غارهای باتو کوالالامپور

غارهای باتو کوالالامپور، معبدی در قلب غارهای 400 میلیون ساله

مجموعه غارهای باتو در شمال کوالالامپور قرار گرفته‌اند. این غارها در حقیقت مجموعه‌ای وسیع از صخره‌ها و غارهای آهکی هستند که با نام موگوت نیز شناخته می‌شوند. قدمت این غارها به بیش از 400 میلیون سال پیش می‌رسد و چندین معبد هندو در آن ساخته شده است؛ این غارها از این جهت اهمیت معنوی بسیاری دارند. با ورود به محدوده این غارها نمایی بسیار زیبا از فرهنگ و مذهب مالزی را به چشم خواهید دید. عظمت و زیبایی این معابد هر ساله گردشگران بسیاری را به کوالالامپور می‌کشاند.

تور اروپا

معبد مذکور در سال 1920 ساخته شده است و در بین پیروان آیین هندو اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر بیش از یک قرن است که بسیاری از پیروان آیین هندو از سرتاسر دنیا برای جشن‌های مذهبی در این معبد جمع می‌شوند. زیارتگاه‌های باشکوه غارهای باتو کوالالامپور همچنین یکی از مهمترین جاذبه‌های کشور مالزی به شمار می‌روند. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این مقصد زیبا را در سفر خود فراموش نکنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با غارهای باتو کوالالامپور آشنا شویم.

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

تاریخچه غارهای باتو کوالالامپور

غارهای باتو کوالالامپور

این غارها برای اولین بار در سال 1860 و در میان مهاجران چینی معروف شدند. این مهاجران برای بهبود رشد گیاهان خود از این منطقه کود گوانو استخراج می‌کردند. با این حال در سال 1878 این محدوده توسط مقامات حاکم از جمله دالی و سیِرس و یک طبیعت شناس آمریکایی به نام ویلیام هورنادی ثبت و به رسمیت شناخته شد. طبق افسانه‌ها در طول ساخت جاده‌های شنی در اطراف کوالالامپور در دهه 1860 یک کارگر هندی در خواب دید که لرد موروگان به دنبال مکانی برای عبادت می‌گردد.

این کارگر هندی به همراه دوستانش از صخره‌های غارهای باتو کوالالامپور بالا رفت تا مثل دیگر معابد موروگان یک معبد کوچک در ارتفاع بسازد. این معبد بعدها توسط یک تاجر هندی به نام کِی تامبوسامی پیلای به عنوان مکانی برای عبادت در بین دیگر پیروان هندو تبلیغ شد. پیلای شکل ورودی غار اصلی را تغییر داد و بعدها در سال 1890 معبد سری ماهاماریامان را در کواالامپور ساخت و مجسمه مقدس سری موروگان سوامی را در جایی که امروزه با نام غار معبد شناخته می‌شود نصب کرد.

در ابتدا راه پله منتهی به معابد غارهای باتو چوبی بود که در سال 1920 ساخته شد. در دهه 1930 این پله‌ها فرسوده شدند و خادم اصلی معبد، راماچاندران نایدو، پیشنهاد ساخت دو ردیف پله بتنی را مطرح کرد. مراحل ساخت در سال 1939 با ارسال پیشنهاد به سوروبگوم آغاز شد و در سال 1940، همزمان با برگزاری جشنواره تایپوسام، تکمیل شد. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم غارهای باتو کوالالامپور و معابد آن از نظر مذهبی نزد پیروان آیین هندو اهمیت بسیاری دارند. به همین دلیل مجسمه‌های زیادی از خدایان و الهه‌های هندو در محوطه به چشم می‌خورد. یکی از برجسته‌ترین و منحصر‌به‌فردترین نشانه‌های غارهای باتو مجسمه‌ای طلایی و عظیم از خدای هندو، لرد مورگان، است که بر بالای پله‌ها قرار دارد. ارتفاع این مجسمه به 42 متر می‌رسد و نماد معبد هندو در غارهای باتو مالزی به شمار می‌رود.

