Karaköy Güllüoğlu

باقلوا استانبول را از کجا بخریم؟ خوشمزه ترین ها را بخرید!

از مزیت‌های سفر به ترکیه این است که علاوه بر جاذبه‌های دیدنی طبیعی و تاریخی و تفریحات سرگرم‌کننده، خوشمزه‌ترین غذاها و شیرینی‌ها را می‌توان در سفر مزه کرد. غذاها و دسرهای اصیل ترکی در سراسر جهان به طعم خاص و منحصر‌به‌فرد شهرت دارند. کسی را پیدا نخواهید کرد که در سفر به استانبول بتواند از دوندورما، بهترین کنافه های استانبول و مهم‌تر از همه باقلوای ترکی بگذرد. در اصل باقلوا یکی از گزینه‌های ثابت در سفره‌های ترکی است، از دسر گرفته تا کنار چای و قهوه. باقلوای نرم و لذیذی که از لایه‌های نازک خمیر آغشته به کره و مغز بادام و پسته تهیه شده و شربت غلیظ و شیرینی مزه آن را تکمیل کرده است. این طعم باقلوا استانبول خواهد بود که هر لقمه آن بر روی زبان ذوب می‌شود.

رزرو تور استانبول

اگرچه ممکن است باقلوا را در منوی رستوران‌ها و کافه‌های ایران دیده باشید، اما مطمئن باشید هیچ طعمی، طعم واقعی باقلوای ترکی در قلب استانبول نخواهد شد. اگر می‌خواهید درباره باقلوا و جایی که می‌توانید بهترین باقلوا را در استانبول پیدا کنید بیشتر بدانید، همراه ما بمانید. 

همین حالا تور استانبول سه کلیک را رزرو کرده و لذت امتحان کردن باقلواهای اصیل ترکی را در قلب استانبول از دست ندهید.

باقلوا از کدام کشور می‌آید؟

istanbul baklavası

باقلوای خوش‌طعمی که امروز مزه می‌کنید، قرن پانزدهم میلادی برای اولین بار در آشپزخانه کاخ‌های عثمانی تهیه شده است. در آن زمان استانبول یکی از شهرهای جهان بود که ملتی از فرهنگ‌های مختلف داشت و این موضوع سبب شده بود تا آشپزهایی از قومیت‌های متفاوت در کاخ کار کنند. منابع مختلف ذکر می‌کنند که این سرآشپزها نه تنها ترک بلکه از سوریه، یونان، آفریقا، لبنان، ایران، ارمنستان، مصر، روسیه و بخش‌هایی از بالکان بودند. جای تعجب نیست که اکثر کشورهای امروزی این مناطق ادعایی بر باقلوا دارند. در نتیجه این سوال مطرح می‌شود که “باقلوا از کجا می آید؟” اما نمی‌توان با هیچ‌کدام از کشورهای نقشه امروزی پاسخ داد. قابل قبول‌ترین پاسخ این است که منشأ باقلوا از آشپزخانه‌های کاخ عثمانی است و از گذشته تا کنون خوشمزه‌ترین همین باقلوا استانبول است. 

خرید باقلوا استانبول برای سوغاتی

در ترکیه با تنوع زیادی از باقلواها برای انتخاب روبرو خواهید شد و ممکن است این سوال برای‌تان پیش بیاید که برای خرید باقلوا در استانبول بهترین و سنتی‌ترین فروشگاه را از کجا می‌توان پیدا کرد. در زیر لیستی از بهترین فروشگاه‌های باقلوا در ترکیه را معرفی خواهیم کرد که برای یک خرید مطمئن می‌توانید به سراغشان بروید. 

کاراکوی گولوغلو (Karaköy Güllüoğlu)

خانواده Güllüoğlu از سال 1843 در ترکیه تولید کننده باقلوا هستند و باقلواهای خود را در سراسر کشور از طریق شعبه‌های متعدد عرضه می‌کنند.  Hacı Mehmet Güllüاولین تولید کننده باقلوا در خانواده بوده که برای آموزش تهیه باقلوا از برخی مناطق دیگر امپراتوری عثمانی که به باقلواهایشان معروف بودند، مانند حلب و دمشق بازدید نمود. پس از درگذشت او، پسرش Hacı Mahmud Güllü مأموریت پدرش را بر عهده گرفت و هر چهار پسر خود را به عنوان استادان طبخ باقلوا تربیت کرد. امروزه خانواده Güllüoğlu یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان باقلوا در جهان است.

