آرامگاه فردوسی
6 اردیبهشت 1402
مشهد

سفر به مشهد در پاییز؛ خزان را در مشهد حس کنید!

یکی از آن مقاصد گردشگری که ایرانی‌ها در طول چهار فصل سال به آن سفر می‌کنند، شهر مشهد است. اگرچه ازدحام جمعیت گردشگران در فصل تابستان به طبع تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بسیار بیشتر از سه فصل دیگر است اما پایتخت مذهبی کشور در هر چهار فصل سال پذیرای گردشگران و مسافران است.
سفر به مشهد در پاییز و بهار به دلیل کاهش نسبی هوای مشهد، می‌تواند زمان به مراتب بهتری از نظر آب و هوایی به نظر برسد؛ به خصوص فصل زیبای پاییز که تجربه رنگارنگ و دل‌انگیزی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

رزرو تور مشهد

ما در این مقاله به معرفی و بررسی اماکن گردشگری مشهد در پاییز می‌پردازیم. اگر ساکن شهر مشهد هستید و یا قصد سفر به مشهد در پاییز را دارید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

خرید بلیط هواپیما مشهد هم با سه کلیک آسان‌تر از همیشه است. 

بام مشهد

بام مشهد

یکی از اماکن گردشگری مشهد در پاییز، بام مشهد است که حال و هوای دل انگیزی پاییزی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. این نقطه دیدنی و زیبا در بین جوانان بسیار پرطرفدار است.
بام مشهد از جمله اماکن پربازدید این شهر به حساب می‌آید که به بخش‌های زیادی از شهر مشهد نیز مشرف است. لازم به ذکر است که بام هفت تیر هم یکی دیگر از بام‌های مشهد است که نسبت به بام مشهد، بسیار خلوت‌تر و دنج‌تر است؛ اگر به دنبال جایی هستید که ازدحام جمعیت کمتری در آنجا باشد، بهتر است به بام هفت تیر نیز سری بزنید.
بام مشهد در فصل پاییز همراه با زرد شدن برگ درختان به یکی از چشم‌‌نوازترین و جذاب‌ترین چهره‌های خود می‌رسد و یکی از بهترین گزینه‌ها در سفر به مشهد در پاییز به حساب می‌آید.

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد با توجه به اسمش، به نظر می‌آید، یکی از بزرگترین و شلوغ‌ترین پارک‌های ایران باشد، اما برعکس! این پارک نسبت به دیگر رقیبان توریستی خود بسیار کوچک‌تر و معمولی‌تر از آنچه اسمش نشان می‌دهد، است.
احتمالا همین امر موجب شده است که آنقدرها از جانب گردشگران مورد استقبال قرار نگیرد اما به هیچ وجه اشتباه نکنید!
پارک ملی مشهد می‌تواند یکی از بهترین و همچنین زیباترین گزینه‌های شما در طی سفر به مشهد در پاییز تلقی شود. شما می‌توانید در این پارک که به نسبت پارک دنج و خلوتی می‌آید، در طبیعت زرد و نارنجی دل‌انگیز مشهد به استراحت و سپری کردن اوقات فراغت خود، در کنار دوستان و خانواده خود بپردازید.

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی مشهد بدون شک از مهم‌ترین اماکن گردشگری مشهد در پاییز است. این آرامگاه از نظر ادبی، فرهنگی، تاریخی و گشت‌و‌گذار، می‌تواند هر شخصی را با هر سلیقه‌ای به خود جذب کند.
این بنای ۹۰۰ متری از ستون و کاشی در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر مشهد و در توس واقع شده است که شما می‌توانید با یک سفر بسیار کوتاه خود را به آنجا برسانید.


طراحی و ساخت آرامگاه فردوسی در سال ۱۳۴۳ شمسی شروع و در سال ۱۳۴۷ به پایان رسید. در ساخت این بنای ادبی-تاریخی از سبک معماری هخامنشی الهام گرفته شده و بر پایه طرحی از کریم طاهرزاده، توسط استاد بزرگ هوشنگ سیحون اجرا و ساخته‌ شده است.
فضای آرامگاه بسیار گیرا و دلپذیر است و در ۴ ضلع آن اشعاری زیبا از حکیم ابولقاسم فردوسی، شاعر و ادیب پرآوازه فارسی، حکاکی شده است. در فصل پاییز که برگ‌ها به رنگ‌های زرد و نارنجی درمی‌آیند، این مقبره و پارک اطراف آن حال و هوای عاشقانه و منحصر به فردی به خود می‌گیرد که حتما باید در سفر به مشهد در پاییز، آن را تجربه کنید.

حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا (ع)

تفاوتی ندارد که در چه فصل و چه ماهی از سال به مشهد سفر می‌کنید، در هر صورت بازدید از حرم مطهر رضوی در صدر فهرست بازدیدهای شما قرار خواهد گرفت. شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های تمامی گردشگران و مسافران تور شهر مشهد، زیارت گنبد هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، امام رضا (ع) است. این حرم که در سال ۸۲۱ هجری در شهر مشهد بنا شده است، قطعه اصلی مذهبی و تاریخی مشهد به حساب می‌آید که نگین درخشانی در دل کلانشهر مشهد است.

حرم مطهر امام رضا (ع) شامل بخش‌های مختلفی همانند حرم، نمازخانه‌ها، کتابخانه، موزه‌ها و مساجد و بسیاری بخش‌های دیگر است که مراسم‌های متنوعی در آنها انجام می‌گیرد. حرم هشتمین امام شیعیان باتوجه به آب و هوای معتدل و مطبوع مشهد میزبان گردشگران و مسافران در طی سفر به مشهد در پاییز است تا تجربه زیارت و سیاحت بسیار خوبی از آن برای شما به یادگار بماند.

باغ نادری مشهد

پس از حرم مطهر رضوی، دومین منطقه پربازدیدی که گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند، باغ نادری یا همان مقبره نادرشاه است. این بنای تاریخی نیز مانند آرامگاه فردوسی، یکی دیگر از آثار به یادگار مانده از استاد سیحون به حساب می‌آید. این باغ موزه جذاب و توریستی که به منظور یادبود نادرشاه افشار ساخته شده است شامل محل دفن نادرشاه در مرکز، دو موزه اسلحه و یک مجسمه بزرگ، چشم‌نواز و حماسی است که از جمله دیدنی‌ترین اماکن گردشگری مشهد در پاییز به شمار می‌رود که منظره بسیار دل‌انگیز و زیبایی دارد.

شاندیز مشهد

امکان ندارد که شما در طی سفر به مشهد در پاییز سری به یکی از محبوب‌ترین مناطق ییلاقی مشهد، شاندیز نزنید. با توجه به اینکه شاندیز یک منطقه ییلاقی است، توصیه می‌شود که حتما با خودتان البسه گرم مانند کاپشن و ژاکت به همراه داشته باشید تا در صورت سرد شدن هوا آن‌ها را بپوشید. شاندیز از زیباترین اماکن گردشگری مشهد در پاییز به حساب می‌آید؛ این منطقه ییلاقی چشم‌نواز که در فصل پاییز به هزار رنگ دیدنی بدل می‌شود، در فاصله ۳۸ کیلومتری شهر مشهد و در دشت توس قرار دارد که محل ورودی آن از امتداد وکیل آباد است.

پارک کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی مشهد

یکی از زیباترین پارک‌های شهر مشهد، پارک کوهسنگی است که بعد از پارک جنگلی ملت در جایگاه دوم پرطرفدارترین فضای سبز این شهر به حساب می‌آید. این پارک زیبا که در طراحی آن از آب، سنگ و جلوه‌های نوری استفاده شده در هر چهار فصل از سال جلوهای چشم‌نوازی از خود برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد.
در فصل پاییز هم زمان با رنگی شدن برگ درختان، این پارک نیز جلوهای جذاب، زیبا و رمانتیکی به خود می‌گیرد که آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر به مشهد در پاییز بدل می‌کند. لازم به ذکر است که پارک کوهسنگی مشهد با قرار گرفتن در رشته کوه بینالود حتی در فصل تابستان نیز آب و هوایی معتدل و مطبوع دارد. آب و هوای این پارک در نیمه دوم سال خنک و در فصل زمستان سرد خواهد شد. با این تفاسیر حتما لباس گرم با خود به همراه داشته باشید.

پارک علمی پروفسور بازیما مشهد

یکی از متفاوت‌ترین و منحصر به فردترین اماکن گردشگری مشهد در پاییز، پارک علمی پروفسور بازیما مشهد است؛ به طوریکه می‌توان در شبیه‌ساز پرواز مثل یک خلبان، پرواز بر روی مشهد را تجربه کرد و یا مانند یک پزشک به تشریح بدن انسان یا قورباغه در آکادمی زیست شناسی پرداخت و مانند یک پرستار به صورت عملی از عملیات تزریق گرفته تا احیاء قلبی را تجربه کنید.

پارک بازیما مشهد تجربه‌ای خاص و خاطره‌انگیز برای شما از سفر به مشهد در پاییز به ارمغان خواهد آورد که هیچگاه آن را فراموش نخواهد کرد.

کلام آخر

سفر و گشت‌وگذار در پایتخت مذهبی ایران، مشهد، به دلیل وجود حرم مطهر امام رضا (ع)، همواره از اولین اولویت‌های مسافران و گردشگران، به خصوص ایرانی‌ها و شیعیان جهان است. در کنار این، شهر مشهد به دلیل وجود اماکن تفریحی، تاریخی و مراکز خریدش به یکی از گزینه‌های سیاحتی اصلی توریست‌ها نیز به شمار می‌رود. سفر به مشهد در پاییز برای شما در کنار همه موارد سیاحتی، زیارتی و تاریخی که به آن اشاره شد، خاطره جذابی از تجربه آب و هوای معتدل و خنک این شهر با پرواز برگ‌های زرد و نارنجی درختان در آسمان مشهد به ارمغان خواهد آورد.

نظرات کاربران