غذاهای سنتی ارومیه
27 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

غذاهای سنتی ارومیه؛ یرالما کبابی یا گوزلمه ؟

هر شهری غذاهای منحصربه‌فرد و ویژه‌ای دارد که خاص بومیان همان شهر است و در تمام مراحل آشپزی، از تهیه و آماده‌سازی موارد اولیه گرفته تا طبخ و تزیین غذا، به سبک مردم آن شهر انجام می‌شود. ارومیه هم از این قاعده مستثنی نیست و غذاهایی دارد که حتی نام‌شان هم اشتهابرانگیز است. غذاهای سنتی ارومیه، از انواع خورش‌ها گرفته تا غذاهای نانی و آش‌ها، از بهترین و لذیذترین غذاهای آذری محسوب می‌شود. در این مقاله 19 تا از غذاهای سنتی ارومیه را معرفی کرده‌ایم؛ پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا آخر بخوانید تا با آگاهی بیشتری در سفر خود به این شهر تاریخی، به شکم‌گردی در بهترین رستوران‌ها بپردازید و لحظاتی خوش و دلنشین را تجربه کنید. 

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

یتیمچه

غذاهای سنتی ارومیه؛ یتیمچه

دلیل نام‌گذاری این غذا این است که در پخت آن از گوشت استفاده نمی‌شود؛ اما این خوراک با وجود مواد اولیه‌ای هم‌چون بادمجان، فلفل‌دلمه‌ای، پیاز، سیر و گوجه‌فرنگی آن‌قدر دلپذیر می‌شود که نبود گوشت اصلا به چشم نمی‌آید. البته لازم به ذکر است که یتیمچه در اکثر شهرها طبخ می‌شود، اما مواد به‌کاررفته و سبک پخت آن، در هر شهر کمی متفاوت است. یتیمچه آذربایجانی، حبوباتی مثل نخود و عدس ندارد و با نان سرو می‌شود.

شورجه؛ از بهترین غذاهای سنتی ارومیه

اگر به طب سنتی علاقه دارید و همیشه سعی می‌کنید برای سلامت بدن‌تان غذاهایی را که این علم توصیه می‌کند میل کنید، ارومیه با غذایی شگفت‌انگیز به نام شورجه غافل‌گیرتان می‌کند؛ غذایی سالم و مقوی که در تهیه آن از ماست، تخم‌مرغ، پیاز، نشاسته ذرت و گوشت استفاده می‌شود و خواصی نظیر تامین کلسیم مورد نیاز بدن و کاهش کلسترول خون را به دنبال دارد. 

ارومیه خورش؛ یکی از غذاهای اصیل ارومیه

خاص‌ترین غذای ارومیه‌ای به اسم همین شهر نام‌گذاری شده است؛ ارومیه خورش، از بهترین غذاهای سنتی ارومیه، از  گوجه‌فرنگی، گوشت، بادمجان، لوبیا چیتی، پیاز و غوره تهیه می‌شود و بسیار لذیذ است. برای این‌که مشتری پروپاقرص این خوراک خوش‌مزه شوید، یکبار آن را در بهترین رستوران‌های ارومیه امتحان کنید و بعد، در خانه هم برای خود بپزید و نوش جان کنید. 

چیغیرتمای مرغ؛ از غذاهای اصیل ارومیه

اگر از غذاهایی که با گوشت مرغ طبخ می‌شود لذت می‌برید، چیغیرتمای مرغ، از بهترین غذاهای سنتی ارومیه، پیشنهاد ویژه ما به شماست. اهالی ارومیه با ترکیب سینه یا ران مرغ با تخم‌مرغ، کره، سیب‌زمینی، برگ بو، گوجه و پیاز غذایی فوق‌العاده با طعمی بی‌نظیر تهیه می‌کنند. این غذا را در بهترین رستوران‌های ارومیه سفارش دهید و با نان یا برنج میل کنید و لذت ببرید. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

گوزلمه

غذاهای سنتی ارومیه؛ گوزلمه

نان را بردارید و برای خوردن این غذای خوش‌طعم، یک لحظه هم صبر نکنید! گوزلمه که به ترکی «منتظر نشو» معنی می‌دهد، غذایی است با ترکیب ماست، سیر و تخم‌مرغ. روغن و ادویه نیز از بدیهیات این غذاست. نکته مهم این است که ماست مورد استفاده در طبخ گوزلمه باید از نوع چکیده باشد. ضمنا استفاده از گردو و آویشن می‌تواند طعم خوش این غذا را دوچندان کند. حتما برای یک بار هم که شده، گوزلمه که غذایی آسان و سریع‌پخت است را امتحان کنید. 

