موزه های ارومیه 

موزه های ارومیه؛ موزه ساعت یا موزه سنگ و کتیبه؟

بسیاری از گردشگران از دیدن آثار تاریخی شهر مقصد نسبت به سایر تفریحات، لذت بیشتری می‌برند؛ چرا که این آثار تماشایی، گاهی روند رشد و تکامل فرهنگ و تمدن آن سرزمین را به نمایش می‌گذارد، گاهی اتفاقات یک برهه زمانی خاص را روایت می‌کند و گاهی جلوه‌گر سیر رشد طبیعت و گونه‌های جانوری است. موزه شما را برای لحظاتی هم که شده به زمان‌هایی دور می‌برد و گاهی هم با به نمایش گذاشتن آثاری کهن با قدمت بالا، برگ‌هایی از تاریخ را برای‌تان مرور می‌کند. موزه های ارومیه نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بازدید از آن‌ها لحظاتی جذاب و تکرار نشدنی را برای‌تان خواهد آفرید. پس اگر شما هم دوست دارید در سفر خود به ارومیه، از موزه‌گردی لذت ببرید و لحظاتی خوش را تجربه کنید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید؛ در این مقاله قصد داریم بهترین موزه های ارومیه را به شما معرفی کنیم. 

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

موزه ارومیه

موزه های ارومیه 

موزه‌گردی خود در ارومیه را با دومین موزه غنی ایران شروع کنید؛ موزه‌ای با قدمت نزدیک به 57 سال. موزه ارومیه دو بخش دارد که اولین آن تالار بزرگ موزه است و آثار تاریخی و باستانی را در خود دارد و بخش دوم، سالن کوچک‌تری است که در واقع موزه مردم‌شناسی را شکل می‌دهد. بازدید از این موزه را می‌توانید یک ساعته تمام کنید، اما اگر بخواهید با نگاه ریزبینانه‌تری آثار تاریخی، اسلامی، باستانی و حتی ماقبل‌تاریخی را ببینید، باید نزدیک سه ساعت را برای بازدید از کل موزه زمان بگذارید. موزه ارومیه همه روزه از ساعت هشت صبح تا پنج بعدازظهر میزبان گردشگران عزیز است. 

آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، بلوار رسالت، بلوار شهید بهشتی. 

موزه تاریخ طبیعی ارومیه؛ از بهترین موزه های ارومیه

در موزه سه طبقه و بزرگ تاریخ طبیعی ارومیه می‌توانید روند حیات در اکوسیستم موجودات و طبیعت را ببینید. موزه بخش‌های مختلفی دارد که بخش پستانداران و پرندگان از جمله قسمت‌های مهم آن به‌شمار می‌رود. این موزه می‌تواند برای همه به‌ویژه کودکان جذاب باشد و نکاتی ارزشمند را آموزش دهد. سالن همایش، کتاب‌خانه و نمایشگاه عکس نیز از بخش‌های دیگر ساختمان موزه تاریخ طبیعی ارومیه است. خوب است بدانید که این موزه در روزهای پنج‌شنبه و جمعه تعطیل است و در بقیه روزهای هفته از ساعت هشت صبح تا هشت شب برای بازدید مسافرین و گردشگران، باز است.  

آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، فلکه آذربایجان، انتهای پارک ائللر باغی.

موزه مردم شناسی؛ از موزه های خوب ارومیه

موزه های ارومیه 

این موزه از موزه مردم‌شناسی که در بخش موزه ارومیه به آن اشاره شد، متمایز است و موزه مستقلی است که سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است. در این موزه آداب و رسوم و فرهنگ بومیان استان آذربایجان غربی به نمایش گذاشته شده و با بازدید از این موزه، می‌توانید به نکات جالب توجهی در این مورد برسید و از موزه‌گردی خود لذت ببرید. در مورد پیشینه تاریخی این بنا نیز باید بگوییم که موزه مردم‌شناسی در ابتدا عمارت شهربانی ارومیه بود که به شکل یک اداره به منظور رسیدگی به امور نظامی به دستور رضا خان در طی سه سال ساخته شد، بعدها به یک مجتمع مسکونی تبدیل شد و در دهه 90، به موزه مردم‌شناسی ارومیه تغییر یافت. این موزه هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر برای بازدید آماده است.  

آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، میدان انقلاب. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

موزه دفاع مقدس؛ یکی از موزه های ارومیه

دوربین عکاسی خود را بردارید و به صحنه جنگ بروید! موزه دفاع مقدس ارومیه صحنه‌هایی از جنگ ایران و عراق را بازسازی کرده و آن را به‌گونه‌ای خاص، روایت می‌کند. یکی از ویژگی‌های بارز این موزه این است که به سهم و نقش آذربایجان غربی و به‌ویژه ارومیه در این جنگ تحمیلی می‌پردازد. موزه دفاع مقدس ارومیه از ساعت 9 صبح تا 6 عصر پذیرای بازدیدکنندگان است و دیدن آن حدود سه ساعت زمان می‌برد؛ بنابراین اگر می‌خواهید از این موزه ارومیه دیدن کنید، باید نهایتا خود را تا قبل از ساعت 4 بعدازظهر به خیابان دفاع مقدس ارومیه برسانید. 

آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، بلوار شهید دستغیب، خیابان دفاع مقدس، خیابان وکلا. 

موزه سنگ و کتیبه؛ از بهترین موزه های ارومیه

موزه های ارومیه 

اگر تماشای سنگ‌ها یکی از تفریحات مورد علاقه شماست، بازدید از موزه روباز سنگ و کتیبه ارومیه را از دست ندهید. جالب است بدانید این موزه دارای کتیبه‌هایی به قدمت سه هزار سال است و حتی تعدادی کتیبه به خط میخی نیز دارد که دیدن‌شان شما را به دوره‌هایی کهن از تاریخ می‌برد؛ مثلا با دیدن سنگ‌کتیبه‌های ارواتوبی، به عصر آهن و تمدن آن زمان سفری خواهید داشت. 

آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، محله سه گنبد.

موزه ساعت؛ یکی از موزه های خوب ارومیه

اگر عاشق ساعت هستید و از دیدن انواع ساعت با جنس‌ها و طرح‌های مختلف لذت می‌برید، موزه ساعت ارومیه را که انواع ساعت از جمله ساعت‌های عتیقه، ساعت‌های نفیس، جیبی، رومیزی و دیواری را در خود جا داده، در اولویت موزه‌گردی‌تان بگذارید. جالب است بدانید بعضی از ساعت‌های این مجموعه از جنس طلاست و قدمت برخی از آن‌ها نیز به دوره قاجار برمی‌گردد. ساعت مسجد سردار ارومیه، ساعتی ساخته آلمان، هم در این موزه قرار دارد که می‌توانید آن را ببینید. 

آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان دانشکده. 

موزه تاریخی جام جم یا صداوسیمای سابق

موزه های ارومیه 

در این موزه با دیدن اشیا قیمتی و ارزشمندی نظیر سکه‌های نقره‌ای مربوط به عصر صفویه، افشاریه و قاجاریه، سکه‌های مربوط به عثمانی و اشیایی تاریخی نظیر ظروف سفالی با قدمت طولانی، غافلگیر خواهید شد. 

آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، اتوبان خاتم‌الانبیا، خیابان لطفی. 

سخن پایانی سه کلیک در مورد موزه های ارومیه

بازدید از موزه‌ها و ابنیه تاریخی هر شهری از مهم‌ترین قسمت‌های یک سفر متفاوت و عالی است. در این مقاله بهترین موزه های ارومیه را نام بردیم و مختصات و آدرس هرکدام را برای‌تان نوشتیم تا اطلاعاتی در این خصوص داشته باشید و اگر به این شهر تاریخی در استان آذربایجان غربی رفتید، بازدید از این اماکن مهم دیدنی را از قلم نیندازید. این موزه‌های تاریخی، هریک به نوبه خود، صفحه‌ای از تاریخ را مقابل دیدگان‌تان باز می‌کند و اطلاعاتی جالب و آموزنده را در اختیارتان قرار می‌دهد. 

نظر شما چیست؟ دوست دارید به کدام موزه ارومیه بروید؟ نظرات خود را با سه کلیک به اشتراک بگذارید. 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران