معبد تین هو کوالالامپور

معبد تین هو کوالالامپور از زیباترین معابد بودایی مالزی!

معبد تین هو کوالالامپور بر روی تپه‌ای با فاصله کمی از مرکز شهر قرار دارد و به عنوان یکی از معروف‌ترین معابد بودایی مالزی شناخته می‌شود. این معبد در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کوالالامپور به شمار می‌رود. از محوطه این معبد می‌توانید چشم‌اندازی زیبا و دلنشین از شهر ببینید. معماری عجیب بنا و وجود فانوس‌های رنگی همه حال و هوایی متفاوت به معبد تین هو بخشیده‌اند. بیشتر چینی‌ها از این معبد استفاده می‌کنند و هرساله چندین مراسم ازدواج در آن برگزار می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا هرچیزی که پیش از رفتن به معبد تین هو کوالالامپور نیاز دارید با شما در میان بگذاریم.

تور اروپا

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

تاریخچه معبد تین هو کوالالامپور

عبادتگاه تین هو برخلاف بسیاری از معابد معروف ساختاری جدید و به روز دارد. ساخت معبد تین هو کوالالامپور در سال 1981 آغاز شد و تا سال 1989 طول کشید. این معبد را افراد جامعه هِینانِس مالزی ساختند که ریشه چینی دارند و منشا آنها جزیره هِینان چین است. از آنجا که پیشه اصلی هینانی‌ها ماهیگیری بود اصلا عجیب نیست که معبد به تین هو نیانگ نیانگ یا الهه دریای چینی مازو اختصاص دارد. پیروان این آیین او را مادر بهشتی می‌دانند و معتقدند این الهه از ملوانان در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند.

معماری زیارتگاه تین هو

معبد تین هو کوالالامپور

 معماری این معبد شش طبقه تکنیک‌های باستانی و مدرن را به زیبایی در هم آمیخته و یک سازه منحصربه‌فرد به وجود آورده است. عناصر فرهنگی بودیسم، تائوئیسم و کنفوسیوس نیز در معماری معبد تین هو کوالالامپور دیده می‌شود. با نزدیک شدن به معبد متوجه ساختار زیبا و با شکوه آن می‌شوید. یکی از اولین چیزهایی که توجه شما را به خودش جلب می‌کند پشت‌بام‌های کاشی‌کاری شده‌ای هستند که به شکل پاگودا در کنار هم قرار گرفته‌اند. چیز دیگری که در نمای بیرونی عبادتگاه تین هو کوالالامپور نگاه را به سمت خودش می‌کشد ستون‌های باشکوه آن هستند. تزئینات و کنده‌کاری‌های پیچیده و زیبای این ستون‌ها نگاه هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. 

زیارتگاه اصلی در طبقه چهارم معبد قرار دارد و با چندین مجسمه نفیس چینی تزئین شده است. بر در و دیوار داخلی معبد نمادهای مختلفی از بودا، کنفوسیوس و لائوزی و دیگر خدایان و الهه‌های چینی را می‌بینید. این مجسمه‌ها به شکلی هنرمندانه و ماهرانه ساخته شده‌اند و هنر صنعتگران زمان خود را به خوبی به رخ می‌کشند.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

خدایان معبد تین هو

عبادتگاه تین هو کوالالامپور به الهه دریای چینی به نام مازو تعلق دارد. اما مازو تنها خدایی نیست که در معبد تین هو کوالالامپور پرستش می‌شود. سه خدایی که در این معبد پرستش می‌شوند عبارتند از: مازو (تین هو) الهه دریاها، گوان یین الهه رحمت و شوی وی شنگ نیانگ الهه اسکله. در این معبد مراسم مربوط به این خدایان برگزار می‌شود. روشن کردن عود، پیشکش کردن نذری، دعا و نیایش از متداول‌ترین اعمالی است که در معبد تین هو برگزار می‌شود. 

جشن‌ها و رویدادهای معبد تین هو کوالالامپور

معبد تین هو کوالالامپور

هر ساله جشن‌ها و رویدادهای بسیاری در عبادتگاه تین هو کوالالامپور برگزار می‌شود که بسیار پرشور و پرجنب‌وجوش هستند. این رویدادها میراث فرهنگی غنی مالایی را به نمایش می‌گذارند و بینندگان را با سنت‌های این کشور آشنا می‌کنند. جشن سال نوی چینی یکی از مهم‌ترین رویدادهای این معبد است. در این زمان معبد تین هو کوالالامپور را با فانوس‌های رنگی و زیبا تزئین می‌کنند و نمایش‌های سنتی و فعالیت‌های پرجنب‌وجوش زیادی برگزار می‌شود. رویداد مهم بعدی در زیارتگاه تین هو روز وِساک است که یک جشن معنوی برای بودایی‌ها به شمار می‌رود. روز وساک در این معبد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در آن برگزار می‌شود که تفکر و مهربانی را ترویج می‌کند. به یاد داشته باشید که در زمان سفر خود برنامه معبد تین هو را برای رویدادهای مختلف بررسی کنید تا بتوانید برنامه‌ریزی مناسبی برای بازدید داشته باشید.

دیدنی‌های داخل زیارتگاه تین هو

مجسمه گوان یین در عبادتگاه تین هو

گوان یین به عنوان خدای رحمت شناخته می‌شود و مجسمه‌ای از این خدا دقیقا در کنار در ورودی زیارتگاه تین هو قرار دارد. گوان یین یک بودیساتوای بودایی بود که صبر و شفقت را با زندگی سخت خود به نمایش می‌گذارد. در سمت راست معبد تین هو کوالالامپور مجسمه کوچکتری از گوان یین وجود دارد که اطراف آن با صخره‌ها و آبشار احاطه شده است. در این معبد احتمالا افرادی را می‌بینید که مقابل این مجسمه زانو زده‌اند و از وی درخواست برکت می‌کنند.

باغ دوازده حیوان زودیاک

معبد تین هو کوالالامپور

در سمت چپ سازه اصلی معبد تین هو کوالالامپور یک باغ زودیاک چینی قرار دارد. در این باغ مجسمه‌های 12 حیوانی که نماد زودیاک هستند را می‌بینید. ریشه افسانه زودیاک به سلسله هان برمی‌گردد. هر چرخه دوازده ساله از سال چینی با یک حیوان متفاوت از نمادهای زودیاک نشان داده می‌شود. هر کدام از این حیوانات ویژگی و شخصیت خاص خود را دارند و این ویژگی در افراد متولد آن سال‌ها نیز دیده می‌شود.

حوض لاک‌پشت و چاه آرزو

حوض لاک‌پشت و چاه آرزو یکی از بهترین دیدنی‌های معبد تین هو کوالالامپور است. این چاه به واسطه وجود لاک‌پشت‌ها توجه کودکان را به خود جلب می‌کند. بودایی‌هایی که از روی پل اقبال عبور کنند توسط راهبان مورد برکت قرار می‌گیرند و آب مقدس این حوض بر روی آنها پاشیده می‌شود.

اژدهای آتشین

وقتی وارد زیارتگاه تین هو می‌شوید از دیدن سقف و ستون‌هایی که با نقش‌هایی از اژدها شگفت‌زده خواهید شد. زمانی را صرف تماشای این نقش‌های برجسته و ظریف کنید و عکس‌هایی به یادماندنی ثبت کنید. تماشای منظره پانورامای فوق‌العاده شهر از حیاط معبد نیز برای کمی آرامش و تمدد اعصاب ایده‌آل است.

شب و فانوس‌ها در معبد تین هو کوالالامپور

معبد تین هو کوالالامپور

معبد تین هو کوالالامپور شب‌ها جشنواره‌ای از نور و روشنایی است. چراغ‌های این معبد تا پاسی از شب روشن هستند و نمای فوق‌العاده‌ای از آن را به نمایش می‌گذارند. اگر در طول سال نوی چینی از معبد بازدید کنید فانوس‌های رنگارنگ و زیبایی را در جای جای معبد می‌بینید.

خرید سوغاتی

در مجاورت معبد تین هو یک بازار کوچک وجود دارد که انواع زیورآلات، اقلام مذهبی، مجسمه‌های تزئینی و عودهای متنوع را می‌توانید در آنجا پیدا کنید و به عنوان سوغاتی با خود به خانه ببرید.

مسیرهای رسیدن به معبد تین هو کوالالامپور

رسیدن به معبد تین هو با ماشین

راحت‌ترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به معبد تین هو کوالالامپور استفاده از ماشین است. با ماشین از مرکز کوالالامپور ظرف 5 تا 10 دقیقه به عبادتگاه تین هو می‌رسید. در اطراف معبد جای مناسب برای پارک ماشین وجود دارد و از این جهت نگرانی وجود ندارد. در صورتی که ماشین شخصی ندارید یا اجاره نکرده‌اید می‌توانید از تاکسی‌ها کمک بگیرید. 

با حمل و نقل عمومی

نزدیک‌ترین ایستگاه ال‌آرتی به معبد تین هو کوالالامپور ایستگاه کی‌ال سنترال است. وقتی در این ایستگاه پیاده شدید می‌توانید به مقصد معبد تاکسی بگیرید که حدودا 5 رینگیت برای شما هزینه دارد. البته اگر حوصله و زمان پیاده‌روی داشته باشید می‌توانید با پای پیاده به سمت معبد بروید در این صورت پس از 20 تا 30 دقیقه به مقصد می‌رسید. در این پیاده‌روی از محله هند کوچک عبور می‌کنید و از تماشای جشنواره رنگ‌ها و طعم و بوی غذاهای هندی شگفت‌زده خواهید شد. 

ساعات کاری معبد

معبد تین هو کوالالامپور

زیارتگاه تین هو کوالالامپور همه روزه از 8 صبح تا 10 شب باز است. در روزهای تعطیلات رسمی ممکن است این ساعت کمی تغییر کند. همچنین در طول جشنواره‌های چینی مثل سال نوی چینی و جشنواره پاییز و روز وِساک ساعت کاری معبد کمی بیشتر می‌شود. 

بهترین زمان برای بازدید از عبادتگاه تین هو

بهتر است اوایل روز برای بازدید از عبادتگاه تین هو کوالالامپور بروید. در این زمان معبد خلوت‌تر است و به راحتی می‌توانید بدون برخورد با جمعیت گردشگران به گوشه و کنار آن سرک بکشید. علاوه‌براین در روزهای هفته معبد خلوت‌تر از آخر هفته‌ها است. از نظر انتخاب فصل مناسب محدودیتی ندارید و در تمام طول سال می‌توانید از این معبد بازدید کنید. گرچه بهتر است حواستان به فصل‌های پر بارش و وضعیت آب‌وهوا باشد.

جاذبه‌های نزدیک به معبد تین هو کوالالامپور

بازدید از معبد تین هو شاید تنها چند ساعت از وقت شما را بگیرد پس بهتر است با بعضی از جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی این معبد آشنا شوید. غارهای باتو یکی از این جاذبه‌ها هستند. در داخل این غار آهکی یک معبد هندوی بسیار قدیمی وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. برج‌های پتروناس نیز در فاصله کمی از معبد تین هو کوالالامپور قرار دارند. این برج‌های دوقلو از معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی کوالالامپور هستند. یکی دیگر از جاهای دیدنی کوالالامپور محله چینی‌ها است که در نزدیکی عبادتگاه تین هو قرار دارد. در این محله می‌توانید انواع سوغاتی و صنایع دستی چینی را بخرید و از طعم لذیذ غذاهای چینی لذت ببرید.

اقامت در نزدیکی معبد تین هو کوالالامپور

معبد تین هو کوالالامپور

از آنجا که موقعیت مکانی این معبد فاصله چندانی از مرکز شهر کوالالامپور ندارد فرقی نمی‌کند کجا اقامت کنید؛ هرجای شهر که باشید به راحتی می‌توانید خود را به عبادتگاه تین هو کوالالامپور برسانید. اگر به دنبال جایی ارزان و مقرون‌به‌صرفه هستید هاستل مینگل در محله چینی‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. این هاستل با توجه به قیمت کمی که دارد از امکانات مناسبی برخوردار است. به عنوان گزینه‌ای معمولی‌ و میان‌رده هتل ایبیس در مرکز شهر کوالالامپور را معرفی می‌کنیم. این شعبه از مجموعه هتل‌های زنجیره‌ای ایبیس در مرکز کوالالامپور قرار دارد. هتل ایبیس مدرن و شیک است و امکانات مناسبی دارد. اگر محدودیت بودجه ندارید و به دنبال هتلی لوکس در نزدیک معبد تین هو کوالالامپور می‌گردید ما هتل اسکات استار را به شما پیشنهاد می‌کنیم. امکانات این هتل بسیار چشمگیر و کامل است و البته که هزینه زیادی برای یک شب اقامت در این هتل باید بپردازید. گزینه‌های زیادی برای انتخاب اتاق دارید از اتاق‌های کوچک و تک نفره گرفته تا سوئیت‌های بزرگ و مجهز به آشپزخانه.

کلام پایانی

پایتخت مالزی جاذبه‌های گردشگری و دیدنی بسیاری دارد. این شهر شلوغ و مدرن در گوشه و کنارش معابد هندوی قدیمی و زیبایی را جای داده است. معبد تین هو کوالالامپور یکی از زیباترین معابد هندو، نه تنها در کوالالامپور، بلکه در سرتاسر کشور مالزی است. این معبد زیبا با معماری خیره‌کننده و رنگارنگش نگاه هر بیننده‌ای را خیره می‌کند؛ البته از فضای عرفانی و آرامش‌بخش آن نیز نباید غافل شد. در این مقاله کوتاه سعی کردیم تا حدی زیبایی‌های این زیارتگاه را برای شما به تصویر بکشیم. امیدواریم خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از این معبد به خانه ببرید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران