محله های معروف مشهد
8 اردیبهشت 1402
مشهد

چند قدم در محله های معروف مشهد!

کلا‌ن‌شهری که امروز به نام مشهد می شناسیم, هیچ شباهتی به مشهد قدیم ندارد. این شهر در گذر ایام حسابی تغییر کرده و حالا دیگر یکی از مهم‌ترین ابَرشهرهای ایران است. طبق گفته‌ی آمار و بررسی کارشناسان، مشهد، پُربازدیدترین شهر ایران در ده سال گذشته بوده و رکورد خرید بلیت هواپیماهای کشور را به نام خودش ثبت کرده‌است. البته این موضوع برای قطار و اتوبوس و تمام وسایل ارتباطی بین شهری هم صادق است. به‌عبارت دیگر شهر مشهد در دهه‌های آخیر آنقدر توسعه یافته که دیگر نباید آن را در حرم مطهر امام رضا(ع) و دیدنی‌های مشهورش مانند شاندیز و طرقبه خلاصه کرد. ما در این مطلب سعی می‌کنیم محله های معروف مشهد و تمام نقاط این کلا‌ن‌شهرتوریستی را معرفی کنیم تا هنگام بازدید از آن دچار مشکل نشوید و مناطق مختلف مشهد را بهتر بشناسید.

رزرو تور مشهد

خرید بلیط هواپیما مشهد هم با سه کلیک آسان‌تر از همیشه است. 

بلوار سجاد مشهد؛ مدرن اما اصیل

محله های معروف مشهد

بلوار سجاد احتمالا مشهورترین خیابان مشهد است و یکی از مرفه‌نشین‌ترین مناطق این شهر به‌حساب می‌آید. این محله‌ی قدیمی در دوران پهلوی اول آباد شد و با باغات سرسبز و دیدنی به مالکیت «حسین ملک» در میان اعیان‌نشین‌های مشهد اعلام وجود کرد. با افزایش اقبال عمومی به این خیابان، ساخت‌و‌سازها هم بیشتر شدند و تا دهه‌ی پنجاه خورشیدی تقریباً دیگر هیچ باغ و زمین حاصلخیزی در این محل باقی نمانده بود. امروزه بلوار سجاد از گران‌قیمت‌ترین و درعین‌حال شلوغ‌ترین خیابان‌های مشهد است و به مکانی برای گشت‌و‌گذار و خرید تبدیل شده‌است.

مراکز خرید لوکس و برندهای معروف پوشاک و جهان مُد اکثراً در بلوار سجاد مشهد حضور دارند و این خیابان را به مرکز تجارت شهر مشهد تبدیل کرده‌اند. در نگاه اول همه‌چیز اینجا پُرزرق‌و‌برق و جذاب است و اگر محدودیتی برای خرید از مراکز گران‌قیمت بلوار سجاد ندارید، حتماً از آنها بازدید کنید.

این بلوار قدیمی تقریباً در مجاورت باغ ملک مشهد قرارگرفته و آب‌وهوای مطلوبش هم از آثار همین حُسنِ همجواری‌ست. تمام این عوامل سبب شده تا بلوار سجاد در بین محله های معروف مشهد یکی از گران‌ترین‌ها باشد و اجاره‌بهای آن سر به فلک بکشد. قیمت خرید یا اجاره‌ی واحدهای تجاری و مسکونی این خیابان به‌حدی بالاست که فقط قشر مرفه از پس تامین هزینه‌های زندگی و کار در اینجا برمی‌آیند.

خیابان احمدآباد مشهد؛ در میان هیاهو

یکی از پُرآوازه‌ترین محله های معروف مشهد خیابان احمدآباد نام دارد. اینجا درواقع مکان اصلی خرید و خیابان‌گردی مشهدی‌ها به‌حساب می‌آید و در هرساعتی از روز، شلوغ و پُر از هیاهوست. احمدآباد در منطقه یک تقسیمات شهری مشهد قرار دارد و خودش به خیابان‌های فرعی کوچک‌تری تقسیم شده‌است. نکته این‌که دسترسی به اکثر خیابان‌های معروف و پُررونق شهر به‌نوعی از محله‌ی احمدآباد مشهد فراهم می‌شود.

این خیابان محبوب در اطراف کوهسنگی و ملک‌ّآباد قرار دارد و همین موضوع سبب شده تا همیشه شلوغ و پرجنب‌وجوش باشد. البته جدای از جغرافیا، انواع و اقسام بازارهای شهری و از آنها مهم‌تر مراکز درمانی و کلینیک‌های معروف پزشکی در احمدآباد هستند و به هیاهوی بی‌اندازه‌ی این خیابان دامن می‌زنند.

البته در جریان باشید که تمام این شلوغی‌ها هرگز باعث نشده تا احمدآباد و محله‌های اطرافش از چشم مردم مشهد بیفتند! بلکه این خیابان هرروز هم عزیزتر شده و از گران‌قیمت‌ترین نقاط شهر مشهد محسوب می‌شود. بافت اصلی این بلوار به طورکلی تجاری است و برای سکونت در آن باید اندکی تا اطراف محله پایین‌تر رفت.

خیابان سناباد مشهد؛ یاد ایام دور

در میان محله های معروف مشهد ، نام سناباد به‌عنوان نمادی از قدمت و اصالت در آسمان این شهر می‌درخشد. این خیابان هم مانند احمدآباد در منطقه یک واقع‌شده و به‌عنوان مکانی برای عرضه‌ی لوازم‌خانگی، کابینت و مبل معروف است؛ هرچند بخش کوچکی هم به فروش ملزمات ازدواج اختصاص دارد و جوانان دم‌بخت برای خرید لباس عروسی و دامادی به اینجا مراجعه می‌کنند.

امروزه و در جدیدترین تقسیمات شهری، خیابان سناباد از میدان سعدی شروع شده و تا بلوار فلسطین ادامه می‌یابد. بدنیست بدانید که چهارراه دکترا مشهورترین مرکز فروشگاه‌های عینک‌فروشی مشهد هم در مجاورت سناباد قرار دارد.

اگرچه قیمت املاک در این خیابان اصیل تاحدودی از نقاط اعیان‌نشین شهر ارزان‌تر است، هنوز هم جزئی از مناطق گران‌قیمت و اصطلاحاً بالاشهر مشهد شمرده می‌شود. اگر در خیابان سناباد قدم می‌زنید و دنبال جایی برای وقت‌گذرانی هستید، خاطرتان باشد که سینما هویزه دقیقا همینجا قرار دارد.

خیابان فرهاد؛ گردش با طعم آب‌میوه

خیابان فرهاد

خیابان فرهاد واقع در منطقه یک شهر مشهد، راسته‌ی فروشگاه‌های شیک و برندهای گران‌قیمت به حساب می‌آید. اگر می‌خواهید مطابق آخرین مدل‌های دنیا کیف‌ و کفش‌تان را انتخاب کنید، بهتر است سراغ این خیابان را بگیرید. فقط حواس‌تان باشد که اجناس این‌جا اصلاً ارزان‌قیمت نیستند و قبل از ورود به مراکز خرید لوکس خیابان فرهاد، باید حسابی چپ‌تان پُر باشد.

 در بین محله های معروف مشهد ، خیابان فرهاد برای گشت‌و‌گذار بسیار مناسب است. وجود کافه‌های رنگارنگ در کنار آبمیوه‌فروشی‌ها و رستوران‌های این مکان که همیشه برای سرویس‌دهی به شما آماده‌اند، سبب رونق و شلوغی اینجا شده و محبوبیت خیابان فرهاد را بیشتر کرده‌است.

خیابان فرهاد در دسته‌بندی اعیان‌نشین‌های مشهد قرار می‌گیرد. همچنین همسایگی این محله با باغ ملک‌آباد، سبب شده تا خیابان فرهاد هم مانند بلوار سجاد آب‌وهوای مطلوب و معتدلی داشته‌باشد.

بلوار شهید صادقی یا سازمان آب

بلوار شهید صادقی یا همان بلوار سازمان آب، از محله های معروف مشهد است که به‌دلیل میزبانی از بازار معروف گوهرشاد، در دسته بندی خیابان‌های مهم گردشگری مشهد قرار می‌گیرد. 

بلوار شهید صادقی از آرام‌ترین و امن‌ترین نقاط شهر است که از میدان راهنمایی آغاز و تا یکی از معروف‌ترین میدان‌های مشهد (میدان فردوسی) خاتمه می‌یابد. به‌علاوه خیابان ارشاد واقع در تقاطع سازمان آب ، برای گشت‌و‌گذار و مشهدگردی بسیار مناسب است و آب‌وهوای معتدل و دلچسبی دارد. 

بلوار دستغیب مشهد؛ بفرمایید تکنولوژی

این بلوار هم از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین محله های معروف مشهد است که بورس اصلی ملزومات دیجیتال مانند کامپیوتر و موبایل به‌حساب می‌آید؛ چیزی شبیه خیابان جمهوری در تهران.

معروف‌ترین رستوران شهر مشهد به نام پسران کریم، در بلوار دستغیب مشهد قرار دارد. به‌علاوه تعداد زیادی رستوران و از همه‌ مهم‌تر مجتمع تک یا همان بورس کامپیوتر مشهد هم در این مکان واقع شده‌است. از همین رو این بلوار جزو مهم‌ترین خیابان‌های اقتصادی شهر مشهد شمرده می‌شود.

خیابان 17 شهریور؛ بورس پوشاک مشهد

محله های معروف مشهد

طبق نظر اکثر کارشناسان، قلب اقتصاد عمومی شهر مشهد در کالبد خیابان 17 شهریور می‌تپد. اگر عاشق خرید کردن هستید، گشت‌وگذار در خیابان 17شهریور بهترین گزینه برای شماست. این منطقه از محله های معروف مشهد به‌شمار می‌آید و فاصله اندکی تا حرم مطهر امام رضا (ع) دارد.

خیابان 17 شهریور از میدانی به همین نام شروع می‌شود و تا تقاطع فداییان اسلام ادامه می‌یابد. رونق تجاری اینجا تا حدی‌ست که 16 مرکز خرید فقط در طول خیابان راه‌اندازی شده‌است وهر یک از این‌ها به‌عنوان بورس اختصاصی یک کالای خاص فعالیت می‌کنند. بنابراین اگر قصد خرید پوشاک، لوازم آرایش، انواع لباس مجلسی و… را دارید پیشنهاد می‌کنیم حتماً به این خیابان سر بزنید. 

کوهسنگی؛ اصالت دارد!

کوهسنگی یکی از محله های معروف مشهد محسوب می‌شود که تقریباً همه نام آن را شنیده‌اند. اما از بین این همه عنوان اصلاً چرا یک منطقه باید به کوه‌سنگی شهرت پیدا کند؟ پاسخ ساده است! این محله‌ی قدیمی در میان دو کوه سنگی قرار گرفته و به‌همین سبب از قدیم‌الایام به کوه‌سنگی معروف شده‌است. این‌جا قدمت زیادی دارد و تاریخ پُربار آن به دوران شاه عباس صفوی برمی‌گردد.

از طریق این خیابان می‌توانید به دومین بوستان وسیع مشهد یعنی‌ پارک کوه‌سنگی دسترسی داشته باشید. همچنین دیزی‌سراهای بلندآوازه‌ی اینجا که از دوران پهلوی قدمت دارند، از جذابیت‌های پُرطرفدار این منطقه شمرده می‌شوند. خیابان کوهسنگی از ابتدای خیابان شریعتی تا پارک کوهسنگی امتداد دارد. 

بلوار خیام مشهد؛ از شمال تا جنوب

بلوار خیام جزو محله های معروف مشهد و از توریستی‌ترین نقاط این شهر مقدس به‌حساب می‌آید. این بلوار در منطقه دو واقع شده و به بخش‌های شمالی و جنوبی تقسیم شده‌است. 

بدون تعارف می‌توان این منطقه را در دسته‌بندی جذابیت‌های گردشگری مشهد قرار داد. مجتمع الماس شرق -یکی از معتبرترین و بلندآوازه‌ترین مراکز تجاری مشهد- در قسمت شمالی بلوار خیام واقع شده و بازار بزرگ گل مشهد {بازار فتح‌آباد}هم در انتهای خیام شمالی قرار دارد. همچنین در همین محدوده می‌توان از مجموعه سپاد -یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری شهر- هم بازدید کرد. خبرخوب برای شکم‌گردان گرامی این‌که رستوران پسران کریم در اطراف بلوار خیام با غذاهای منحصربه‌فردش آماده پذیرایی از شماست. پس با یک حساب سرانگشتی درمی‌یابیم که برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مشهد در همین بلوار و محدوده اطراف آن واقع شده‌اند.

بد نیست بدانید خیام جنوبی برخلاف برادرش خیام شمالی، کاملاًمسکونی است و اثری از آثار رفت‌و‌آمد و مراکز خرید وجود ندارد؛ هرچند قیمت ملک در این خیابان آنقدر گران است که احتمالاً همان قدم‌زدن در خیام شمالی را انتخاب می‌کنید!

خیابان امام رضا؛ یا ضامن آهو

خیابان امام رضا

اگر حتی فقط یک مرتبه به مشهد مقدس سفر کنید، خیابان امام رضا با تمام ازدحام و شلوغی‌هایش تا ابد در خاطرتان نقش خواهد بست. این خیابان از قدیمی‌ترین و پُرآوازه‌ترین محله های معروف مشهد به شمار می‌آید. قبلاً به‌دلیل دسترسی مستقیم خیابان امام رضا به جاده‌ی مشهد- تهران، این منطقه به خیابان «تهران» شهرت داشت اما حالا از مهم‌ترین و معروف‌ترین خیابان‌های منتهی به حرم است. 

خیابان امام رضا یکی از اصلی‌ترین خیابان‌های شهر مشهد است که از اکثر مراسم مذهبی شیعیان مانند تاسوعا و عاشورای حسینی و… میزبانی می‌کند. جدای از اهمیت مناسبتی این خیابان برای اجتماعات مذهبی، ده‌ها هتل، مسافرخانه و مهمان‌سرا هم در محله امام‌رضا حضور دارند.

اما نکته‌ای که این خیابان را در ذهن بازدیدکنندگان از مشهد ماندگار می‌کند، وجود مراکز خرید و فروشگاه‌های رنگارنگ‌ سوغات مشهد است؛ بازار بزرگ رضا یکی از مشهورترین این مراکز به‌شمار می‌رود. 

سعدآباد؛ دنیای الکتریکی مشهد

یکی دیگر از محله های معروف مشهد سعدآباد نام دارد که مرکزی برای فعالیت‌های تجاری خُرد محسوب می شود. هنگام پیاده‌روی در این محله به خیابان مطهری برخورد می‌کنیم که بورس خریدو‌فروش انواع قفسه و لوازم فروشگاهی است. چهارراه میدان ‌بار هم معروف‌ترین بازار مواد غذایی مشهد به‌حساب می‌آید که با پایین‌ترین قیمتها می‌توانید اجناس مناسبی به خانه ببرید. اگر هم در جستجوری لوازم و ابزارآلات الکتریکی باشید بلوار صاحب‌الزمان واقع در همین محله بهترین انتخاب برای شماست.

درهرصورت بازدید از دنیای رنگارنگ بازارهای سنتی، یکی از جذاب‌ترین سرگرمی‌های گشت‌وگذار در خیابان سعدآباد مشهد است.

محله های معروف مشهد؛ خطرناک‌ترین‌ها

معروفیت درست مانند یک سکه، روی دیگری هم دارد. شهرت فقط به نامِ نیک نیست و بعضی‌ها هم به بدنامی معروف می‌شوند! در این قسمت از معرفی محله های معروف مشهد ، قصد داریم جُرم‌خیزترین نقاط شهر را به‌اختصار معرفی کنیم؛ پس خودتان یک موزیک مرموز پلیسی در بکگراند پخش بفرمایید!

قلعه ساختمان

محله های معروف مشهد

یکی از ترسناک‌ترین و پُرحاشیه‌ترین مناطق شهر، بدون‌شک شهرک شهید رجایی یا همان قلعه ساختمان نام دارد. اگرخاطرتان باشد، ندا، کودک معصوم افغان در همین شهرک به قتل رسید. این منطقه باوجود مهاجرین افغان زیادی که بدون مدرک شناسایی درآن زندگی می‌کنند، تهدید بزرگی برای امنیت مشهد شمرده می‌شود. تصور کنید مجرمان به‌راحتی از عدم هویت رسمی خود سوءاستفاده کرده و باخیال راحت خلاف کنند!

محله خواجه ربیع

هرچند آرامگاه خواجه ربیع از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری مشهد به حساب می‌آید؛ اما متأسفانه این موضوع سبب نشده تا آمار خلافکاری و جُرم در محله خواجه ربیع پایین بماند.

در سالیان اخیر با سرازیر شدن سیل معتادان متجاهر به این منطقه‌ی توریستی، ناامنی و ترس زیادی ایجاد شده و آرامش از ساکنین سلب شده‌است. پلیس مشهد تلاش‌های زیادی برای پاکسازی محله خواجه ربیع انجام‌داده و شدیداً تلاش کرده تا ریشه جرم را در این منطقه بخشکاند؛ اما توصیه می‌کنیم هنگام گشت‌وگذار در محله های معروف مشهد و جاذبه‌های دیدنی این شهر، بالکل دور این منطقه را قلم بگیرید و با تاریک شدن هوا به این خیابان نزدیک نشوید.

کلام آخر

در کنار زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) و بازدید از جذابیت‌های تمام نشدنی شهر، گشت‌و‌گذار در خیابان‌های زیبا و محله های معروف مشهد ، یکی از تجربیات مورد علاقه گردشگران در سفر به مشهد مقدس است. 

سرزدن به مراکز خرید، پیاده‌روی در محله‌های هیجان‌انگیز و ثبت یک سلفی زیبا برای استوری اینستاگرام‌تان، کمترین فایده‌ی اطلاع از بهترین محله‌ها و خیابان‌های شهر مشهد است. 

نظرات کاربران