مسجد سردار ارومیه

مسجد سردار ارومیه؛ لذت بازدید از بنای مذهبی‌تاریخی دوره قاجار

بازدید از آثار مذهبی هر شهر لطف خاص خودش را دارد. در ارومیه نیز با وجود آثار و ابنیه مذهبی‌تاریخی متعدد که هر کدام داستان خاص خود را دارد، یک لحظه هم بی‌کار نخواهید بود. مسجد سردار ارومیه نیز یکی از این ابنیه مذهبی است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد و دیدن بخش‌های مختلف و معماری خاصش شما را سر ذوق می‌آورد. اگر قصد سفر به ارومیه را دارید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید؛ در این مقاله به‌طورکامل به مسجد سردار ارومیه پرداخته‌ایم. 

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

آدرس مسجد سردار ارومیه

 مسجد سردار در استان آذربایجان غربی، شهر ارومیه، خیابان امام، امتداد راسته غلامخان قرار دارد. این مسجد باشکوه در عصر قاجاریه به دست معماری متبحر به نام عبدالصمدخان بنا شد و از آن‌جا که پس از مرمت بنای مسجد، ساعت بزرگی بر سردر آن نصب کردند، به مسجد ساعت یا ساعتلو نیز معروف است. 

مختصات ظاهری مسجد سردار شهر ارومیه

در ساخت ستون‌های این مسجد از سنگ و برای طاق و گنبدهای آن از آجر استفاده شده است. سردر مسجد سردار ارومیه به شکل نیم‌دایره ساخت شده و طراحی جالبی دارد. 

کاشی‌های کتیبه‌دار سردر ورودی از کاشی‎های هفت‌رنگ زمان قاجار است، اما کاشی‌های کتیبه‌دار محراب را در دوره معاصر نصب کرده‌اند. گفتنی است که شبستان بزرگ و شبستان کوچک دو بخش اصلی مسجد سردار شهر ارومیه را تشکیل می‌دهند. 

شبستان بزرگ

مسجد سردار ارومیه

دوربین‌به‌دست به بخش اصلی مسجد سردار شهر ارومیه بروید؛ شبستان بزرگ 22 متر طول و 18 متر عرض دارد و مستطیلی است. در قسمت جنوب‌شرقی شبستان بزرگ، ۱۲ ستون سنگى جذاب وجود دارد که سرستون‌های آن‌ها به‌شیوه مقرنس کار شده است و می‌توانید عکس‌های هنری جذاب خود را در کنار آن‌ها ثبت کنید و خاطرات خود را ماندگار کنید. 

شبستان کوچک

به بخش انتهایی شبستان بزرگ خوش آمدید؛ شبستان کوچک تزئینات خاصی ندارد و تنها در قسمت جنوبی آن، محراب آجرى ساده‌ای واقع شده است. حتما به شبستان کوچک مسجد هم سر بزنید و بازدید خود را کامل کنید. شبستان بزرگ و کوچک دو بخش مجزای مسجد است. 

دو نکته برای لذت بیشتر از بازدید این بنای مذهبی‌تاریخی

از آن‌جایی که امروزه نیز برای برگزاری نماز جماعت از این مسجد دیدنی استفاده می‌شود، می‌توانید در ساعات اذان به مسجد سردار شهر ارومیه مراجعه و از آن دیدن کنید. پیشنهاد می‌کنیم پس از دیدن مسجد سردار ارومیه، از مسجد جامع ارومیه هم که تنها نزدیک 500 متر با این مسجد فاصله دارد، دیدن کنید. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

کلام آخر سه کلیک درباره مسجد سردار ارومیه

در این مقاله به مسجد سردار ارومیه پرداختیم و امیدواریم مفید بوده باشد. توصیه می‌کنیم در سفر خود به ارومیه، حتما بازدید از این بنای زیبای تاریخی را در برنامه‌های‌تان بنویسید و آن را هرگز از قلم نیندازید. دیدن شکوه این مسجد در وقت نماز و عکس گرفتن از نمای بیرونی آن و هم‌چنین کاشی‌کاری‌های زیبای قسمت پایینی دیوارهای شبستان بزرگ و ستون‌های سنگی‌اش، بی‌شک تجربه‌ای جذاب خواهد بود.

نظر شما چیست؟ دوست دارید از مسجد سردار دیدن کنید؟ برای‌مان بنویسید. 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران