مشهد در تابستان
31 فروردین 1402
مشهد

سفر به مشهد در تابستان؛ معرفی خنک ترین جاهای دیدنی مشهد!

مرکز استان خراسان رضوی، مشهد، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در فصل تابستان میان شیعیان جهان و البته ایرانیان است. حرم مطهر امام هشتم شیعیان به‌عنوان قطب گردشگری مشهد مقدس، مورد استقبال و احترام تمامی زائران و گردشگران قرار می‌گیرد. همچنین بسیاری از دیدنی‌های طبیعی، تفرجگاه‌ها و مکان‌های گردشگری به‌خصوص در فصل تابستان وجود دارد که برای فرار از گرمای شهر مشهد عموماً خارج از شهر و در دامن طبیعت گسترده شده‌اند. سفر به مشهد در تابستان بهترین راه برای لذت بردن از تمام جاذبه‌های طبیعی است که شهر ضامن آهو به گردشگران ارائه می‌دهد.

رزرو تور مشهد

ما در این راهنمای سفر تابستانی تلاش کردیم با معرفی دیدنی‌های مشهد و جمع‌آوری نکاتی که به آرامش و راحتی بیشتر شما در سفر کمک می‌کنند، همراه‌تان باشیم. با مطالعه‌ی این گزارش، مشهد تابستانی را بهتر خواهید شناخت.

خرید بلیط هواپیما مشهد هم با سه کلیک آسان‌تر از همیشه است. 

تابستان‌های داغ مشهد 

تابستان‌های داغ مشهد 

بسیاری از مردم در طول ماه‌های تابستان از تعطیلات مدرسه و دانشگاه فرزندان خود استفاده می‌کنند و برای سفر به مشهد چمدان می‌بندند. نمی‌توان انکار کرد که تابستان در مشهد می‌تواند بسیار گرم و خشک باشد. دمای هوای این شهر در تابستان به 32درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد و معمولا به ندرت این هوای گرم و خشک به زیر 25 درجه کاهش می‌یابد. با این حال، درنظر داشته‌باشید که گرما ممکن است حتی بدتر هم بشود، زیرا گردشگران و زائرین حرم مطهر رضوی پیاده‌روی زیادی انجام می‌دهند و اغلب حتی چند کیلومتر در روز برای رسیدن به مقصدشان راه‌پیمایی می‌کنند.

اگر در تابستان از مشهد بازدید می‌کنید، مطمئن شوید که هتل یا آپارتمان شما تهویه مطبوع خوبی دارد. پیش از سفر پیش‌بینی آب‌و‌هوا را بررسی کنید و سپس چمدانها را ببندید. کلاه (و همچنین ضد آفتاب) فراموش نشود. گرمای تابستان و همچنین پیاده‌روی طولانی می‌تواند باعث تورم پا و ایجاد تاول شود. بهتر است –خصوصاً در هنگام طبیعت‌گردی- کفش‌های پیاده‌روی راحت به همراه داشته باشید.

با این حال، تمام اینها بدان معنا نیست که نمی‌توانید در فصل گرما اوقات خوبی را در مشهد سپری کنید؛ بلکه باید آمادگی داشته باشید و با امکانات مناسب از سفر تابستانی خود لذت ببرید!

مکان های دیدنی مشهد در تابستان

شهر مشهد پایتخت مذهبی ایران است و علاوه بر حرم مطهر امام رضا(ع) که نیاز به معرفی ندارد، از جاذبه‌های گردشگری متنوع و زیبایی میزبانی می‌کند. این جذابیت‌ها هرساله بازدیدکنندگان زیادی را از اقصی‌نقاط ایران به‌سوی خود می‌کشاند. اگر شما قصد دارید سفر به مشهد در تابستان را تجربه کنید، با معرفی مکان های دیدنی مشهد در تابستان همراه ما باشید:

روستای زشک

روستای زشک

نشانی: روستای دیدنی زشک در راستای جنوب‌شرقی رشته‌کوه بینالود در قسمت شمال شرقی ایران قرار دارد. فاصله مشهد تا زشک فقط بیست کیلومتر است و قسمتی از شاندیز به شمار می‌آید.

روستای زشک یکی از مکان های دیدنی مشهد در تابستان است. این روستا به علت چشم‌اندازهای دیدنی، آب‌ و‌هوای معتدل و باغ‌های پُرمحصول میوه، از ییلاقات محبوب و دوست‌داشتنی و مقصد گردشگران تابستانی شهر مشهد شمرده می‌شود. این منطقه چشمه‌های زیبا و متعددی دارد که آب مناسب برای کاشت انواع محصولات باغی را فراهم می‌کند. از گیلاس و سیب و گلابی تا زردآلو و آلو و هلو محصولاتی هستند که در این بهشت زمینی به وفور یافت می‌شوند.

 علاوه‌بر میوه‌ها، نان‌های محلی زشک هم زبانزد هستند و طرفداران زیادی دارند. همچنین برای رفاه حال بازدیدکنندگان امکانات رفاهی متنوعی مانند رستوران و چایخانه‌های سنتی در این مکان برقرار است.

به شما توصیه می‌‌کنیم هنگام سفر به مشهد در تابستان حتماً از روستانی تماشایی زشک بازدید کنید و خاطرات خوشی در این منطقه طبیعی بسازید.

روستای ییلاقی جاغرق

نشانی: خراسان رضوی | 21 کیلومتری شهر مشهد | طرقبه | روستای جاغرق

دسترسی: روستای جذاب و دیدنی جاغرق در دامان بینالود و در قلب ییلاق زیبای طرقبه قرار دارد. برای دسترسی به این منطقه، باید از مشهد به طرف طرقبه حرکت کنید. در فاصله‌ی هفت کیلومتری جنوب غربی طرقبه، به روستای ییلاقی جاغرق می‌رسید.

روستای جاغرق یک منطقه‌ی تماشایی و ناب در اطراف شهر مشهد است. این مکان با آب‌و‌هوای خنک و چشمه‌های زیبای خود رفته‌رفته به یکی از مشهورترین مکان‌ های دیدنی مشهد در تابستان تبدیل شده ‌است. البته روستای جاغرق در هر فصلی سال زیباست اما تابستان‌ها با گرم شدن هوا گردشگران زیادی برای تفریح و آب‌تنی به این منطقه جذاب سفر می‌کنند. توصیه ما این است که فرصت خنکِ طبیعت‌گردی را هنگام سفر به مشهد در تابستان از دست ندهید.

این روستای هیجان‌انگیز با جاذبه‌های دیدنی فوق‌العاده‌ای که دارد مانند یک آهنربا گردشگران را به سمت خودش می‌کشاند؛ یک درخت چنار با قدمتی هفتصد ساله، کتبیه تاریخی، ارتفاعات دیدنی قنبر‌کوه، آرامستان تاریخی برجا مانده از دوره قاجاریه و تپه‌های سرسبز و طبیعت بکر از دیدنی‌های جذاب روستای جاغرق هستند. 

روستای عنبران

روستای عنبران

نشانی: روستای عنبران در 26 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد و فاصله‌اش با شهر توریستی طرقبه تقریباً یک کیلومتر است. 

روستای عنبران مشهد یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان خراسان رضوی به‌حساب می‌آید که در سرسبزی و صفا مثال ندارد. اصلاهمین طبیعت ییلاقی و عطر گیاهان معطر سبب شده تا نام عنبران را برایش انتخاب کند. سراسر این منطقه با کوه‌ها و تپه‌های زیبا پوشانده شده و عنبران را به انتخاب خوب کوهنوردان تبدیل کرده است.  ییلاق خوش آب‌وهوای عنبران در واقع یکی از مکان های دیدنی مشهد در تابستان است و مسافران و گردشگران زیادی برای استفاده از امکانات رفاهی و تفریحی‌اش به این منطقه سفر می‌کنند.

توصیه می‌کنیم هنگام سفر به مشهد در تابستان فرصت پیاده‌روی در پَسکوچه‌های روستا و سیاحت خانه‌های پلکانی آن را از دست ندهید. خانه‌های عنبران مملو از گل‌های پیچک جذابی هستند که بر دیوار خانه‌ها پیچیده و نمای رویایی و دل‌ربایی به آنها داده است. علاوه‌بر این زمین‌های کشاورزی و باغ‌های زیبایی در جوار برخی از خانه‌های منطقه وجود دارد که نمای دل‌انگیز و روح‌نوازی به سراسر عنبران بخشیده است. 

بند گلستان

نشانی: هشت کیلومتری غرب مشهد| پس از پارک جنگلی وکیل آباد | بر روی رودخانه گلستان.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به این جاذبه دیدنی باید به طرف انتهای بزرگراه وکیل آباد بروید و به جاده طرقبه وارد شوید، حالا درست در طرف چپ این جاده بند گلستان را می‌بینید. این مکان تقریباً در فاصله چهار کیلومتری طرقبه قرار دارد. مرکز شهر تا بند گلستان فقط 29 کیلومتر فاصله دارد..

یکی از تفرج‌گاه‌های محبوب و هیجان‌انگیز مشهد، منطقه‌ی گردشگری گلستان است. این مکان در هوای معتدل و کوهستانی منطقه و با جاذبه‌های طبیعی و مذهبی منحصربه‌فردش، از بهترین مکان های تفریحی مشهد در تابستان به شمار می‌آید.  این بند تاریخی را تیموریان ساخته‌اند و امروزه به مدد مرمت‌های ساختاری، هنوز هم زیبایی و صلابت خود را حفظ کرده است و بر روی دره‌ی حاصلخیز طرقبه به بازدیدکنندگان لبخند می‌زند. این منطقه دل‌فریب با همراهی دریاچه‌ مجاور آن، چشم‌انداز زیبایی در فصل تابستان پدید می‌‌آورند که توصیه می‌کنیم هنگام سفر به مشهد در تابستان از آن بازدید کنید. 

بند گلستان با امکانات رفاهی مناسبی چون انواع رستوران و ارائه تجهیزات قایقرانی و… منطقه‌ گردشگری آبی هیجان‌انگیزی را برای گردشگران فراهم آورده است. بد نیست بدانید در انتهای بخش شرقی این مکان کتیبه‌ای تاریخی روی صخره‌ها نصب شده که گذشت زمان حروف آن‌را تقریباً از میان برده است. بند گلستان مشهد امرزه جزو موقوفات امام رضا (ع) به حساب می‌آید که مالکیت آن مشترکاً میان آستان قدس رضوی و مسجد گوهرشاد تقسیم شده‌است.

پارک‌های آبی مشهد

سفر به مشهد در تابستان و پیاده‌روی در روزهای گرم و آفتابی‌، ممکن است هرکسی را خسته و کلافه‌ کند. در این میان کمی آب‌‌بازی و خنک شدن در پارک‌های آبی، یک استراحت عالی به حساب می‌آید که به‌راحتی نمی‌شود از کنارش عبور کرد! در ادامه این مطلب خلاصه‌ای از بهترین پارک‌های آبی مشهد را معرفی می‌کنیم. جالب است بدانید شهر مشهد با چهار پارک آبی سرپوشیده، در منطقه خاورمیانه جایگاه اول را دارد و روی کاغذ از تهران خودمان که هیچ، از دوبی و شارجه هم جلوتر است!

سرزمین موج‌های آبی

سرزمین موج‌های آبی

نشانی: مشهد | قاسم آباد | بلوار اندیشه، | نبش اندیشه ۸۳

دسترسی: ماشین شخصی: بهترین مسیر دسترسی به مجموعه با ماشین شخصی از بزرگراه میثاق است. وارد بزرگراه شوید و از آنجا به بلوار اندیشه بروید. در مسیر بلوار اندیشه به حرکت خود ادامه دهید تا اندیشه 83 را ببینید. سرزمین موج‌های آبی همینجاست.

مترو: ایستگاه متروی پارک ملت، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به سرزمین موج‌های آبی است. این ایستگاه در ابتدای بلوار امامت قرار دارد. بعد از سوار شدن به مترو از هرکجای مشهد، حواس‌تان باشد باید در ایستگاه پارک ملت از مترو پیاده شوید. حالا می‌توانید به مقصد قاسم‌آباد تاکسی بگیرید و خیلی راحت به مجموعه برسید.

سرزمین موج‌های آبی وسیع‌ترین پارک آبی خاورمیانه است و از نظر امکانات تفریحی در میان کامل‌ترین و مجهزترین پارک‌های آبی جهان قرار می‌گیرد. توصیه می‌کنیم سفر به مشهد در تابستان را بدون آب‌تنی در این مجموعه هیجان‌انگیز نیمه‌کاره رها نکنید.

اگر بخواهیم امکانات این مجموعه تفریحی را تا انتها مرور کنیم به یک‌شبانه‌روز زمان نیاز داریم! پس تا همین حد اشاره کنیم که سرزمین موج‌های آبی سرسره‌هایی ۵۰ تا ۱۱۰ متری دارد که شما را با سرعت بالایی در میان آب‌ها رها می‌کنند. همچنین در ارتفاع ۲۰ متری می‌توانید در خنکای سرسره‌های آبی سقوط آزاد را تجربه کنید و با سرسره تورنادو خانوادگی در میان استخر  سُر بخورید! در گرمای تابستان لذت‌بخش‌تر از این‌ها وجود دارد؟ 

سرزمین موج‌های آبی در فصل تابستان همه‌روزه به‌صورت تمام وقت به گردشگران و بازدیدکنندگان سرویس‌دهی می‌کند.

پارک آبی ایرانیان

نشانی: مشهد | بلوار حجاب | نبش حجاب هشت

هر کدام از پارک‌های آبی مشهد ویژگی منحصر به فرد خودشان را دارند. پارک آبی ایرانیان هم به‌این دلیل‌که با مشاوره معتبرترین کمپانی طراحی پارک‌های آبی در جهان یعنی (White Water Park) کانادایی ساخته‌شده، استانداردترین پارک آبی مشهد شناخته می‌شود. 

همان‌طور که اشاره کردیم، سفر به مشهد در تابستان و فصل گرما سختی‌های خودش را دارد و پناه بردن به پارک‌های آبی، بهترین و هیجان‌انگیزترین چاره‌ی فرار از گرماست! اما آیا فکرش را می‌کردید که در پارک آبی ایرانیان مشهد شما می‌توانید موج‌سواری را هم تجربه کنید؟

یکی از مفرح‌ترین و جذاب‌ترین تفریحات آبی در تمام دنیا موج‌سواری است که طرفداران پروپاقرصی برای خودش دارد. این مجموعه با طراحی و احداث یک استخر موج در اندازه واقعی زمین فوتبال، به شما کمک می‌کند تا در تمام فصول سال موج‌سواری کنید! آماده‌ تجربه‌ی این همه هیجان هستید؟

این مجموعه علاوه‌بر استخر موج‌سواری، بازی‌های مفرح دیگری هم دارد. مدرسه موج‌سواری و تجربه‌ی شیرینِ موج‌سواری با تخته، سُرسُره‌های آهسته و سرعتی، اسکی روی آب، سُرسُره‌ی پیچشی، موجی، رنگین‌کمان، چاله فضایی و … از امکانات جذاب و دلچسب پارک آبی ایرانیان هستند. نکته این‌که شما می‌توانید به‌شکل خانوادگی هم از خدمات این پارک آبی بهره ببرید.

سرزمین موج‌های خروشان

سرزمین موج‌های خروشان

نشانی: مشهد | دو کیلومتر به طرف جاده شاندیز | سرزمین موج‌های خروشان

دسترسی: برای رسیدن به این مجموعه از متروی مشهد استفاده کنید و به ایستگاه وکیل‌آباد بروید. از آنجا به مقصد شاندیز، ون و اتوبوس‌ ایستاده و می‌توانید با استفاده از آن‌ها به سرزمین موج‌های خروشان برسید.

در ادامه بررسی تفریحات آبی مشهد مجموعه‌ای را معرفی می‌کنیم که مطابق گفته‌ی پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آن، به‌عنوان بزرگترین پارک آبی سرپوشیده جهان شناخته می‌شود.

مجموعه موج‌های خروشان در یکی از مشهورترین مکان‌ های دیدنی مشهد یعنی شاندیز قرار دارد و با امکاناتی چون سرسره‌های سقوط آزاد ۲۴ متری، بزرگ‌ترین رودخانه موج در بین تمام پارک‌های آبی ایران، وسیع‌ترین دریاچه متلاطم خاورمیانه، غار نمک، پارک مخصوص کودکان و… تابستان گرم شما را به یک بهار دل‌انگیز تبدیل می‌کند.

کلام آخر

در این گزارش تمام مطالبی که لازم بود در مورد سفر به مشهد در تابستان بدانید برای‌تان جمع‌آوری کردیم تا به برنامه‌ریزی بهتر مسافرت شما کمک کنیم. مشهد با وجود گرمای تابستانی‌اش می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگری باشد اگر مکان‌های دیدنی‌اش را بشناسید و نکات لازم را رعایت کنید.

نظرات کاربران