با این حال، مغازه Güllüoğlu واقع در کاراکوی مستقل است و هیچ وابستگی به شعبه‌های دیگر در ترکیه ندارد. به طور خلاصه، نسل ششم برادران گولواوغلو نتوانستند آن‌را کنار هم نگه‌دارند و پس از مرگ پدرشان، تجارت باقلوای خود را راه‌اندازی کردند. این باقلوافروشی که در مرکز شهر قرار دارد همیشه شلوغ است و مطمئناً یکی از بهترین باقلواهای استانبول را در آن خواهید چشید.

حافظ مصطفی 1864 (Hafız Mustafa 1864)

Hafız Mustafa 1864

Hafız Mustafa 1864 یکی دیگر از تولیدکنندگان معتبر باقلوا در ترکیه است. برخلاف برخی دیگر از مغازه‌های فروش باقلوا در این فهرست، آن‌ها طیف گسترده‌تری از شیرینی‌های ترکی از جمله لوکوم، کیک، حلوا، پودینگ‌های شیری و کونفه را ارائه می‌کنند. همان‌طور که از نام فروشگاه مشخص است حافیظ مصطفی بیش از 150 سال در زمینه فروش باقلوا فعالیت دارد. شعبه اصلی باقلوا‌فروشی حافیظ مصطفی در منطقه سیرکچی قرار دارد و شعبه‌های دیگر در مناطق مختلف استانبول مانند میدان تکسیم هستند. اگر به دنبال طعم اصیل باقلوا استانبول یا چشیدن برخی از بهترین نمونه‌های دسرهای سنتی عثمانی و ترکی می‌گردید، این‌جا مقصد شما است. علاوه بر باقلوا، می‌توانید یکی از بهترین لوکوم‌ها را در Hafız Mustafa 1864 بچشید. باقلوا معمولاً ماندگاری کوتاهی دارد، اما شیرینی ترکی ماندگاری بیشتری دارد و می‌توانید برای عزیزانتان در خانه به عنوان سوغاتی خریداری کنید.

رزرو هتل های 3 تا 5 ستاره استانبول تنها با سه کلیک!

امیرغلو باقلوا Emiroğlu Baklava

باقلوافروشی Emiroğlu در منطقه Sahrayicedit قرار دارد، این باقلواخانه کوچک اما شیک که خانوادگی اداره می شود، یکی از خوشمزه‌ترین اما ناشناخته‌ترین باقلواهای استانبول را سرو می‌کند. آن‌ها یکی از سبک‌ترین و کم‌شیرینی‌ترین باقلواها را می‌پزند. باقلوایی کمیاب که در آن کره، آجیل، شیرینی و شکر به اندازه متعادل برای کسانی که شیرینی زیاد شربت باقلوا را دوست ندارند، وجود دارد. آن‌ها ابتدا در سال 1972 به عنوان نانوایی افتتاح شدند، اما می‌خواستند در یک محصول تخصص داشته باشند و از سال 1986 فقط باقلوا سرو می‌کنند و شعبه‌های خود را به عنوان بخشی از یک تجارت خانوادگی اداره می‌کنند.

کوچکروغلو باقلوا Köşkeroğlu Baklava

Köşkeroğlu Baklava

باقلوا Köşkeroğlu یکی دیگر از باقلوافروشی‌های استانبول است که به صورت خانوادگی اداره می شود و محصولات خود را در چهار شعبه در اطراف استانبول عرضه می‌کند. آن‌ها مانند امیراوغلوها هیچ حق امتیازی به دیگران برای افتتاح شعبه نمی‌دهند. هر ماده‌ای که در باقلواهای آن‌ها استفاده می‌شود هنوز هم به صورت محلی در غازی‌آنتپ تهیه می‌گردد. اگر به دنبال طعم سنتی باقلوا هستید، این جایی است که باید برای خرید باقلوا در استانبول بروید. آن‌ها درست در کنار مغازه باقلوافروشی کاراکوی خود، یک رستوران کبابی فوق‌العاده نیز دارند. قبل از سفارش باقلوا می‌توانید یک کباب عالی را در این‌جا میل کنید.

سچ باقلوا Seç Baklava

باقلوای سِچ که به باقلوای غازی‌آنتپ سچ نیز معروف است، می‌تواند یکی دیگر از مقاصد شما برای چشیدن یکی از بهترین باقلواهای استانبول باشد. Seç Baklava که شرکتی نسبتاً جدید است، اولین مغازه‌شان را در سال 1981 افتتاح کردند. اما این بدان معنا نیست که کیفیت باقلواهای آن‌ها پایین باشد. درست مانند باقلوای کوش‌کروغلو، تمام مواد باقلوای آن‌ها از غازی‌آنتپ تهیه و ارسال می‌شود و علاوه بر باقلوای کلاسیک، دسرهای معروف ترکی دیگری مانند şöbiyet، dolama یا bülbül yuvası را نیز ارائه می‌دهند. در سِچ باقلوا، می‌توانید یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی ترکی به نام «su böreği» را نیز میل کنید. Su Böreği یک شیرینی خوش‌طعم با پنیر فتا است و به طور کلی سرد سرو می‌شود که می‌تواند یک ناهار سبک خوشمزه قبل از سفارش دسرهای متنوع سچ باشد. 

بیلجه اوغلو باقلوا Bilgeoğlu Baklava

Bilgeoğlu Baklava

یکی دیگر از فروشگاه‌های باقلوا استانبول که تمام مواد اولیه‌اش در غازی‌آنتپ تهیه می‌شود، Bilgeoğlu است. برخلاف دیگر باقلوافروشی‌های این لیست، Bilgeoğlu فقط یک شعبه دارد. Bilgeoğlu در سال 1956 در محله کادیکوی تاسیس شد و از آن زمان تاکنون خوشمزه‌ترین باقلواها را در سمت آناتولی استانبول ارائه می‌دهند. این مغازه یکی از قدیمی‌ترین باقلوافروشی‌ها در بخش آسیایی استانبول است. تخصص آن‌ها şöbiyet یک باقلوای پسته‌ای پر از خامه است. اگر می‌خواهید طعم şöbiyet را بچشید، بهتر است قبل از ظهر از Bilgeoğlu دیدن کنید چون تا ظهر هرچه پخته شده تمام می‌شود. آن‌ها همچنین قهوه ترک، چای سیاه و لیموناد خانگی نیز برای مشتریان در کنار باقلوا سرو می‌کنند.

کاشی بیاز Kaşıbeyaz

Kaşıbeyaz یک تجربه فوق‌العاده از غذاهای ترکی و باقلوای عالی را به شما ارائه می‌دهد. اگر فقط دنبال باقلوا هستید، آن‌ها یک مغازه جدید باقلوافروشی در منطقه بیازیت افتتاح نموده‌اند که با اکثر هتل‌های محله سلطان احمد فقط چند دقیقه پیاده‌روی فاصله دارد. از این رو می‌توانید برای خرید باقلوا در استانبول، به سرعت خودتان را به کاشی‌بیاز برسانید و از باقلوای سنتی آن‌ها لذت ببرید. آن‌ها همچنین پنج رستوران در استانبول دارند که می‌توانید مجموعه‌ای عالی از کباب‌ها و گریل‌ها را امتحان کنید. اگر می‌خواهید تعدادی از بهترین کباب‌ها و کباب‌های ترکی را تجربه کنید، می‌توانید برای شام به یکی از رستوران‌های آن‌ها سری بزنید و آن را با خوشمزه‌ترین باقلوای استانبول کامل کنید. کباب و باقلوای خارق‌العاده به ندرت با هم در استانبول یافت می‌شود و نباید از دست داد.

هاچی بوزان اوگولاری Hacı Bozan Oğulları 1948

Hacı Bozan Oğulları 1948

Hacı Bozan Oğulları یکی از معتبرترین مغازه‌های فروش باقلوا و کیک در ترکیه است. قدمت فعالیت آن‌ها به سال 1948 برمی‌گردد و آن‌ها اولین رستوران خود را در سال 1958 در استانبول راه اندازی کردند. شعبه اینجرلی Hacı Bozan نیز مانند Kaşıbeyaz یکی از بهترین باقلواهای استانبول را به همراه کباب‌های خوشمزه ارائه می‌دهد. آن‌ها امروزه ده شعبه در استانبول دارند که همه این رستوران‌ها توسط اعضای خانواده اداره می‌شوند و همچنین بهترین دسرهای سنتی ترکی را ارائه می‌دهند که قطعا دوست خواهید داشت.

دویل 1912 ساماتیا Develi 1912 Samatya

اگر به دنبال رستورانی هستید تا از کباب خود لذت ببرید و بعد از آن با یک تکه باقلوا استانبول شام‌تان را به پایان برسانید، بهتر از Develi در استانبول نخواهید یافت. برای کسانی که ترجیح می‌دهند غذای خود را در مکانی ساده و در عین‌حال شیک میل کنند، Develi 1912 Samatya می‌تواند بهترین انتخاب باشد. این رستوران نماینده مشهور غذاهای منطقه آنتپ و ترکیه در جهان است. رستوران دو تراس جدید با دکوراسیون زیبا دارد که مهمانان می‌توانند از منظره باشکوه دریا در کنار سفارش غذا و دسرشان لذت ببرند.

دیدغلو باقلوا Dedeoğlu Baklava

Dedeoğlu Baklava

اگر به دنبال محبوب‌ترین مکان خرید باقلوا در استانبول برای سوغاتی هستید، بدون معطلی به سراغ ددی‌اوغلو در بشیکتاش بروید. آن‌ها منوی متنوعی از انواع باقلواها و دسرهای ترکی شامل سینی باقلوا، باقلوا با طعم گردو، باقلوا با طعم پسته و مغز پسته را دارند که می‌توانید خریداری نمایید. 

علی اوستا باقلوا Ali usta baklavası

از دیگر مغازه‌های باکیفیت در فروش باقلوا استانبول، علی‌اوستا در منطقه سیرکچی است که علاوه بر باقلوا با شیرینی کادایف خوشمزه‌اش نیز شناخته می‌شود. اگر در این منطقه بودید و هوس شیرینی کردید، چشم بسته به سمت مغازه علی‌اوستا بروید و پیشنهاد می‌کنیم هم باقلوا و هم کادایف را امتحان کنید.

سیرکچی کافه ارول Şekerci Kafe erol

 Şekerci Kafe erol

یکی از کافه قنادی‌های معروف با قدمتی 200 ساله در استانبول، کافه ارول است. این کافه در منطقه کادیکوی قرار دارد و بهترین باقلواهای استانبول را تهیه می‌کند. در این قنادی علاوه بر باقلوا، کیک‌هایی با طعم منحصربه‌فرد نیز خواهید یافت. کافه ارول در سراسر استانبول چند شعبه دیگر نیز دارد که علاوه بر باقلوا با بستنی‌هایشان نیز شناخته می‌شوند. 

چیدم پاستاسی Çidem pastası

منطقه سلطان احمد یکی از محله‌های معروف استانبول برای گشت‌وگذار گردشگران است. حالا اگر در حال گشت در سلطان احمد بودید و بوی باقلوا را حس کردید، مطمئن باشید که نزدیک Çidem pastası هستید. در این باقلوافروشی برای خرید باقلوا در استانبول قطعاً گیج خواهید شد. چرا که انواع باقلواها را در کنار دیگر شیرینی‌ها و دسرهای ترکی به فروش می‌رسانند. 

قاضی بورما باقلوا Gazi Burma baklavası

Gazi Burma baklavası

یکی دیگر از مغازه‌های فروش باقلوا استانبول که در پندیک و محله باتی قرار دارد، قاضی بورما است. این باقلوافروشی توسط دو برادر اداره می‌شود و با دو شعبه در استانبول فعالیت می‌کند. این باقلوافروشی محبوب و معروف در کنار باقلوا، دسرهای ترکی مانند کادایف، کونفه، شکرپاره و لوکوم را نیز به مشتریان ارائه می‌دهد. بین مسافران ترکیه، قاضی بورما برای خرید باقلوا بسیار طرفدار دارد.

کلام آخر

استانبول مقصد سفری عالی و بی‌نظیر برای هر سلیقه و هر بودجه‌ای است. شهری که می‌توانید در حین بازدید از هر یک از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن که در سراسر شهر پراکنده هستند، همزمان از بهترین رستوران‌ها و باقلوافروشی‌ها استفاده کنید و لذت ببرید. سفر به استانبول این‌گونه است که چه اهل شکم‌گردی باشید و چه نباشید، در هر محله‌ای که پا بگذارید از یک مغازه‌ای بوی غذاها و دسرهای ترکی گرسنه‌تان خواهد کرد و ناخودآگاه متوجه می‌شوید جلوی پیشخوان مغازه در حال سفارش خوراکی و خرید سوغاتی ایستاده‌اید. مسافران قدیمی ترکیه این امر ا در خصوص باقلواهای استانبول بسیار تجربه نموده‌اند، چرا که این شهر منشا باقلوا است و نباید طعم بی‌نظیر این شیرینی لایه لایه خوابانده در شهد شیرین و غلیظ را از دست داد.

بنابراین در سفر به استانبول به سراغ باقلوافروشی‌های اصیل و قدیمی شهر که معرفی نمودیم بروید و نه تنها همان‌جا چند باقلوا سفارش داده و میل کنید بلکه برای عزیزان‌تان چند جعبه سوغات از همان باقلوا تهیه کنید تا آن‌ها نیز از طعم این شیرینی اصیل ترکی لذت ببرند. 

برای خوردن یک باقلوای خوش طعم در قلب محله تاریخی سلطان احمد یا دیگر مناطق زیبای شهر استانبول همین حالا بلیط هواپیما استانبول را رزرو کنید.

نظرات کاربران