسترش می‌یابد تا جایی که تقریبا به همان اندازه امروزی رسیده‌است؛ یعنی مربعی با طول اضلاع حدود 200 متر است.

4. فرانچسکو اسفورزا قلعه را بازسازی کرد 

ویسکونتی‌ها در سال 1447 شکست خوردند و قلعه در جریان جنگ جانشینی میلان توسط جمهوری طلایی آمبروسیان ویران شد. این دولت در میلان تأسیس شد و برای چند سال حکومت کرد اما  توسط فرانچسکو اسفورزا در سال 1450 به‌سرعت سرکوب شد. این همان سالی بود که اسفورزاها قدرت را به دست گرفتند و فرانچسکو دوک میلان شد. او تصمیم گرفت قلعه را به طور کامل بازسازی کند و آن را به اقامتگاه مجلل خود تبدیل کند، که در نهایت قلعه اسفورزا در میلان ساخته شد. دوک جدید مجسمه‌ساز و معمار دوره رنسانس به نام آنتونیو دی پیترو آورولینو را که بیشتر با نام مستعار خود “Filarete” شناخته می شود، استخدام کرد. کمک اصلی او به قلعه، برج مرکزی ساختمان بود که اکنون به افتخار مردی که آن را طراحی کرده است، Torre del Filarete نامیده می‌شود.

5. قلعه اسفورزا در میلان یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های اروپا بود

پس از تکمیل، این قلعه یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های اروپا تبدیل شد. این سازه دارای طراحی چهار گوش با یک حیاط مرکزی عظیم است. ضلع شمالی قلعه اسفورزا در میلان توسط برج‌های مربع شکل دفاع می‌شد و دارای پل متحرکی برای دسترسی به بنا بود. از طرفی، برج Torre Ducale نامیده می‌شد و از منطقه‌ای به نام Corte Ducale، حیاطی در مجاورت اقامتگاه دوک، محافظت می‌کرد. این قلعه همچنین دارای یک لایه دفاعی بیرونی به شکل یک خندق بزرگ بود که پر از آب بود، اما امروزه آثار کمی از آن باقی مانده‌است.

6. برخی از مشهورترین هنرمندان رنسانس فضای داخلی را تزئین کردند

لئوناردو داوینچی در سال 1482 به میلان آمد و در نهایت تا سال 1499 در شهر ماند. او عاشق هنر پرشور بود و برای تزئین فضای داخلی قلعه اسفورزا در میلان به هنرمندان مشهور رنسانس در شهر سفارشات متعددی داد. لئوناردو در سال 1498 نقاشی دیواری جذابی را بر روی سقف یکی از اتاق‌های قلعه اسفورزا در میلان به نام Sala delle Asse خلق کرد. این نقاشی دیواری طیف گسترده‌ای از گیاهان، تنه درختان، برگ‌ها و میوه‌ها را به تصویر می‌کشد. یک پروژه بازسازی در سال 2012 برای بازگرداندن نقاشی دیواری به حالت اولیه آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد.

7. آخرین عضو خانواده اسفورزا قلعه را بیشتر گسترش داد

لودویکو اسفورزا توسط ارتش فرانسه از میلان بیرون رانده شد و قلعه در سال 1499 تصرف شد. قلعه آسیب جدی دید و حتی برج مرکزی در این مدت منفجر شد؛ به‌طوری‌که به صورت موقت برای قرار دادن یک سنگر و به عنوان انبار سلاح استفاده می‌شد. سال 1521 بود که اسفورزاها دوباره به قدرت قبلی بازگشتند؛ زیرا فرانچسکو دوم اسفورزا قدرت را به دست گرفت و تا زمان مرگش در سال 1535 دوک میلان باقی ماند. در این دوره قلعه بازسازی شد و بیشتر گسترش یافت تا دوباره به عنوان اقامتگاه رسمی دوک عمل کند.

8. قلعه اسفورزای میلان؛ بزرگ‌ترین قلعه اروپا!

فرانچسکو دوم اسفورزا آخرین عضو خانواده اسفورزا بود که بر میلان حکومت کرد. پس از جنگ ایتالیایی در سال 1535، حکومت اسپانیایی‌ها به دنبال آن بود. اسپانیایی‌ها نقشه‌های بزرگی با این قلعه عظیم داشتند؛ زیرا آن را به یک ارگ، یا به معنای واقعی کلمه یک شهر کوچک تبدیل کردند. پادگانی در این‌جا مستقر بود که توسط فرماندار اسپانیایی ارگ به نام «کاستلان» رهبری می‌شد. در این دوره بین 1000 تا 3000 نفر در ارگ زندگی می‌کردند. در طول دهه 1550، قلعه به طور جدی گسترش یافت؛ زیرا به قلعه ستاره‌ای تبدیل شد که با باروت و به طور خاص کانن‌ها سازگار شده بود. قلعه خارجی حدود 3 کیلومتر طول و 25.9 هکتار وسعت داشت. یکی از قابل‌توجه‌ترین حقایق قلعه اسفورزا در میلان این است که این ارگ در طول قرن شانزدهم و هفدهم بزرگ‌ترین قلعه در تمام اروپا بوده‌است.

9. ارگ عظیم در زمان حکومت ناپلئون تا حدی ویران شد

ناپلئون برای مدت کوتاهی، بین سال‌های 1797 تا 1802، بر میلان حکومت کرد؛ دوره‌ای که به آن «جمهوری سیسالپی» می‌گویند. او بیشتر قلعه‌های بیرونی را که به دوران حکومت اسپانیا و اتریش در شهر بازمی‌گردد، ویران کرد. او هم‌چنین این بخش از شهر را تغییر شکل داد و Foro Buonoparte را ایجاد کرد؛ میدانی که با بلوک‌های شعاعی شهری به هم پیوسته بود. ضلع مقابل نیز به میدان رژه تبدیل شد که به آن «Piazza d’Armi» می‌گویند.

10. این منطقه در قرن 19 کاملا دگرگون شد

این قلعه پس از اتحاد مجدد ایتالیا و استفاده نظامی از قلعه، در قرن نوزدهم مصادره شد. یکی از برجسته‌ترین تغییرات در این دوره پروژه مرمتی بود که در دهه 1880 آغاز شد. محوطه رژه نظامی به Parco Sempione تبدیل شد؛ یک پارک عمومی بزرگ که در سال 1888 افتتاح شد. طرف دیگر قلعه نیز شاهد تغییرات بزرگی بود به عنوان Via Dante، یک خیابان عابر پیاده که برای ایجاد یک راه مستقیم بین قلعه اسفورزا در میلان و Duomo یکپارچه شده بود. 

11. برج‌های اصلی بازسازی شدند

Torre del Filarete تخریب شده، مدت کوتاهی پس از اتمام پروژه بزرگ نوسازی به طور کامل بازسازی شد. این اتفاق بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۵ رخ داد و برج جدید که براساس طرح‌های قرن شانزدهمی ساخته شده بود، به افتخار پادشاه اومبرتو اول ایتالیا وقف شد. همین اتفاق در مورد برج‌های مدور قلعه اسفورزا در میلان نیز افتاد که در زمان حکومت اتریش در شهر، قسمت‌های بالایی خود را از دست دادند تا راه را برای توپخانه خود باز کنند. این بدان معنی است که بخش‌های بالایی برج‌های گرد، بازسازی‌شده برج‌های اصلی هستند.

12. قلعه اسفورزا مجموعه موزه‌های متعددی در میلان است

این مجموعه علاوه بر این‌که یکی از مشهورترین نقاط دیدنی میلان و یک جاذبه توریستی محبوب به شمار می‌رود، طیف گسترده‌ای از موزه‌های شهر را نیز در خود جای داده‌است. برخی از این‌ها عبارتند از: Pinacoteca del Castello Sforzesco، موزه هنرهای باستانی و مجموعه‌های ماقبل تاریخ موزه باستان‌شناسی میلان. دو تا از مشهورترین اشیایی که در قلعه اسفورزا در میلان نگهداری می‌شوند عبارتند از: «Codex Trivulzianus» اثر لئوناردو داوینچی و آخرین مجسمه‌ای که میکل آنژ خلق کرده‌ به نام «روندانینی پیتا».

چگونه از قلعه دیدن کنیم؟

به یاد داشته باشید که ورود به قلعه اسفورزا در میلان رایگان است. بااین‌وجود، می‌توانید بلیط ورودی موزه‌های قلعه اسفورزا را به صورت ترکیبی، همراه با راهنمای صوتی گردش در شهر میلان خریداری کنید تا با پایتخت‌ بزرگ مد جهان آشنا شوید.

دسترسی به قلعه 

با مترو

 خطوط مترو M1 _قرمز_ و M2 _سبز_ در ایستگاه‌های Cardona FN و Cairoli Castello که نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به قلعه اسفورزا در میلان هستند، توقف دارند.

دسترسی به قلعه اسفورزا در میلان با تراموا 

از خطوط 1، 2، 4، 12، 14 و 27 قابل دسترسی است.

با اتوبوس

از خطوط 50، 57، 58، 61 و 94 امکان دسترسی دارد.

سایر جاذبه‌های دیدنی نزدیک به این قلعه

با بازگشت به سمت مرکز تاریخی شهر می‌توانید از کنار موزه زیبای تئاتر لا اسکالا عبور کنید، که داستان تئاتر معتبری به همین نام را روایت می‌کند. کمی آن‌طرف‌تر، کلیسای دومو با پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ زیبا و سنگ مرمر معتبر Candoglia را نیز می‌بینید. پس از گشتن در میان پنج شبستان عریض که فضای داخلی کلیسای جامع را تقسیم می‌کنند، به سمت تراس‌های زیبا قدم بزنید و حتی به مادونینا که روی مناره مرکزی قرار دارد نزدیک‌تر شوید. مکان‌های دیگری نیز وجود دارند که تاریخچه هنری شهر را می‌نمایانند؛ از جمله  کلیسای سانتا ماریا دل گرازیه، جایی که می‌توانید تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی را پیدا کنید.

هم‌چنین، Pinacoteca Ambrosiana، با قدمتی 200 ساله، با مجموعه‌ای از نقاشی در انتظار شما است و به شما اجازه تحسین آثار کاراواجو، بوتیچلی، تیتیان و بسیاری هنرمند دیگر را می‌دهد. علاوه بر بازدید از قلعه اسفورزا در میلان، خودتان را از دیدن سایر مکان های دیدنی این شهر محروم نکنید.

در آخر

در این مقاله شما با قلعه اسفورزا در میلان آشنا شدید و دانستید که این قلعه، محل زندگی موزه‌های متعددی است و آثار برجسته‌ای چون مبلمان و مجسمه‌های باستانی مانند مجسمه «روندانینی پیتا» اثر ناتمام میکل آنژ را در خود جای داده‌است. گشت‌وگذار در این موزه به مثابه سفر به تاریخ ایتالیا است. چنان‌چه به دیدن آثار تاریخی علاقه‌مندید یا از دوستداران هنر هستید، بلیط هواپیمای میلان را رزرو کنید و پس از رسیدن به مقصد، از قلعه اسفورزا دیدن کنید. کارشناسان سه‌کلیک منتظر دریافت پرسش‌های شما در خصوص سفر به میلان هستند. با ما در تماس باشید.

نظرات کاربران