چرا بازدید از غارهای باتو کوالالامپور؟

غارهای باتو کوالالامپور

مجموعه غارهای باتو به دلیل وجود چندین معبد و زیارتگاه یک مکان مذهبی مهم در آیین هندو به شمار می‌رود. به همین دلیل هر ساله علاوه بر گردشگران، پیروان آیین هندو نیز برای جشن‌ها و مراسمات مختلف از آن دیدن می‌کنند. دلیل دیگری که به بازدید از این مکان تاکید می‌کنیم جغرافیای منحصربه‌فرد و صخره‌های آهکی 400 میلیون ساله منطقه است. مطمئن باشید هیچ جای دیگری در دنیا چنین منظره باشکوهی نخواهید دید. اگر ورزشکار هستید و آمادگی بدنی خوبی دارید و می‌خواهید خودتان را به چالش بکشید غارهای باتو کوالالامپور بهترین مقصد برای شماست. چرا که باید خودتان را برای بالا رفتن از 272 پله آماده کنید.

تنها پس از گذراندن این چالش نه چندان آسان است که می‌توانید از مناظر زیبای اطراف معابد غارهای باتو لذت ببرید. هنگام صعود وقتی سرتان را بالا می‌برید و به ردیف پله‌ها نگاه می‌کنید از بازی رنگ‌های قرمز، زرد، سبز و آبی شگفت‌زده می‌شوید. رنگ‌آمیزی پله‌ها با این رنگ‌های شاد و زنده منظره‌ای فوق‌العاده به وجود آورده است. حین بالا رفتن از این پله‌ها از مناظر فوق‌العاده اطراف غافل نشوید. اطراف این غارها جنگل‌های سرسبز بسیار زیبایی وجود دارد و اگر دقت کنید میمون‌ها را در لابلای شاخه‌های درختان می‌بینید. اگر سفرتان با جشنواره تایپوسام همزمان شد حتما بازدید از غارهای باتو مالزی را در اولویت قرار دهید. هزاران نفر از زائران و پیروان آیین هندو برای شرکت در یک راهپیمایی باشکوه به همراه ارابه‌های بزرگ در این معبد گرد هم می‌آیند.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

جاذبه‌های مهم غار باتو مالزی

مجسمه لرد موروگان در ورودی غارهای باتو کوالالامپور

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم مهمترین مشخصه معابد غارهای باتو وجود مجسمه 42 متری لرد موروگان است که با 300 لیتر رنگ طلایی پوشیده شده است. هر ساله هزاران نفر از پیروان آیین هندو از تامیل نادو و سریلانکا برای شرکت در جشنواره تایپوسام به غار باتو مالزی می‌آیند.

غارهای تاریک

غارهای باتو کوالالامپور

غارهای تاریک در واقع شبکه‌ای دو کیلومتری از غارهای بکر و دست نخورده در مجاورت غارهای باتو کوالالامپور است که بخشی از شگفتی‌های طبیعی این منطقه را به نمایش می‌گذارد. استالاکتیت‌های ظریف مانند چلچراغ‌های زیبا از سقف این غارها آویزان شده‌اند و استالاگمیت‌ها به زیبایی سر از زمین بیرون آورده‌اند. پدیده‌های طبیعی دیگری مثل پرده‌های غار، سنگ‌‌های روان، مرواریدهای غار و گوش‌ ماهی‌ها نیز در این مجموعه غارها دیده می‌شوند. شکل‌گیری هر یک از این پدیده‌های طبیعی زیبا بیش از هزاران سال طول کشیده است.

