مشهد در زمستان
31 فروردین 1402
مشهد

سفر به مشهد در زمستان؛ از پیست اسکی تا جنگل وکیل آباد!

کلانشهر مشهد، یکی از بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران است که به دلیل جاذبه‌های سیاحتی و زیارتی، من‌جمله مرقد امام هشتم شیعیان، امام رضا، سالانه میزبان مسافران و زائران بسیاری از نقاط مختلف ایران و جهان است.شهر مشهد، دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری در داخل و اطراف خود، مانند مقبره فردوسی، شاعر بزرگ فارسی زبان، موزه‌های آستان قدس و باغ موزه نادری، کوهسنگی و .. است. جاذبه‌های گردشگری این شهر، به این موارد خلاصه نمی‌شود و شما با سفر به مشهد در زمستان، می‌توانید از تفریحات زمستانی در این شهر نیز لذت ببرید.

رزرو تور مشهد

خرید بلیط هواپیما مشهد هم با سه کلیک آسان‌تر از همیشه است. 

معرفی شهر مشهد

مشهد در زمستان

شهر مشهد، مرکز استان خراسان رضوی، در شمال شرقی کشور واقع شده است. این شهر، مساحتی معادل 328 کیلومتر مربع دارد که از این نظر دومین شهر بزرگ ایران محسوب می‌شود. شهر مشهد همچنین با دارا بودن حدود 3 میلیون نفر جمعیت، پس از تهران، دومین شهر پر جمعیت ایران به حساب می‌آید.

شهر مشهد سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر از سرتاسر کشور و همچنین جهان است و پتانسیل بسیار بالایی در پذیرش گردشگران داخلی و خارجی دارد. مشهد به دلیل وجود مرقد امام هشتم شیعیان، به یکی از قطب‌های مذهبی کشور تبدیل شده است و همین امر یکی از دلایل سفرهای بی‌شمار به این شهر است. 

شهر مشهد در دوره افشاریه، توسط نادر شاه افشار به عنوان پایتخت کشور انتخاب شد و همین عامل سبب پیشرفت شهر و رونق کسب و کار ساکنین این شهر گردید.  

چرا باید در فصل زمستان به مشهد سفر کنید؟

سفری آرام و به دور از شلوغی

از آنجایی که سرمای هوا، باعث منصرف شدن بسیاری از افراد از مسافرت می‌شود، سفر به مشهد در زمستان سبب می‌گردد که راحت‌تر بتوانید از جاذبه‌های این شهر لذت ببرید. 

صرفه‌جویی در هزینه بلیط

به علت کاهش تقاضای سفر به مشهد در زمستان، برای سفر به این شهر، شما می‌توانید بلیط‌های ارزانتری پیدا کنید. 

اقامت آسان و بی‌دردسر

مشهد در زمستان

دیگر در سفر به مشهد در زمستان نیازی نیست نگران پیدا شدن اتاق خالی در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها باشید و هر زمان که بخواهید، می‌توانید محل اقامت خود را رزرو کنید.

بازدید از جاذبه‌های شهر مشهد در زمستان

شهر مشهد و حومه آن، دارای جاذبه‌های طبیعی و غیرطبیعی بسیاری است که شما با سفر به این شهر در فصل زمستان، می‌توانید از جاذبه‌های زمستانی این شهر لذت ببرید.

بهترین راه‌های سفر به مشهد در زمستان

زمستان‌های شهر مشهد، بسیار سرد و پر از بارش برف است و در مواقعی، دمای هوا تا منفی 20 درجه نیز پایین می‌آید. به همین دلیل، تعداد مسافرانی که در فصل زمستان از این شهر دیدن می‌کنند، بسیار کمتر از فصول دیگر سال است. به طبع این کاهش تقاضا، قیمت بلیط تور‌های گردشگری با مقصد مشهد نیز کاهش می‌یابد.

در نتیجه اگر شما می‌خواهید از یک سفر آرام و خلوت و در عین حال کم‌هزینه لذت ببرید، یکی از بهترین زمان‌های سفر به شهر مشهد، فصل زمستان است. برای سفر به مشهد در زمستان، شما می‌توانید از راه‌های هوایی، جاده‌ای و ریلی به این شهر دسترسی پیدا کنید. با توجه سرما و برودت هوا در زمستان، انتخاب نوع حمل و نقل به این شهر می‌تواند کمی چالش‌برانگیز تلقی شود.

 سفرهای جاده می‌تواند با به تعویق افتادن و کنسل شدن، مایه عذاب شوند و سفرهای جاده‌ای به علت یخبندان و بارش برف، طولانی و خسته‌کننده باشند. برای سفر به مشهد در زمستان، قطار گزینه‌ مطلوبی است؛ زیرا هم خطرات کمتری دارد و هم شما می‌توانید از همان قطار تفریح خود را آغاز کنید و در مکانی گرم و راحت، از مناظر برفی زیبا، لذت ببرید.

مکان‌های دیدنی شهر مشهد در زمستان

حرم امام رضا

مشهد در زمستان

می‌توان گفت که دلیل اصلی این حجم از میزان بالای سفرها به شهر مشهد، وجود حرم امام رضا (ع) است. در سفر به مشهد در زمستان، بر خلاف سایر فصول، شما جمعیت کمتری را در حرم این امام معصوم مشاهده خواهید کرد و زیارت آرام‌تر و بدون شلوغی خواهید داشت.

موزه‌های مشهد

موزه‌ها از مکان‌های مهم و پربازدید گردشگری شهر مشهد است و شما در سفر خود در زمستان به این شهر، مانند هر فصل دیگری می‌توانید از این موزه‌های پرتعداد و اشیای تاریخی و فرهنگی آنها دیدن کنید.

موزه بزرگ خراسان

موزه خراسان شامل اشیاء متعلق به دوره‌های زمانی پیش از تاریخ الی قرن چهاردهم هجری است؛ برخی از اشیاء موجود در این موزه مهم تاریخی عبارت‌اند از: قرآن‌های نوشته شده روی پوست آهو که منسوب به امامان است، پیکره‌های سنگی، ابزار‌های سنگی ما قبل تاریخ و همچنین آثار مربوط به دوره هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان.

موزه‌های آستان مقدس رضوی

محل این موزه‌ها در صحن‌های آستان قدس رضوی است و دارای آثار هنری و گنجینه‌هایی با قدمت هزار سال هستند. این موزه‌ها دارای گنجینه‌های حرم رضوی، تمبر، اسکناس، سکه، مدال، ظروف و هنرهای تجسمی، نجوم و ساعت، حلزون‌های دریایی و صدف است.

باغ موزه نادری

باغ موزه نادری

آرامگاه نادر شاه، پس از مرقد امام رضا، دومین جاذبه مهم گردشگری شهر مشهد به شمار می‌آید. این باغ موزه، شامل آرامگاه نادر شاه و دو تالار موزه است که در آنها اسلحه‌های مربوط به دوران افشاریه و سایر دوره‌های مختلف ایران نگهداری می‌شود. این آرامگاه در سال 1342 توسط استاد هوشنگ سیحون طراحی شد.

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد که اولین موزه تخصصی کشور و خاور میانه است، در سال 1390 افتتاح شد؛ بخش‌های مختلف این موزه عبارت‌اند از: بذر افشانی، گندم چینی، خرمن کوبی و چک زدن.

بازار رضا مشهد

یکی از مکان‌هایی که در سفر به مشهد در زمستان باید از آن دیدن کنید، بازار رضا است. این بازار در سال 1354 و همزمان با طرح توسعه حرم، در دو طبقه و دو سالن مجزا ساخته شد. این بازار، یک محل بسیار مناسب برای خرید وسایل مورد نیاز سفر و سوغاتی‌های شهر مشهد است و شما می‌توانید اقلام مورد نیاز خود را از آن تهیه کنید.

باغ پرندگان سپاد مشهد

با اینکه این باغ در همه فصول سال، بسیار زیباست و محل نگهداری انواع مختلفی از پرندگان زیبا و کمیاب است؛ اما در مجموع می‌توان آن را یکی از جذابیت‌های زمستانی شهر مشهد به شمار آورد؛ زیرا این مکان که در زمستان زیبایی منحصر به فردی دارد و این زیبایی، نسبت به فصول دیگر، دو چندان است. 

مقبره فردوسی در توس

مقبره فردوسی در توس

مقبره فردوسی در توس، در 25 کیلومتری شمال غربی شهر مشهد قرار دارد. این مکان همچنین آرامگاه شاعر نامدار، مهدی اخوان ثالث و استاد بی‌بدیل موسیقی ایرانی، محمدرضا شجریان هست. این مکانه سالانه تعداد بی‌شماری از دوست‌داران شعر و ادب پارسی را به سوی خود می‌کشاند.

روستای زشک مشهد

روستای زشک در فاصله 20 کیلومتری شهر مشهد و در سرچشمه دره شاندیز واقع شده. این روستا به دلیل داشتن چشمه‌سارهای متععد و باغ‌های پر محصول میوه، یکی از زیباترین مقاصد در سفر به مشهد در زمستان، و همچنین یکی از بهترین مناطق ییلاقی این شهر است.

پیست اسکی شیرباد

پیست اسکی شیراباد تنها پیست اسکی شرق کشور است و علاقمندان به ورزش‌های زمستانی، هر ساله در آن به ورزش پر هیجان اسکی می‌پردازند. این پیست در میان رشته کوه بینالود واقع شده و مساحتی حدود 50 هکتار دارد. این پیست در 20 کیلومتری شهر مشهر واقع شده و یکی دیگر از مقاصد بسیار جذاب سفر به مشهد در زمستان به حساب می‌آید.

پارک جنگلی وکیل‌آباد

این پارک جنگلی با وسعت 70 هکتار در فاصله 8 کیلومتری شهر مشهر قرار دارد. هرکسی که یک بار به مشهد سفر کرده است، به علت نزدیکی و دسترسی آسان به این تفرج‌گاه حتما از آن دیدن کرده است. این پارک جنگلی در پی بارش برف در زمستان زیبایی دو چندانی به خود می‎گیرد؛ از همین سو مسافران بسیاری از آن بازدید به عمل می‌آورند.

پارک طبیعی هفت حوض

پارک طبیعی هفت حوض

منطقه هفت حوض با وسعت حدود 570 هکتار در فاصله 7 کیلومتری شهر مشهد و در بین کوه‌های خلج قرار گرفته است. این منطقه بکر و زیبا دارای 7 حوضچه است که در اثر فرسایش شیمیایی ایجاد شده‌اند و در آنها همیشه آب جریان دارد. بزرگی برخی از این حوضچه‌ها به اندازه یک استخر کوچک است.

حمل و نقل در مشهد در زمستان

حمل و نقل عمومی در شهر مشهد، به علت تعدد وسایل نقلیه و بزرگی ناوگان حمل و نقل عمومی، بسیار راحت است. شهر مشهد دارای خطوط مترو، تاکسی، اتوبوس و BRT است.

یکی از وسایل حمل و نقل جدید در شهر مشهد، مترو است. متروی مشهد 4 خط دارد که خط 1 و 2 آن به بهره‌برداری رسیده و خط 3 و 4 آن در حال ساخت است. در روزهای برفی و باران زمستان که امکان بوجود آمدن ترافیک و راه‌بندان زیاد است، استفاده از خطوط مترو یک انتخاب هوشمندانه برای حمل و نقل است.

تاکسی یکی از پرکاربردترین وسایل نقلیه عمومی در همه شهرهاست و مشهد نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما با استفاده از انواع مختلف تاکسی، مانند تاکسی‌های خطی، تلفنی، بی‌سیم و تاکسی‌های اینترنتی با یک هزینه معقول و راحتی بیشتر نسبت به بقیه وسایل حمل و نقل عمومی، به راحتی بین مقاصد گردشگری خود در شهر مشهد جابجا شوید.

حمل و نقل با اتوبوس، یکی از پرطرفدارترین و قدیمی‌ترین راه‌های حمل و نقل است. حمل و نقل با اتوبوس در مشهد، به دو نوع اتوبوس خطی، و BRT تقسیم می‌شوند که هردوی آنها بسیار کارآمد و سریع هستند و برای سفرهای کوتاه درون شهری، مناسب به نظر می‌رسند.

هنگام سفر به مشهد در زمستان چه لباس‌هایی به همراه داشته باشیم؟

پوتین

شهر مشهد در فصل زمستان بسیار سرد است و دمای هوا در این ایام عموما از صفر بالاتر نمی‌رود. بهتر است هنگام سفر به مشهد در زمستان، پوتین‌هایتان را با خود به همراه داشته باشید تا هوای سرد و برفی مزاحم تعطیلات شما نشود. 

دستکش

دستکش

البته ممکن است که هنگام استفاده از تلفن همراه دوربین عکاسی به مشکلاتی بر بخورید، اما قطعا به همراه داشتن یک یا دو جفت دستکش در سفر به مشهد در زمستان، بسیار مفید است.

البسه گرم

حتما هنگام سفر به مشهد در زمستان همراه خود بافت‌های پشمی و کاپشن ضخیم داشته باشید. با توجه به اینکه عموم مکان‌های تفریحات زمستانی شهر مشهد، از شهر خارج و در کوه‌پایه‌ها قرار دارند، به همراه داشتن البسه گرم می‌تواند مانع از مریض شدن شما خراب شدن اوقات فراغتتان شود.

کلاه و شال گردن

سرمای مشهد قطعا نیاز به کلاه پشمی و شال گردن برای گرم ماندن سر و گوش‌ها در طول پیاده‌روی و گشت و گذار در طبیعت و خود شهر دارد.

کرم مرطوب‌کننده

البته مرطوب‌کننده را در بازارهای شهر نیز می‌توانید تهیه کرد. در کل بهتر است در سفر خود به مشهد در زمستان، به همراه خود یک کرم مرطوب‌کننده داشته باشید تا از خشکی پوست شما و ترک‌خوردگی آن جلوگیری کند.

سخن پایانی

سفر به شهر مشهد به دلیل وجود حرم هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت و همینطور اماکن تفریحی، تاریخی و سیاحتی دیگر همواره یکی از گزینه‌های اصلی گردشگران و مسافران داخلی و خارجی است. سفر به مشهد در زمستان در کنار وجود تمامی این موارد، به دلیل هوای برفی و دل‌انگیز شهر مشهد و همینطور خلوتی شهر، حال و هوای جالبی دارد که می‌تواند یک تجربه دلچسب را برای شما به ارمغان بیاورد.

نظرات کاربران