قبیله ماه مری مالزی

قبیله ماه مری مالزی کجاست؟! قبیله‌ای مرموز و جنگل‌نشین

قبیله ماه مری مالزی

اگر گذرتان به ضلع غربی شبه جزیره مالزی بیفتد، به مردمانی شگفت‌انگیز، با پوششی مرموز و ماسک‌هایی عجیب و غریب روبه‌رو خواهید شد. این افراد، مردم قبیله ماه مری هستند؛ یعنی قدیمی‌ترین قبیله مالزی. قبیله‌ای که ممکن است در ابتدا شما را به یاد فیلم‌های ترسناک هالیوودی بیندازد، اما هرچه بیشتر بگذرد، بیشتر شیفته آن خواهید شد.

افزایش محبوبیت این قبیله در سال‌های اخیر بین مردم سراسر جهان، ماه مری را به یکی از قطب‌های گردشگری مالزی تبدیل کرده است. سالانه تعداد بسیار زیادی از گردشگران تنها برای تماشای این قبیله سنتی تصمیم به خرید بلیط هواپیما و سفر به کشور مالزی می‌گیرند. اگر کنجکاو شده‌اید تا اطلاعات بیشتری در خصوص این مردم عجیب و غریب به دست بیاورید، با ما در این مقاله همراه باشید.

جزیره کری؛ محل زندگی قبیله ماه مری

جزیره کری

افراد قبیله ماه مری در جزیره کری (Pulao Carey) زندگی می‌کنند. این جزیره در سواحل غربی ایالت سلانگور و در منطقه کوالالانگات واقع شده است و از زیباترین جزایر مالزی به شمار می‌رود.

زیبایی‌های طبیعی فراوان نظیر جنگل‌های انبوه و مزارع نخل روغنی، در کنار فاصله کوتاه جزیره کری تا کوالالامپور، پایتخت مالزی، یکی از دلایل افزایش محبوبیت این جزیره است. شما می‌توانید با طی کردن ۷۰ کیلومتر، از مرکز شهر کوالالامپور به جزیره کری رفته و از قبیله ماه مری مالزی دیدن کنید.

بدین منظور ابتدا باید از طریق مسیر کلانگ – بانتینگ، خود را به «تلوک پانگلیما گارانگ» برسانید. سپس با گذر از چند روستا از طریق جاده‌ای باریک به جزیره کری خواهید رسید.

فرهنگ‌های قبیله ماه مری مالزی

فرهنگ‌های قبیله ماه مری مالزی

اگرچه ممکن است تماشای لباس و ماسک‌های مرموز قبیله ماه مری در نگاه اول شما را بترساند و گمان کنید که گرفتار گروه‌های آدمخوار شده‌اید، اما به زودی درخواهید یافت که افراد این قبیله برخلاف تصورتان، اتفاقاً مردمی شاد و مهربان هستند.

در واقع چیزی که بیش از همه موجب محبوبیت قبیله ماه مری شده است، موسیقی و رقص متفاوت مردمان آن است. یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری مالزی، جشنواره هری مویانگ (Hari Moyang) یا جشن روز بهار است که حدودا یک ماه پس از جشن سال نو چینی‌ها در جزیره کری برگزار می‌شود.

جالب است بدانید این جشنواره تاریخ معینی ندارد و روز دقیق آن هرسال در این بازه زمانی توسط بزرگان قبیله ماه مری مشخص می‌شود. بدین صورت که تاریخ دقیق جشن هرسال توسط روح مقدس اجداد قبیله، از طریق خواب و رویا به ریش‌سفیدان قبیله ماه مری اعلام می‌شود. همچنین اگر حادثه‌ ناگواری مانند مرگ یکی از بزرگان قبیله رخ بدهد، این جشن لغو شده یا به زمان دیگری موکول می‌شود.

افسانه ها…

در روز بهار، تمامی افراد قبیله اعم از پیر و جوان و کودک، در مکانی به نام «خانه ارواح» دور یکدیگر جمع شده و جشن می‌گیرند. مراسم رقص و ساز و آواز این جشن، تماشایی است. زنان قبیله با لباس‌هایی پوشیده از برگ‌های پهن و پوست درختان پاندا به رقص و پایکوبی می‌پردازند. همچنین مردان قبیله نیز ماسک‌های به چهره می‌زنند که روی آن‌ها کلمات مقدس این قبیله نوشته شده است.

مردم قبیله ماه مری مالزی برای روز جشن، با ترکیب آرد و آب داغ، نانی به نام «بوموه» درست می‌کنند. بر اساس افسانه‌های کهن این قبیله، مردم اعتقاد دارند که این نان، طلسم آرزوها را می‌شکند و افراد را به خواسته‌هایشان می‌رساند.

اگرچه با نفوذ تکنولوژی به مزارع و مراتع اطراف جزیره کری، نظر تعدادی از افراد به مدرنیته جلب شده‌ است، اما هنوز هم اکثریت مردمان این قبیله به سبک زندگی بدوی و سنت‌های آبا و اجدادی خود پایبند مانده‌اند.

مجسمه‌ها و ماسک‌های عجیب و غریب قبیله ماه مری مالزی

مجسمه‌ها و ماسک‌های عجیب و غریب قبیله ماه مری مالزی

اگر به جزیره کری بروید، بیشتر مردان را در اغلب اوقات، مشغول ساختن مجسمه‌های مخصوص این قبیله خواهید یافت. آن‌ها اعتقاد دارند با ساخت این مجسمه‌های عجیب و غریب، سنت نیاکان خود را زنده نگه می‌دارند. همچنین ماسک‌های این قبیله، از چوب‌های خاصی به نام «چوب باتلاق» ساخته می‌شوند.

از سوی دیگر زنان این قبیله نیز معمولا به ساخت صنایع دستی مختلفی همچون بافتنی‌هایی از گیاهان، وسایل تزئینی چوبی و منبت‌کاری مشغول هستند.

غذاهای محلی جزیره کری

مالزیس

غذاهای این قبیله، از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به جزیره کری به حساب می‌آیند. اغلب غذاها در اینجا، دریایی است. با این حال، شیوه طبخ متفاوت مردمان قبیله ماه مری، غذاهای دریایی جزیره کری را لذیذتر کرده است. انواع ماهی‌ها، خرچنگ، صدف‌های دریایی، میگو و غیره در این جزیره زیبا به روش‌های متفاوتی پخته می‌شوند.

تفریحات جزیره کری مالزی

تفریحات جزیره کری مالزی

سفر به مالزی و بازدید از جزیره کری می‌تواند برای هر کسی جالب باشد. امکانات تفریحی جذاب این جزیره می‌تواند یکی از متفاوت‌ترین سفرهای شما را رقم بزند. در ادامه به برخی از باحال‌ترین کارهایی که در جزیره کری مالزی می‌توانید انجام دهید، اشاره خواهیم کرد.

– حضور در جشنواره سالیانه قبیله ماه مری

– بازدید از کارگاه‌های مجسمه‌سازی و صنایع دستی

– ماهیگیری

– جنگل نوردی

– صید صدف در گل و لای ساحل؛ اگر خوش‌شانس باشید ممکن است با صدف‌هایی پر از مروارید به خانه برگردید.

– تفریحات دریایی

– تماشای غروب خورشید در ساحل زیبا و جنگلی جزیره

اگر دوست داشته باشید، می توانید با جاهای دیدنی مالزی آشنا شوید! (لینک مقاله)

سخن پایانی؛ جزیره‌ای آرام و سنتی به دور از هیاهوی زندگی مدرن

تفریحات جزیره کری مالزی

در روزگاری که تکنولوژی با شتابی دیوانه‌وار در حال رشد بوده و تمام جنبه‌های زندگی ما را دربرگرفته است، سفر به جزیره کری در کشور مالزی و بازدید از قبیله ماه مری مالزی می‌تواند برای مدتی ما را به ریشه‌های اصلی ذات انسانی خود بازگرداند. در چنین شرایطی، آشنا شدن با قبیله‌ای که در قرن بیست و یکم لباس‌هایی از جنس برگ درختان به تن می‌کنند و سرخوشانه می‌رقصند و آواز می‌خوانند، می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های زندگی ما باشد.

با سه کلیک، بلیط هواپیما تهران کوالالامپور را رزرو کن!

نظرات کاربران