خورش کنگر

شاید بارها خورش کنگر را در منزل تهیه و میل کرده باشید. خوب است بدانید که این خورش عالی، یکی از بهترین غذاهای سنتی ارومیه است و همان‌طور که از نامش برمی‌آید، کنگر از مواد اولیه اصلی آن است. پیاز، گوشت و آب به همراه رب گوجه از دیگر مواد غذایی این خورش خوش‌طعم ارومیه‌ای است.

خورش آق ماش؛ از غذاهای اصیل ارومیه

همان‌طور که احتمالا از نامش حدس زده‌اید، ماده غذایی اصلی خورش آق ماش، ماش است. این غذای سنتی به دو صورت تهیه می‌شود؛ در یک نوع آن، از گوشت چرخ‌کرده و در نوعی دیگر از گوشت قیمه استفاده می‌شود. در هر صورت سایر ترکیبات این غذا ثابت است و شامل  سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی و پیاز می‌شود. این خورش را همراه برنج میل کنید و لذت ببرید.  

گیزاتما؛ یکی از بهترین غذاهای محلی ارومیه

گیزاتما که «سرخ‌کردنی» معنی می‌دهد، خوراکی دلچسب است که به‌سادگی تهیه می‌شود. برای تهیه گیزاتما کدو، سیر، گوجه، سیب‌زمینی، بادمجان و گاهی هویج را با هم ترکیب و سرخ می‌کنند و سپس ترکیب به‌دست‌آمده را به سس مخصوص آغشته می‌کنند. سیر و ماست رقیق شده مکمل خوبی برای این غذاست. 

گندله قورماسی

 غذاهای سنتی ارومیه؛ گندله قورماسی

اگر به رستوران‌های محلی ارومیه رفتید، خوراک تره کوهی یا گندله قورماسی را به عنوان یکی از گزینه‌های لذیذ خود انتخاب کنید و مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد. این غذای خوشمزه که از غذاهای سنتی ارومیه است، با سبزی کوهی گندله یا تره کوهی که بومی آذربایجان است، تهیه می‌شود؛ بنابراین هیچ جای دیگری نظیر آن را نخواهید یافت. علاوه‌بر تره کوهی، پیاز، رب و تخم‌مرغ نیز در تهیه این غذا استفاده می‌شود. 

دلمه برگ مو

یارپاخ دولماسه یا همان دلمه برگ مو از جمله غذاهای سنتی ارومیه است که از مواد اولیه‌ای شامل برنج، لپه، برگ مو، انواع سبزی محلی و گوشت تهیه می‌شود. از آن‌جایی که آذری‌ها در تهیه دلمه از گیاهان بومی اطراف شهر استفاده می‌کنند، دلمه آن‌ها مزه‌ای کاملا متفاوت از دلمه‌هایی که تا کنون نوش جان کرده‌اید دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر در منوی رستوران‌های ارومیه با این گزینه مواجه شدید، از آن صرف‌نظر نکنید؛ کافی است یک بار طعم دلمه برگ مو ارومیه‌ای را بچشید تا به یکی از غذاهای موردعلاقه‌تان تبدیل شود.  

گشنیز کباب؛ از غذاهای سنتی ارومیه

اگر از طرفداران پروپاقرص کباب هستید، این بار از کوبیده، بختیاری، سلطانی و شیشلیک چشم‌پوشی کنید و یک نوع متفاوت کباب که از غذاهای سنتی ارومیه محسوب می‌شود را امتحان کنید؛ گشنیز کباب از ترکیب گوشت چرخ‌کرده و گشنیز تهیه می‌شود و البته در اصل یک نوع کوفته است، اما چیزی از یک کباب فوق‌العاده کم ندارد. از دیگر مواد اصلی در پخت این کباب‌های قلقلی که در تابه سرخ می‌شود، می‌توان پیاز، لپه، تخم‌مرغ و لیمو خشک را نام برد. 

سوپ بلغور

یارما شورباسی، شوربا یا سوپ بلغور، یکی از غذاهای اصیل ارومیه است و سوپی است غنی که در تهیه آن از از پیاز، سیب زمینی، لوبیا قرمز، بلغور، گوجه‌فرنگی، نخود، و مرزه استفاده می‌شود. سبزی و ترشی نیز این غذا را به یک وعده غذایی کامل تبدیل می‌کند. 

یرالما کبابی؛ از غذاهای محلی ارومیه

غذاهای سنتی ارومیه؛ یرالما کبابی

سیب‌زمینی تنوری نام دیگر این ساندویچ است که البته غذایی سالم، محبوب و مقرون‌به‌صرفه به‌شمار می‌رود. این ساندویچ لذیذ معمولا همراه با نان سنگک برشته سرو می‌شود و تجربه طعم این غذای محلی ارومیه، برای‌تان تکرارنشدنی خواهد بود. 

دلمه کلم؛ از لذیذترین غذاهای سنتی ارومیه

همان‌طور که گفتیم، دلمه‌های خطه آذربایجان و به‌ویژه ارومیه، طعمی خاص دارد که در هیچ شهر دیگری نظیرش را پیدا نمی‌کنید. نوعی دیگر از دلمه آذری، دلمه کلم است که در طبخ آن مواد اولیه مثل کلم، گوش‌چرخ‌کرده، برنج، سماق، سرکه، لپه و انواع مختلف سبزی با هم ترکیب می‌شود. جالب است بدانید در بعضی دستورهای آشپزی، برای تهیه دلمه کلم‌های کوچک ارومیه‌ای، از شیره انگور هم استفاده می‌شود.

کوکو تره

غذای سالم و مقوی دیگری به نام کوکو تره که از غذاهای محلی ارومیه است را در سفر خود به این شهر دیدنی در آذربایجان غربی، در رستوران‌های خوب شهر از دست ندهید؛ تره، تخم‌مرغ، سیر و گردو از مواد تشکیل‌دهنده این کوکو خوشمزه است که با نان سرو می‌شود. 

آش دوغ؛ از غذاهای محلی ارومیه 

آش دوغ گزینه خوشمزه دیگری برای طرفداران غذاهای نانی آبکی نظیر سوپ و آش است. البته این آش در سایر شهرها نیز تهیه می‌شود؛ اما سبک ارومیه‌ای این غذا به این صورت است که در طبخ آن از نخود، تره، جعفری، شوید، برنج، دوغ و سیر به مقدار زیاد استفاده می‌کنند. 

آش کلم

غذاهای سنتی ارومیه؛ آش کلم

این آش که به آن یرتخلی یا تورشولی آش هم می‌گویند در ارومیه بسیار پرطرفدار است.  بلغور، برنج، پیاز، کلم، رب گوجه فرنگی و نعناع خشک مواد اصلی آش کلم را تشکیل می‌دهد. اگر عاشق غذاهایی از نوع آش هستید، آش کلم ارومیه‌ای را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. 

 آش برگ مو؛ یکی از غذاهای اصیل ارومیه

باز هم یک غذای دیگر از نوع آش برای اوقات سرد سال در ارومیه تاریخی؛ ارومیه‌ای‌ها برگ مو را برای طبخ این آش متفاوت استفاده می‌کنند و در انتها طعم لذیذ این غذا را با پیاز داغ و سیر، تکمیل می‌کنند. 

کوفته مرغ 

حتی نام این غذا که از بهترین غذاهای محلی ارومیه است، دهان‌تان را آب می‌اندازد. کوفته مرغ از جمله غذاهای محلی ارومیه است که در ترکیب آن از فیله مرغ، سبزی، لپه، تخم‌مرغ، پیاز و موادی مثل ادویه‌جات، مرزه، تره و آرد استفاده می‌شود. 

کلام آخر سه کلیک درباره غذاهای سنتی ارومیه

در این مقاله 19تا از غذاهای سنتی ارومیه را نام بردیم و ترکیب هریک را برای‌تان توضیح دادیم تا اگر خواستید در منزل هم تهیه کنید، آگاهی بیشتری نسبت به مواد اولیه آن‌ها داشته باشید. اما نمی‌توان انکار کرد که صرف این غذاهای لذیذ محلی با طبخ بی‌نظیر اهالی ارومیه، لطف دیگری دارد؛ بنابراین اگر به ارومیه رفتید، هرگز خود را از لذت این غذاهای اصیل با دست‌پخت اهالی شهر، محروم نکنید.

دوست دارید کدام غذای محلی ارومیه را امتحان کنید؟ طرفدار کباب و خورش‌ها هستید یا انواع کوکو و آش؟ برای‌مان بنویسید. 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران