غذاهای سنتی بابلسر
27 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

غذاهای سنتی بابلسر؛از نازخاتون خوشمزه تا بیج بیج معروف

غذاهای شمالی، از انواع خورش‌هایش گرفته تا آش‌های گوناگون، جزو لذیذترین و پرطرفدارترین غذاهای کشورمان است. تقریبا می‌توان گفت مرغ، سیر، بادمجان و انار پایه ثابت اکثر غذاهای مازنی است که البته آشپزان چیره‌دست، آن‌ها را به‌گونه‌ای متفاوت با هم ترکیب می‌کنند و طعم‌هایی جذاب می‌آفرینند. اگر قصد دارید در تعطیلات بعدی خود، به استان مازندران و شهر بابلسر سفر کنید، لازم است درمورد خوراک‌های اصیل و خوش‌طعم خطه سرسبز شمال و غذاهای محلی بابلسر اطلاعات کافی داشته باشید تا وقتی به رستوران رفتید، در مواجهه با منوی رنگین آن‌ها کم‌تر غافل‌گیر شوید، به‌سرعت غذاهایی متناسب با ذائقه‌تان انتخاب کنید و خلاصه یک شکم‌گردی درست‌وحسابی داشته باشید و لذت ببرید. پس تا پایان همراه ما باشید؛ در این مقاله قصد داریم شما را با 24 نوع از خوراک‌های استان مازندران و غذاهای سنتی بابلسر، آشنا کنیم. 

بلیط هواپیما

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

آغوز مسما

غذاهای سنتی بابلسر؛ آغوز مسما

تصور کنید برای صرف وعده غذایی‌تان به یک رستوران لاکچری در مرکز شهر بابلسر رفته‌اید، پشت یک میز نشسته‌اید و در حالی‌که به منوی آن نگاه می‌کنید، دنبال چیزی فراتر از یک غذا هستید؛ خوراکی متفاوت که با نوش‌جان کردنش، لحظه‌های‌تان را خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی کنید. آغوز مسما، خورشتی طبخ‌شده با گوشت مرغ یا اردک، تکه پازل گمشده تصور شماست که حالا آن را به شما معرفی می‌کنیم؛ این غذا با طعمی ترش و شیرین، در ترکیب خود آب انار، آب پرتقال، زعفران، پیاز، آلو و گردو دارد. آغوز مسمای خود را می‌توانید با نان و یا برنج سفارش دهید؛ اما فراموش نکنید که حتما در کنار آغوز مسمای خود که از غذاهای محلی بابلسر هم هست، ترشی نیز بخورید. 

شیشه ناز

این غذا با ظاهری شبیه میرزاقاسمی، مانند نامش، کمی عجیب‌و‌غریب است، اما قطعا طعم معرکه آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. به گوشت، پیاز و ادویه تفت‌داده‌شده، گردو، کنجد و دانه‌های انار آسیاب‌شده می‌افزایند و بعد از مدتی با افزودن آب فرایند پخت را تکمیل می‌کنند. گفتنی است که این غذای محلی بابلسر، در نهایت با نیمرو سرو می‌شود. 

ماهی سفید؛ از بهترین غذاهای بابلسر

اگر فرزندتان برای خوردن ماهی بهانه می‌گیرد و یا خودتان این غذا را نمی‌پسندید، پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده ماهی سفید بابلسر را امتحان کنید تا از طرف‌داران پروپاقرص این خوراک لذیذ دریای شوید. ماهی سفید تازه دریای خزر که غذای بومی بابلسر است، بوی کم و گوشتی لطیف دارد و آشپزان ماهر رستوران‌های بابلسر می‌دانند که چگونه آن را طعم‌دار کنند تا شما را باز هم برای صرف این غذای معرکه، به رستوران خود بکشانند!

دوپتی

غذاهای سنتی بابلسر؛ دوپتی

اگر فکر می‌کنید دوغ تنها در کنار غذا سرو می‌شود و کاربرد دیگری ندارد، در اشتباهید؛ دوپتی محبوب مازنی این تصور شما را به‌راحتی نقض می‌کند. در تهیه این خوراک لذیذ و البته ساده که از بهترین غذاهای بابلسر است، از دوغ، حبوبات و سیر داغ استفاده می‌‍‌شود. با سفارش دوپتی در رستوران‌های بابلسر، تجربه‌ای خاص را برای خود خلق کنید.

اسفناج مرجی

استفاده از اسفناج هم تنها محدود به بورانی نمی‌شود؛ اگر اهل غذاهای گیاهی هستید، می‌توانید اسفناج مرجی مازندران را در یکی از رستوران‌های لوکس بابلسر امتحان کنید تا از طرفداران این غذای مقوی که از بهترین غذاهای سنتی بابلسر است شوید. اسفناج، انار، سیر و عدس ترکیبات اصلی اسفناج مرجی است. 

کدو بره مازندرانی؛ از غذاهای محلی بابلسر

برخلاف اسمش، در این غذا خبری از گوشت نیست و اگر گیاهخوار هستید و یا از صرف غذاهای گیاهی و سبزیجات لذت بیشتری می‌برید، کدو بره شمالی با ترکیب سبزیجات مختلف، انتخابی کاملا مناسب برای شماست. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

ناز خاتون، از بهترین غذاهای سنتی بابلسر

می‌توانید لذت شکم‌گردی خود در خط سرسبز شمال را با یک پیش‌غذای ساده و سبک شمالی شروع کنید؛ ناز خاتون، خوراکی لذیذ با ترکیب بادمجان کبابی و رب انار به همراه سیر، گلپر و آبغوره، با طعمی ترش شما را برای وعده اصلی‌تان به‌خوبی آماده می‌کند. 

مالابیج یا مالاتا

غذاهای سنتی بابلسر؛ مالابیج یا مالاتا

اگر عاشق غذاهای کبابی هستید، مالابیج را از دست ندهید. برای تهیه این غذا ماهی شکم‌پر را که با گردو، گلپر، انواع سبزیجات و رب انار پر شده، روی ذغال کباب می‌کنند. خوب است بدانید ماهی استفاده‌شده در طبخ مالابیج، ماهی سفید دریای خزر است که خود از لذیذترین غذاهای بابلسر محسوب می‌شود. 

بشته واش؛ از محبوب‌ترین غذاهای بابلسر

اگر دوست دارید طعمی جدید و متفاوت را زیر زبان‌تان حس کنید، آش اسفناج و عدس را سفارش دهید، به‌خصوص اگر در فصلی سرد به بابلسر سفر می‌کنید. در تهیه بشته واش از خالواش که نوعی سبزی محلی استان مازندران است، استفاده می‌شود. می‌توانید آش خود را به همراه زیره و آب نارنج میل کنید و لحظاتی فراموش‌نشدنی از صرف یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی بابلسر را در خاطرات‌تان، ثبت کنید. 

کدو پلو؛ از غذاهای سنتی بابلسر

اگر بدون خوردن پلو، احساس سیری نمی‌کنید و فکر می‌کنید چیزی نخورده‌اید، کدو پلو را امتحان کنید. کدوی به‌کاررفته در طبخ این غذای لذیذ، کدو حلوایی است که به همراه گوشت چرخ‌کرده و پیاز، لابه‌لای برنج خوش‌عطر شمالی ریخته و با آن مخلوط می‌شود؛ اما چیزی که این غذا را از بقیه غذاهای هم‌رده‌اش متمایز می‌کند، دارچین است که به کدو پلو طعمی شیرین و دلنشین می‌بخشد. 

باقلا وابیج

غذاهای سنتی بابلسر؛ باقلا وابیج

حتما اسم باقلا قاتق را تابه‌حال شنیده‌اید. باقلا وابیج هم که از محبوب‌ترین غذاهای محلی بابلسر است، به باقلا قاتق شباهت‌هایی دارد، منتها در ترکیب آن از باقلای پلویی استفاده می‌شود.

یادتان نرود باقلا وابیج که از بهترین غذاهای سنتی بابلسر است را هرگز در سفر خود از دست ندهید. همان‌طور که گفتیم، باقلای پلویی جزء اصلی این غذا را تشکیل می‌دهد و آن را از باقلا قاتق معروف که همه‌مان آن را به عنوان یکی از غذاهای اصیل شمالی می‌شناسیم، متمایز می‌کند. سیر، شوید تازه، کره و تخم‌مرغ اجزاء دیگر این غذاست. 

خوراک گوجه و بادمجان 

این غذا را به‌سادگی در خانه هم می‌توانید بپزید؛ اما توصیه می‌کنیم تا زمانی که طعم اصیل این غذای محلی مازندرانی را در رستوران‌های بابلسر نچشیده‌اید، دست به این کار نزنید. بهتر است که ابتدا خوراک گوجه و بادمجان را در شمال کشور و به‌ویژه بابلسر میل کنید تا با طعم اصیل آن، آشنا شوید. برای تهیه این غذا پس از سرخ کردن حلقه‌های گوجه و بادمجان، آن را روی مخلوط سیر، پیاز، رب و ادویه تفت‌داده‌شده می‌چینند. 

مرغ ترش

اگر طعم ترش را در غذا می‌پسندید، مرغ ترش مازندرانی حتما باید یکی از انتخاب‌های شما برای سپری کردن اوقاتی خوشمزه باشد. یک ویژگی شاخص این غذا این است که از آن‌جایی که مرغ با آب‌پرتقال و سبزیجات محلی طعم‌دار می‌شود، ادویه زیادی برای آن نیاز نیست. سیر هم یکی از اجزا اصلی این غذاست و تره‌فرنگی، جعفری، گشنیز، نعنا وتخم‌مرغ نیز از دیگر ترکیبات این غذای لذیذ است. 

آش کدو؛ یکی از متفاوت‌ترین غذاهای بابلسر

غذاهای سنتی بابلسر؛ آش کدو

برای طرف‌داران آش خبر خوبی داریم؛ آش کدو با مزه‌ای متفاوت و جذاب از محبوب‌ترین آش‌های استان مازندران است که می‌توانید آن را در منوی اکثر رستوران‌ها از جمله رستوران‌های شهر بابلسر پیدا کنید. عدس، شکر، برنج و نعنا داغ از ترکیبات اصلی این آش کدو است.  

ملاقورمه؛ از غذاهای سنتی بابلسر

اگر بادمجان، گوجه‌فرنگی، گشنیز، نعنا، سیر، پیاز، تخم‌مرغ، آبغوره، دارچین و سایر ادویه‌ها را در اختیار داشته باشید، به‌آسانی می‌توانید ملاقورمه محبوب شمالی‌ها را در خانه طبخ کنید و لذت ببرید؛ اما پیشنهاد ما این است که برای اولین بار این غذای خوش‌طعم مازنی که قدمتی طولانی دارد را در رستوران‌های بابلسر امتحان کنید. 

نرگسی اسفناج

یک پیش‌غذای ساده و لذیذ دیگر. پیاز، سیر، اسفناج و تخم‌مرغ ترکیبی معرکه به نام نرگسی اسفناج را میسازد که خوردن آن برای هر شکم‌گردی، یک تجربه خاص و شگفت‌انگیز است. 

ترش سماق؛ از بهترین غذاهای سنتی بابلسر

و باز هم خبری خوش برای هواداران خوراک‌هایی با طعم ترش؛ ترش سماق بخورید و از لحظات خود در بهترین رستوران‌های بابلسر، لذت ببرید. در طبخ این غذا علاوه‌بر سماق، از سینه مرغ، سبزی، لوبیا قرمز، سیر، غوره و پیاز استفاده می‌شود.

ته‌چین گوشت ساری؛ از غذاهای بابلسر

غذاهای سنتی بابلسر؛ ته‌چین گوشت ساری

شمالی‌ها سبک و سیاقی متفاوت برای طبخ ته‌چین دارند و اگر در سفر خود به شهر زیبای بابلسر، ته‌چین‌های‌شان را از دست بدهید، ضرر کرده‌اید. آشپزان چیره‌دست مازنی در تهیه ته‌چین گوشت، علاوه‌بر سیب‌زمینی از چغندر قرمز برای لایه‌های برنج و گوشت استفاده می‌کنند. 

آش گزنه

تا این‌جا از دو نوع آش شمالی نام بردیم و اینک سومین مورد آن را به شما معرفی می‌کنیم؛ آش گزنه که در بسیاری از شهرهای دیگر کشور نیز طبخ می‌شود، از غذاهای اصیل شمالی‌هاست. در تهیه آش گزنه از چغندر، کدو حلوایی، لوبیا، جعفری، نخود، باقلا، سیر و ماست استفاده می‌شود.

بیج بیج

واویشکا که به آن بیج بیج هم می‌گویند، غذایی محبوب است که در کم‌ترین زمان ممکن آماده می‌شود؛ پیاز، گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، گوجه و رب را با هم ترکیب می‌کنند و تنها در مدت نیم ساعت، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی را آماده می‌کنند. 

خورش ناردون؛ از غذاهای سنتی بابلسر

غذاهای سنتی بابلسر؛ خورش ناردون

خورش ناردون همان‌طور که از اسمش برمی‌آید، بر پایه انار ترش و هم‌چنین رب انار تهیه می‌شود. مرغ، سیر، پیاز و شکر نیز از دیگر موارد این خورش لذیذ که از جمله غذاهای بابلسر است، محسوب می‌شود. 

خورش آلو

اگر مرغ، پیاز، زعفران، گردو، شکر و انار را با هم ترکیب کنید و بعد، با افزودن آلو به آن طعمی ملس و دلپذیر بدهید، یکی از بهترین غذاهای بابلسر را طبخ کرده‌اید. آشپزان زبردست مازندران این غذا را طوری برای‌تان سرو می‌کنند که طعم آن را از یاد نبرید. پس وقتی در منوی رستورانی در شهر بابلسر با گزینه خورش آلو مواجه شدید، به‌سادگی از کنار آن نگذرید. 

بورانی کدو حلوایی

بورانی کدو حلوایی را در سفر پاییزی خود به شمال کشور و شهر بابلسر، می‌توانید در اکثر رستوران‌ها پیدا و میل کنید؛ این غذای بی‌نظیر، ترکیبی از پوره کدو حلوایی و ماست به همراه مقدار کافی از انواع ادویه، روغن زیتون و گردو است.  

هاوریش کدو؛ از غذاهای بابلسر

در منوی رستوران‌های بابلسر هاوریش کدو که از غذاهای اصیل خطه شمال کشور است، به چشم می‌خورد و اگر دوست دارید سفرتان را با صرف غذایی متفاوت، خاص‌تر کنید، هاوریش کدو را سفارش بدهید. خوب است بدانید که کدوی مورداستفاده در طبخ این غذای محبوب، کدو سبز است و جعفری، تخم‌مرغ، سیر، پیاز و رب دیگر ترکیبات این غذاست. 

سخن پایانی سه کلیک درمورد غذاهای سنتی بابلسر

در این مقاله 24تا از غذاهای سنتی بابلسر را برای‌تان نام بردیم و ترکیبات هرکدام را برشمردیم. غذاهای شمالی، از آش گزنه گرفته تا واویشکا، هرکدام لذت خاص خود را دارد و بسته به سلیقه‌تان، می‌تواند انتخابی عالی برای تجربه اوقاتی خوش در سفر به شمال کشور باشد. 

نظر شما چیست؟ اهل آش و غذاهای گیاهی هستید یا ترجیح می‌دهید در سفرتان به بابلسر، پلوها و خورش‌های محبوب این شهر دیدنی را امتحان کنید؟ برای ما بنویسید.

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

نظرات کاربران