غار رامایانا

این غار در ابتدا شبیه دیگر غارهای آهکی به نظر می‌رسد اما چیزی که آن را منحصربه‌فرد می‌کند وجود نقاشی‌های داستانی بر روی دیوار آن است. این نقاشی‌ها حماسه هندی رامایانا را به شکلی زیبا با تصویر می‌کشد و بینندگان را به سفری همراه با اساطیر هندی می‌برد. در ورودی این غار یک مجسمه 15 متری از هانومان، یکی از خدایان هندو، به چشم می‌خورد و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های مجموعه غارهای باتو مالزی به شمار می‌رود.

غار ویلا در مجموعه غارهای باتو مالزی

غار ویلا در حقیقت یک غار دو طبقه است که چند گالری هنری مختلف را در خود جای می‌دهد. در طبقه پایین مجموعه‌ای از صحنه‌های حماسی هندی مثل رامایانا و مهابهاراتا دیده می‌شود و در طبقه بالایی یک موزه گالری هنری برپا شده است. 

بهترین زمان برای بازدید از غارهای باتو کوالالامپور

غارهای باتو کوالالامپور

بهترین زمان برای بازدید از معابد غارهای باتو حوالی ساعت 9 صبح یا اواخر بعدازظهر است. در این زمان گرمای هوا کمتر می‌شود و به راحتی می‌توانید از آن بازدید کنید. غار باتو مالزی معمولا صبح‌ها خلوت‌تر و آرام‌تر است و اگر از جمعیت فراری هستید این زمان برای شما مناسب است. گشتن در غارهای باتو مالزی کمتر از نصف روز وقت شما را می‌گیرد پس پیشنهاد می‌کنیم برای فرار از گرما برنامه بازدید خود را برای بعدازظهر بچینید. این مجموعه همه روزه از 7 صبح تا 9 شب آماده پذیرش گردشگران است.

چطور به غارهای باتو مالزی برویم

بهترین روش برای رسیدن به غارهای باتو کوالالامپور استفاده از قطار است. ایستگاه باتو کیوز کوموتر در نزدیکی غارهای باتو قرار دارد. استفاده از قطار برای فرار از ترافیک جاده‌ای در ساعات شلوغی انتخاب مناسبی است. برای استفاده از اتوبوس نیز باید خودتان را به پایانه بانکوک بنک برسانید و سوار اتوبوس 11/11d شوید، یا در پایانه تیتیوانگسا سوار اتوبوس U6 شوید. در صورتی که با خانواده سفر می‌کنید و می‌توانید با ماشین‌ها و تاکسی‌های کرایه‌ای به غارهای باتو مالزی بروید. با ماشین ظرف 20 دقیقه با غارهای باتو می‌رسید.

رستوران‌های نزدیک غارهای باتو مالزی

رستوران پن هونگ

پن هونگ یک غذاخوری محلی محبوب است که به غذاهای لذیذ و اصلی مالایی‌اش شهرت دارد. اگر به این رستوران رفتید سنگ هار می و وات تان هور را از دست ندهید. این رستوران در فاصله یک کیلومتری از غارهای باتو کوالالامپور قرار دارد.

رستوران آسیایی مینگ

رستوران آسیایی مینگ

رستوران آسیایی مینگ در فاصله دو کیلومتری غارهای باتو مالزی قرار دارد. این رستوران هم غذاهای چینی سرو می‌کند هم غذاهای غربی. نودل مرغ و خرچنگ با چاشنی عسل از محبوب‌ترین غذاهای رستوران مینگ هستند.

رستوران چِتی نادو در نزدیکی غارهای باتو کوالالامپور

اگر دوست دارید طعم غذاها و میان‌وعده‌های سنتی جنوب هند را امتحان کنید حتما سری به رستوران چتی نادو بزنید. این رستوران بیشتر به خاطر غذای برگ موزش شناخته شده است. این غذای محبوب هم طعم بی‌نظیری دارد و هم در بشقاب‌های بزرگ و بسیار سخاوتمندانه سرو می‌شود. رستوران چتی تنها 500 متر از معابد غارهای باتو فاصله دارد.

