باغ نادرشاه

باغ نادری مشهد؛ نادرشاه را سوار بر اسب ببینید!

باغ نادرشاه

احتمالاً نام نادرشاه افشار تا به حال به گوشتان خورده، موسس سلسله افشاریه و یک پادشاه نابغه در تدابیر جنگی؛ او بیشتر سال‌های عمرش در میدان‌های جنگ گذشت. حالا که قصد رزرو بلیط هواپیما مشهد را دارید؛ بد نیست کمی درباره شگفتی‌های این پادشاه نامدار ایرانی بدانید.بله، باغ نادری مشهد یکی از آثار تاریخی و ملی کشور است که علاوه بر آرامگاه این پادشاه قدرتمند، مملو از جاذبه‌های و یادگاری‌های گذشته است و دیدن آن خالی از لطف نیست. تماشای این باغ باعث می‌شود تا از ایرانی بودن خودتان احساس غرور کنید. چرا؟ بریم ببینیم که اصلاً در این باغ چه می‌گذرد!

پاسپورت دومینیکا

کمی درباره گذشته باغ نادری مشهد

نادرشاه در زمان پادشاهی‌اش مقبره‌های مختلفی برای خود ساخت. از آنجایی که پایتخت خود را شهر مشهد انتخاب کرده بود؛ اولین مقبره را در این شهر ساخت. سپس اقدام به ساخت مقبره خورشید کرد و آن را برای خانواده خود قرار داد. اما، سرنوشت با او یاری نکرد و پس از کشته شدن جنازه بدون سرش را در این آرامگاه خاک کردن و بعدها آقا محمد خان قاجار بقای جنازه او را به تهران منتقل کرد. هر چند که یکی از مقتدرترین و قدرتمندترین پادشاهان ایران بود؛ اما تغییر رفتارهای او در اواخر عمرش سرش را به باد داد.

باغ نادری اما در روبروی حرم مطهر اما رضا (ع) گرفته و به مساحتی حدود 15 هزار مترمربعی ساخته شده است. معماری آرامگاه نادرشاه و زیبایی باغ نادری مشهد اولین چیزی است که نظر شما را به خود جلب می‌کند.

شکل و شمایل باغ نادری چگونه است؟

معماری باغ نادری مشهد، بسیار جالب، خلاقانه و زیبا است. مهندس هوشنگ ابتهاج و استاد ابوالحسن خان صدیقی طراحان چنین اثر شگفت‌انگیزی بودند. در این طراحی از خصوصیات و نمادهای تاریخی و اصیل ایرانی به‌کاررفته است و همین‌ها باعث شده تا یکی از شگفتی‌های نوین تاریخی کشور خلق شود. در طرح کلی از یک 6 ضلعی الهام گرفته شده تا نمایانگر خیمه نادرشاه باشد. همچنین رد ساخت ستون‌ها هم از کلاه سربازان قزلباش استفاده کرده‌اند. حتی سنگ قبر نادرشاه هم از سنگ الماسی که از فتح هندوستان با خود آورده بود؛ ساخته شده است. به غیر از این‎‌های وجود جویبارها، حوض‌ها و فضای سبز باغ نادری مشهد حس و حال آرام و زیبایی به شما خواهد داد.

در موزه نادری مشهد چه چیزی در انتظارتان خواهد بود؟

خوب حتما می‌پرسید که فقط یک آرامگاه است یا چیزهای دیگری هم در این باغ پیدا می‌شود؟ باید بگوییم که باغ نادری مشهد در نگاه اول یک باغ بسیار وسیع، سرسبز با یک آرامگاه و مجسمه بزرگ برنزی از نادرشاه است که سوار بر اسب خود می‌تازد. این باغ از چهار طرف راه دارد و با دیوارهای بلند از جنس سنگ گرانیت پوشیده شده است.  

رزرو تور مشهد

مجسمه محوطه باغ

باغ نادرشاه

در کنار مجسمه بنزی نادرشاه و سربازانی که به دنبال او هستند؛ عکس بگیرید و این شاهکار را ثبت کنید. چراکه این مجسمه حدود14 هزار کیلوگرم وزن دارد و در ایتالیا ساخته شده است. کمی آن طرف‌تر لوله توپ جنگی غنیمت گرفته شده از دوران اشغال پرتغالی‌ها است که به سال 1591 برمی‌گردد.

تالارها و موزه باغ نادری

قسمت اصلی، تالار و موزه باغ نادری مشهد است که یکی آثار تاریخی و دیگری موزه اسلحه است. چیزهای جالبی مانند سکه، ظروف، انواع اسلحه‌های قدیم جنگی، خنجر، نسخ خطی و توپ‌های جنگی در این مجموعه به معرض نمایش گذاشته شده است.

می‌خواهید به دوران نادرشاه برگردید؟

حالا که بلیط هواپیما تهران مشهد را رزرو کرده‌اید به تماشای باغ نادری در کنار حرم آمده‌اید؛ عکس یادگاری از واجبات است، نه!  در ابتدای ورودی باغ نادری مشهد بخشی قرار گرفته که می‌توانید با پوشیدن لباس‌های آن دوران مانند زره و کلاه سفری به دوران نادرشاه داشته باشید. دکور هم به شکل آن زمان طراحی شده تا همه چیز به خوبی تصویرسازی شود و یک یادگاری شیرین و زیبا برای شما باشد.

دسترسی به باغ موزه نادری چگونه است؟

باغ نادرشاه

این باغ در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) قرار گرفته است و برای رسیدن به آن باید به خیابان شیرازی بروید و از آنجا به سمت ضلع شمال غربی چهار راه شهدا حرکت کنید. به فاصله کمی به باغ موزه نادری مشهد خواهید رسید. هر چند که وارد کردن نام این باغ در اپلیکشن‌های موبایل کار شما را برای دسترسی به این باغ راحت‌تر خواهد کرد.

 هزینه ورودی باغ نادری مشهد چقدر است؟

هزینه ورودی باغ زیبای نادرشاه افشاری در سال 1401 حدود 50 هزار تومان می‌باشد که معمولا به شکل حضوری باید خریداری شود. همچنین کودکان زیر 6 سال به صورت رایگان وارد می‌شوند.

جاهای دیدنی اطراف باغ نادری مشهد

بیایید از فرصت استفاده کنید و بعد از دیدن این آرامگاه و موزه زیبا به مکان‌های دیدنی اطراف مشهد هم سری بزنید.

  • مسجد گوهرشاد
  • حرم امام رضا
  • خانه تاریخی داروغه
  • موزه مردم شناسی
  • بازار امام رضا

هتل‌های اطراف باغ نادری مشهد

  • هتل تارا:500 متر
  • هتل الغدیر: 1 کیلومتر
  • هتل عماد: 1.5 کیلومتر
  • هتل توس: 2 کیلومتر
  • هتل توحید نوین: 3 کیلومتر

رستوران‌های اطراف باغ نادری مشهد

  • رستوران صبا: 200 متر
  • رستوران فرات: 500 متر
  • رستوران الزهرا: 1 کیلومتر

در آخر

شهر مشهد به عنوان شهری مقدس و زیارتی شناخته می‌شود. اما اگر کمی در گوشه و کنار آن توجه کنید؛ متوجه پتانسیل گردشگری بالای این شهر خواهد شد. باغ نادری مشهد یکی از این جاذبه‌های تاریخی و گردشگری است که با معماری، آثار تاریخی و فضای دیدنی‌اش خیلی از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. پس در برنامه‌ریزی سفرتان با تور مشهد، حتما بازدید از بنای ارزشمند و مهم تاریخی را قرار دهید.

نظرات کاربران