کلیسا حضرت مریم ارومیه
23 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

کلیسا حضرت مریم ارومیه؛ گشت‌وگذاری جذاب از نوع مذهبی‌تاریخی در شهر ارومیه

بازدید از کلیساها که جزو ابنیه مذهبی‌ تاریخی به‌شمار می‌رود، از دو جهت اهمیت دارد؛ نخست آن‌که با هنر و معماری دوره‌ای خاص از تاریخ آشنا می‌شوید و حس‌وحالی متفاوت را تجربه می‌کنید و دوم، با دیدن این آثار جذاب و حضور در محوطه آن، اطلاعاتی جالب را در مورد سایر ادیان و اعتقادات آنان به دست می‌آورید. در این مقاله قصد داریم یکی از این جاذبه‌های مذهبی دیدنی مرکز آذربایجان غربی را به شما معرفی کنیم؛ کلیسا حضرت مریم ارومیه شما را به دوره ساسانیان می‌برد و به عنوان یک بنای مذهبی‌تاریخی، تجربه‌ای متفاوت از سفر به این شهر زیبا را برای‌تان خلق می‌کند. اگر قصد دارید پیش از سفر، با  کلیسا حضرت مریم شهر ارومیه آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. 

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

تاریخچه و قدمت کلیسا حضرت مریم ارومیه

بسیاری از مورخان بر این باورند که کلیسا حضرت مریم شهر ارومیه، جزو کهن‌ترین کلیساهای دنیاست و قدمت آن به قرن هفتم میلادی و عصر ساسانیان برمی‌گردد. بسیاری از محققین نیز عقیده دارند این بنا در آغاز یک معبد زرتشتی و در واقع یک آتشکده بوده و بعد از پذیرفتن مسیحیت توسط زرتشتیان، کلیسا شده است. جالب است بدانید که سه موبد زرتشتی که دین مسیحیت را قبول کردند و این آتشکده را به کلیسا تبدیل کردند، در اطراف همین کلیسا به خاک سپرده شدند و سنگ قبر آن‌ها، بعدها به موزه‌های اوکراین انتقال پیدا کرد. 

آدرس کلیسا حضرت مریم شهر ارومیه: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان خیام جنوبی. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

مختصات کلیسا

کلیسا حضرت مریم ارومیه

این کلیسای جذاب مربعی شکل، برای عبادت و انجام اعمال مذهبی جمعیتی از ارمنی‌ها، پیروان آیین مسیحیت و آشوریان ساکن ارومیه بنا شده است و اصلی‌ترین مصالحی که در ساخت آن استفاده شده، سنگ است. در آهنی و آبی‌رنگ ضلع جنوب‌شرقی کلیسا نیز بسیار کوچک است. خوب است بدانید این کلیسا بسیار ساده است و نیمکت، جایگاه اعتراف و وعظ، نقاشی و هم‌چنین تزئینات خاصی ندارد؛ به‌طوری‌که جز تعدادی تابلو نقاشی و کوبلن‌دوزی از حضرت عیسی، حواریون و حضرت مریم تزئینات دیگری در آن به چشم نمی‌خورد که دلیل آن نیز اعتقادات خاص آشوریان است. 

سخن پایانی

در این مقاله به کلیسا حضرت مریم ارومیه و ویژگی‌های آن پرداختیم. این جاذبه مقدس مذهبی‌تاریخی علاوه‌بر این‌که محل عبادت مسیحیان است، برای مسلمانان نیز مقدس است و هرساله گردشگران بسیاری با هر دین، برای دیدن این کلیسای زیبای کهن به ارومیه سفر می‌کنند.

نظر شما چیست؟ دوست دارید عبادت‌گاه مسیحیان را در ارومیه از نزدیک ببینید؟

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران