Kuala Lumpur
15 فروردین 1402
مالزی

معرفی شهر کوالالامپور؛ شهر آسمان‌خراش‌ها یا مقصدی رویایی!

در معرفی شهر کوالالامپور قصد داریم تا شما را با شهری که به سرعت در حال پیشرفت است آشنا کنیم. وقتی قدم در کوالالامپور می‌گذارید، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، تضاد بین مدرنیته و بافت قدیمی شهر است که به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفتند. این شهر از همه جهات پتانسیل‌های بالایی دارد و می‌تواند یک مقصد خوب برای تعطیلات یا برای ادامه کار و زندگی باشد. بیایید تا جزئیات بیشتری از آن را با شما در میان بگذاریم. 

کوالالامپور کجاست؟

Kuala Lumpur

کوالالامپور پایتخت کشور مالزی و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای این کشور است که خصوصیات زیادی دارد. وجود جاذبه‌های زیاد، آسمان خراش‌های شگفت‌انگیز، معابد، مساجد، مراکز خرید و بازارهای شلوغ، آن را به یکی از مقاصد گردشگری پرانرژی و محبوب در جهان تبدیل کرده‌است. تا جایی که گردشگری یکی از منابع درآمد این شهر و کشور مالزی به شمار می‌آید. با‌این‌حال، فقط شهر کوالالامپور نیست که مالزی را به عنوان کشوری شناخته شده معرفی کرده و در این کشور شهرهای دیگری هم هستند که در نوع خود در پیشرفت آن موثر هستند. شهرهایی مانند: 

جورج تاون: مکانی جذاب با مساجد و معابد زیبا که هر کدام از معماری و سنت ویژه‌ای برخوردار هستند. در این شهر وجود مراکز خرید و برج‌های بلند قامت در کنار معماری قدیمی استعماری و ساختمان‌های محلی مالایی، فضایی خاص و در عین حال دیدنی به وجود آورده‌اند و جورج تاون دومین شهر بزرگ کشور را به یک مقصد گردشگری تبدیل کردند. 

مالاکا: مالاکا (به زبان مالایی Melaka) که در ساحل غربی شبه جزیره مالزی قرار دارد، مکانی منحصر‌به‌فرد برای بازدید است؛ زیرا بریتانیایی‌ها، هلندی‌ها و پرتغالی‌ها همگی زمانی در اینجا حکومت کردند. به این ترتیب، تعداد زیادی از معماری‌های استعماری دوست‌داشتنی برای کشف وجود دارد.

ایپوه: مرکز ایالت پراک، ایپو بین کوالالامپور و مرز تایلند قرار دارد و مکانی دوست‌داشتنی برای توقف است. قدم‌زدن در شهر قدیمی آن، با تعداد زیادی مغازه و کافه‌های کوچک، بسیار لذت بخش است. این شهر کمتر شناخته‌شده می‌تواند یک مقصد جدید و زیبا بریا گشت‌وگذار باشد. 

کوتا کینابالو: این شهر با مراکز خرید، بازارها، غذاهای فوق‌العاده و صحنه‌های هنری و موسیقی پر جنب‌و‌جوش، هر آنچه را که می‌توانید در یک شهر بخواهید، دارد. با وجود مناظر بسیار زیادی که در این نزدیکی قرار دارند، قطعا ارزش دیدن را دارد.

معرفی شهر کوالالامپور

Kuala Lumpur

کوالالامپور که با نام KL نیز شناخته می‌شود، همان‌طور که گفتیم بزرگ‌ترین شهر و پایتخت کشور مالزی است. کلمات کوالالامپور در لغت به معنای تلاقی گلی است. کلانشهر کوالالامپور این نام مستعار را به این دلیل گرفت که در نزدیکی محل تلاقی رودخانه‌های کلنگ و گومبک تأسیس شده‌است. با گذشت سالها کوالالامپور به یک شهر مهم آسیایی تبدیل شد و توانست به یکی از مقاصد گردشگری در جهان تبدیل شود. 

مردم از سراسر مناطق مالزی برای یافتن شغل یا تجارت به KL می‌آیند و گردشگران این شهر را دوست دارند زیرا دارای مناظر و جاذبه‌های بی‌شماری است. در کل، کشور مالزی به واسطه صادرات از اقتصاد بسیار خوبی برخوردار بوده و پایتخت آن نیز با داشتن خروجی‌های اقتصادی مانند: گردشگری، امور مالی، تولید الکترونیک و ساخت و ساز، به خوبی توانسته نقش اصلی در رشد و توسعه کشورش را ایفا کند. 

با این حال، این موارد همه چیز درباره کوالالامپور نیست و در ادامه جزئیات بیشتری درباره این شهر معروف به شما ارائه خواهیم کرد. 

اطلاعات کلی شهر کوالالامپور

نام شهر: Kuala Lumpur (KL)

ایالت: سلانگور مالزی

زبان: مالایی (اغلب مردم به انگلیسی نیز صحبت می‌کنند)

مذهب: اسلام

جمعیت: حدود 8 میلیون نفر در سال 2023

واحد پول: رینگیت (MYR)

اختلاف ساعت ایران با شهر کوالالامپور: 3 ساعت و 30 دقیقه از ایران جلوتر است. 

طول پروازهای تهران کوالالامپور: حدود 8 ساعت

آب و هوای شهر کوالالامپور

در معرفی شهر کوالالامپور به وضعیت هوای آن می‌رسیم و باید بگوییم که این شهر دارای آب و هوای گرمسیری در تمام طول سال است. به این معنی که هوا اغلب گرم و آفتابی همراه با بارندگی فراوان خواهد بود. تابستان‌ها در این شهر هوا بسیار گرم و مرطوب است و در عوض زمستان‌ها زیاد سرد نیست. 

از طرفی، سیل یک اتفاق مکرر در کوالالامپور است و هر زمان که بارندگی شدید باشد، به خصوص در مرکز شهر و مناطق پایین دست رخ می‌دهد. ذرات گرد و غبار ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌های سوماترای مجاور هم گاهی اوقات بر منطقه مه می‌افکند. این دو از پدیده‌هایی هستند که اغلب در شهر کوالالامپور به چشم می‌خورند. 

وضعیت تحصیل و دانشگاه‌ های کوالالامپور

Kuala Lumpur universities

زندگی در شهر کوالالامپور برای دانشجویان با وجود دانشگاه‌های بین‌المللی رویایی به نظر می‌رسد. اغلب دانشگاه‌ها در این شهر به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند و حتی اگر زبان شما به اندازه کافی خوب نباشد، می‌توانید در کالج‌های آموزشی شرکت کنید. این نکته را نیز اضافه کنیم که براساس QS یا همان رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌های جهانی، کوالالامپور با رتبه 29 در جایگاه بسیار خوبی قرار گرفته و میزبان دانشجویان زیادی از سراسر دنیا است. 

در معرفی شهر کوالالامپور برخی از دانشگاه‌های معروف آن را برای شما عنوان می‌کنیم: 

دانشگاه مالای (University of Malaya): رتبه جهان 59

دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی (IIUM): جزو 5 دانشگاه برتر اسلامی در دنیا

دانشگاه بین‌المللی پزشکی کوالالامپور (IMU): 551-600

دانشگاه کوالالامپور (UniKL): 301-350

رفت‌وآمد و گردش در شهر کوالالامپور

Kuala Lumpur

راه‌های مختلفی برای جابجایی وجود دارد و همین تجربه زندگی در شهر کوالالامپور را آسان‌تر کرده‌است. در کل، سیستم حمل و نقل این شهر گزینه‌های متنوعی نظیر مترو، اتوبوس، مونوریل و تاکسی را در پیش روی شما قرار می‌دهد و مسلما ساده‌ترین راه تاکسی است، ولی شاید کمی گران باشد. 

گزینه دیگر مونوریل است. در اینجا می‌توانید با قطار به بسیاری از مقاصد دیگر در داخل یا خارج از مالزی (مانند سنگاپور یا تایلند) بروید. اما ارزان‌ترین و گسترده‌ترین روش رفت و آمد در شهر کوالالامپور همان اتوبوس است که در همه جای شهر پراکنده هستند و دسترسی آسان‌تری نیز دارند. 

هزینه های زندگی در شهر کوالالامپور

در معرفی شهر کوالالامپور شما را با یکی از مهمترین موارد یعنی هزینه‌های زندگی آشنا خواهیم کرد. در واقع، این شهر از استانداردهای زندگی بالاتری نسبت به سایر شهرهای این کشور برخوردار است. با این حال، اگر قصد مهاجرت به اینجا را دارید، هزینه زندگی شما به منطقه‌ای که در آن کار یا اقامت خواهید داشت بستگی خواهد داشت، چون این شهر واقعا وسیع است. در کل، ما برخی از این هزینه‌ها را برای شما برآورد کردیم: 

  • هزینه‌های تخمینی ماهانه خانواده چهار نفره 1893.9 دلار (8376.4 RM) بدون اجاره است.
  • هزینه‌های ماهانه یک نفر بدون اجاره 534.8 دلار (2365.3 RM) تخمین زده می‌شود.
  • کوالالامپور 20.5 درصد گران‌تر از تهران است.
  • اجاره در کوالالامپور به طور متوسط 26.5 درصد کمتر از تهران است.

شرایط دریافت ویزا شهر کوالالامپور

Kuala Lumpur

ویزای کوالالامپور یکی از برترین پاسپورت‌های جهان است. افراد زیادی چه برای ادامه تحصیل و چه کار و تجارت به این شهر سفر می‌کنند و همین‌ دلایل کافی است که درخواست برای ویزای این شهر بالا باشد. این ویزاها با توجه به شرایط و هدف شما از سفر به انواع مختلفی چون: ویزای تحصیلی، ویزای کار، ویزای ازدواج دسته‌بندی می‌شوند. 

چگونه ویزای توریستی کوالالامپور را بگیریم؟

جاذبه‌های محبوب زیادی در کوالالامپور و اطراف آن وجود دارد. بیشتر جاذبه‌ها و مکان‌ها در مثلث طلایی، ناحیه مرکزی کوالالامپور واقع شده‌اند. در واقع، اینجا شهر متنوعی است که علاوه بر آسمان خراش‌های مدرن، ساختمان‌های قدیمی خود را نیز حفظ کرده‌است. در کنار آن‌ها مراکز خرید بزرگ، رستوران‌های محبوب و تفریحات کوالالامپور آن را به یک مقصد دوست داشتنی برای گذراندن تعطیلات تبدیل کردند. با این تفاسیر، طبیعی است که ویزای توریستی آن جزو محبوب‌ترین ویزاهای کشور مالزی باشد. شما می‌توانید از ویزای فرودگاهی یا ویزای توریستی عادی برای سفر به این شهر استفاده کنید. 

مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای توریستی

  • پاسپورت معتبر
  • فرم درخواست ویزا
  • ارائه مدارک شناسایی
  • ارائه مدارک تمکن مالی
  • پرداخت هزینه‌های اخذ ویزای توریستی
  • رزرو بلیط رفت و برگشت کوالالامپور 

فرودگاه‌ های شهر کوالالامپور

Kuala Lumpur International Airport

در معرفی شهر کوالالامپور باید بگوییم که این شهر دو فرودگاه دارد که یکی پروازهای داخلی و دیگر پروازهای بین‌المللی را انجام می‌دهد. 

فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور (KLIA) : این فرودگاه مختص پروازهای خارجی است و در رتبه بندی 100 فرودگاه برتر جهان قرار دارد. فرودگاه کوالالامپور در 45 کیلومتری جنوب شهر قرار گرفته و با تاکسی تا مرکز آن یک ساعت و همچنین با قطار 30 دقیقه فاصله دارد. 

فرودگاه سلطان عبدالعزیز شاه: مختص پروازهای داخلی بودن و تنها برخی از پروازهای خاص خارجی را تحت پوشش قرار می‌دهد. 

بلیط هواپیما کوالالامپور را با سه کلیک رزرو کنید. 

قوانین و فرهنگ شهر کوالالامپور

  • مردم کوالالامپور اغلب مودب هستند و در برخورد با یکدیگر با یک سلام ساده شروع به صحبت کردن می‌کنند. 
  • از آنجایی که اغلب مردم مسلمان هستند، بهتر است به نحوه لباس پوشش خود دقت کنید. 
  • مردم کوالالامپور تاکید زیادی بر خانواده و احترام به آن‌ها دارند. 
  • مردم اغلب در حین مکالمه با یکدیگر دست نمی‌دهند و از نظر آن‌ها بی ادبی محسوب می‌شود. 
  • برای دادن و گرفتن چیزها فقط از دست راست استفاده کنید.
  • اگر به خانه آن‌ها دعوت شدید یک هدیه مناسب همراه خود داشته باشید، ترجیحا جعبه شکلات. 

کلام آخر

در معرفی شهر کوالالامپور سعی کردیم تا شما را با ویژگی‌ها و خصوصیات این شهر آشنا کنیم. از فرهنگ، هزینه‌ها، آب و هوای و حتی وسایل حمل‌ونقل عمومی آن گفتیم. به وضعیت تحصیل و دانشگاه‌های این شهر پرداختیم. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات کوتاهی درباره این شهر محبوب و شگفت‌انگیز دراختیارتان قرار دهیم.

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما تهران کوالالامپور یا قیمت بلیط هواپیما کوالالامپور تهران به سه کلیک مراجعه کنید. همکاران ما با پشتیبانی 24 ساعته آماده پاسخگویی و راهنمایی شما هستند.

نظرات کاربران