جاذبه‌های گردشگری اطراف غارهای باتو کوالالامپور

آکواریوم کوالالامپور

آکواریوم کوالالامپور یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری کوالالامپور است که طیف وسیعی از موجودات دریایی را در خود جای می‌دهد. این آکواریوم عظیم یک تونل 90 متری دارد و وقتی در این تونل قدم می‌زنید با دنیایی از موجودات دریایی احاطه می‌شوید. در این مجموعه نمایشگاه‌هایی از جمله نمایشگاه تکامل که ماهی‌های اولیه را به نمایش می‌گذارد نیز برپا شده است. دیپ فارست نیز بخش دیگری از این آکواریوم است که ساکنان آبی جنگل‌های بارانی را نشان می‌دهد. این آکواریوم در 16 کیلومتری غارهای باتو کوالالامپور قرار دارد.

برج‌های پتروناس در نزدیکی غارهای باتو مالزی

قطعا وقتی نام مالزی و کوالالامپور را می‌شنوید تصویر برج‌های دوقلو و معروف این شهر به ذهنتان می‌آید. این برج‌های دوقلو که نماد مالزی به حساب می‌آیند از سال 1998 تا 2004 عنوان بلندترین برج‌های جهان را در اختیار داشتند. البته هنوز هم به عنوان بلندترین برج‌های دوقلوی جهان شناخته می‌شوند. برج‌های پتروناس در فاصله 15 کیلومتری غارهای باتو کوالالامپور قرار دارند.

مرکز بازدیدکنندگان رویال سِلانگور

غارهای باتو کوالالامپور

موسسه رویال سلانگور تاریخچه‌ای از بزرگترین تولیدکننده ظروف مفرغی را در جهان نشان می‌دهد، همچنین جدیدترین طرح‌های نوآورانه را در این زمینه به بازدیدکنندگان معرفی می‌کند. بازدیدکنندگان می‌توانند در کارگاه‌های آموزشی شرکت کنند و ظرف مفرغی خود را بسازند. این موسسه در فاصله 11 کیلومتری از غارهای باتو کوالالامپور قرار دارد.

معبد تین هو کوالالامپور

معبد تین هو یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری کوالالامپور به شمار می‌رود. این معبد شش طبقه که به خاطر وجود طراحی‌های پیچیده و تزئیات باشکوه شهرت دارد مناظر پانورامای فوق‌العاده‌ای از شهر کوالالامپور را به گردشگران نشان می‌دهد. این معبد زیبا که از نظر مذهبی اهمیت بسیاری دارد به الهه چینی دریاها، مازو، تعلق دارد و هر ساله رویدادها و جشن‌های بسیاری در آن برگزار می‌شود. معبد تین هو 17 کیلومتر از غارهای باتو کوالالامپور فاصله دارد.

مرداب سانوِی

مرداب سانوِی یک پارک تفریحی و باغ وحش بزرگ است که ماجراجویی‌های مفرحی برای کودکان و بزرگسالان ارائه می‌دهد. از جاذبه‌های اصلی این پارک که در فاصله 30 کیلومتری از غارهای باتو کوالالامپور قرار دارد می‌توان به پارک آبی، شهر بازی، پارک حیات وحش، پارک اکستریم، پارک اسکریم و مرداب گمشده نیکلودئون اشاره کرد.

کلام پایانی

غارهای باتو کوالالامپور مجموعه‌ای از غارهای آهکی هستند که در حال حاضر به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری مالزی شناخته می‌شوند. این مجموعه غارها به واسطه وجود چندین معبد هندو از اهمیت مذهبی بسیاری برخوردار است. مناظر زیبا و فوق‌العاده این منطقه در کنار معابد باشکوه هر ساله گردشگران و زائران بسیاری را به کوالالامپور می‌کشاند. در این مطلب کوتاه سعی کردیم تا حدی این مجموعه را به شما معرفی کنیم. امیدواریم به کمک این راهنما سفری به یادماندنی به غارهای باتو داشته باشید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران